FamousWhy
ROM
Biografii, Celebritati, Vedete Vacante de vis, Destinatii, Regiuni Articole, Referate, Comentarii Download programe software FamousWhy Lucruri faimoase Forum Submit Content
|


Referate


Statistics:
Visits: 3,306
Votes: 0
Fame Riser
          
Fame Rank
N/A
Fame Riser
create pool

Articole


Intreaba despre O Scrisoare Pierduta - Farfuridi

Tag-uri Populare


literatura   poezie   roman   poet   scriitor   proza   nuvela   poem   comedie   comentariu   drama   opera literara   basm   teatru   romantism   roman realist   curent literar   personaje   gramatica   istorie   comunicare   caracterizare   filozofie   prozator   opera   balada   genul epic   naratiune   genul epic in proza   roman subiectiv   procedeu stilistic   autor   pastel   dramaturg   genul dramatic   povestire  

All Tags

Famous Forum

 

O Scrisoare Pierduta - Farfuridi

 Q:   Intreaba despre O Scrisoare Pierduta - Farfuridi       
O Scrisoare Pierduta - Farfuridi S-a spus ca.una din principalele trasaturi ale originalitatii lui Caragiale sta in faptul ca personajele sale comice sunt prototipuri de imbecili. Desigur nu e vorba de niÅŸte imbecili din naÅŸtere, de cazuri clinice, ci de niÅŸte indivizi cu o imbecilitate caÅŸtigata in mediul social care le-a imprimat un anume automatism de gandire, de vorbire ÅŸi actiune, un comportament ilogic ÅŸi absurd din punctul de vedere al unui om inteligent.

Cel mai tipic imbecil din intreaga opera a lui Caragiale ni se pare a fi Take Farfuridi, personajul din O scrisoare pierduta. O concurenta ar putea veni din partea lui Agamita Dandanache, daca, in cazul acestuia din urma, imbecilitatea nu ar fi complicata cu ramolismentul. Farfuridi este insa imbecilul pur, pentru ca scriitorul - ÅŸi odata c u dansul cititorii ÅŸi spectatorii - are satisfactia ÅŸi bucuria de a descoperi in el legi, fenomene, aspecte ÅŸi tablouri de epoca imposibil de infatiÅŸat altfel. Personajul e o mostra edificatoare. El seamana cu o jivina fantastica, insa teribil de reala, prin arta cu care dramaturgul o impune conÅŸtiintei noastre: grotesca imagine, marita ca de niÅŸte aparate optice, ne ajuta sa reconstituim o epoca.

1. Observatia lui G. Calinescu este perfect indreptatita: “Prin individualismul eroilor se lamureşte şi trasatura de caracter care a fost numita amoralism."
Deposedat - cu cruzime - de catre autor, de orice urma de inteligenta, Farfuridi, ca om politic, iÅŸi cunoaÅŸte totuÅŸi foarte bine interesele, printr-un soi de instinct ÅŸi automatism de speta, intocmai ca Agamita Dandanache, care pastreaza scrisoarea, in virtutea faptului ca aÅŸa procedeaza toti cei din familia sa.

Intr-adevar, eroii lui Caragiale sunt amorali, fiindca tradarea era pe punctul de a se pune la cale, de catre Joitica şi grupul ei. Ştie, din instinct de speta, ca tradarea e in firea lucrurilor. Ceea ce il nelinişteşte este faptul de a fi exclus de la beneficiile ei: “la urma urmei, fie şi tradare dar s-o ştim şi noi". Automat (irfsa spunand, tocmai din aceasta cauza, numai adevarul!), Farfuridi declara solemn şi, aparent, paradoxal ca iubeşte tradarea, dar uraşte pe... tradatori, adica pe cei careul exclud de la profiturile ei. De aici pana la enormitatea pe care Caragiale i-o atribuie nu mai e decat un pas. Caci ipochimenul, in naivitatea şi prostia-i teribila1, asociaza la iubirea lui pentru tradare pe Ştefan cel Mare, pe Mihai Bravul, pe Vlad Tepeş şi pe Mircea cel Batran: “...De aceea eu totdeauna am repetat cu strabunii noştri, cu Mihai Bravul şi Ştefan cel Mare: iubesc tradarea (cu intentie), dar urasc pe tradatori..." “Pentru ca eu am zis-o cu strabunii noştri, cu Mircea cel Batran şi cu Vlad Tepeş, neica Zahario: imi place tradarea, dar..." etc.

