Statistics:
Visits: 1,117 Votes: 0 Fame Riser |
Fame Rank
N/A
Fame Riser
|
|||||||||||
532.Comentariul operei O scrisoare pierduta de I.L. Caragiale - partea a zecea
Q: | Intreaba despre 532.Comentariul operei O scrisoare pierduta de I.L. Caragiale - partea a zecea |
In aceasta consta originalitatea comicului de situatie in O scrisoare pierduta: daca in primele trei acte unitatea de timp, spatiu si actiune este riguros mentinuta in ultimul act, prin biografia noului personaj, autorul introduce un clin al desfasurarii evenimentiale care leaga lumea bonom-ridicola cu habitudini patriarhale a oraselului de provincie de o alta descarnata si rea a capitalei.
Formula canonica a farsei presupune restaurarea in final a echilibrului initial si, daca urmarim avatarurile scrisorii pierdute, observam ca circuitul sau este unul inchis: pierduta de Zoe, gasita de cetateanulturmentat si sustrasa de Catavencu, apoi, in sens invers, pierduta de Catavencu, gasita pentru a doua oara de cetatean si returnata Joiticai. Insa rezolvarea conflictului dramatic - numirea ca ndidatului- care nu deriva din plaiul aparent al confruntarilor de program politic, nu este extras nici din traseul subteran si repetatele stationari ale scrisorii, ci raspunde unei cauzalitati externe, fiind hotarat in afara spatiului de joc sau a culiselor lui. Aceasta miscare de regresie a centrului cauzal dinspre scena deschisa a dezbaterilor publice catre reuniunile secrete ale notabilitatilor urbei, care interzic accesul curiosilor (ferestrele casei lui Catavencu se inchid dupa ce Pristanda se prabuseste de pe uluci, Farfuridi n-ar fi trebuit sa-i vada pe Zaharia si pe Zoe vizitandu-l pe rand pe Catavencu, etc) si de aici catre universul vag evocat al "persoanelor insemnate" din capitala corespunde organizarii piramidale a umanitatii Scrisorii pierdute.
Alegatorii, reprezentati de ingenuul cetatean turmentat se lasa sedusi (seductia este o forma a ingradirii libertatii celuilalt) de discursurile propagandistice ale elitei politice locale, asa cum si aceasta, la randul ei, se dovedeste obedienta la ordinele laconice primite prin telegraf de la Bucuresti.
Pentru fiecare etaj al acestei piramide, identitatea, statutul si tipul de discurs al personajelor se modifica, ceea ce produce o contaminare cu elemente grave a comicului de situatie, caracter, aparitie, limbaj. Pentru primul nivel, cel al masei alegatorilor, nuantele sunt putine, permitand un grad inalt de tipicitate a personajelor. Gasim aici o lume de Ionesti si Popesti cu biografii cenusii, neinteresante, de "mofluji".
Frustrarile lor sunt de ordin economic, ceea ce ii constituie in clasa progresista Sunt lipsiti insa de orgoliul propriei identitati, persoana lor nu conteaza si, atata vreme cat voteaza cu cine trebuie, este neimportant daca au sau nu drept de vot, daca traiesc inca sau au murit Dintre figuranti se desprinde cetateanul turmentat, singurul cu un rol precizat in desfasurarea actiunii. Nu are nume ("Ce trebuie sa spui cum ma cheama? ma cunoaste conu Zaharia de la 11 februarie"), dar este omniprezent cu obsesia indeplinirii obligatiei civice care-i revine: "eu cu cine votez?".
Formula canonica a farsei presupune restaurarea in final a echilibrului initial si, daca urmarim avatarurile scrisorii pierdute, observam ca circuitul sau este unul inchis: pierduta de Zoe, gasita de cetateanulturmentat si sustrasa de Catavencu, apoi, in sens invers, pierduta de Catavencu, gasita pentru a doua oara de cetatean si returnata Joiticai. Insa rezolvarea conflictului dramatic - numirea ca ndidatului- care nu deriva din plaiul aparent al confruntarilor de program politic, nu este extras nici din traseul subteran si repetatele stationari ale scrisorii, ci raspunde unei cauzalitati externe, fiind hotarat in afara spatiului de joc sau a culiselor lui. Aceasta miscare de regresie a centrului cauzal dinspre scena deschisa a dezbaterilor publice catre reuniunile secrete ale notabilitatilor urbei, care interzic accesul curiosilor (ferestrele casei lui Catavencu se inchid dupa ce Pristanda se prabuseste de pe uluci, Farfuridi n-ar fi trebuit sa-i vada pe Zaharia si pe Zoe vizitandu-l pe rand pe Catavencu, etc) si de aici catre universul vag evocat al "persoanelor insemnate" din capitala corespunde organizarii piramidale a umanitatii Scrisorii pierdute.
Alegatorii, reprezentati de ingenuul cetatean turmentat se lasa sedusi (seductia este o forma a ingradirii libertatii celuilalt) de discursurile propagandistice ale elitei politice locale, asa cum si aceasta, la randul ei, se dovedeste obedienta la ordinele laconice primite prin telegraf de la Bucuresti.
