Statistics:
Visits: 3,022 Votes: 0 Fame Riser |
Fame Rank
N/A
Fame Riser
|
|||||||||||
Genul dramatic
Q: | Intreaba despre Genul dramatic |
Genul dramatic cuprinde totalitatea creatiilor dramatice. Acesta este unul dintre cele trei genuri literare importante [ alaturi de liric si epic ] in care se realizeaza obiectivarea eului creator prin intermediul personajelor, fiind prezente totodata actiunea si dialogul.
Obiectivarea eului creator este posibila deoarece autorul nu intervine direct in text decat prin intermediul indicatiilor scenice, extrem de restranse ca volum si importanta in dramaturgia clasica , dar mai dezvoltate la unii dramaturgi moderni. Dramaturgul isi exprima gandurile si atitudinea cu ajutorul personajelor care comunica prin intermediul dialogului si al monologului.
Actiunea pieselor de teatru ( a operelor dramatice ) se caracterizeaza prin faptul ca unitatea, de timp si cea de loc au suferit modificar i semnificative in decursul timpului. Oricum, actiunea ramane redusa la o durata reprezentabila pe scena prin spectacolul teatral si dezvoltata organic si unitar.
Esential in actiunea pieselor de teatru, in genul dramatic in general, este conflictul dramatic care consta in confruntarea dintre personaje, dintre opiniile si interesele lor sau chiar dintre atitudinile si imperativele morale ale aceluiasi personaj. De aceea, conflictul dramatic poate fi exterior sau interior, aceasta din urma intalnindu-se mai ales in dramele psihologice, in dramele de constiinta.
Dialogul este modalitatea principala din opera dramatica prin care personajele comunica intre ele si isi exprima gandurile, ideile si sentimentele. Celelalte moduri de expunere - naratiunea si descrierea - se pot gasi in indicatiile scenice ( de regie ) sau in replicile personajelor.
Cand replica personajului este mai ampla si nu implica raspunsul ( interventia ) unui alt personaj, chiar daca acesta este prezent ( o prezenta pasiva, evident ) in scena, aceasta replica devine monolog dramatic, care are in text, diferite functii : realizeaza expozitiunea sau trecerea de la o scena la alta, faciliteaza aparitia unui personaj, pregateste noi situatii, nareaza evenimente care nu sunt prezentate pe scena, exteriorizeaza sentimentele si atitudinea eroului, reflectiile sale asupra unor probleme fundamentale ale existentei, determina evolutia conflictului.
In operele dramatice, scriitorul isi exprima gandurile, ideile si sentimentele prin intermediul textului si al personajului, deoarece acestor modalitati li se adauga indicatii scenice ( de regie ), jocul actorilor, care ( re ) creaza personajele prin talentul propriu si prin viziunea regizorala, decorul, luminile, fondul sonor etc. Deci de aici se observa, de fapt, si caracterul sintetic al operelor dramatice si locul lor aparte in literatura.
In general, operele dramatice au fost scrise cu scopul de a fi prezentate pe scena ( se definesc deci prin reprezentarea lor teatrala ), dar exista in dramaturgia moderna si '' piese pentru lectura ''. Avand in vedere destinatia si scopul lor, piesele de teatru sunt structurate in acte, tablouri si scene, ceea ce nu dauneaza unitatii continutului textului dramatic.
Obiectivarea eului creator este posibila deoarece autorul nu intervine direct in text decat prin intermediul indicatiilor scenice, extrem de restranse ca volum si importanta in dramaturgia clasica , dar mai dezvoltate la unii dramaturgi moderni. Dramaturgul isi exprima gandurile si atitudinea cu ajutorul personajelor care comunica prin intermediul dialogului si al monologului.
Actiunea pieselor de teatru ( a operelor dramatice ) se caracterizeaza prin faptul ca unitatea, de timp si cea de loc au suferit modificar i semnificative in decursul timpului. Oricum, actiunea ramane redusa la o durata reprezentabila pe scena prin spectacolul teatral si dezvoltata organic si unitar.
Esential in actiunea pieselor de teatru, in genul dramatic in general, este conflictul dramatic care consta in confruntarea dintre personaje, dintre opiniile si interesele lor sau chiar dintre atitudinile si imperativele morale ale aceluiasi personaj. De aceea, conflictul dramatic poate fi exterior sau interior, aceasta din urma intalnindu-se mai ales in dramele psihologice, in dramele de constiinta.
Dialogul este modalitatea principala din opera dramatica prin care personajele comunica intre ele si isi exprima gandurile, ideile si sentimentele. Celelalte moduri de expunere - naratiunea si descrierea - se pot gasi in indicatiile scenice ( de regie ) sau in replicile personajelor.