Personajul e simpatic şi amuzant pentru ca momentan nu ştie ce spune şi e odios pentru ca ştie foarte bine ce vrea, la urma urmei: chiverniseala proprie. Ca aparitie personala e numai hilar, ca reprezentant al spetei, al clasei sociale din care face parte e fioros, imbinarea acestor doua laturi a fost posibila prin recurgerea la automatism şi caricatura, vizibile mai ales in vorbirea personajului. Pe Farfuridi il caracterizeaza tiCul verbal “fix". De aceea el poate spune, in virtutea inertiei, “zece trecute fix" şi chiar “1827 fix". Pentru a contura mai puternic personajul sau, Caragiale insoteşte toate aparitiile in scena (in numar de patru, pe intregul parcurs al piesei!) ale lui Farfuridi de im fel de dublu al sau ori mai curand o anexa, in persoana lui Iordache Branzovenescu. Branzovenescu este o figura lipsita de individualitate, servind numai de reflector şi totodata de umbra

1. Dupa Camil Petrescu, prostia absoluta se confunda cu viclenia descurcaretilor egoişti, victorioşi, pentru ei inşişi, in viata de toate zilele, orbi, lipsiti total - tocmai din aceasta pricina - de clarviziune cat priveşte interesele obşteşti pentru ascendentul şi patronul sau politic. De el il apropie mai intai numele, prin aluzia lor culinara, care sugereaza, cum remarcase Ibraileanu, “inferioritate, vulgaritate şi lichelism", apoi convingerile politice comune. Devine clar de tot ca ei sunt nedespartiti şi merg impreuna oricand şi oriunde, in nenorocire sau in bucurie, fie ca are sau nu loc “tradarea" - pe care cu antenele lor fine au adulmecat-o deja -, fie ca sunt sau nu partaşi la ea. intr-un singur loc - s-ar zice - apare o mica şi trecatoare disensiune intre danşii: cand cu telegrama pe care Branzovenescu declara ca o iscaleşte numai daca o dau “anonima". E o mica fisura in prietenia lor, prilej pentru autor de a arata ca prostia, idiotenia chiar şi poltroneria lui Branzovenescu sunt mai mari decat ale tutorelui sau:

“FARFURIDI (cu tarie, impunator): Trebuie sa ai curaj, ca mine! Trebuie s-o iscaleşti: o dam anonima! BRANZOVENESCU: Aşa da, o iscalesc!"

Intotdeauna Branzovenescu serveşte de multiplicator şi rezonator al replicilor lui Farfuridi, care, fragmentate, repetate sau reluate intr-o forma asemanatoare, devin astfel mai vii şi mai dinamice. Foarte interesanta este, sub acest aspect, scena I din actul II, cand cei trei fruntaşi politici - Trahanache, Farfuridi şi Branzovenescu - s-au adunat spre a-şi face socoteala voturilor probabile. Ei sunt “stalpii puterii", stimabili şi onorabili, vechi membri ai comitetului pentru statuia lui Traian şi membri in “comitiul agricol" etc... La inceput, atmosfera are calmul de dinainte de furtuna. Cei doi, Farfuridi şi Branzovenescu, abia aşteapta prilejul sa aduca vorba despre “tradare", caci ei mirosisera tratativele care se duceau intre Catavencu şi grupul condus de Zoe.

Prilejul se iveşte in momentul in care se pune problema aducerii lui Ienache Sirepeanu “sa voteze cu noi" cum se exprima Trahanache. Farfuridi prinde vorba din zbor şi pune intrebarea insinuanta: “Adica cum sa voteze cu noi?", reluata apoi ca un ecou de Branzovenescu: “Adica cum sa voteze cu noi?" Jocul continua din ce in ce mai precipitat, intre cei doi, care ştiau “ceva-cumva", şi Trahanache devenit dintr-o data inocent. Vorbele se amesteca; printre parlamentarele politeturi cu iz frantuzit denaturat, precum stimabile, onorabile, venerabile etc apare cate un familiar neica, cate un: Iar te faci chinez sau: Sa n-am parte de Joitica daca ştiu. Cand spiritele se aprind prea tare, rasar cuvinte din fondul autohton, frizand mahalagismul. Trahanache e gata sa-i taxeze pe cei doi drept vagabonzi de pe ulita si zavergii.

