Nuvela ( termenul provine din fr. nouvelle, it. novella - "noutate, nuvela ")
se poate defini incepand cu secolele al XIV- lea si al XV- lea, ca naratiune in proza, uneori si in proza - de ex. Nuvele in proza a lui La Fontaine -,cu un singur fir epic, urmarind un conflict unic, concentrat; prsonajele, nu prea numeroase, sunt caracterizate succint, in functie de contributia lor la desfasurarea actiunii.
b.) Caracterizarea nuvelei
Nuvela prezinta de cele mai multe ori :
- fapte verosimile;
- un singur conflict;
- intriga riguros construita;
- tendinta spre obiectivare;
- accentul pus mai mult pe definirea personajului.
Nuvela Popa Tanda, scrisa in 1873 dar publicata abia in 1875 in revista "Convorbiri liter
are ", este inclusa in volumul de debut ediorial "Novele din popor ", aparut in 1881. Popa Tanda face parte din categoria nuvelelor inspirate din lumea satului ardelenesc, cu deznodamant fericit ( ex. La crucea din sat, Gura satului, Scormon ). I. Slavici reconstiutie veridic, realist universul rural, printr-o tehnica de sorginte dickensiana, aceea a aglomerarii detaliilor semnificative. Prin nuvelele sale, I.Slavici pune bazele asa - numitului "realism poporan ".
Nuvela este, potrivit lui Pompiliu Marcea, o ilustrare a ideii morale ca "omul sfinteste locul ", ca "viata merita sa fie traita prin placerile firesti pe care le ofera ".
c.) Titlul nuvelei
Titlul nuvelei este constituit din substantivul "popa "si substantivul propriu "Tanda ", porecla data preotului randafir de satenii din Saraceni, un derivat regresiv de la verbul "a tandali ".
Lumea aparte a nuvelei Popa Tanda a lui I.Slavici este creionata si prin intermediul personajelor, care o populeaza si o reprezinta. Astfel, exista un personaj principal, un personaj eponim, cel a carui porecla da titlul nuvelei, preotul Trandafir - popa Tanda, personaje secundare - satenii ( personaj colectiv ), preoteasa, clopotarul Cozonac, Marcu Florii Cucului, Mitru Catanas - sau episodice - Mariuca, Ileana, Trandafirica, Costel, familia preotului.
Protagonistul nuvelei este preotul Trandafir, present in toate momenteler actiunii si infatisat in evolutia sa. Fiind unul dintre cei 2 copii ai dascalului Pintilie, Trandafir devine preot, isi intemeiaza o familie in care la un moment dat se aflau "3 copii mici, al patrula de lapte "si isi profeseaza meseria aproape 2 ani la Butucani, satul natal. In urma unor dispute cu enoriasii, este mutat in Saraceni, un sat care-si merita numele, avand in vedere aspectul lui si starea materiala a locuitorilor.
Personajul este rezultatul combinarii a 2 procedee de caracterizare :
- caracterizarea directa realizata de narator inca din expozitiune. Prezentarea naratorului omniscient este una obiectiva, I.Slavici relevand deopotriva calitatile personajului ( "un om bun; a invatat multa carte si canta mai frumos decat chiar raposatul tatal sau "; este "harnic si grijitor ") cat si defectele ( rigiditatea in relatiile cu semenii sai ).
Aceste insusiri si defecte sunt infatisate in continuare in opera si indirect, prin faptele si prin atitudinea acestuia sau prin felul sau de a vorbi. Numit preot in Saraceni, analizeaza situatia cu luiditate si isi da seama ca trebuie "sa faca din poporenii sai oameni harnici ".
Cu o energie iesita in comun si cu o uimitoare tenacitate, preotul Trandafir isi incepe actiunea prin predici care impresioneaza pe ascultatori, dar n-au nici o consecinta practica. Preotul isi diversifica apoi strategiile : ocara, vorba muscatoare, ironia. Nu se schimba insa nimic deoarece preotul este perceput de sateni ca o persoana din afara comunitatii. Trandafir intelege ca singura modalitate de a-I schimba pe enoriasi este exemplul personal. El adopta modul de influenta "din aproape in aproape ", determinandu-I pe sateni sa deina receptivi la nou.
Daca atitudinea satenilor fata de preot este oscilanta si evolueaza de la toleranta la ostilitate si apoi la acceptare si chiar la admiratie, cea a naratorului este constanta. Preotul Trandafir, tip odiseic, complex, labirintic, imprevizibil. Este un personaj oglinda ce "exprima permanent conceptia, punctual de vedere al autorului.
STILUL
Incepand cu sec. XX si cu formalismul rusesc s-a facut o distinctie clara intre naratiunea ca povestire ( = fabula, trama, diegesis ) si naratiunea ca discurs ( = discurs narativ ). Discursul narativ, care exprima viziunea naratorului asupra celor relatate, presupune abordarea catorva aspecte specifice:a.) spatiul si timpul naratiunii,b.) modalitatea d construire a textului literar ( = viziunea, punctual de vedere asupra povestirii).
Naratiunea nu se desfasoara numai intr-un spatiu, ci si intr-un anumit timp.
Timpul evenimential, timpul naratiunii este oarecum vag sugerat. Este perioada patrunderii in lumea satului a relatiilor noi, capitaliste, care le ofera satenilor posibilitatea valorificarii bunurilor materiale. Nucleele ( alcatuite dintr-un lant de microactiuni - tip ) sunt prezentate prin inlantuire intr- ordine temporala, o ordine continua si cronologica.
b.) Avand in vedere relatia autor - narrator - personaj, putem spune ca in aceasta nuvela exista o focalizare zero ( = naratie non- focalizanta ), o naratie cu autor omniscient. Utilizarea persoanei a -III-a precum si non-identitatea dintre narrator si personaj sugereaza existenta unui regim narativ heterodiegetic.
Creator al asa numitului "realism poporal ", I.Slavici cultiva permanent oralitatea, cre reprezinta calitatea stilului unei opere beletristice de a parea vorbit, prin folosirea unor elemente de limba vorbita. Oralitatea este asigurate de : - placerea paremiologica, folosirea proverbelor si zicatorilor;
- prezenta masiva a constructiilor exclamative sau interogative care
contin vocative, imperative ori interjectii;
- alternarea vorbirii directe cu vorbirea indirecta sau cu asa numitul stil
indirect liber;
- intrebuintarea unui numar impresionan de regionalsme sau cuvinte si expresii populare.