Statistics:
Visits: 945 Votes: 0 Fame Riser |
Fame Rank
N/A
Fame Riser
|
|||||||||||
Comentariul operei O scrisoare pierduta de I.L.Caragiale - prima parte
Q: | Intreaba despre Comentariul operei O scrisoare pierduta de I.L.Caragiale - prima parte |
Pe fundalul alegerilor de deputati din 1883, cand s-a pus atat de acut si de tumultos problema aprobarii Constitutiei (cu revizuirea ei "in punctele esentiale"!), coalitiile politice electorale par ferm constituite: prezidentul local al partidului guvernamental, Zaharia Trahanache sprijina candidatura avocatului semidoct Farfuridi, in timp ce seful "grupului independent" dizident, avocatul demagog Nae Catavencu, doreste cu orice pret sa fie el alesul urbei. Pentru aceasta se foloseste de o "scrisoare de amor" adresata de prefectul Stefan Tipatescu catre Zoe, sotia lui Trahanache.
Santajul intreprinsimpune singura solutie a linistirii tuturor ambitiilor si principiilor politice, in favoarea salvarii reputatiei celor implicati in aceasta aventura, prin satisfacerea ambitiilor lui Cataven cu, cand -lovitura de teatru- "Centrul" trimite un candidat al sau, "mai canalie decat Catavencu si mai prost decat Farfuridi". Si astfel, finalul comediei "apoteozeaza" victoria imposturii si a santajului, pe deasupra veleitatilor si intereselor politicianiste locale. Perspectiva aduce la orizont imaginea perpetuarii acestui joc santajist: lui Catavencu i se promite victoria in viitoarele alegeri, ceea ce inseamna ca procesul mistificarilor este repetabil si irevocabil...
Asa cum foarte bine observa istoricul literar Al. Piru, intentia de caracterologie e vizibila in insasi onomastica personajelor "Trahanache e ticaitul. Farfuridi licheaua, Dandanache incurcatura neasteptata, dandanaua. Pristanda, politistul servil care joaca (pristandaua e un joc) cum ii canta altii, Tipatescu e tipul Don Juan, un cetatean, omul cu scrisoarea apare doar cu numele viciului sau: Cetateanul turmentat."
Comedia O scrisoare pierduta impleteste permanent comicul de situatie cu cele de limbaj si de caracter intr-o osmoza perfecta Personajele sunt caracterizate, deopotriva prin vorbirea lor, prin ticuri, prin cate o formula sau un gest stereotip: "Aveti putintica rabdare", "Curat, murdar", "la unsprezece trecute fix", "Mi-e frica de tradare!", "Dar dati-mi voie", etc. Cele doua tabere nu se mai pot lupta cu idei, se lupta cu fraze. Limbajul ii defineste permanent Farfuridi vorbeste permanent fara noima si tarat in cascada retoricei sale penibile, admite, adesea si nonsensul contrar accepta "tradarea" ("dar s-o stim si noi!") sau Constitutia asa cum este "dar revizuita in partile esentiale"; tot astfel, Branzovenescu, socotit cel mai realizat tip caragialian, este umbra lui Farfuridi, totdeauna derutat de intorsatura pe care o iau lucrurile, ajungand la stari de plans, hilar panicarde; Catavencu aclama "munca, travaliul, care se face deloc in tara noastra", ca si industria romana "sublima, as putea zice, dar care lipseste cu desavarsire"; frazele sale bombastice au, mai totdeauna, sensuri duble, nuante reticente fata de ceea ce proclama sus si tare, tocmai pentru a oferi totdeauna o "iesire" din situatii grele, a-si putea acoperi "machiaverlacurile" si a cadea mereu in picioare. El stie, de aceea, sa-si abandoneze frazeologia debordanta in momente limita spre deosebire de ignorantul Farfuridi; intre cei doi nu sunt totusi, decat deosebiri de temperament si de graduatie a vicleniei, fapt care-l ajuta totdeauna pe Catavencu sa-si "julmineze" tirada, chiar si in momente precare pentru el: la scurt interval dupa scena in care isi striga violent drepturile constitutionale in fata abuzurilor guvernamentale ("Ajutor! Sariti! Ma omoara vampirul-prefectul asasin! ajutor!"), tirada "schimbarii la fata" devine pilduitoare pentru machiavelismul personajului ("Am luptat si am progresat: ieri obscuritate, azi lumina! ieri bigotismul, azi liber-pansismul! ieri intristarea, azi veselia!... Iata avantajele progresului! iata binefacerile unui sistem constitutional!").