Pentru ca numitul Catavencu facea figura de ultraprogresist, Farfuridi - Branzovenescu il declara pur şi simplu nihilist (devenit in vorbirea personajelor lui Caragiale nifilist; ca şi fitantie, arfiva etc). Contrastul comic se accentueaza prin alaturarea unui calificativ foarte autohton: moftologul. Cu acest moftolog şi nifilist, Fanica Tipatescu, prefectul, urmeaza “a-şi da coatele" - dupa opinia lui Farfuridi. Replicile se succed vertiginos, comicul scenei, magistral, neatins de nimeni pana astazi in dramaturgia noastra, provine din gesticulatie, din mimica, din tistuituri, din senine de exclamatie, din interjectii şi puncte de suspensie:

“TRAHANACHE: Ma rog, aveti putintica...
FARFURIDI: Nu ÅŸtiam...
TRAHANACHE: Ma rog, aveti...
FARFURIDI: Ba eu merg ÅŸi mai departe, ÅŸi zic, cum ziceam lui amicul meu Branzovenescu: Ma tem de tradare...
TRAHANACHE: Cum de tradare?
BRANZOVENESCU: De-aia noi astazi cand am mirosit ceva-cumva...
FARFURIDI: Ceva-cumva...
TRAHANACHE: Ceva-cumva?
BRANZOVENESCU: Daca e ceva la mijloc...
TRAHANACHE: Ceva la mijloc?
FARFURIDI: Da, aÅŸa, daca e tradare, adica daca o cer interesele partidului, fie!
BRANZOVENESCU: Dar cel putin s-o ÅŸtim ÅŸi noi! (Trahanache vrea sa intrerupa, fara sa izbuteasca.)
FARFURIDI: Pentru ca eu am zis-o" etc.
Vine, in fine, momentul sa se precizeze numele tradatorului. Jocul continua.
Farfuridi şi Branzovenescu sunt mereu evazivi. N-ar vrea sa-şi supere interlocutorul pentru ca il ştiu “tare". De alta parte, vor, in sfarşit, sa puna punctul pe i:
“FARFURIDI: Ştii ce, venerabile neica Zahario, ia sa dam noi mai bine cartile pe fata.

TRAHANACHE: Da-le, neica, sa vedem.
FARFURIDI: Ti-am spus ca mi-e frica de tradare... Ei?
BRANZOVENESCU: Ei?
TRAHANACHE: Ei?
FARFURIDI: Ei? Mi-e frica din partea amicului...
TRAHANACHE: Care amic?
BRANZOVENESCU: Care amic, care amic? Åžtii d-ta...
TRAHANACHE: Sa n-am parte de Joitica daca ÅŸtiu.
FARFURIDI: Iar te faci chinez...
TRAHANACHE: Zau, nu...
FARFURIDI: Din partea amicului... Fanica...
TRAHANACHE (surprins): Ce?
BRANZOVENESCU: Din partea prefectului...
TRAHANACHE (incruntat): Cum?
FARFURIDI (scurt): Noua ni-e frica... de! ca-ÅŸi da coatele cu Catavencu...
TRAHANACHE (urmeaza jocul crescendo): Cu Catavencu?
FARFURIDI: Cu moftologul...
BRANZOVENESCU: Cu nifilistul..."

Aparitia cea mai lunga a lui Farfuridi in O scrisoare pierduta o aflam in scena I din actul HI, scena discursului. Cortina se ridica asupra unei intreruperi... Rau prizat de public - dominat de grupul galagios al lui Catavencu -, oratorul, intrerupt mereu, se adreseaza avocateşte cu acel veşnic: “Dati-mi voie..." (insotit de ştergerea fruntii asudate cu batista), cand catre auditoriu, cand catre preşedinte. Branzovenescu se afla prin preajma, gata sa-i sara in ajutor, turnandu-i apa in pahar la pauze, agitand cu aplauze grupul simpatizantilor etc.
Fata de liberschimbistul şi ultraprogresistul Catavencu, Farfuridi trece de “ruginit", invechit, obsedat de ideea fixa a istoriei, pregatit sa faca expuneri lungi, obositoare, prin incursiunile lor in adancul trecutului. Abia terminase de vorbit “din punctul de vedere de drept" şi acum era gata s-o inceapa iar de la: “anul una-mie-opt-sute-doua-zeci-şi-unu:.. fix". Publicul - exceptandu-i pe partizani - in frunte cu Catavencu protesteaza vehement. Nu i se da satisfactie sa vorbeasca pe larg macar de la “64", invitat fiind sa treaca la cestiune. Discursul lui Farfuridi este un monument de prostie şi incoerenta, o nemaipomenita batere de apa in piua, o aruncare de vorbe sonore in gol, fara logica, in pur automatism, cu toate ca ideologia oratorului - chiverniseala proprie - e clara de tot, pentru oricine, şi in definitiv subinteleasa de auditoriul de pe scena, care ştie prea bine ca discursurile sunt numai o ceremonie acolo. Cand nu debiteaza scolasticisme şi tautologii mizerabile ca acestea:

