Statistics:
Visits: 7,087 Votes: 4 Fame Riser |
Fame Rank
5.5
Fame Riser
|
|||||||||||
Balta Alba de Vasile Alecsandri
Q: | Intreaba despre Balta Alba de Vasile Alecsandri |
Balta Alba este un jurnal de calatorie "o fiziologie colectiva si sociala ",alaturi de Borsec si Iasii in 1844. Genul journalistic fusese ilustrat de Stendhal,Flaubert.
Vasile Alecsandri foloseste pretextu francezului care viziteaza baile de la Balta Alba, sau motivul "strainului", surprinzand exoticul, notand grotescul, facand observatii critice .
Relatarea la persoana I asigura autenticitatea naratiunii, viziunea in conformitate cu realitatea .Calatorul francez este personaj-narator, prin el se face trecerea de la reflectare la reflectie .Personajul contempla realitatea si reflecteaza la conditia oamenilor in cadrul acelei realitati, sesizeaza opozitia intre "natura" si "civilizatie".Intre viziunea personajului si atitudinea critica a naratorului este o stransa legatura .Personajul se confunda cu naratorul, uneori "se ascunde " dupa el, inregistreaza multe senzatii, unele I se par neverosimile, oscileaza intre imaginile socante si estetism:"Din vreme in vreme insa zaream cate o fiinta ratacita pe acele campii fara margini sau cate o adunatura de bordeie coperite cu stuh".
Epicul se manifesta in comentariu .Detaliile contureaza un realism evocator, o reprezentare concreta a realitatii, personaj-narator este ca o oglinda in care se reflecta omenirea si societatea romaneasca vazuta prin constiinta moderna a calatorului francez dornic sa ajunga la Balta Alba, facatoare de minuni si laudata de prietenii sai.
Inca de la primele contacte cu Valahia, personajul inregistreaza pitorescul si contrastele cu umor amar, uneori cu un umor care face loc unui sentiment de voie buna ."Echipajul " cu care trebuie sa calatoreasca era o cuite pe patru roti :"Ramasei incremenit la o asa priveliste ".Descrierea este completata, ca intr-o explicatie care se impune de la sine :"trasura aceasta primitive".Ca o prelungire in spatiu a carutei este imaginea dezolanta a satului, alcatuit din bordeie, cu o forma bizara, printer care observa cumpeneel fantanilor "ca niste gaturi de cucoare uriese".
Vizualul alterneaza cu auditivul,urletul cainilor este amestecat cu ciocanitul berzelor, asa incat calatorul se crede intr-o alta lume in care "amestecul de umbra si de lumina da lucrurilor o privire fantastica "sub lumina lunii.
Realitatea nu mai este o cale de acces spre civilizatie, ci e monstruoasa, poate absurda .Abandonat de caritas in timpul noptii, in mijlocul satului, francezul a pornit in cautarea unui adapost .Totul da impresia unui privitimism agresiv, verbeel la gerunziu sugerand ceva repetabil, ceva obsedant .Naratorul prefera amanuntul semnificatic, in sensul de metafore ale vietii .Realitatea devine emotie pura, observatiile sunt obiective si critice, opera admonesteaza societatea .
Sinteza intre Occident si Orient, tabloul civilizatiei romane, asa cum o vede un francez la Balta Alba, e haotic, ilustreaza dualismul vietii :"caruta postii si intamplarile neplacute ce intampinam pe drum si in satul de la Balta Alba ma fac a ma intoarce iar la idea mea de inainte ….ca ma gasesc intr-o tara salbatica .Inchipuiti-va dar ce revelatie s-a facut in creerii mei cand a doua zi dimineata am vazut o multime de caleste europinesti pline de figure europinesti ."Notatiile atrag atentia cititorului, sporesc efectele de pitoresc .Ochiul naratorului-povestitor a inregistrat un tablou panoramic, larg.Ceea ce consemneaza nu este lipsit de malitie .Peste tot domneste improvizatia, parca vantul ar putea preface totul in ruine .
Observatiile cu character critic sunt dissimulate, privind stadiul de inapoiere al Valahiei, comparative cu alte tari ale Europei. Descrierea este in manierea romanticilor, care urmaresc sa ne instruiasca despre epoca, nu este o descriere de dragul plasticitatii sau functionalitatii, nu are valoare epica, ci documentara .Este imaginea "unui carnaval tranzitoriu care este Moldova epocii".Personajul este coplesit de povara contrastelor existentei romanesti, pe care a incercat sa le patrunda, sa faca o impacare intre realitatea obiectiva si intelegerea sa .il frapeaza tot ce vede .Textul este punctat de comentarii glumete si doar simuleaza disperarea .
Vasile Alecsandri foloseste pretextu francezului care viziteaza baile de la Balta Alba, sau motivul "strainului", surprinzand exoticul, notand grotescul, facand observatii critice .
Relatarea la persoana I asigura autenticitatea naratiunii, viziunea in conformitate cu realitatea .Calatorul francez este personaj-narator, prin el se face trecerea de la reflectare la reflectie .Personajul contempla realitatea si reflecteaza la conditia oamenilor in cadrul acelei realitati, sesizeaza opozitia intre "natura" si "civilizatie".Intre viziunea personajului si atitudinea critica a naratorului este o stransa legatura .Personajul se confunda cu naratorul, uneori "se ascunde " dupa el, inregistreaza multe senzatii, unele I se par neverosimile, oscileaza intre imaginile socante si estetism:"Din vreme in vreme insa zaream cate o fiinta ratacita pe acele campii fara margini sau cate o adunatura de bordeie coperite cu stuh".