Santajul intreprinsimpune singura solutie a linistirii tuturor ambitiilor si principiilor politice, in favoarea salvarii reputatiei celor implicati in aceasta aventura, prin satisfacerea ambitiilor lui Cataven cu, cand -lovitura de teatru- "Centrul" trimite un candidat al sau, "mai canalie decat Catavencu si mai prost decat Farfuridi". Si astfel, finalul comediei "apoteozeaza" victoria imposturii si a santajului, pe deasupra veleitatilor si intereselor politicianiste locale. Perspectiva aduce la orizont imaginea perpetuarii acestui joc santajist: lui Catavencu i se promite victoria in viitoarele alegeri, ceea ce inseamna ca procesul mistificarilor este repetabil si irevocabil...
Asa cum foarte bine observa istoricul literar Al. Piru, intentia de caracterologie e vizibila in insasi onomastica personajelor "Trahanache e ticaitul. Farfuridi licheaua, Dandanache incurcatura neasteptata, dandanaua. Pristanda, politistul servil care joaca (pristandaua e un joc) cum ii canta altii, Tipatescu e tipul Don Juan, un cetatean, omul cu scrisoarea apare doar cu numele viciului sau: Cetateanul turmentat."
Comedia O scrisoare pierduta impleteste permanent comicul de situatie cu cele de limbaj si de caracter intr-o osmoza perfecta Personajele sunt caracterizate, deopotriva prin vorbirea lor, prin ticuri, prin cate o formula sau un gest stereotip: "Aveti putintica rabdare", "Curat, murdar", "la unsprezece trecute fix", "Mi-e frica de tradare!", "Dar dati-mi voie", etc. Cele doua tabere nu se mai pot lupta cu idei, se lupta cu fraze. Limbajul ii defineste permanent Farfuridi vorbeste permanent fara noima si tarat in cascada retoricei sale penibile, admite, adesea si nonsensul contrar accepta "tradarea" ("dar s-o stim si noi!") sau Constitutia asa cum este "dar revizuita in partile esentiale"; tot astfel, Branzovenescu, socotit cel mai realizat tip caragialian, este umbra lui Farfuridi, totdeauna derutat de intorsatura pe care o iau lucrurile, ajungand la stari de plans, hilar panicarde; Catavencu aclama "munca, travaliul, care se face deloc in tara noastra", ca si industria romana "sublima, as putea zice, dar care lipseste cu desavarsire"; frazele sale bombastice au, mai totdeauna, sensuri duble, nuante reticente fata de ceea ce proclama sus si tare, tocmai pentru a oferi totdeauna o "iesire" din situatii grele, a-si putea acoperi "machiaverlacurile" si a cadea mereu in picioare. El stie, de aceea, sa-si abandoneze frazeologia debordanta in momente limita spre deosebire de ignorantul Farfuridi; intre cei doi nu sunt totusi, decat deosebiri de temperament si de graduatie a vicleniei, fapt care-l ajuta totdeauna pe Catavencu sa-si "julmineze" tirada, chiar si in momente precare pentru el: la scurt interval dupa scena in care isi striga violent drepturile constitutionale in fata abuzurilor guvernamentale ("Ajutor! Sariti! Ma omoara vampirul-prefectul asasin! ajutor!"), tirada "schimbarii la fata" devine pilduitoare pentru machiavelismul personajului ("Am luptat si am progresat: ieri obscuritate, azi lumina! ieri bigotismul, azi liber-pansismul! ieri intristarea, azi veselia!... Iata avantajele progresului! iata binefacerile unui sistem constitutional!").
