Statistics:
Visits: 1,842 Votes: 1 Fame Riser |
Fame Rank
5
Fame Riser
|
|||||||||||
Nuvela 'Popa Tanda' de Ioan Slavici
Q: | Intreaba despre Nuvela 'Popa Tanda' de Ioan Slavici |
Ca prozator, Ioan Slavici a abordat scrieri memorialistice, basme ("Zâna zorilor") ,romane ("Mara") si nuvele.
Nuvela este o specie a genului epic in proza cu un singur fir narativ, dar cu o acţiune mai complicata si cu un conflict mai puternic decât al schiţei, la care participa mai multe personaje, prezentate in mediul lor de viaţă. In nuvela accentul cade pe caracterizarea complexa a personajului, nu pe acţiune.
Fiind o opera epica, autorul îşi exprima in mod indirect sentimentele prin intermediul acţiunii si al personajelor, iar întâmplările relatate sunt plasate in timp si spaţiu. Nararea se face la persoana a III-a si, in general, obiectiv, rareori naratorul îşi exprima sentimentele sau comunica învăţămintele mo rale.
Ca in orice opera epica, întâmplările narate se constituie in momente ale subiectului. In expoziţiune, autorul îl arată pe Trandafir ajuns preot in satul natal. Asprimea cu care ii judeca pe enoriaşi si chiar pe superiori, atrage nemulţumiri. Preotul va fi mutat in satul Sărăceni, aşezat in Valea Seaca, un sat cu oameni leneşi si săraci.
Hotărârea preotului de a-i salva pe enoriaşi, făcându-i oameni harnici, constituie intriga care determina desfăşurarea acţiunii. Sunt urmărite eforturile preotului de a-i schimba pe sărăceni prin predici, sfaturi, ironie, batjocura, ocara, insa totul este zadarnic. Se hotărăşte sa procedeze mai practic, oferindu-le sătenilor propriul exemplu, refacerea propriei gospodarii si cultivarea pământului.
Acţiunea atinge punctul culminant: preotul reuşeşte sa antreneze la munca pe o parte din săteni. Deznodământul aduce in prim plan pe preotul Trandafir la o alta vârsta, precum si imaginea satului Sărăceni, dar cu totul alta decât cea de la început.
Ca in orice nuvela, exista si aici un conflict concentrat atât exterior, cat si interior. Cel exterior se manifesta intre preot si săteni si se acutizează pana ce aceştia cer schimbarea preotului, iar cel interior izvorăşte din dorinţa preotului de a-i determina pe săteni sa muncească si ineficienţa metodelor folosite in acest scop.
Fiind o nuvela, acţiunea cunoaşte o mai mare mobilitate in timp si spaţiu. Acţiunea este plasata la Butucani si Sărăceni. Timpul este vag sugerat, a doua jumătate a secolului al XIX-lea, iar durata acţiunii se întinde pe o perioada de zece ani.
O alta caracteristica a nuvelei întâlnita si in "Popa Tanda" este numărul de personaje mai mare decât in schiţa.
Exista un personaj principal, preotul Trandafir, personaje secundare: sătenii, preoteasa, clopotarul Cozonac, Marcu Florii Cucului sau episodice: Ileana, Trandafirica, Costel. Accentul cade asupra caracterizării complexe a personajului principal, caci preotul este prezentat in evoluţia sa.
Preotul Trandafir este caracterizat direct de către narator si de săteni si indirect din faptele, vorbele si gândurile sale. Naratorul ii realizează direct portretul moral cu o serie de calităţi: inteligenta, hărnicie, pricepere dar si cu defecte "era prea aspru". Sătenii îl caracterizează direct la început prin lauda, apoi ca este "omul dracului", iar in final este "omul lui Dumnezeu". Calităţile si defectele sunt înfăţişate indirect: eforturile de a-i schimba pe sărăceni care se dovedesc zadarnice, exemplu personal prin care ii va convinge.
Personajele sunt prezentate si aici in mediul lor de viaţă, acţiunea desfăşurându-se într-un sat de munte, cu un decor tipic.