Epicul se manifesta in comentariu .Detaliile contureaza un realism evocator, o reprezentare concreta a realitatii, personaj-narator este ca o oglinda in care se reflecta omenirea si societatea romaneasca vazuta prin constiinta moderna a calatorului francez dornic sa ajunga la Balta Alba, facatoare de minuni si laudata de prietenii sai.
Inca de la primele contacte cu Valahia, personajul inregistreaza pitorescul si contrastele cu umor amar, uneori cu un umor care face loc unui sentiment de voie buna ."Echipajul " cu care trebuie sa calatoreasca era o cuite pe patru roti :"Ramasei incremenit la o asa priveliste ".Descrierea este completata, ca intr-o explicatie care se impune de la sine :"trasura aceasta primitive".Ca o prelungire in spatiu a carutei este imaginea dezolanta a satului, alcatuit din bordeie, cu o forma bizara, printer care observa cumpeneel fantanilor "ca niste gaturi de cucoare uriese".
Vizualul alterneaza cu auditivul,urletul cainilor este amestecat cu ciocanitul berzelor, asa incat calatorul se crede intr-o alta lume in care "amestecul de umbra si de lumina da lucrurilor o privire fantastica "sub lumina lunii.
Realitatea nu mai este o cale de acces spre civilizatie, ci e monstruoasa, poate absurda .Abandonat de caritas in timpul noptii, in mijlocul satului, francezul a pornit in cautarea unui adapost .Totul da impresia unui privitimism agresiv, verbeel la gerunziu sugerand ceva repetabil, ceva obsedant .Naratorul prefera amanuntul semnificatic, in sensul de metafore ale vietii .Realitatea devine emotie pura, observatiile sunt obiective si critice, opera admonesteaza societatea .
Sinteza intre Occident si Orient, tabloul civilizatiei romane, asa cum o vede un francez la Balta Alba, e haotic, ilustreaza dualismul vietii :"caruta postii si intamplarile neplacute ce intampinam pe drum si in satul de la Balta Alba ma fac a ma intoarce iar la idea mea de inainte ….ca ma gasesc intr-o tara salbatica .Inchipuiti-va dar ce revelatie s-a facut in creerii mei cand a doua zi dimineata am vazut o multime de caleste europinesti pline de figure europinesti ."Notatiile atrag atentia cititorului, sporesc efectele de pitoresc .Ochiul naratorului-povestitor a inregistrat un tablou panoramic, larg.Ceea ce consemneaza nu este lipsit de malitie .Peste tot domneste improvizatia, parca vantul ar putea preface totul in ruine .
Observatiile cu character critic sunt dissimulate, privind stadiul de inapoiere al Valahiei, comparative cu alte tari ale Europei. Descrierea este in manierea romanticilor, care urmaresc sa ne instruiasca despre epoca, nu este o descriere de dragul plasticitatii sau functionalitatii, nu are valoare epica, ci documentara .Este imaginea "unui carnaval tranzitoriu care este Moldova epocii".Personajul este coplesit de povara contrastelor existentei romanesti, pe care a incercat sa le patrunda, sa faca o impacare intre realitatea obiectiva si intelegerea sa .il frapeaza tot ce vede .Textul este punctat de comentarii glumete si doar simuleaza disperarea .
- Baltagul - rezumat pe capitole (71338 visits)
- Dorinta de Mihai Eminescu - demmonstratie-opera lirica (27402 visits)
- Caracterizarea comisului Ionita (24518 visits)
- Comentariu - Fantana dintre plopi (23303 visits)
- Caracterizarea lui Lefter Popescu din Doua loturi de I.L.Caragiale (19400 visits)
- Oda (in metru antic) - comentariu (17660 visits)
- Comentariu - Dorinta de Mihai Eminescu (16444 visits)
- Dorinta de Mihai Eminescu - comentariu literar (14276 visits)
- Viziunea despre lume reflectata intr-un basm cult studiat - Eseu (13127 visits)
- Comentariu - Testament (12418 visits)
- Psalm - Tudor Arghezi - comentariu literar (12026 visits)
- Comentariu - Cuvant de Tudor Arghezi (11345 visits)
- Scrisoarea I de Mihai Eminescu (11134 visits)
- Hanul Ancutei - comentariu (10679 visits)
- Marii cronicari ai secolului al XVII-lea si inceputul secolului al XVIII-lea
- Eseu despre Dimitrie Cantemir
- Referat despre Scoala Ardeleana
- Vasile Alecsandri- Pasteluri
- Nicolae Filimon Ciocoii vechi si noi
- Junimea si "Convorbirile Literare"
- Revedere
- Patul lui Procust de Camil Petrescu
- Mihai Eminescu - Prezentare generala
- Sara pe Deal de Mihai Eminescu
- Oda in metrul antic de Mihai Eminescu
- Scrisoarea I de Mihai Eminescu
- Luceafarul de Mihai Eminescu
- Prelungiri ale Clasicismului si Romantismului - George Cosbuc, Intrducere in arta Poetica
- Dreptatea Leului de Grigore Alexandrescu - Incadrarea in epoca. Definitia Fabulei
- Satira Duhului meu de Grigore Alexandrescu
- Umbra lui Mircea la Cozia de Grigore Alexandrescu
Categorie: Comentarii - ( Comentarii - Archiva)
Data Adaugarii: 27 November '12
Adaugati un link spre aceasta pagina pe blog-ul, site-ul sau forum-ul Dvs. :