Statistics:
Visits: 3,625 Votes: 1 Fame Riser |
Fame Rank
10
Fame Riser
|
|||||||||||
Caracterizarea personajului Popa Tanda din nuvela cu acelasi nume
Q: | Intreaba despre Caracterizarea personajului Popa Tanda din nuvela cu acelasi nume |
Slavici este primul dintre scriitorii noştri care urmăreşte condiţia si problema intelectului rural in nuvelele sale. Nuvela "Popa Tanda" este construita pe ideea "omul sfinţeşte locul".
Părintele Trandafir este personajul principal al nuvelei fiind prezent in toate momentele acţiunii si înfăţişat in evoluţia sa. El este unul dintre cei doi copii ai dascălului Pintilie, devine preot, îşi întemeiază o familie si îşi profesează meseria aproape doi ani in Butucani, satul natal. In urma unor dispute cu enoriaşii, este mutat la Sărăceni, un sat sărac, cu oameni leneşi.
Apelând la caracterizare directa, inca din expoziţiune, naratorul evidenţiază unele calităţi ale personajului. El este "un om bun" ;a învăţat multa carte si chiar mai "frumos decâ t chiar răposatul tatăl sau...". Vorbeşte, cumpătat drept, este harnic. Aceste calităţi: bunătatea, inteligenta, darul de a canta, vorba înţeleapta si cumpătată, hărnicia sunt puse in antiteza cu defectele, prezentate, de asemenea, direct. Nu-i plăcea sa meargă la oaspeţi si pomeni, era si "cam aspru la judecata, prea de-a dreptul, prea verde-n făţiş". Era deci prea aspru in relaţiile cu oamenii.
Însuşirile si defectele sunt înfăţişate in continuare in mod indirect, prin faptele, prin atitudinea acestuia, prin felul de a vorbi. Ajuns preot in Sărăceni analizează cu luciditate situaţia si îşi da seama ca trebuie "sa facă din poporanii sai oameni harnici" altfel "ei vor rămâne săraci si eu flămând".
Cu energie si tenacitate începe acţiunea prin predici care-i impresionează pe ascultători, dar nu au consecinţe practice. Cu dârzenie apelează la sfat, merge la oameni acasă: "nu veniţi voi la mine, ma duc eu la voi". Neobţinând nici astfel rezultate, părintele Trandafir apelează la batjocura.
Este neiertător, aspru cu cei leneşi, ii ironizează dar tot nu obţine rezultate. Ocara se dovedeşte la fel ineficientă, având efect invers "începură si ei sa ocărască pe popa".
Momentul când enoriaşii nu-l mai vor preot ii zdruncina credinţa in posibilitatea schimbării lor, apoi îşi da seama ca singura modalitate este exemplul personal. De aceea cu aceeaşi energie, voinţa si tenacitate repara casa, îşi împrejmuieşte curtea, îşi cultiva pământul, ceea ce ii uimeşte pe săteni care cred ca este ceva necurat: "Popa e omul dracului".
Prin exemplul personal,preotul îşi atinge scopul si sătenii îşi dau seama ca este "omul lui Dumnezeu", Ceea ce dovedeşte schimbarea atitudini lor fata de munca. Imaginea din final a satului este cu totul alta decât cea de la început.
Daca atitudinea sătenilor este oscilanta si evoluează de la toleranta, la ostilitate si pana la admiraţie, naratorul îşi exprima admiraţia faţă de personaj: "Tot om bun rămâne părintele Trandafir".
Cumpătat, stăpân pe sine, cu unele momente de îndoială, preotul Trandafir ajunge in final sa se bucure de fericirea căminului si de respectul sătenilor.
Însuşirile personajului sunt prezentate direct de către narator prin descriere in care se remarca enumeraţiile si inversiunile: "harnic si grijitor este părintele" ,"a rămas precum a fost: vesel si harnic". Tot direct îl caracterizează si sărăcenenii.
Alte însuşiri sunt evidenţiate indirect prin fapte, comportament, felul de a vorbi. Alteori, relaţia cu sătenii sau cu alte personaje evidenţiază trăsături caracteristice.