Cand replica personajului este mai ampla si nu implica raspunsul ( interventia ) unui alt personaj, chiar daca acesta este prezent ( o prezenta pasiva, evident ) in scena, aceasta replica devine monolog dramatic, care are in text, diferite functii : realizeaza expozitiunea sau trecerea de la o scena la alta, faciliteaza aparitia unui personaj, pregateste noi situatii, nareaza evenimente care nu sunt prezentate pe scena, exteriorizeaza sentimentele si atitudinea eroului, reflectiile sale asupra unor probleme fundamentale ale existentei, determina evolutia conflictului.
In operele dramatice, scriitorul isi exprima gandurile, ideile si sentimentele prin intermediul textului si al personajului, deoarece acestor modalitati li se adauga indicatii scenice ( de regie ), jocul actorilor, care ( re ) creaza personajele prin talentul propriu si prin viziunea regizorala, decorul, luminile, fondul sonor etc. Deci de aici se observa, de fapt, si caracterul sintetic al operelor dramatice si locul lor aparte in literatura.
In general, operele dramatice au fost scrise cu scopul de a fi prezentate pe scena ( se definesc deci prin reprezentarea lor teatrala ), dar exista in dramaturgia moderna si '' piese pentru lectura ''. Avand in vedere destinatia si scopul lor, piesele de teatru sunt structurate in acte, tablouri si scene, ceea ce nu dauneaza unitatii continutului textului dramatic.
Tag-uri: gen dramatic, gen literar, indicatii |
- Povestirea pe scurt la Moara cu noroc de Ioan Slavici (222208 visits)
- Povestirea pe scurt la Ion de Liviu Rebreanu (174661 visits)
- Povestirea pe scurt la Maitreyi de Mircea Eliade (129021 visits)
- Povestirea pe scurt la Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi de Camil Petrescu (103718 visits)
- Ciocoii noi si vechi de Nicolae Filimon - Rezumat pe capitole (101706 visits)
- Povestirea pe scurt a actiunii romanului Enigma Otiliei de George Calinescu (86513 visits)
- Povestirea pe scurt la Harap-Alb (60165 visits)
- Povestirea pe scurt din Morometii de Marin Preda (46496 visits)
- O noapte furtunoasa de I.L.Caragiale - Comedie in doua acte (40323 visits)
- Povestirea pe scurt la Ciocoii vechi si noi de Nicolae Filimon (38455 visits)
- Dl Goe - momentele subiectului (34911 visits)
- Comentariul poeziei In limba ta scrisa de Grigore Vieru- a treia parte (29311 visits)
- Interpretarea cuvintelor Batranei din fraza introductiva a nuvelei Moara cu noroc de Ioan Slavici (28108 visits)
- Caracterizarea personajului Marga din opera Hanu-Ancutei scrisa de Mihail Sadoveanu (25938 visits)
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat (25438 visits)
- Popa Tanda- povestirea pe momente
- Personajele din Ciocoii vechi si noi de Nicolae Filimon
- Povestirea pe scurt la Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi de Camil Petrescu
- Povestirea pe scurt din Morometii de Marin Preda
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - prima parte
- Poezia Niciodata toamna, scrisa de Tudor Arghezi - comentariu
- Poezia Focuri de primavara scrisa de Lucian Blaga - comentariu
- Subiectul operei literare Maitreyi de Mircea Eliade
- Referat despre testamentul ciobanului din balada pastorala Miorita
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat
- Povestirea pe scurt la Ion de Liviu Rebreanu
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - a doua parte
- Eseu Originea si Dezvoltarea Limbii Romane
- Povestirea pe scurt a actiunii romanului Enigma Otiliei de George Calinescu
- Popa Tanda- povestirea pe momente
- Personajele din Ciocoii vechi si noi de Nicolae Filimon
- Povestirea pe scurt la Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi de Camil Petrescu
- Povestirea pe scurt din Morometii de Marin Preda
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - prima parte
- Poezia Niciodata toamna, scrisa de Tudor Arghezi - comentariu
- Poezia Focuri de primavara scrisa de Lucian Blaga - comentariu
- Subiectul operei literare Maitreyi de Mircea Eliade
- Referat despre testamentul ciobanului din balada pastorala Miorita
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat
- Povestirea pe scurt la Ion de Liviu Rebreanu
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - a doua parte
- Eseu Originea si Dezvoltarea Limbii Romane
- Povestirea pe scurt a actiunii romanului Enigma Otiliei de George Calinescu
- Caracterizarea lui Nica din "Amintiri din copilarie"
- Literatura Romana in perioada pasoptista
- Dl Goe - momentele subiectului
- Caracterizarea lui Lica Samadaul din Moara cu Noroc
- Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi - Rezumat
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat
- Vasile Alecsandri - Pastelurile
- Praslea cel voinic - Caracterizarea personajului principal
- Poezia "Vara" de George Cosbuc - pastel
- Caracterizarea personajului principal dintr-o schita - D-l Goe
Categorie: Referate - ( Referate - Archiva)
Data Adaugarii: 01 September '10
Adaugati un link spre aceasta pagina pe blog-ul, site-ul sau forum-ul Dvs. :