Statistics:
Visits: 1,880 Votes: 0 Fame Riser |
Fame Rank
N/A
Fame Riser
|
|||||||||||
Popa Tanda - nuvela
Q: | Intreaba despre Popa Tanda - nuvela |
Ca prozator, Ioan Slavici a abordat basmele si nuvela, aceasta din urma fiind specie a genului epic, in proza, desfasurata pe un singur plan narativ, dar cu actiunea mai complicata si cu un conflict mai concentrat decat in schita. In nuvela, accentul cade pe caracterizarea complexa a personajului si nu pe actiune.
O astfel de opera este si nuvela ‘‘Popa Tanda’’ de Ioan Slavici care ilustreaza aceasta specie alaturi de ‘‘Moara cu noroc ‘‘ de acelasi autor.
Ca orice nuvela, ‘‘Popa Tanda’’ este o opera epica deoarece autorul isi exprima indirect sentimentele de admiratie si atitudinea de aprobare fata de preotul Trandafir prin intermediul actiunii, opera avand cele trei elemente : actiune, personaj, narator.
Modul de expunere predominant ca in orice opera epica este naratiunea iar relatarea subiectului se face la persoana a treia si in general in mod obiectiv, perspectiva autorului asupra faptelor si personajului principal nefiind marcata afectiv decat uneori, cand punctul sau de vedere se identifica cu cel al personajului : ‘‘ Dar tina-l Dumnezeu ! Tot om bun ramane parintele Trandafir’’.
Fiind o nuvela, actiunea este mai complicata, mai ampla decat a schitei, dar se desfasoara pe un singur plan narativ, iar intamplarile se constituie in momente ale subiectului.
Astfel, in expozitiune, autorul infatiseaza unele insusiri ale personajului principal, imaginea dezolanta a satului Saraceni.
Intriga prezinta hotararea preotului de a schimba pe poporenii sai. De aici decurg toate celelalte intamplari- incercarile preotului de a-i schmba pe sateni prin intermediul predicilor, sfatului, batjocurei, ocarei, implicarea lui in refacerea propriei gospodarii si in cultivarea pamantului, care constituie desfasurarea actiunii.
Punctul culminant este atins in momentul in care preotul Trandafir reuseste sa-i antreneze in actiunile sale pe cativa dintre sateni.
Deznodamantul il aduce in prim-plan pe acelasi preot Trandafir dar la o alta varsta, imbatranit, devenit bunic, precum si imaginea satului Saraceni dar cu totul alta decat cea prezentata la inceput.
Ca in orice nuvela, exista si aici in cadrul actiunii, un conflict concentrat,atat exterior cat si interior. Cel exterior se manifesta intre poet si poporenii sai si se acutizeaza pana cand acestia din urma cer schimbarea preotului, iar cel interior izvoraste din dorinta preotului de a-i determina pe sateni sa munceasca si ineficienta metodelor folosite de el in acest scop.
O alta caracteristica a nuvelei si intalnita in opera literara ‘‘Popa Tanda’’, este numarul de personaje mai mare decat in schita dar mai redus decat in roman. Astfel, exista un personaj principal (preotul Trandafir alias Popa Tanda), personaj secundar-preoteasa, personaj colectiv-satenii, clopotarul, sau episodice (Marian, Ileana).
Accentul cade si aici pe caracterizarea complexa a personajului principal si nu pe actiune caci preotul Trandafir este prezentat in evolutia sa, in stransa legatura cu celelalte personaje dar mai ales cu satenii pe care vrea sa-i determine sa munceasca.
Autorul foloseste in aceasta opera literara anumite tehnici narative specifice operei epice si implicit nuvelei. Astfel, actiunea este plasata intr-un anumit spatiu si timp, perspectiva tempoara avand in vede o perioada mai indelungata de timp. Spatiul ramane constant, satul Saraceni, dar este prezentat in evolutia timpului : devine un sat prosper, de nerecunoscut, cu totul altul decat cel prezentat in timpul operei.
