Statistics:
Visits: 1,065 Votes: 0 Fame Riser |
Fame Rank
N/A
Fame Riser
|
|||||||||||
Familia in societatea socialista
Q: | Intreaba despre Familia in societatea socialista |
Societatea socialistă promovează valorile pozitive ale familiei, sprijinindu-se pe. criterii de valoare profund, umaniste în aprecierea esenţei şi funcţiilor familiei în societate. Ea a permis crearea unui nou tip istoric de familie, în care relaţiile dintre parteneri fiind cele dintre doi oameni egali din punct de vedere economic şi juridic, căsătoria se poate încheia pe bază de atracţie reciprocă, afecţiune împărtăşită, respect şi responsabilitate egal împărţită în ce priveşte creşterea şi educarea copiilor. „Socialismul, înlăturand cauzele asupririi sociale, a pus temelia unor legături noi, umane, între oameni, în toate sferele vieţii şi activităţii lor.
Familia trebuie să ia parte şi ea la acest salt înainte", preciza C. Roman, considcra nd că „un pivot important al climatului social-moral specific familiei, socialiste îl constituie principiul egalităţii în drepturi a soţilor". Acest principiu presupune simultan şi o redistribuire şi echilibrare a obligaţiilor mutuale, care să asigure satisfacerea adecvată a funcţiilor familiei. Modificările esenţiale produse în status-rolul femeii angrenate plenar în circuitul productiv-economic, creşterea substanţială a nivelului său cultural şi a posibilităţilor sale de creaţie acreditate şi recunoscute social, asumarea răspunderilor şi i iilor socioprofesionale în deplină egalitate cu bariu au condus şi la îmbogăţirea substanţială a „personalităţii maritale" feminine, crescand totodată şi vulnerabilitatea sa la stres. Rolul familial feminin, fără să-şi piardă din atributele esenţiale legate de maternitate şi educarea copiilor, de suport afectiv şi moderator inter-personal al întregului grup familial, de organizator domestic şi executant abil al celor mai multe dintre „treburile casnice", s-a dilatat şi perfecţionat continuu în condiţiile progresului social actual.
Astfel, femeia eliberată de „dependenţa" economico-materială multimilenară faţă de soţul său, gandeşte şi acţionează sub auspiciile realităţii şi echităţii socialiste, ca o personalitate complexă, liberă în a-şi manifesta şi a-şi construi vocaţia la fericire, cu preţul propriilor sale investiţii afective, opţionale şi valorice, precum şi al propriilor sale eforturi. Rezultă ca firesc faptul ca metamorfozele rolului feminin pconsecutive schimbărilor statutului său, să se reflecte în dezvoltarea şi exercitarea liber consimţită a rolului sexual-afectiv şi procreativ, în împărţirea tot mai echilibrată cu soţul a sarcinilor de rol parental, în diminuarea rolului casnico-menajer (prin uşurarea sa de către sfera serviciilor sociale), ca şi prin creşterea sincronică a participării bărbatului în toate sferele vieţii de familie.
Şi totuşi, multe dintre „stereotipele inechitabile" ale distribuţiei sarcinilor de rol pe sexe persistă uneori în funcţionarea familiei contemporane, deşi „discrepanţele dintre planul evoluţiei familiei, al reglementărilor din dreptul familiei, pe de-o parte, şi mutaţiile intervenite în gradul de pregătire, competenţă şi experienţă dobandite de femeie în viaţa socială sunt evidente". Fără îndoială că voinţa şi curajul, iniţiativa şi tenacitatea,, capacităţile şi aptitudinile cele mai diverse, de la cele organizatorice şi de conducere la cele tehnice, ştiinţifice, educaţionale etc., i-au permis femeii să se angreneze eficient în progresul material şi spiritual al societăţii. S-ar părea, totuşi, că aceste „caştiguri" pe planul „realizării egalităţii sociale ameninţă uneori să se facă cu pierderea altor calităţi, uneori în detrimentul trăiniciei cuplului.
Există, pe de o parte, o tendinţă a femeii în a prelua întreaga muncă asupra sa în numele „egalităţii" şi recunoaşterii importanţei statutului său familial, ceea ce favorizează simultan o diminuare a gradului de implicare şi responsabilitate a bărbaţilor ; rezultatul îl constituie suprasolicit rea femeii, alunecarea spre un model comportamental si totdeauna pe măsura expectanţelor afectiv-sexuale şi d comunicare ale partenerului. O serie de atribute corn portamentale feminine se pot astfel dilua pană la defeminizare, fragilizand intimitatea conjugală şi subminand subtil echilibrul cuplului.
Familia trebuie să ia parte şi ea la acest salt înainte", preciza C. Roman, considcra nd că „un pivot important al climatului social-moral specific familiei, socialiste îl constituie principiul egalităţii în drepturi a soţilor". Acest principiu presupune simultan şi o redistribuire şi echilibrare a obligaţiilor mutuale, care să asigure satisfacerea adecvată a funcţiilor familiei. Modificările esenţiale produse în status-rolul femeii angrenate plenar în circuitul productiv-economic, creşterea substanţială a nivelului său cultural şi a posibilităţilor sale de creaţie acreditate şi recunoscute social, asumarea răspunderilor şi i iilor socioprofesionale în deplină egalitate cu bariu au condus şi la îmbogăţirea substanţială a „personalităţii maritale" feminine, crescand totodată şi vulnerabilitatea sa la stres. Rolul familial feminin, fără să-şi piardă din atributele esenţiale legate de maternitate şi educarea copiilor, de suport afectiv şi moderator inter-personal al întregului grup familial, de organizator domestic şi executant abil al celor mai multe dintre „treburile casnice", s-a dilatat şi perfecţionat continuu în condiţiile progresului social actual.
