Statistics:
Visits: 4,658 Votes: 3 Fame Riser |
Fame Rank
5
Fame Riser
|
|||||||||||
Rolul si semnificatiile epitetului in pastelul Iarna de Vasile Alecsandri
Q: | Intreaba despre Rolul si semnificatiile epitetului in pastelul Iarna de Vasile Alecsandri |
Epitetul este un procedeu de expresivitate artistica des intalnit in poezia descriptiva a lui Alecsandri. Epitetul este acel cuvant (adjectiv, adverb etc) care determina un substantiv sau un verb, pentru a scoate in evidenta o trasatura a obiectului sau a actiunii si pentru a da mai multa expresivitate textului.
I. Primele trei strofe ale pastelului "Iarna" descriu o iarna de sfarsit de lume, de parca potopul biblic s-ar fi transformat in ninsoare, inghitind totul. Epitetul caracterizant al acestui tablou este "cumplita iarna".
Lui i se subordoneaza cinci serii de epitete relevand, fiecare, o alta caracteristica a "Pastelurilor":
1. Epitetele: "Lungi troiene calatoare, adunate-n cer gramada" reliefeaza o anume spaima a golului care -l face pe poet sa umple' peisajul cu diverse eleme nte: aici, norii (lungi, grei si reci) par atat de materiali, incat creeaza impresia ca troienele de pe pamant s-au mutat in cer, ca intr-un tablou apocaliptic.
2. Epitetele: "fluturi albi", "umeri dalbi", "zale argintie." sugereaza puritatea. Totodata, ele confirma opinia calinesciana potrivit careia elementul coloristic in pastelurile lui Alecsandri este simplificat, realitatea vizuala fiind alba sau neagra si numai rareori aurie.
Cel de-al doilea epitet din aceasta serie are o rezonanta aparte: intalnit in colinde ("florile dalbe"), acesta contine o nota de sacralitate si de vechime.
Ultimul epitet din seria mentionata ("zale argintie") contine si sugestia unui timp istoric, de lupta, la fel de pur si de nobil. Jocul fulgilor si intinderea nesfarsita si alba trezesc in sufletul poetului dorul tarii strabune (vazuta ca spatiu neprihanit care poarta nimbul sfinteniei).
3. Alte epitete ("vis de tinerete", "anii trecatori") conduc la ideea curgerii vremii, horatianul "carpe diem" fiind intalnit si in alte poezii. Aici, iarna este comparabila cu batranetea; tineretea este o clipa unica in eternitate, un "vis", in timp ce iarna vietii pare a fi luminata de un soare "rotund si palid"
4. Epitetele: "fantasme albe" si "clabuci albii de fum" contin o alta nota specifica poeziei descriptive a lui Alecsandri: situarea tabloului la limita dintre realitate si iluzoriu.
5. in sfarsit, epitetele: "intinderea pustie" si "satele pierdute" (alaturi de metafora "oceanul de ninsoare") sugereaza imensitatea: poetul pare sa se fi intors in pretimp, singur fiind intr-o imensitate inghetata, in una dintre erele glaciare ale Pamantului.
II. Strofa a IV-a aduce inseninarea peisajului si prezenta omului; epitetul caracterizant al acestui tablou este "doritul soare".
Acum, epitetul "sanie usoara" sugereaza lunecarea rapida, omul eliberandu-se de spaima umbrelor iernii si intrand in spatiul sunetelor pure: " in Iarna, imaginatia e o vreme ingrozita de putinta unei ninsori totale, de sfarsit de lume, pana ce zurgalaul spulbera sinistrul vis". (G. Calinescu).
Epitetul "doritul soare" reliefeaza si o alta trasatura specifica poetului de la Mircesti: viziunea mitologica asupra naturii. Acum, soarele pare a fi un personaj de mit sau de basm, care, dupa ce s-a luptat cu iarna, a iesit invingator (asemeni unui Fat-Frumos).
I. Primele trei strofe ale pastelului "Iarna" descriu o iarna de sfarsit de lume, de parca potopul biblic s-ar fi transformat in ninsoare, inghitind totul. Epitetul caracterizant al acestui tablou este "cumplita iarna".
Lui i se subordoneaza cinci serii de epitete relevand, fiecare, o alta caracteristica a "Pastelurilor":
1. Epitetele: "Lungi troiene calatoare, adunate-n cer gramada" reliefeaza o anume spaima a golului care -l face pe poet sa umple' peisajul cu diverse eleme nte: aici, norii (lungi, grei si reci) par atat de materiali, incat creeaza impresia ca troienele de pe pamant s-au mutat in cer, ca intr-un tablou apocaliptic.
2. Epitetele: "fluturi albi", "umeri dalbi", "zale argintie." sugereaza puritatea. Totodata, ele confirma opinia calinesciana potrivit careia elementul coloristic in pastelurile lui Alecsandri este simplificat, realitatea vizuala fiind alba sau neagra si numai rareori aurie.
Cel de-al doilea epitet din aceasta serie are o rezonanta aparte: intalnit in colinde ("florile dalbe"), acesta contine o nota de sacralitate si de vechime.
Ultimul epitet din seria mentionata ("zale argintie") contine si sugestia unui timp istoric, de lupta, la fel de pur si de nobil. Jocul fulgilor si intinderea nesfarsita si alba trezesc in sufletul poetului dorul tarii strabune (vazuta ca spatiu neprihanit care poarta nimbul sfinteniei).