Prin toate aceste caracteristici- caracter epic, actiune mai complicata decat a schitei, conflict concentrat, numarul de personaje si complexitatea lor, tehnici narative specifice, opera literara ‘‘Popa Tanda’’ are toate notele definitorii ale unei nuvele.
O astfel de opera este si nuvela ‘‘Popa Tanda’’ de Ioan Slavici care ilustreaza aceasta specie alaturi de ‘‘Moara cu noroc ‘‘ de acelasi autor.
Ca orice nuvela, ‘‘Popa Tanda’’ este o opera epica deoarece autorul isi exprima indirect sentimentele de admiratie si atitudinea de aprobare fata de preotul Trandafir prin intermediul actiunii, opera avand cele trei elemente : actiune, personaj, narator.
Modul de expunere predominant ca in orice opera epica este naratiunea iar relatarea subiectului se face la persoana a treia si in general in mod obiectiv, perspectiva autorului asupra faptelor si personajului principal nefiind marcata afectiv decat uneori, cand punctul sau de vedere se identifica cu cel al personajului : ‘‘ Dar tina-l Dumnezeu ! Tot om bun ramane parintele Trandafir’’.
Fiind o nuvela, actiunea este mai complicata, mai ampla decat a schitei, dar se desfasoara pe un singur plan narativ, iar intamplarile se constituie in momente ale subiectului.
Astfel, in expozitiune, autorul infatiseaza unele insusiri ale personajului principal, imaginea dezolanta a satului Saraceni.
Intriga prezinta hotararea preotului de a schimba pe poporenii sai. De aici decurg toate celelalte intamplari- incercarile preotului de a-i schmba pe sateni prin intermediul predicilor, sfatului, batjocurei, ocarei, implicarea lui in refacerea propriei gospodarii si in cultivarea pamantului, care constituie desfasurarea actiunii.
Punctul culminant este atins in momentul in care preotul Trandafir reuseste sa-i antreneze in actiunile sale pe cativa dintre sateni.
Deznodamantul il aduce in prim-plan pe acelasi preot Trandafir dar la o alta varsta, imbatranit, devenit bunic, precum si imaginea satului Saraceni dar cu totul alta decat cea prezentata la inceput.
Ca in orice nuvela, exista si aici in cadrul actiunii, un conflict concentrat,atat exterior cat si interior. Cel exterior se manifesta intre poet si poporenii sai si se acutizeaza pana cand acestia din urma cer schimbarea preotului, iar cel interior izvoraste din dorinta preotului de a-i determina pe sateni sa munceasca si ineficienta metodelor folosite de el in acest scop.
O alta caracteristica a nuvelei si intalnita in opera literara ‘‘Popa Tanda’’, este numarul de personaje mai mare decat in schita dar mai redus decat in roman. Astfel, exista un personaj principal (preotul Trandafir alias Popa Tanda), personaj secundar-preoteasa, personaj colectiv-satenii, clopotarul, sau episodice (Marian, Ileana).
Accentul cade si aici pe caracterizarea complexa a personajului principal si nu pe actiune caci preotul Trandafir este prezentat in evolutia sa, in stransa legatura cu celelalte personaje dar mai ales cu satenii pe care vrea sa-i determine sa munceasca.
Autorul foloseste in aceasta opera literara anumite tehnici narative specifice operei epice si implicit nuvelei. Astfel, actiunea este plasata intr-un anumit spatiu si timp, perspectiva tempoara avand in vede o perioada mai indelungata de timp. Spatiul ramane constant, satul Saraceni, dar este prezentat in evolutia timpului : devine un sat prosper, de nerecunoscut, cu totul altul decat cel prezentat in timpul operei.
