Statistics:
Visits: 1,152 Votes: 0 Fame Riser |
Fame Rank
N/A
Fame Riser
|
|||||||||||
Scrierile magice egiptene
Q: | Intreaba despre Scrierile magice egiptene |
Cele mai vechi scrieri egiptene scrise care ni s-au păstrat au un caracter magic, constituind aşa-zisele „Texte ale piramidelor”, aflate în încăperea unde era depusă mumia faraonului sau pe culoarele piramidelor.
„Textele piramidelor” sunt o colecţie de descântece, de obicei fără titlu, pronunţate în ritualurile aducerii de jertfe de purificare şi mai ales de înmormântare.
Aceste texte săpate în culoarele obscure ale piramidelor sau în camerele mortuare nu erau destinate să fie citite şi cunoscute de altcineva în afară de preotul recitator, iar după aceea de Ka – sufletul faraonului decedat – pentru ca acesta să ajungă zeu şi să scape de feluritele curse şi piedici din lumea de dincolo. Numai monarhul însuşi sau preotul însărcinat să citeas că descântecele în numele său puteau pronunţa aceste vrăji fiindcă doar faraonul din primele şase dinastii putea să se adreseze zeilor. Abia în vremea lui Pepi al II-lea, soţiile faraonilor au avut dreptul de a recita asemenea descântece şi să se adreseze direct zeilor.
Tot pe atunci, marii dregători, înmormântaţi în jurul piramidelor regale, au căpătat privilegiul de a cunoaşte aceste texte magice care îl făceau pe răposat nemuritor asemenea zeilor şi de a le înscrie pe pereţii propriilor morminte. Este foarte probabil ca descântecele prin care faraonul era zeificat asemenea lui Osiris şi devenind chiar Osiris, erau texte poetice.
Noi nu avem aceste descântece, ci doar scheletul lor, întru-cât scrierea egipteană notează numai consoane. Totuşi, se cunoaşte structura poetică a descântecelor din „Textele piramidelor” ca şi a celor din „Textele sarcofagelor”, destinate marilor dregători pentru a-i feri de foamea, setea, frigul şi nenumăratele primejdii din lumea de dincolo. Alte descântece din „Textele sarcofagelor”permit defunctului să ia orice chip şi orice formă de om sau de animal pe care ar dori-o.
Aceste texte sunt scrise pe pereţii interiori, pe acoperişul sau pe fundul coşciugelor începând cu sfârşitul Vechiului Imperiu. Şi ele au adesea o formă poetică, la fel ca şi cea mai mare parte a descântecelor din celebra „Carte a Morţilor”, colecţie eterogenă de descântece de înmormântare şi de imnuri dedicate zeilor, dar şi de spovedanii negative în care cel răposat se declară pur şi nevinovat, demn de a păşi în împăraţia lui Osiris, a lumii de dincolo.
În fine, tot în cadrul literaturii magico-religioase trebuie puse textele poetice ale „Imnurilor către zei” în care nemuritorii erau slăviţi şi adulaţi spre a li se câştiga bunăvoinţa.
„Textele piramidelor” sunt o colecţie de descântece, de obicei fără titlu, pronunţate în ritualurile aducerii de jertfe de purificare şi mai ales de înmormântare.
Aceste texte săpate în culoarele obscure ale piramidelor sau în camerele mortuare nu erau destinate să fie citite şi cunoscute de altcineva în afară de preotul recitator, iar după aceea de Ka – sufletul faraonului decedat – pentru ca acesta să ajungă zeu şi să scape de feluritele curse şi piedici din lumea de dincolo. Numai monarhul însuşi sau preotul însărcinat să citeas că descântecele în numele său puteau pronunţa aceste vrăji fiindcă doar faraonul din primele şase dinastii putea să se adreseze zeilor. Abia în vremea lui Pepi al II-lea, soţiile faraonilor au avut dreptul de a recita asemenea descântece şi să se adreseze direct zeilor.
Tot pe atunci, marii dregători, înmormântaţi în jurul piramidelor regale, au căpătat privilegiul de a cunoaşte aceste texte magice care îl făceau pe răposat nemuritor asemenea zeilor şi de a le înscrie pe pereţii propriilor morminte. Este foarte probabil ca descântecele prin care faraonul era zeificat asemenea lui Osiris şi devenind chiar Osiris, erau texte poetice.