3. Alte epitete ("vis de tinerete", "anii trecatori") conduc la ideea curgerii vremii, horatianul "carpe diem" fiind intalnit si in alte poezii. Aici, iarna este comparabila cu batranetea; tineretea este o clipa unica in eternitate, un "vis", in timp ce iarna vietii pare a fi luminata de un soare "rotund si palid"
4. Epitetele: "fantasme albe" si "clabuci albii de fum" contin o alta nota specifica poeziei descriptive a lui Alecsandri: situarea tabloului la limita dintre realitate si iluzoriu.
5. in sfarsit, epitetele: "intinderea pustie" si "satele pierdute" (alaturi de metafora "oceanul de ninsoare") sugereaza imensitatea: poetul pare sa se fi intors in pretimp, singur fiind intr-o imensitate inghetata, in una dintre erele glaciare ale Pamantului.
II. Strofa a IV-a aduce inseninarea peisajului si prezenta omului; epitetul caracterizant al acestui tablou este "doritul soare".
Acum, epitetul "sanie usoara" sugereaza lunecarea rapida, omul eliberandu-se de spaima umbrelor iernii si intrand in spatiul sunetelor pure: " in Iarna, imaginatia e o vreme ingrozita de putinta unei ninsori totale, de sfarsit de lume, pana ce zurgalaul spulbera sinistrul vis". (G. Calinescu).
Epitetul "doritul soare" reliefeaza si o alta trasatura specifica poetului de la Mircesti: viziunea mitologica asupra naturii. Acum, soarele pare a fi un personaj de mit sau de basm, care, dupa ce s-a luptat cu iarna, a iesit invingator (asemeni unui Fat-Frumos).
- Povestirea pe scurt la Moara cu noroc de Ioan Slavici (222208 visits)
- Povestirea pe scurt la Ion de Liviu Rebreanu (174661 visits)
- Povestirea pe scurt la Maitreyi de Mircea Eliade (129021 visits)
- Povestirea pe scurt la Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi de Camil Petrescu (103718 visits)
- Ciocoii noi si vechi de Nicolae Filimon - Rezumat pe capitole (101706 visits)
- Povestirea pe scurt a actiunii romanului Enigma Otiliei de George Calinescu (86513 visits)
- Povestirea pe scurt la Harap-Alb (60165 visits)
- Povestirea pe scurt din Morometii de Marin Preda (46496 visits)
- O noapte furtunoasa de I.L.Caragiale - Comedie in doua acte (40323 visits)
- Povestirea pe scurt la Ciocoii vechi si noi de Nicolae Filimon (38455 visits)
- Dl Goe - momentele subiectului (34911 visits)
- Comentariul poeziei In limba ta scrisa de Grigore Vieru- a treia parte (29311 visits)
- Interpretarea cuvintelor Batranei din fraza introductiva a nuvelei Moara cu noroc de Ioan Slavici (28108 visits)
- Caracterizarea personajului Marga din opera Hanu-Ancutei scrisa de Mihail Sadoveanu (25938 visits)
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat (25438 visits)
- Popa Tanda- povestirea pe momente
- Personajele din Ciocoii vechi si noi de Nicolae Filimon
- Povestirea pe scurt la Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi de Camil Petrescu
- Povestirea pe scurt din Morometii de Marin Preda
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - prima parte
- Poezia Niciodata toamna, scrisa de Tudor Arghezi - comentariu
- Poezia Focuri de primavara scrisa de Lucian Blaga - comentariu
- Subiectul operei literare Maitreyi de Mircea Eliade
- Referat despre testamentul ciobanului din balada pastorala Miorita
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat
- Povestirea pe scurt la Ion de Liviu Rebreanu
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - a doua parte
- Eseu Originea si Dezvoltarea Limbii Romane
- Povestirea pe scurt a actiunii romanului Enigma Otiliei de George Calinescu
- Popa Tanda- povestirea pe momente
- Personajele din Ciocoii vechi si noi de Nicolae Filimon
- Povestirea pe scurt la Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi de Camil Petrescu
- Povestirea pe scurt din Morometii de Marin Preda
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - prima parte
- Poezia Niciodata toamna, scrisa de Tudor Arghezi - comentariu
- Poezia Focuri de primavara scrisa de Lucian Blaga - comentariu
- Subiectul operei literare Maitreyi de Mircea Eliade
- Referat despre testamentul ciobanului din balada pastorala Miorita
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat
- Povestirea pe scurt la Ion de Liviu Rebreanu
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - a doua parte
- Eseu Originea si Dezvoltarea Limbii Romane
- Povestirea pe scurt a actiunii romanului Enigma Otiliei de George Calinescu
- Caracterizarea lui Nica din "Amintiri din copilarie"
- Literatura Romana in perioada pasoptista
- Dl Goe - momentele subiectului
- Caracterizarea lui Lica Samadaul din Moara cu Noroc
- Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi - Rezumat
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat
- Vasile Alecsandri - Pastelurile
- Praslea cel voinic - Caracterizarea personajului principal
- Poezia "Vara" de George Cosbuc - pastel
- Caracterizarea personajului principal dintr-o schita - D-l Goe
Categorie: Referate - ( Referate - Archiva)
Data Adaugarii: 17 January '11
Adaugati un link spre aceasta pagina pe blog-ul, site-ul sau forum-ul Dvs. :