Monologul interior devine mijloc de caracterizare, dezvăluind gândurile si frământările personajului care trăieşte un conflict interior, determinat de dorinţa de a-i schimba pe oamenii din Sărăceni.
Părintele Trandafir este un model spiritual al satului romanesc ,un model uman de chibzuinţă si înţelepciune care-şi capăta fericirea prin iubirea de oameni.
Părintele Trandafir este personajul principal al nuvelei fiind prezent in toate momentele acţiunii si înfăţişat in evoluţia sa. El este unul dintre cei doi copii ai dascălului Pintilie, devine preot, îşi întemeiază o familie si îşi profesează meseria aproape doi ani in Butucani, satul natal. In urma unor dispute cu enoriaşii, este mutat la Sărăceni, un sat sărac, cu oameni leneşi.
Apelând la caracterizare directa, inca din expoziţiune, naratorul evidenţiază unele calităţi ale personajului. El este "un om bun" ;a învăţat multa carte si chiar mai "frumos decâ t chiar răposatul tatăl sau...". Vorbeşte, cumpătat drept, este harnic. Aceste calităţi: bunătatea, inteligenta, darul de a canta, vorba înţeleapta si cumpătată, hărnicia sunt puse in antiteza cu defectele, prezentate, de asemenea, direct. Nu-i plăcea sa meargă la oaspeţi si pomeni, era si "cam aspru la judecata, prea de-a dreptul, prea verde-n făţiş". Era deci prea aspru in relaţiile cu oamenii.
Însuşirile si defectele sunt înfăţişate in continuare in mod indirect, prin faptele, prin atitudinea acestuia, prin felul de a vorbi. Ajuns preot in Sărăceni analizează cu luciditate situaţia si îşi da seama ca trebuie "sa facă din poporanii sai oameni harnici" altfel "ei vor rămâne săraci si eu flămând".
Cu energie si tenacitate începe acţiunea prin predici care-i impresionează pe ascultători, dar nu au consecinţe practice. Cu dârzenie apelează la sfat, merge la oameni acasă: "nu veniţi voi la mine, ma duc eu la voi". Neobţinând nici astfel rezultate, părintele Trandafir apelează la batjocura.
Este neiertător, aspru cu cei leneşi, ii ironizează dar tot nu obţine rezultate. Ocara se dovedeşte la fel ineficientă, având efect invers "începură si ei sa ocărască pe popa".
Momentul când enoriaşii nu-l mai vor preot ii zdruncina credinţa in posibilitatea schimbării lor, apoi îşi da seama ca singura modalitate este exemplul personal. De aceea cu aceeaşi energie, voinţa si tenacitate repara casa, îşi împrejmuieşte curtea, îşi cultiva pământul, ceea ce ii uimeşte pe săteni care cred ca este ceva necurat: "Popa e omul dracului".
Prin exemplul personal,preotul îşi atinge scopul si sătenii îşi dau seama ca este "omul lui Dumnezeu", Ceea ce dovedeşte schimbarea atitudini lor fata de munca. Imaginea din final a satului este cu totul alta decât cea de la început.
Daca atitudinea sătenilor este oscilanta si evoluează de la toleranta, la ostilitate si pana la admiraţie, naratorul îşi exprima admiraţia faţă de personaj: "Tot om bun rămâne părintele Trandafir".
Cumpătat, stăpân pe sine, cu unele momente de îndoială, preotul Trandafir ajunge in final sa se bucure de fericirea căminului si de respectul sătenilor.
Însuşirile personajului sunt prezentate direct de către narator prin descriere in care se remarca enumeraţiile si inversiunile: "harnic si grijitor este părintele" ,"a rămas precum a fost: vesel si harnic". Tot direct îl caracterizează si sărăcenenii.
Alte însuşiri sunt evidenţiate indirect prin fapte, comportament, felul de a vorbi. Alteori, relaţia cu sătenii sau cu alte personaje evidenţiază trăsături caracteristice.