Pentru fiecare etaj al acestei piramide, identitatea, statutul si tipul de discurs al personajelor se modifica, ceea ce produce o contaminare cu elemente grave a comicului de situatie, caracter, aparitie, limbaj. Pentru primul nivel, cel al masei alegatorilor, nuantele sunt putine, permitand un grad inalt de tipicitate a personajelor. Gasim aici o lume de Ionesti si Popesti cu biografii cenusii, neinteresante, de "mofluji".
Frustrarile lor sunt de ordin economic, ceea ce ii constituie in clasa progresista Sunt lipsiti insa de orgoliul propriei identitati, persoana lor nu conteaza si, atata vreme cat voteaza cu cine trebuie, este neimportant daca au sau nu drept de vot, daca traiesc inca sau au murit Dintre figuranti se desprinde cetateanul turmentat, singurul cu un rol precizat in desfasurarea actiunii. Nu are nume ("Ce trebuie sa spui cum ma cheama? ma cunoaste conu Zaharia de la 11 februarie"), dar este omniprezent cu obsesia indeplinirii obligatiei civice care-i revine: "eu cu cine votez?".
Tag-uri: o scrisoare pierduta, ion luca caragiale, opera |
- Povestirea pe scurt la Moara cu noroc de Ioan Slavici (222208 visits)
- Povestirea pe scurt la Ion de Liviu Rebreanu (174661 visits)
- Povestirea pe scurt la Maitreyi de Mircea Eliade (129021 visits)
- Povestirea pe scurt la Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi de Camil Petrescu (103718 visits)
- Ciocoii noi si vechi de Nicolae Filimon - Rezumat pe capitole (101706 visits)
- Povestirea pe scurt a actiunii romanului Enigma Otiliei de George Calinescu (86513 visits)
- Povestirea pe scurt la Harap-Alb (60165 visits)
- Povestirea pe scurt din Morometii de Marin Preda (46496 visits)
- O noapte furtunoasa de I.L.Caragiale - Comedie in doua acte (40323 visits)
- Povestirea pe scurt la Ciocoii vechi si noi de Nicolae Filimon (38455 visits)
- Dl Goe - momentele subiectului (34911 visits)
- Comentariul poeziei In limba ta scrisa de Grigore Vieru- a treia parte (29311 visits)
- Interpretarea cuvintelor Batranei din fraza introductiva a nuvelei Moara cu noroc de Ioan Slavici (28108 visits)
- Caracterizarea personajului Marga din opera Hanu-Ancutei scrisa de Mihail Sadoveanu (25938 visits)
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat (25438 visits)
- Popa Tanda- povestirea pe momente
- Personajele din Ciocoii vechi si noi de Nicolae Filimon
- Povestirea pe scurt la Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi de Camil Petrescu
- Povestirea pe scurt din Morometii de Marin Preda
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - prima parte
- Poezia Niciodata toamna, scrisa de Tudor Arghezi - comentariu
- Poezia Focuri de primavara scrisa de Lucian Blaga - comentariu
- Subiectul operei literare Maitreyi de Mircea Eliade
- Referat despre testamentul ciobanului din balada pastorala Miorita
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat
- Povestirea pe scurt la Ion de Liviu Rebreanu
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - a doua parte
- Eseu Originea si Dezvoltarea Limbii Romane
- Povestirea pe scurt a actiunii romanului Enigma Otiliei de George Calinescu
- Popa Tanda- povestirea pe momente
- Personajele din Ciocoii vechi si noi de Nicolae Filimon
- Povestirea pe scurt la Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi de Camil Petrescu
- Povestirea pe scurt din Morometii de Marin Preda
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - prima parte
- Poezia Niciodata toamna, scrisa de Tudor Arghezi - comentariu
- Poezia Focuri de primavara scrisa de Lucian Blaga - comentariu
- Subiectul operei literare Maitreyi de Mircea Eliade
- Referat despre testamentul ciobanului din balada pastorala Miorita
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat
- Povestirea pe scurt la Ion de Liviu Rebreanu
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - a doua parte
- Eseu Originea si Dezvoltarea Limbii Romane
- Povestirea pe scurt a actiunii romanului Enigma Otiliei de George Calinescu
- Caracterizarea lui Nica din "Amintiri din copilarie"
- Literatura Romana in perioada pasoptista
- Dl Goe - momentele subiectului
- Caracterizarea lui Lica Samadaul din Moara cu Noroc
- Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi - Rezumat
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat
- Vasile Alecsandri - Pastelurile
- Praslea cel voinic - Caracterizarea personajului principal
- Poezia "Vara" de George Cosbuc - pastel
- Caracterizarea personajului principal dintr-o schita - D-l Goe
Categorie: Referate - ( Referate - Archiva)
Data Adaugarii: 11 January '11
Adaugati un link spre aceasta pagina pe blog-ul, site-ul sau forum-ul Dvs. :