Statistics:
Visits: 2,071 Votes: 0 Fame Riser |
Fame Rank
N/A
Fame Riser
|
|||||||||||
Popa Tanda - Caracterizarea preotului Trandafir
Q: | Intreaba despre Popa Tanda - Caracterizarea preotului Trandafir |
Personajul principal al nuvelei este preotul Trandafir care, pe parcursul povestirii primeste porecla de "Popa Tanda", de unde şi titlul nuvelei. Porecla vine de la verbul "a tandali†care semnifica "a pierde vremea" cu referire la incercarile sale de a lamuri satenii sa munceasca, incercari pe care acestia le considerau "tandalitura", pierdere de vreme.
De la inceputul naratiunii aflam ca personajul principal este la prima tinerete.
Dintr-un portret schitat sumar, se desprinde chipul unui om cu invatatura buna de carte, voce frumoasa(asa cum cere profesia), care vorbeste "drept ÅŸi cumpanit", fiind "harnic ÅŸi grijitor". Este deci UN om echilibrat, drept indemanatic ÅŸi priceput, caci "face din nimic ceva", gospodar ÅŸi strangator:"Strange, drege ÅŸi culege". Toate aceste calitati sunt umbrite de o meteahna:"Este cam greu la vorba, cam aspru la judecata:prea de-a dreptul, prea verde fatis", adica spune omului direct ce impresie are despre el , fara ocolisuri ÅŸi menajamente. Acest fel deschis ÅŸi sincer de a fi ii va schimba intreaga existenta, determinand transferul sau in satul Saraceni. Firea dinamica ÅŸi energica a preotului se manifesta ÅŸi aici:El incearca sa-I scuture pe sateni din nepasarea lor, sai aduca prin munca, la o situatie materiala buna, de pe urma carea ar fi profitat ÅŸi el. Increzator in puterea cuvantului, nu pregeta sa le vorbeasca oamenilor, chiar sa umble din casa-n casa, dandu-le sfaturi, intai cu vorbe blande apoi ironice ÅŸi amenintatoare. Nimic nu-i reuseste insa pe acesta cale. Disperarea care-l cuprinde are ÅŸi cauze de natura materiala, caci zestrea preotesei se sfarsise, iar familia trebuia intretinuta. Impins de nevoi se apuca de lucru, fiind astfel primul care profita de binefacerile muncii. El, inaintea celorlalti, experimenteza personal toate sfaturile date satenilor, pune in practica tot ceea ce teoretic ii invatase pe altii.
Slavici nu adanceste analiza psihologica a personajului sau ci, punandu-l in situatii de viata dificile, il determina sa cugete, sa ia hotarari ÅŸi sa actioneze. Tabloul final al nuvelei il infatiseaza la varsta batranetii, pastranduse inca"verde vesel ÅŸi harnic" inconjurat de a-I sai, traind din plin bucuria cresterii nepotilor intr-o deplina armonie familiala.
Pe parcursul naratiunii personajul traieste UN conflict interior acut, cand isi da seama ca truda lui de a lamurii oamenii este zadarnica ÅŸi cuvantul lui n-are greutate. Disperarea pe care o traieste il face sa realizeze ca vorba fara fapta zboara in vant, ca este nevoie de punerea in practica a celor spuse.
Aducand satul la prosperitate materiala el a redat oamenilor ceva ÅŸi mai de pret: respectul de sine al fiecaruia, demnitatea de a tine capul sus ÅŸi drept de a fi respectat de urmas. Sugestia scriitorului este ca bunastarea materiala o atrage pe cea spirituala, ca nu poate exista multumire sufleteasca daca nu ai viata indestulata. Este conceptia sanatoasa a omului din popor, al carui exponent este parintele Trandafir. Daca la inceputul naratiunii el era o persoana straina ÅŸi neacceptata de comunitate in final devine sufletul acesteia, motorul ei spre progres modelul urmat cu sfintenie de toti. Portretul preotului este usor idealizat, prin el Slavici intruchipand spiritul constructiv, misionarul care se dedica ridicarii comunitatii din care face parte.
De la inceputul naratiunii aflam ca personajul principal este la prima tinerete.