“Cand zicem dar 64, zicem plebicist, cand zicem plebicist, zicem 64: ... Ştim... oricine dintre noi ştie ce este 64, sa vedem ce este plebicistul..."
Farfuridi formuleaza paralogisme ingrozitoare, precum urmatorul:

“Din doua una, dati-mi voie: ori sa se revizuiasca, primesc! dar sa nu se schimbe nimica; ori sa nu se revizuiasca, primesc! dar atunci sa se schimbe pe ici pe colo, şi anume in punctele... esentiale. ... Din aceasta dilema nu puteti ieşi... Am zis!"
Cum e oratorul, aşa este şi publicul. Geniul lui Caragiale atinge aici (ca şi in alte situatii similare din opera dramaturgului şi prozatorului) culmea spectacolului comic. In timp ce - in comediile sale - Alecsandri cauta a demasca impostura şi prostia, pe loc, prin replica venita la timp din partea unui personaj pozitiv sau macar prin atitudinea stravezie a autorului, Caragiale lasa lucrarile cum se afla. Nimeni din adunare nu da semne de protest fata de modul cum a fost formulata dilema in chestiune sau definitia lui “64". Toata lumea, inclusiv preşedintele, zice “plebicist," cuvantul amenintand, din vina lui Caragiale, sa se transmita in aceasta forma posteritatii ca şi “remuneratie" al lui Pristanda. Nimeni nu protesteaza, pentru ca toti cei din adunare sunt, in grade diferite, nişte Farfurizi şi Catavenci, in masa, interesati de competitia politica şi nicidecum de logica, de concordanta dintre cuvinte şi fapte, atata vreme cat nu e vorba de capatuiala lor personala. Aşa incat Farfuridi poate debita, in continuare, enormitati.

El vorbeşte de o cestiune politica de la care atarna nu numai prezentul şi viitorul, dar chiar şi trecutul tarii. Tot aşa, automat, inşira in neştire - numai pentru sonoritate - anii istorici: “... precum, dati-mi voie - (se şterge) precum la '21, dati-mi voie (se şterge), la '48, la '34, la '54, la '64, asemenea şi la '84 şi '94, şi etetera, intrucat ne priveşte", uitand ca el şi ai lui se aflau numai in anul de gratie 1883". Frazele demagogicului discurs (cel mai demagogic discurs din intreaga noastra literatura) se mişca acum in absurd total, urca gafaitor, coboara precipitat, penibil, anacoluturile agramate, discontinuitatile de tot felul, odata cu gesturile oratorului, tinzand spre un punct culminant al peroratiei caricaturale:

"Atunci, iata ce zic eu ÅŸi impreuna cu mine (incepe sa se inece) trebuie sa zica asemenea toti aceia care nu vor sa caza la extremitate (se ineaca mereu), adica vreau sa zic da, ca sa fie moderati... adica nu exageratiuni!... Intr-o chestiune politica... ÅŸi care, de la care atarna viitorul, prezentul ÅŸi trecutul tarii... sa fie ori prea-prea, ori foarte-foarte... (se incurca, asuda ÅŸi inghite) incat vine aici ocazia sa intrebam pentru ce?... Da... pentru ce? Daca Europa... sa fie cu ochii atintiti asupra noastra, daca ma pot pronunta astfel, care lovesc sotietatea, adica fiindca din cauza zguduirilor... ÅŸi... idei subversive... (asuda ÅŸi se rataceÅŸte din ce in ce) ÅŸi ma-ntelegi, mai in sfarÅŸit, pentru care in orice ocaziune solemne a dat probe de tact... vreau sa zic intr-o privinta, poporul, natiunea, Romania... (cu tarie), tara in sfarÅŸit... cu bun-simt, pentru ca sa vie ÅŸi sa recunoasca, de la care putem zice depanda... (se incurca ÅŸi asuda mai tare), precum, dati-mi voie... pentru ca sa dam exemplu chiar surorilor noastre de ginte latina-insa!"

