Statistics:
Visits: 3,378 Votes: 0 Fame Riser |
Fame Rank
N/A
Fame Riser
|
|||||||||||
Moduri de expunere
Q: | Intreaba despre Moduri de expunere |
Termenul defineşte felul în care se exprimă un om în general, cum îşi alege mijloacele de comunicare în funcţie de scopul urmărit.
Din punct de vedere literar, întâlnim mai multe moduri de expunere:
a) Naraţiunea - este relatarea faptelor în ordinea desfăşurării lor sau a importanţei pe care le-o acordă autorul. Caracterizată prin temporalitate, naraţiunea este specifică genului epic şi desprindem: planul istoriei, al relatării şi planul discursului, al povestirii. Deşi naraţiunea este specifică prozei (schiţă, nuvelă, povestire, roman), ea poate fi întâlnită şi în operele în versuri (legendă, baladă, poemul eroic, epopeea).
b) Descrierea - presupune înfăţiÃ…Å ¸area unor amănunte caracteristice naturii (în versuri) = pastel; în proză = tablou (la fel: un interior); înfăţiÅŸarea chipului unei persoane = portret.
În opoziţie cu naraţiunea, care constă în succesiune şi temporalitate, descrierea este statică şi vizează dimensiuni spaţiale. Ca figură stilistică frecventă, în descriere întâlnim enumeratia. În unele texte narative, descrierea constituie o pauză necesară, pentru relaxare, după o succesiune de fapte. În descriere, se folosesc cu predilecţie timpurile verbale continue, prezentul sau imperfectul, spre deosebire de naraţiune, căreia îi sunt specifice timpurile verbale momentane, perfectul simplu şi perfectul compus (vezi concordanţa timpurilor). Deşi, în general, descrierea este statică, întâlnim şi descrierea unei bătălii (cea de la Vaslui, din Oamenii Măriei Sale, romanul Fraţii Jderi, de M. Sadoveanu), în care sunt incluse şi elemente dinamice.
c) Dialogul - redă convorbirea dintre două sau mai multe personaje. în operele dramatice, dialogul este preponderent; în diferitele naraţiuni, întâlnim o îmbinare între descriere, naraţiune şi dialog, elementele de dialog putând fi uneori decupate ca segmente dramatice. (Gândeşte-te la schiţele lui I.L. Caragiale, care par nişte scenete, la povestirile şi nuvelele sale, asemănătoare unor tablouri, Încearcă o argumentaţie a interferenţei, asemănărilor şi diferenţelor dintre modurile de expunere.)
d) Monologul - înseamnă un dialog al personajului cu el însuşi, presupune o intensă trăire sufletească, marchează o răscruce de atitudini în pragul unei hotărâri. Monologul poate fi întâlnit în diferitele naraţiuni, dar şi/uneori în operele dramatice, deşi nu este deplin justificat, fiindcă acestea se bazează, preponderent, pe dialog. Eseul este opera literară care utilizează cu predilecţie monologul.
Din punct de vedere literar, întâlnim mai multe moduri de expunere:
a) Naraţiunea - este relatarea faptelor în ordinea desfăşurării lor sau a importanţei pe care le-o acordă autorul. Caracterizată prin temporalitate, naraţiunea este specifică genului epic şi desprindem: planul istoriei, al relatării şi planul discursului, al povestirii. Deşi naraţiunea este specifică prozei (schiţă, nuvelă, povestire, roman), ea poate fi întâlnită şi în operele în versuri (legendă, baladă, poemul eroic, epopeea).
b) Descrierea - presupune înfăţiÃ…Å ¸area unor amănunte caracteristice naturii (în versuri) = pastel; în proză = tablou (la fel: un interior); înfăţiÅŸarea chipului unei persoane = portret.