Prin toate aceste caracteristici- caracter epic, actiune mai complicata decat a schitei, conflict concentrat, numarul de personaje si complexitatea lor, tehnici narative specifice, opera literara ‘‘Popa Tanda’’ are toate notele definitorii ale unei nuvele.
Tag-uri: nuvela |
- Povestirea pe scurt la Moara cu noroc de Ioan Slavici (222208 visits)
- Povestirea pe scurt la Ion de Liviu Rebreanu (174661 visits)
- Povestirea pe scurt la Maitreyi de Mircea Eliade (129021 visits)
- Povestirea pe scurt la Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi de Camil Petrescu (103718 visits)
- Ciocoii noi si vechi de Nicolae Filimon - Rezumat pe capitole (101706 visits)
- Povestirea pe scurt a actiunii romanului Enigma Otiliei de George Calinescu (86513 visits)
- Povestirea pe scurt la Harap-Alb (60165 visits)
- Povestirea pe scurt din Morometii de Marin Preda (46496 visits)
- O noapte furtunoasa de I.L.Caragiale - Comedie in doua acte (40323 visits)
- Povestirea pe scurt la Ciocoii vechi si noi de Nicolae Filimon (38455 visits)
- Dl Goe - momentele subiectului (34911 visits)
- Comentariul poeziei In limba ta scrisa de Grigore Vieru- a treia parte (29311 visits)
- Interpretarea cuvintelor Batranei din fraza introductiva a nuvelei Moara cu noroc de Ioan Slavici (28108 visits)
- Caracterizarea personajului Marga din opera Hanu-Ancutei scrisa de Mihail Sadoveanu (25938 visits)
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat (25438 visits)
- Popa Tanda- povestirea pe momente
- Personajele din Ciocoii vechi si noi de Nicolae Filimon
- Povestirea pe scurt la Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi de Camil Petrescu
- Povestirea pe scurt din Morometii de Marin Preda
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - prima parte
- Poezia Niciodata toamna, scrisa de Tudor Arghezi - comentariu
- Poezia Focuri de primavara scrisa de Lucian Blaga - comentariu
- Subiectul operei literare Maitreyi de Mircea Eliade
- Referat despre testamentul ciobanului din balada pastorala Miorita
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat
- Povestirea pe scurt la Ion de Liviu Rebreanu
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - a doua parte
- Eseu Originea si Dezvoltarea Limbii Romane
- Povestirea pe scurt a actiunii romanului Enigma Otiliei de George Calinescu
- Popa Tanda- povestirea pe momente
- Personajele din Ciocoii vechi si noi de Nicolae Filimon
- Povestirea pe scurt la Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi de Camil Petrescu
- Povestirea pe scurt din Morometii de Marin Preda
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - prima parte
- Poezia Niciodata toamna, scrisa de Tudor Arghezi - comentariu
- Poezia Focuri de primavara scrisa de Lucian Blaga - comentariu
- Subiectul operei literare Maitreyi de Mircea Eliade
- Referat despre testamentul ciobanului din balada pastorala Miorita
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat
- Povestirea pe scurt la Ion de Liviu Rebreanu
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - a doua parte
- Eseu Originea si Dezvoltarea Limbii Romane
- Povestirea pe scurt a actiunii romanului Enigma Otiliei de George Calinescu
- Caracterizarea lui Nica din "Amintiri din copilarie"
- Literatura Romana in perioada pasoptista
- Dl Goe - momentele subiectului
- Caracterizarea lui Lica Samadaul din Moara cu Noroc
- Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi - Rezumat
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat
- Vasile Alecsandri - Pastelurile
- Praslea cel voinic - Caracterizarea personajului principal
- Poezia "Vara" de George Cosbuc - pastel
- Caracterizarea personajului principal dintr-o schita - D-l Goe
Categorie: Referate - ( Referate - Archiva)
Data Adaugarii: 13 March '09
Adaugati un link spre aceasta pagina pe blog-ul, site-ul sau forum-ul Dvs. :