Astfel, femeia eliberată de „dependenţa" economico-materială multimilenară faţă de soţul său, gandeşte şi acţionează sub auspiciile realităţii şi echităţii socialiste, ca o personalitate complexă, liberă în a-şi manifesta şi a-şi construi vocaţia la fericire, cu preţul propriilor sale investiţii afective, opţionale şi valorice, precum şi al propriilor sale eforturi. Rezultă ca firesc faptul ca metamorfozele rolului feminin pconsecutive schimbărilor statutului său, să se reflecte în dezvoltarea şi exercitarea liber consimţită a rolului sexual-afectiv şi procreativ, în împărţirea tot mai echilibrată cu soţul a sarcinilor de rol parental, în diminuarea rolului casnico-menajer (prin uşurarea sa de către sfera serviciilor sociale), ca şi prin creşterea sincronică a participării bărbatului în toate sferele vieţii de familie.
Şi totuşi, multe dintre „stereotipele inechitabile" ale distribuţiei sarcinilor de rol pe sexe persistă uneori în funcţionarea familiei contemporane, deşi „discrepanţele dintre planul evoluţiei familiei, al reglementărilor din dreptul familiei, pe de-o parte, şi mutaţiile intervenite în gradul de pregătire, competenţă şi experienţă dobandite de femeie în viaţa socială sunt evidente". Fără îndoială că voinţa şi curajul, iniţiativa şi tenacitatea,, capacităţile şi aptitudinile cele mai diverse, de la cele organizatorice şi de conducere la cele tehnice, ştiinţifice, educaţionale etc., i-au permis femeii să se angreneze eficient în progresul material şi spiritual al societăţii. S-ar părea, totuşi, că aceste „caştiguri" pe planul „realizării egalităţii sociale ameninţă uneori să se facă cu pierderea altor calităţi, uneori în detrimentul trăiniciei cuplului.
Există, pe de o parte, o tendinţă a femeii în a prelua întreaga muncă asupra sa în numele „egalităţii" şi recunoaşterii importanţei statutului său familial, ceea ce favorizează simultan o diminuare a gradului de implicare şi responsabilitate a bărbaţilor ; rezultatul îl constituie suprasolicit rea femeii, alunecarea spre un model comportamental si totdeauna pe măsura expectanţelor afectiv-sexuale şi d comunicare ale partenerului. O serie de atribute corn portamentale feminine se pot astfel dilua pană la defeminizare, fragilizand intimitatea conjugală şi subminand subtil echilibrul cuplului.
- Care au fost factorii si etapele romanizarii Daciei (8310 visits)
- Zeita Atena (7428 visits)
- Spartanii si modelul lor de educatie (5904 visits)
- Legenda regelui Arthur (5397 visits)
- Razboaiele ruso-austro-turce pe teritoriul Tarilor Romane si consecintele lor (5222 visits)
- Politica externa a lui Vlad Tepes (5134 visits)
- Personalitatile culturale ale perioadei interbelice (4812 visits)
- Cauzele revolutiei de la 1848-1849 (4710 visits)
- Tutankhamon, cel mai celebru faraon egiptean (4604 visits)
- Politica interna a lui Stefan cel Mare (4501 visits)
- Politica interna a lui Vlad Tepes (4460 visits)
- Ghilgames (4381 visits)
- Zeul Hermes (4375 visits)
- Familia in perioada medievala (4314 visits)
- Importanta Revolutiei Franceze (4054 visits)
- Mestesugurile si comertul intern in lumea romaneasca in secolele XIV si XV
- Razboaiele ruso-austro-turce pe teritoriul Tarilor Romane si consecintele lor
- Anahita
- Castigarea independentei Tarii Romanesti de catre Mihai Viteazul
- Problema nationala in Transilvania si Banatul aflate sub stapanire straina
- Problema nationala in Bucovina, Dobrogea si Basarabia aflate sub stapanire straina
- Activitatea " monstruoasei coalitii " si declinul domniei lui Cuza
- Rolul istoric al lui Alexandru loan Cuza
- Raporturile dintre Atena, Persia si Sparta in perioada posterioara pacii lui Antalcidas
- Marea Piramida, apogeul arhitecturii ehiptene
- Emanciparea Moldovei lui Stefan cel Mare de sub suzeranitatea Poloniei
- O caracterizare generala a secolului al XVI-lea
- Care era situatia internationala inainte de izbucnirea rascoalei conduse de Gheorghe Doja
- Mestesugurile si comertul intern in lumea romaneasca in secolele XIV si XV
- Razboaiele ruso-austro-turce pe teritoriul Tarilor Romane si consecintele lor
- Razboiul impotriva samnitilor purtat de romanii condusi de generalul Dentatus-partea 2
- Razboiul impotriva samnitilor purtat de romanii condusi de generalul Dentatus
- Sistemul tetarhic antic de conducere
- Constantinopol, capitala lui Constantin cel Mare
Categorie: Istorie si Civilizatie - ( Istorie si Civilizatie - Archiva)
Data Adaugarii: 12 August '10
Adaugati un link spre aceasta pagina pe blog-ul, site-ul sau forum-ul Dvs. :