În opoziţie cu naraţiunea, care constă în succesiune şi temporalitate, descrierea este statică şi vizează dimensiuni spaţiale. Ca figură stilistică frecventă, în descriere întâlnim enumeratia. În unele texte narative, descrierea constituie o pauză necesară, pentru relaxare, după o succesiune de fapte. În descriere, se folosesc cu predilecţie timpurile verbale continue, prezentul sau imperfectul, spre deosebire de naraţiune, căreia îi sunt specifice timpurile verbale momentane, perfectul simplu şi perfectul compus (vezi concordanţa timpurilor). Deşi, în general, descrierea este statică, întâlnim şi descrierea unei bătălii (cea de la Vaslui, din Oamenii Măriei Sale, romanul Fraţii Jderi, de M. Sadoveanu), în care sunt incluse şi elemente dinamice.
c) Dialogul - redă convorbirea dintre două sau mai multe personaje. în operele dramatice, dialogul este preponderent; în diferitele naraţiuni, întâlnim o îmbinare între descriere, naraţiune şi dialog, elementele de dialog putând fi uneori decupate ca segmente dramatice. (Gândeşte-te la schiţele lui I.L. Caragiale, care par nişte scenete, la povestirile şi nuvelele sale, asemănătoare unor tablouri, Încearcă o argumentaţie a interferenţei, asemănărilor şi diferenţelor dintre modurile de expunere.)
d) Monologul - înseamnă un dialog al personajului cu el însuşi, presupune o intensă trăire sufletească, marchează o răscruce de atitudini în pragul unei hotărâri. Monologul poate fi întâlnit în diferitele naraţiuni, dar şi/uneori în operele dramatice, deşi nu este deplin justificat, fiindcă acestea se bazează, preponderent, pe dialog. Eseul este opera literară care utilizează cu predilecţie monologul.
Tag-uri: mijloace de comunicare |
- Baltagul - rezumat pe capitole (71338 visits)
- Dorinta de Mihai Eminescu - demmonstratie-opera lirica (27402 visits)
- Caracterizarea comisului Ionita (24518 visits)
- Comentariu - Fantana dintre plopi (23303 visits)
- Caracterizarea lui Lefter Popescu din Doua loturi de I.L.Caragiale (19400 visits)
- Oda (in metru antic) - comentariu (17660 visits)
- Comentariu - Dorinta de Mihai Eminescu (16444 visits)
- Dorinta de Mihai Eminescu - comentariu literar (14276 visits)
- Viziunea despre lume reflectata intr-un basm cult studiat - Eseu (13127 visits)
- Comentariu - Testament (12418 visits)
- Psalm - Tudor Arghezi - comentariu literar (12026 visits)
- Comentariu - Cuvant de Tudor Arghezi (11345 visits)
- Scrisoarea I de Mihai Eminescu (11134 visits)
- Hanul Ancutei - comentariu (10679 visits)
- Marii cronicari ai secolului al XVII-lea si inceputul secolului al XVIII-lea
- Eseu despre Dimitrie Cantemir
- Referat despre Scoala Ardeleana
- Vasile Alecsandri- Pasteluri
- Nicolae Filimon Ciocoii vechi si noi
- Junimea si "Convorbirile Literare"
- Revedere
- Patul lui Procust de Camil Petrescu
- Mihai Eminescu - Prezentare generala
- Sara pe Deal de Mihai Eminescu
- Oda in metrul antic de Mihai Eminescu
- Scrisoarea I de Mihai Eminescu
- Luceafarul de Mihai Eminescu
- Prelungiri ale Clasicismului si Romantismului - George Cosbuc, Intrducere in arta Poetica
- Dreptatea Leului de Grigore Alexandrescu - Incadrarea in epoca. Definitia Fabulei
- Satira Duhului meu de Grigore Alexandrescu
- Umbra lui Mircea la Cozia de Grigore Alexandrescu
Categorie: Comentarii - ( Comentarii - Archiva)
Data Adaugarii: 09 November '11
Adaugati un link spre aceasta pagina pe blog-ul, site-ul sau forum-ul Dvs. :