Tag-uri: o scrisoare pierduta, ion luca caragiale, opera |
- Povestirea pe scurt la Moara cu noroc de Ioan Slavici (222208 visits)
- Povestirea pe scurt la Ion de Liviu Rebreanu (174661 visits)
- Povestirea pe scurt la Maitreyi de Mircea Eliade (129021 visits)
- Povestirea pe scurt la Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi de Camil Petrescu (103718 visits)
- Ciocoii noi si vechi de Nicolae Filimon - Rezumat pe capitole (101706 visits)
- Povestirea pe scurt a actiunii romanului Enigma Otiliei de George Calinescu (86513 visits)
- Povestirea pe scurt la Harap-Alb (60165 visits)
- Povestirea pe scurt din Morometii de Marin Preda (46496 visits)
- O noapte furtunoasa de I.L.Caragiale - Comedie in doua acte (40323 visits)
- Povestirea pe scurt la Ciocoii vechi si noi de Nicolae Filimon (38455 visits)
- Dl Goe - momentele subiectului (34911 visits)
- Comentariul poeziei In limba ta scrisa de Grigore Vieru- a treia parte (29311 visits)
- Interpretarea cuvintelor Batranei din fraza introductiva a nuvelei Moara cu noroc de Ioan Slavici (28108 visits)
- Caracterizarea personajului Marga din opera Hanu-Ancutei scrisa de Mihail Sadoveanu (25938 visits)
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat (25438 visits)
- Popa Tanda- povestirea pe momente
- Personajele din Ciocoii vechi si noi de Nicolae Filimon
- Povestirea pe scurt la Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi de Camil Petrescu
- Povestirea pe scurt din Morometii de Marin Preda
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - prima parte
- Poezia Niciodata toamna, scrisa de Tudor Arghezi - comentariu
- Poezia Focuri de primavara scrisa de Lucian Blaga - comentariu
- Subiectul operei literare Maitreyi de Mircea Eliade
- Referat despre testamentul ciobanului din balada pastorala Miorita
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat
- Povestirea pe scurt la Ion de Liviu Rebreanu
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - a doua parte
- Eseu Originea si Dezvoltarea Limbii Romane
- Povestirea pe scurt a actiunii romanului Enigma Otiliei de George Calinescu
- Popa Tanda- povestirea pe momente
- Personajele din Ciocoii vechi si noi de Nicolae Filimon
- Povestirea pe scurt la Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi de Camil Petrescu
- Povestirea pe scurt din Morometii de Marin Preda
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - prima parte
- Poezia Niciodata toamna, scrisa de Tudor Arghezi - comentariu
- Poezia Focuri de primavara scrisa de Lucian Blaga - comentariu
- Subiectul operei literare Maitreyi de Mircea Eliade
- Referat despre testamentul ciobanului din balada pastorala Miorita
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat
- Povestirea pe scurt la Ion de Liviu Rebreanu
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - a doua parte
- Eseu Originea si Dezvoltarea Limbii Romane
- Povestirea pe scurt a actiunii romanului Enigma Otiliei de George Calinescu
- Caracterizarea lui Nica din "Amintiri din copilarie"
- Literatura Romana in perioada pasoptista
- Dl Goe - momentele subiectului
- Caracterizarea lui Lica Samadaul din Moara cu Noroc
- Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi - Rezumat
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat
- Vasile Alecsandri - Pastelurile
- Praslea cel voinic - Caracterizarea personajului principal
- Poezia "Vara" de George Cosbuc - pastel
- Caracterizarea personajului principal dintr-o schita - D-l Goe
Categorie: Referate - ( Referate - Archiva)
Data Adaugarii: 11 January '11
Adaugati un link spre aceasta pagina pe blog-ul, site-ul sau forum-ul Dvs. :