Dintr-un portret schitat sumar, se desprinde chipul unui om cu invatatura buna de carte, voce frumoasa(asa cum cere profesia), care vorbeste "drept ÅŸi cumpanit", fiind "harnic ÅŸi grijitor". Este deci UN om echilibrat, drept indemanatic ÅŸi priceput, caci "face din nimic ceva", gospodar ÅŸi strangator:"Strange, drege ÅŸi culege". Toate aceste calitati sunt umbrite de o meteahna:"Este cam greu la vorba, cam aspru la judecata:prea de-a dreptul, prea verde fatis", adica spune omului direct ce impresie are despre el , fara ocolisuri ÅŸi menajamente. Acest fel deschis ÅŸi sincer de a fi ii va schimba intreaga existenta, determinand transferul sau in satul Saraceni. Firea dinamica ÅŸi energica a preotului se manifesta ÅŸi aici:El incearca sa-I scuture pe sateni din nepasarea lor, sai aduca prin munca, la o situatie materiala buna, de pe urma carea ar fi profitat ÅŸi el. Increzator in puterea cuvantului, nu pregeta sa le vorbeasca oamenilor, chiar sa umble din casa-n casa, dandu-le sfaturi, intai cu vorbe blande apoi ironice ÅŸi amenintatoare. Nimic nu-i reuseste insa pe acesta cale. Disperarea care-l cuprinde are ÅŸi cauze de natura materiala, caci zestrea preotesei se sfarsise, iar familia trebuia intretinuta. Impins de nevoi se apuca de lucru, fiind astfel primul care profita de binefacerile muncii. El, inaintea celorlalti, experimenteza personal toate sfaturile date satenilor, pune in practica tot ceea ce teoretic ii invatase pe altii.
Slavici nu adanceste analiza psihologica a personajului sau ci, punandu-l in situatii de viata dificile, il determina sa cugete, sa ia hotarari ÅŸi sa actioneze. Tabloul final al nuvelei il infatiseaza la varsta batranetii, pastranduse inca"verde vesel ÅŸi harnic" inconjurat de a-I sai, traind din plin bucuria cresterii nepotilor intr-o deplina armonie familiala.
Pe parcursul naratiunii personajul traieste UN conflict interior acut, cand isi da seama ca truda lui de a lamurii oamenii este zadarnica ÅŸi cuvantul lui n-are greutate. Disperarea pe care o traieste il face sa realizeze ca vorba fara fapta zboara in vant, ca este nevoie de punerea in practica a celor spuse.
Aducand satul la prosperitate materiala el a redat oamenilor ceva ÅŸi mai de pret: respectul de sine al fiecaruia, demnitatea de a tine capul sus ÅŸi drept de a fi respectat de urmas. Sugestia scriitorului este ca bunastarea materiala o atrage pe cea spirituala, ca nu poate exista multumire sufleteasca daca nu ai viata indestulata. Este conceptia sanatoasa a omului din popor, al carui exponent este parintele Trandafir. Daca la inceputul naratiunii el era o persoana straina ÅŸi neacceptata de comunitate in final devine sufletul acesteia, motorul ei spre progres modelul urmat cu sfintenie de toti. Portretul preotului este usor idealizat, prin el Slavici intruchipand spiritul constructiv, misionarul care se dedica ridicarii comunitatii din care face parte.
Tag-uri: comentariu, ioan slavici, caracterizare, literatura, nuvela, bac |
- Baltagul - rezumat pe capitole (71338 visits)
- Dorinta de Mihai Eminescu - demmonstratie-opera lirica (27402 visits)
- Caracterizarea comisului Ionita (24518 visits)
- Comentariu - Fantana dintre plopi (23303 visits)
- Caracterizarea lui Lefter Popescu din Doua loturi de I.L.Caragiale (19400 visits)
- Oda (in metru antic) - comentariu (17660 visits)
- Comentariu - Dorinta de Mihai Eminescu (16444 visits)
- Dorinta de Mihai Eminescu - comentariu literar (14276 visits)
- Viziunea despre lume reflectata intr-un basm cult studiat - Eseu (13127 visits)
- Comentariu - Testament (12418 visits)
- Psalm - Tudor Arghezi - comentariu literar (12026 visits)
- Comentariu - Cuvant de Tudor Arghezi (11345 visits)
- Scrisoarea I de Mihai Eminescu (11134 visits)
- Hanul Ancutei - comentariu (10679 visits)
- Marii cronicari ai secolului al XVII-lea si inceputul secolului al XVIII-lea
- Eseu despre Dimitrie Cantemir
- Referat despre Scoala Ardeleana
- Vasile Alecsandri- Pasteluri
- Nicolae Filimon Ciocoii vechi si noi
- Junimea si "Convorbirile Literare"
- Revedere
- Patul lui Procust de Camil Petrescu
- Mihai Eminescu - Prezentare generala
- Sara pe Deal de Mihai Eminescu
- Oda in metrul antic de Mihai Eminescu
- Scrisoarea I de Mihai Eminescu
- Luceafarul de Mihai Eminescu
- Prelungiri ale Clasicismului si Romantismului - George Cosbuc, Intrducere in arta Poetica
- Dreptatea Leului de Grigore Alexandrescu - Incadrarea in epoca. Definitia Fabulei
- Satira Duhului meu de Grigore Alexandrescu
- Umbra lui Mircea la Cozia de Grigore Alexandrescu
Categorie: Comentarii - ( Comentarii - Archiva)
Data Adaugarii: 06 December '12
Adaugati un link spre aceasta pagina pe blog-ul, site-ul sau forum-ul Dvs. :