Statistics:
Visits: 2,551 Votes: 0 Fame Riser |
Fame Rank
N/A
Fame Riser
|
|||||||||||
Ce este romanul
Q: | Intreaba despre Ce este romanul |
Romanul, ca specie a genului epic in proza, al carui nume provine din franceza, se defineste, ca si celelalte specii epice in proza, in functie de amploarea si de complexitatea actiunii, de numarul de persoanje si de multitudinea aspectelor infatisate.
In primul rand, actiunea este ampla si de aceea el are o mare intindere, caci autorul nareaza o diversitate de aspecte si de intamplari care se pot petrece in momente si in locuri diferite, actiunea cunoscand astfel o mare mobilitatea in timp si in spatiu. Asa se explica prezenta a numeroase episoade, dar si a mai multor planuri narative care se intretaie, se completeaza reciproc si intregesc imaginea aspectelor de viata pe care autorul si le-a propus sa le infatiseze, in toata complexitatea lor.
Complexitatea actiunii presupune exis tenta mai multor conflicte de natura diferita, fie exterioara, fie interioare sau psihologice, deosebit de puternice, dar si existenta unui numar mare de personaje. Acestea, in functie de locul pe care il ocupa in opera, pot fi personaje principale, secundare, episodice, figurante sau individuale ori colective, dupa felul cum sunt construite.
Prin imbinarea planurilor narative, prin multidudinea aspectelor si prin zugravirea personajelor numeroase care realizeaza o diversitate de relatii intre ele, autorul reuseste sa ofere o imagine ampla si profunda asupra vietii.
Deoarece romanul este o opera epica, sentimentele si atitudinea scriitorului sunt exprimate indirect prin intermediul actiunii si al personajelor, iar modul de expunere predominant este naratiunea. Intinderea mare a romanului, complexitatea actiunii si prezenta a numeroase personaje ofera insa posibilitatea folosirii tuturor celorlalte moduri de expunere - descrierea, dialogul, monologul interior, evocarea.
Luand in consideratie toate aspectele discutate, putem constata ca romanul este o opera epica culta in proza, de mare intindere, preponderent narativa, cu o actiune complexa, ce se desfasoara in mai multe episoade si pe mai multe planuri narative, cu conflicte puternice si cu numeroase personaje, oferind o imagine ampla si profunda asupra vietii.
Datorita complexitatii sale, roamnul este greu de clasificat, existand numeroase criterii, care au insa in vedere un singur aspect din multitudinea aspectelor tratate in roman. Astfel, se pot clasifica dupa cadrul social sau geografic ( urbane, rurale ) dupa situarea in timp ( istorice, contemporane, de anticipatie ), dupa amploarea desfasurarii ( al unei crize, al unei existente, al unei succesiuni de generatii ) sau dupa procedeul dominant (psihologic, comportamentist ).
O clasificare mai simpla o constituie impartirea lor dupa metoda abordata de scriitori in '' tratarea '' materialului epic : romane de creatie, romane de analiza si roamne moderne (formule romanesti moderne ).
In cadrul primei categorii se pot distinge romanul clasic sau fresca ( Rascoala, de Liviu Rebreanu ), romanul unei familii sau al unei generatii ( La Medeleni, de Ionel Teodoreanu ), romanul unei formari sau bildungsromanul ( Descult, de Zaharia Stancu ), romanul istoric ( Fratii Jderi de Mihail Sadoveanu ) romanul de aventuri ( Toate panzele sus, de Radu Tudoran ), roamnul politist, roamnul document, romanul fantastic si stiintifico-fantastic.
Romanul se dezvolta si dupa al doilea razboi mondial, reprezentative fiind operele lui Marin Preda, Eugen Barbu, Augustin Buzura.
In primul rand, actiunea este ampla si de aceea el are o mare intindere, caci autorul nareaza o diversitate de aspecte si de intamplari care se pot petrece in momente si in locuri diferite, actiunea cunoscand astfel o mare mobilitatea in timp si in spatiu. Asa se explica prezenta a numeroase episoade, dar si a mai multor planuri narative care se intretaie, se completeaza reciproc si intregesc imaginea aspectelor de viata pe care autorul si le-a propus sa le infatiseze, in toata complexitatea lor.
Complexitatea actiunii presupune exis tenta mai multor conflicte de natura diferita, fie exterioara, fie interioare sau psihologice, deosebit de puternice, dar si existenta unui numar mare de personaje. Acestea, in functie de locul pe care il ocupa in opera, pot fi personaje principale, secundare, episodice, figurante sau individuale ori colective, dupa felul cum sunt construite.
Prin imbinarea planurilor narative, prin multidudinea aspectelor si prin zugravirea personajelor numeroase care realizeaza o diversitate de relatii intre ele, autorul reuseste sa ofere o imagine ampla si profunda asupra vietii.
Deoarece romanul este o opera epica, sentimentele si atitudinea scriitorului sunt exprimate indirect prin intermediul actiunii si al personajelor, iar modul de expunere predominant este naratiunea. Intinderea mare a romanului, complexitatea actiunii si prezenta a numeroase personaje ofera insa posibilitatea folosirii tuturor celorlalte moduri de expunere - descrierea, dialogul, monologul interior, evocarea.