Noi nu avem aceste descântece, ci doar scheletul lor, întru-cât scrierea egipteană notează numai consoane. Totuşi, se cunoaşte structura poetică a descântecelor din „Textele piramidelor” ca şi a celor din „Textele sarcofagelor”, destinate marilor dregători pentru a-i feri de foamea, setea, frigul şi nenumăratele primejdii din lumea de dincolo. Alte descântece din „Textele sarcofagelor”permit defunctului să ia orice chip şi orice formă de om sau de animal pe care ar dori-o.
Aceste texte sunt scrise pe pereţii interiori, pe acoperişul sau pe fundul coşciugelor începând cu sfârşitul Vechiului Imperiu. Şi ele au adesea o formă poetică, la fel ca şi cea mai mare parte a descântecelor din celebra „Carte a Morţilor”, colecţie eterogenă de descântece de înmormântare şi de imnuri dedicate zeilor, dar şi de spovedanii negative în care cel răposat se declară pur şi nevinovat, demn de a păşi în împăraţia lui Osiris, a lumii de dincolo.
În fine, tot în cadrul literaturii magico-religioase trebuie puse textele poetice ale „Imnurilor către zei” în care nemuritorii erau slăviţi şi adulaţi spre a li se câştiga bunăvoinţa.
Tag-uri: textele piramidelor, |
- Care au fost factorii si etapele romanizarii Daciei (8310 visits)
- Zeita Atena (7428 visits)
- Spartanii si modelul lor de educatie (5904 visits)
- Legenda regelui Arthur (5397 visits)
- Razboaiele ruso-austro-turce pe teritoriul Tarilor Romane si consecintele lor (5222 visits)
- Politica externa a lui Vlad Tepes (5134 visits)
- Personalitatile culturale ale perioadei interbelice (4812 visits)
- Cauzele revolutiei de la 1848-1849 (4710 visits)
- Tutankhamon, cel mai celebru faraon egiptean (4604 visits)
- Politica interna a lui Stefan cel Mare (4501 visits)
- Politica interna a lui Vlad Tepes (4460 visits)
- Ghilgames (4381 visits)
- Zeul Hermes (4375 visits)
- Familia in perioada medievala (4314 visits)
- Importanta Revolutiei Franceze (4054 visits)
- Mestesugurile si comertul intern in lumea romaneasca in secolele XIV si XV
- Razboaiele ruso-austro-turce pe teritoriul Tarilor Romane si consecintele lor
- Anahita
- Castigarea independentei Tarii Romanesti de catre Mihai Viteazul
- Problema nationala in Transilvania si Banatul aflate sub stapanire straina
- Problema nationala in Bucovina, Dobrogea si Basarabia aflate sub stapanire straina
- Activitatea " monstruoasei coalitii " si declinul domniei lui Cuza
- Rolul istoric al lui Alexandru loan Cuza
- Raporturile dintre Atena, Persia si Sparta in perioada posterioara pacii lui Antalcidas
- Marea Piramida, apogeul arhitecturii ehiptene
- Emanciparea Moldovei lui Stefan cel Mare de sub suzeranitatea Poloniei
- O caracterizare generala a secolului al XVI-lea
- Care era situatia internationala inainte de izbucnirea rascoalei conduse de Gheorghe Doja
- Mestesugurile si comertul intern in lumea romaneasca in secolele XIV si XV
- Razboaiele ruso-austro-turce pe teritoriul Tarilor Romane si consecintele lor
- Razboiul impotriva samnitilor purtat de romanii condusi de generalul Dentatus-partea 2
- Razboiul impotriva samnitilor purtat de romanii condusi de generalul Dentatus
- Sistemul tetarhic antic de conducere
- Constantinopol, capitala lui Constantin cel Mare
Categorie: Istorie si Civilizatie - ( Istorie si Civilizatie - Archiva)
Data Adaugarii: 11 February '08
Adaugati un link spre aceasta pagina pe blog-ul, site-ul sau forum-ul Dvs. :