Îmbinând naraţiunea cu descrierea si dialogul cu monologul, nuvela reflecta schimbările sufleteşti ale personajelor. Atât vorbitorii personajelor, cat si relatării autorului le este proprie oralitatea prin folosirea proverbelor, zicătorilor.
Prin caracterul epic,acţiune mai complicata, număr de personaje si complexitatea lor, tehnicile narative folosite, "Popa Tanda" are caracteristicile nuvelei.
Nuvela este o specie a genului epic in proza cu un singur fir narativ, dar cu o acţiune mai complicata si cu un conflict mai puternic decât al schiţei, la care participa mai multe personaje, prezentate in mediul lor de viaţă. In nuvela accentul cade pe caracterizarea complexa a personajului, nu pe acţiune.
Fiind o opera epica, autorul îşi exprima in mod indirect sentimentele prin intermediul acţiunii si al personajelor, iar întâmplările relatate sunt plasate in timp si spaţiu. Nararea se face la persoana a III-a si, in general, obiectiv, rareori naratorul îşi exprima sentimentele sau comunica învăţămintele mo rale.
Ca in orice opera epica, întâmplările narate se constituie in momente ale subiectului. In expoziţiune, autorul îl arată pe Trandafir ajuns preot in satul natal. Asprimea cu care ii judeca pe enoriaşi si chiar pe superiori, atrage nemulţumiri. Preotul va fi mutat in satul Sărăceni, aşezat in Valea Seaca, un sat cu oameni leneşi si săraci.
Hotărârea preotului de a-i salva pe enoriaşi, făcându-i oameni harnici, constituie intriga care determina desfăşurarea acţiunii. Sunt urmărite eforturile preotului de a-i schimba pe sărăceni prin predici, sfaturi, ironie, batjocura, ocara, insa totul este zadarnic. Se hotărăşte sa procedeze mai practic, oferindu-le sătenilor propriul exemplu, refacerea propriei gospodarii si cultivarea pământului.
Acţiunea atinge punctul culminant: preotul reuşeşte sa antreneze la munca pe o parte din săteni. Deznodământul aduce in prim plan pe preotul Trandafir la o alta vârsta, precum si imaginea satului Sărăceni, dar cu totul alta decât cea de la început.
Ca in orice nuvela, exista si aici un conflict concentrat atât exterior, cat si interior. Cel exterior se manifesta intre preot si săteni si se acutizează pana ce aceştia cer schimbarea preotului, iar cel interior izvorăşte din dorinţa preotului de a-i determina pe săteni sa muncească si ineficienţa metodelor folosite in acest scop.
Fiind o nuvela, acţiunea cunoaşte o mai mare mobilitate in timp si spaţiu. Acţiunea este plasata la Butucani si Sărăceni. Timpul este vag sugerat, a doua jumătate a secolului al XIX-lea, iar durata acţiunii se întinde pe o perioada de zece ani.
O alta caracteristica a nuvelei întâlnita si in "Popa Tanda" este numărul de personaje mai mare decât in schiţa.
Exista un personaj principal, preotul Trandafir, personaje secundare: sătenii, preoteasa, clopotarul Cozonac, Marcu Florii Cucului sau episodice: Ileana, Trandafirica, Costel. Accentul cade asupra caracterizării complexe a personajului principal, caci preotul este prezentat in evoluţia sa.
Preotul Trandafir este caracterizat direct de către narator si de săteni si indirect din faptele, vorbele si gândurile sale. Naratorul ii realizează direct portretul moral cu o serie de calităţi: inteligenta, hărnicie, pricepere dar si cu defecte "era prea aspru". Sătenii îl caracterizează direct la început prin lauda, apoi ca este "omul dracului", iar in final este "omul lui Dumnezeu". Calităţile si defectele sunt înfăţişate indirect: eforturile de a-i schimba pe sărăceni care se dovedesc zadarnice, exemplu personal prin care ii va convinge.
Personajele sunt prezentate si aici in mediul lor de viaţă, acţiunea desfăşurându-se într-un sat de munte, cu un decor tipic.