Luand in consideratie toate aspectele discutate, putem constata ca romanul este o opera epica culta in proza, de mare intindere, preponderent narativa, cu o actiune complexa, ce se desfasoara in mai multe episoade si pe mai multe planuri narative, cu conflicte puternice si cu numeroase personaje, oferind o imagine ampla si profunda asupra vietii.
Datorita complexitatii sale, roamnul este greu de clasificat, existand numeroase criterii, care au insa in vedere un singur aspect din multitudinea aspectelor tratate in roman. Astfel, se pot clasifica dupa cadrul social sau geografic ( urbane, rurale ) dupa situarea in timp ( istorice, contemporane, de anticipatie ), dupa amploarea desfasurarii ( al unei crize, al unei existente, al unei succesiuni de generatii ) sau dupa procedeul dominant (psihologic, comportamentist ).
O clasificare mai simpla o constituie impartirea lor dupa metoda abordata de scriitori in '' tratarea '' materialului epic : romane de creatie, romane de analiza si roamne moderne (formule romanesti moderne ).
In cadrul primei categorii se pot distinge romanul clasic sau fresca ( Rascoala, de Liviu Rebreanu ), romanul unei familii sau al unei generatii ( La Medeleni, de Ionel Teodoreanu ), romanul unei formari sau bildungsromanul ( Descult, de Zaharia Stancu ), romanul istoric ( Fratii Jderi de Mihail Sadoveanu ) romanul de aventuri ( Toate panzele sus, de Radu Tudoran ), roamnul politist, roamnul document, romanul fantastic si stiintifico-fantastic.
Romanul se dezvolta si dupa al doilea razboi mondial, reprezentative fiind operele lui Marin Preda, Eugen Barbu, Augustin Buzura.
- Povestirea pe scurt la Moara cu noroc de Ioan Slavici (222208 visits)
- Povestirea pe scurt la Ion de Liviu Rebreanu (174661 visits)
- Povestirea pe scurt la Maitreyi de Mircea Eliade (129021 visits)
- Povestirea pe scurt la Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi de Camil Petrescu (103718 visits)
- Ciocoii noi si vechi de Nicolae Filimon - Rezumat pe capitole (101706 visits)
- Povestirea pe scurt a actiunii romanului Enigma Otiliei de George Calinescu (86513 visits)
- Povestirea pe scurt la Harap-Alb (60165 visits)
- Povestirea pe scurt din Morometii de Marin Preda (46496 visits)
- O noapte furtunoasa de I.L.Caragiale - Comedie in doua acte (40323 visits)
- Povestirea pe scurt la Ciocoii vechi si noi de Nicolae Filimon (38455 visits)
- Dl Goe - momentele subiectului (34911 visits)
- Comentariul poeziei In limba ta scrisa de Grigore Vieru- a treia parte (29311 visits)
- Interpretarea cuvintelor Batranei din fraza introductiva a nuvelei Moara cu noroc de Ioan Slavici (28108 visits)
- Caracterizarea personajului Marga din opera Hanu-Ancutei scrisa de Mihail Sadoveanu (25938 visits)
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat (25438 visits)
- Popa Tanda- povestirea pe momente
- Personajele din Ciocoii vechi si noi de Nicolae Filimon
- Povestirea pe scurt la Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi de Camil Petrescu
- Povestirea pe scurt din Morometii de Marin Preda
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - prima parte
- Poezia Niciodata toamna, scrisa de Tudor Arghezi - comentariu
- Poezia Focuri de primavara scrisa de Lucian Blaga - comentariu
- Subiectul operei literare Maitreyi de Mircea Eliade
- Referat despre testamentul ciobanului din balada pastorala Miorita
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat
- Povestirea pe scurt la Ion de Liviu Rebreanu
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - a doua parte
- Eseu Originea si Dezvoltarea Limbii Romane
- Povestirea pe scurt a actiunii romanului Enigma Otiliei de George Calinescu
- Popa Tanda- povestirea pe momente
- Personajele din Ciocoii vechi si noi de Nicolae Filimon
- Povestirea pe scurt la Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi de Camil Petrescu
- Povestirea pe scurt din Morometii de Marin Preda
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - prima parte
- Poezia Niciodata toamna, scrisa de Tudor Arghezi - comentariu
- Poezia Focuri de primavara scrisa de Lucian Blaga - comentariu
- Subiectul operei literare Maitreyi de Mircea Eliade
- Referat despre testamentul ciobanului din balada pastorala Miorita
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat
- Povestirea pe scurt la Ion de Liviu Rebreanu
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - a doua parte
- Eseu Originea si Dezvoltarea Limbii Romane
- Povestirea pe scurt a actiunii romanului Enigma Otiliei de George Calinescu
- Caracterizarea lui Nica din "Amintiri din copilarie"
- Literatura Romana in perioada pasoptista
- Dl Goe - momentele subiectului
- Caracterizarea lui Lica Samadaul din Moara cu Noroc
- Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi - Rezumat
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat
- Vasile Alecsandri - Pastelurile
- Praslea cel voinic - Caracterizarea personajului principal
- Poezia "Vara" de George Cosbuc - pastel
- Caracterizarea personajului principal dintr-o schita - D-l Goe
Categorie: Referate - ( Referate - Archiva)
Data Adaugarii: 08 April '09
Adaugati un link spre aceasta pagina pe blog-ul, site-ul sau forum-ul Dvs. :