Monologul interior devine mijloc de caracterizare, dezvăluind gândurile si frământările personajului care trăieşte un conflict interior, determinat de dorinţa de a-i schimba pe oamenii din Sărăceni.
Părintele Trandafir este un model spiritual al satului romanesc ,un model uman de chibzuinţă si înţelepciune care-şi capăta fericirea prin iubirea de oameni.
Tag-uri: ioan slavici, popa tanda, nuvela |
- Povestirea pe scurt la Moara cu noroc de Ioan Slavici (222208 visits)
- Povestirea pe scurt la Ion de Liviu Rebreanu (174661 visits)
- Povestirea pe scurt la Maitreyi de Mircea Eliade (129021 visits)
- Povestirea pe scurt la Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi de Camil Petrescu (103718 visits)
- Ciocoii noi si vechi de Nicolae Filimon - Rezumat pe capitole (101706 visits)
- Povestirea pe scurt a actiunii romanului Enigma Otiliei de George Calinescu (86513 visits)
- Povestirea pe scurt la Harap-Alb (60165 visits)
- Povestirea pe scurt din Morometii de Marin Preda (46496 visits)
- O noapte furtunoasa de I.L.Caragiale - Comedie in doua acte (40323 visits)
- Povestirea pe scurt la Ciocoii vechi si noi de Nicolae Filimon (38455 visits)
- Dl Goe - momentele subiectului (34911 visits)
- Comentariul poeziei In limba ta scrisa de Grigore Vieru- a treia parte (29311 visits)
- Interpretarea cuvintelor Batranei din fraza introductiva a nuvelei Moara cu noroc de Ioan Slavici (28108 visits)
- Caracterizarea personajului Marga din opera Hanu-Ancutei scrisa de Mihail Sadoveanu (25938 visits)
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat (25438 visits)
- Popa Tanda- povestirea pe momente
- Personajele din Ciocoii vechi si noi de Nicolae Filimon
- Povestirea pe scurt la Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi de Camil Petrescu
- Povestirea pe scurt din Morometii de Marin Preda
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - prima parte
- Poezia Niciodata toamna, scrisa de Tudor Arghezi - comentariu
- Poezia Focuri de primavara scrisa de Lucian Blaga - comentariu
- Subiectul operei literare Maitreyi de Mircea Eliade
- Referat despre testamentul ciobanului din balada pastorala Miorita
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat
- Povestirea pe scurt la Ion de Liviu Rebreanu
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - a doua parte
- Eseu Originea si Dezvoltarea Limbii Romane
- Povestirea pe scurt a actiunii romanului Enigma Otiliei de George Calinescu
- Popa Tanda- povestirea pe momente
- Personajele din Ciocoii vechi si noi de Nicolae Filimon
- Povestirea pe scurt la Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi de Camil Petrescu
- Povestirea pe scurt din Morometii de Marin Preda
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - prima parte
- Poezia Niciodata toamna, scrisa de Tudor Arghezi - comentariu
- Poezia Focuri de primavara scrisa de Lucian Blaga - comentariu
- Subiectul operei literare Maitreyi de Mircea Eliade
- Referat despre testamentul ciobanului din balada pastorala Miorita
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat
- Povestirea pe scurt la Ion de Liviu Rebreanu
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - a doua parte
- Eseu Originea si Dezvoltarea Limbii Romane
- Povestirea pe scurt a actiunii romanului Enigma Otiliei de George Calinescu
- Caracterizarea lui Nica din "Amintiri din copilarie"
- Literatura Romana in perioada pasoptista
- Dl Goe - momentele subiectului
- Caracterizarea lui Lica Samadaul din Moara cu Noroc
- Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi - Rezumat
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat
- Vasile Alecsandri - Pastelurile
- Praslea cel voinic - Caracterizarea personajului principal
- Poezia "Vara" de George Cosbuc - pastel
- Caracterizarea personajului principal dintr-o schita - D-l Goe
Categorie: Referate - ( Referate - Archiva)
Data Adaugarii: 19 October '09
Adaugati un link spre aceasta pagina pe blog-ul, site-ul sau forum-ul Dvs. :