Chestiuni politice, zguduiri care lovesc societatea, “Europa cu ochii atintiti asupra noastra", exemplul ce trebuie sa-l dam “surorilor noastre de ginte latina", poporul, natiunea, tara, Romania etc. - iata vorbe mari şi goale debitate mai mult pentru aspectul lor sonor1.

Comicul rezulta ÅŸi din strabaterea printre aceste vorbe pretentioase a cate unui cuvant familiar, ivit cand oratorul se afla la ananghie, precum: ori prea-prea, ori foarte-foarte, ma intelegi; sau prin cateva fonetisme de epoca: sa caza, sotietate, depanda, etetera2.

Coborat de pe tribuna ÅŸi pus sa se certe cu Catavencu (in scena din pauza dintre cele doua discursuri), Farfuridi, intepat de

note

1. Nu mai incape nici o indoiala ca şarja caricaturala din discursurile demagogice ale lui Farfuridi şi Catavencu are puncte de plecare cat se poate de reale. Titu Maiorescu nota, in pamfletul Oratori, retori si limbuti, o serie intreaga de mostre din vorbaria parlamentara a epocii. Va fi trait poate satisfactia de a le fi vazut ridiculizate de Caragiale in comedii. Iata una extrasa din ziarul Romanul: “Romani! In mai putin de 2 luni ati trait mai mult de 2 secoli. Voi, nascuti de ieri, ati devenit invatatorii lumii civilizate. Europa, uimita de intelepciunea patriotismului vostru, a suspens cursul lucrarilor sale şi aşteapta tot de la vol. Nu simtiti, fratilor, ca dumnezeirea furnica in toata fiinta voastra?" (Apud Titu Maioreseu, Critice. II, Bucureşti, E.P.L., 1967, p. 410-411.)

2. Marin Preda va studia procedeul.

adversarul sau, devine pur ÅŸi simplu un mahalagiu fara pic de parlamentarism. De asta data vorbirea lui este perfect coerenta, comunicand idei foarte clare in niÅŸte termeni deosebit de pitoreÅŸti:

“FARFURIDI (izbucnind): Ia scuteşte-ma cu mofturile, d-tale! Onest d-ta? Pe de o parte Racnetul Carpatilor; pe de alta parte chiverniseala confratilor, pe de o parte opozitie la toarta, pe de alta parte teşcherea la buzunar!... Urla targul, domnule...
BRANZOVENESCU (tragandu-l de maneca): Tache! Tache!
CATAVENCU: Da-mi voie!

FARFURIDI (furios): Ce voie! Ce voie! Vii cu moftologii, cu iconomii, cu sotietati, cu scamatorii, ca sa tragi lumea pe sfoara... cu dascalimea d-tale (miÅŸcare in grupul Catavencu), cu moftangiii d-tale..."

Se pare ca insuşi Caragiale a tinut mult la acest personaj, pe care-l va fi descoperit cu satisfactie in figurile de avocati şi avocatei ai timpului sau, ferventi aparatori ai partidului sau grupului politic din care faceau parte, gata sa-l tradeze daca interesele lor personale le dictau acest lucru, gata sa improvizeze discursuri demagogice, in care amestecau fara ruşine poporul, tara şi pe “strabunii noştri", luati ca martori la matrapazlacurile lor. Ca a tinut mult la Farfuridi, sta marturia lui D. Suchianul,1 care ne informeaza cum Caragiale a voit - cand piesa nu era gata - sa-l designeze candidat in alegeri, ezitand totuşi intre el şi Catavencu. In cele din urma insa, a hotarat sa creeze un al treilea personaj pe care sa-l propuna candidat, şi l-a ales pe Agamita Dandanache, sinteza superioara a celor doi, acesta fiind, cum s-a mai spus, mai imbecil decat Farfuridi şi mai canalie decat Catavencu.


Tag-uri: literatura



Categorie: Comentarii  - ( Comentarii - Archiva)

Data Adaugarii: 23 November '11


Adaugati un link spre aceasta pagina pe blog-ul, site-ul sau forum-ul Dvs. :