Îmbinând naraţiunea cu descrierea si dialogul cu monologul, nuvela reflecta schimbările sufleteşti ale personajelor. Atât vorbitorii personajelor, cat si relatării autorului le este proprie oralitatea prin folosirea proverbelor, zicătorilor.
Prin caracterul epic,acţiune mai complicata, număr de personaje si complexitatea lor, tehnicile narative folosite, "Popa Tanda" are caracteristicile nuvelei.
Tag-uri: ioan slavici, popa tanda, nuvela |
- Povestirea pe scurt la Moara cu noroc de Ioan Slavici (222208 visits)
- Povestirea pe scurt la Ion de Liviu Rebreanu (174661 visits)
- Povestirea pe scurt la Maitreyi de Mircea Eliade (129021 visits)
- Povestirea pe scurt la Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi de Camil Petrescu (103718 visits)
- Ciocoii noi si vechi de Nicolae Filimon - Rezumat pe capitole (101706 visits)
- Povestirea pe scurt a actiunii romanului Enigma Otiliei de George Calinescu (86513 visits)
- Povestirea pe scurt la Harap-Alb (60165 visits)
- Povestirea pe scurt din Morometii de Marin Preda (46496 visits)
- O noapte furtunoasa de I.L.Caragiale - Comedie in doua acte (40323 visits)
- Povestirea pe scurt la Ciocoii vechi si noi de Nicolae Filimon (38455 visits)
- Dl Goe - momentele subiectului (34911 visits)
- Comentariul poeziei In limba ta scrisa de Grigore Vieru- a treia parte (29311 visits)
- Interpretarea cuvintelor Batranei din fraza introductiva a nuvelei Moara cu noroc de Ioan Slavici (28108 visits)
- Caracterizarea personajului Marga din opera Hanu-Ancutei scrisa de Mihail Sadoveanu (25938 visits)
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat (25438 visits)
- Popa Tanda- povestirea pe momente
- Personajele din Ciocoii vechi si noi de Nicolae Filimon
- Povestirea pe scurt la Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi de Camil Petrescu
- Povestirea pe scurt din Morometii de Marin Preda
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - prima parte
- Poezia Niciodata toamna, scrisa de Tudor Arghezi - comentariu
- Poezia Focuri de primavara scrisa de Lucian Blaga - comentariu
- Subiectul operei literare Maitreyi de Mircea Eliade
- Referat despre testamentul ciobanului din balada pastorala Miorita
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat
- Povestirea pe scurt la Ion de Liviu Rebreanu
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - a doua parte
- Eseu Originea si Dezvoltarea Limbii Romane
- Povestirea pe scurt a actiunii romanului Enigma Otiliei de George Calinescu
- Popa Tanda- povestirea pe momente
- Personajele din Ciocoii vechi si noi de Nicolae Filimon
- Povestirea pe scurt la Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi de Camil Petrescu
- Povestirea pe scurt din Morometii de Marin Preda
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - prima parte
- Poezia Niciodata toamna, scrisa de Tudor Arghezi - comentariu
- Poezia Focuri de primavara scrisa de Lucian Blaga - comentariu
- Subiectul operei literare Maitreyi de Mircea Eliade
- Referat despre testamentul ciobanului din balada pastorala Miorita
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat
- Povestirea pe scurt la Ion de Liviu Rebreanu
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - a doua parte
- Eseu Originea si Dezvoltarea Limbii Romane
- Povestirea pe scurt a actiunii romanului Enigma Otiliei de George Calinescu
- Caracterizarea lui Nica din "Amintiri din copilarie"
- Literatura Romana in perioada pasoptista
- Dl Goe - momentele subiectului
- Caracterizarea lui Lica Samadaul din Moara cu Noroc
- Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi - Rezumat
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat
- Vasile Alecsandri - Pastelurile
- Praslea cel voinic - Caracterizarea personajului principal
- Poezia "Vara" de George Cosbuc - pastel
- Caracterizarea personajului principal dintr-o schita - D-l Goe
Categorie: Referate - ( Referate - Archiva)
Data Adaugarii: 19 October '09
Adaugati un link spre aceasta pagina pe blog-ul, site-ul sau forum-ul Dvs. :