Statistics:
Visits: 2,802 Votes: 0 Fame Riser |
Fame Rank
N/A
Fame Riser
|
|||||||||||
O scrisoare pierduta-caracterizarea lui Farfuridi si a Cetateanului turmentat
Q: | Intreaba despre O scrisoare pierduta-caracterizarea lui Farfuridi si a Cetateanului turmentat |
Tache Farfuridi face parte din acele mecansime dramaturgice care intra in relatie de cuplu comic, partenerul sau fiind Branzovenescu, ambii cu nume de rezonanta culinara.
Spere deosebire de Branzovenescu, manifesta un vag spirit de initiativa, dar nu are principii, obsesia lui cea mare este de a nu fi pacalit, accepta si convine la tradare ‘daca o cer interesele partidului, dar s-o stim si noi’.
Scena conceperii depesei catre centru este memorabila si ne dezvaluie un Farfuridi care doar vorbeste despre curaj, demagogizeaza, antrenandu-se in jocul prostiei si absurdului declansat de Branzovenescu.
Farfuridi : ‘Batem o depesa la Bucuresti … la ministru, la gazete, scurt si cuprinzator (…) Tradare ! prefectul si oamenii lui tradeaza partidul pentru Catav encu, pe care vor sa-l aleaga la colegiul II … tradare !tradare !de tre ori tradare !’.
Branzovenescu : ’E prea tare, n-o iscalesc’.
Farfuridi : ‘Trebuie sa ai curaj, ca mine ! trebuie s-o iscalesti ; o dam anonima!’.
Fiind un personaj de conditie oratorica rosteste un discurs sau mai exact, o caricatura de discurs, model perfect de incoerenta, de enunt ilogic, de prostie si aberanta, din moment ce in final declara convins : ‘Din doua una, dati-mi voie : sau sa se revizuiasca, primesc ! dar sa nu se schimbe nimica ; oris sa nu se revizuiasca, primesc ! dar atunci sa se schimbe pe ici pe colo, si anume in punctele esentiale’. Marea drama pe care o traieste personajul este aceea de a nu fi admis in jocul de culise, de a nu avea succes la manevrele subterane, pe care le simte, dar care-i scapa.
Personajul-Cetateanul turmentat pare a fi unul dintre cele mai subtile trucuri dramaturgice ale genialului Caragiale.
Nici el nu este ferit de repetitii verbale, doar ca formula sa ‘eu pentru cine votez ?’ nu este un act in totalitate mecanic, ci comunica o preocipare reala, el face parte dintre care nu-si permit o optiune personala fiindca daca si-ar permite-o ‘Eu nu poftesc pe nimeni, daca e de pofta… ‘, astfel asumandu-si constient rolul de actor intr-o farsa organizata.
Gestul de a preda scrisoarea destinatarului i se pare firec si ii aminteste de respectarea unei etici si discipline porfesionale.
Este un personaj fara ambitii, unul dintre aceia care, ajungand alegator, are iluzia ca este un rasfatat al sortii si se desfata in arome bahice, fiind o prezenta pitoreasca in aparitiile sale inopinate.
El este cel care tulbura si bulverseaza ‘lumea’, facand-o sa-si descopere spectatorului adevaratele resorturi, dar si cel care restabileste ordinea ‘lumii’, descoperindu-i dimensiunea ridicola.
Spere deosebire de Branzovenescu, manifesta un vag spirit de initiativa, dar nu are principii, obsesia lui cea mare este de a nu fi pacalit, accepta si convine la tradare ‘daca o cer interesele partidului, dar s-o stim si noi’.
Scena conceperii depesei catre centru este memorabila si ne dezvaluie un Farfuridi care doar vorbeste despre curaj, demagogizeaza, antrenandu-se in jocul prostiei si absurdului declansat de Branzovenescu.
Farfuridi : ‘Batem o depesa la Bucuresti … la ministru, la gazete, scurt si cuprinzator (…) Tradare ! prefectul si oamenii lui tradeaza partidul pentru Catav encu, pe care vor sa-l aleaga la colegiul II … tradare !tradare !de tre ori tradare !’.
Branzovenescu : ’E prea tare, n-o iscalesc’.
Farfuridi : ‘Trebuie sa ai curaj, ca mine ! trebuie s-o iscalesti ; o dam anonima!’.
Fiind un personaj de conditie oratorica rosteste un discurs sau mai exact, o caricatura de discurs, model perfect de incoerenta, de enunt ilogic, de prostie si aberanta, din moment ce in final declara convins : ‘Din doua una, dati-mi voie : sau sa se revizuiasca, primesc ! dar sa nu se schimbe nimica ; oris sa nu se revizuiasca, primesc ! dar atunci sa se schimbe pe ici pe colo, si anume in punctele esentiale’. Marea drama pe care o traieste personajul este aceea de a nu fi admis in jocul de culise, de a nu avea succes la manevrele subterane, pe care le simte, dar care-i scapa.
Personajul-Cetateanul turmentat pare a fi unul dintre cele mai subtile trucuri dramaturgice ale genialului Caragiale.
Nici el nu este ferit de repetitii verbale, doar ca formula sa ‘eu pentru cine votez ?’ nu este un act in totalitate mecanic, ci comunica o preocipare reala, el face parte dintre care nu-si permit o optiune personala fiindca daca si-ar permite-o ‘Eu nu poftesc pe nimeni, daca e de pofta… ‘, astfel asumandu-si constient rolul de actor intr-o farsa organizata.
Gestul de a preda scrisoarea destinatarului i se pare firec si ii aminteste de respectarea unei etici si discipline porfesionale.
Este un personaj fara ambitii, unul dintre aceia care, ajungand alegator, are iluzia ca este un rasfatat al sortii si se desfata in arome bahice, fiind o prezenta pitoreasca in aparitiile sale inopinate.
El este cel care tulbura si bulverseaza ‘lumea’, facand-o sa-si descopere spectatorului adevaratele resorturi, dar si cel care restabileste ordinea ‘lumii’, descoperindu-i dimensiunea ridicola.
Tag-uri: o scrisoare pierduta, farfuridi, cuplu comic |
- Povestirea pe scurt la Moara cu noroc de Ioan Slavici (222208 visits)
- Povestirea pe scurt la Ion de Liviu Rebreanu (174661 visits)
- Povestirea pe scurt la Maitreyi de Mircea Eliade (129021 visits)
- Povestirea pe scurt la Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi de Camil Petrescu (103718 visits)
- Ciocoii noi si vechi de Nicolae Filimon - Rezumat pe capitole (101706 visits)
- Povestirea pe scurt a actiunii romanului Enigma Otiliei de George Calinescu (86513 visits)
- Povestirea pe scurt la Harap-Alb (60165 visits)
- Povestirea pe scurt din Morometii de Marin Preda (46496 visits)
- O noapte furtunoasa de I.L.Caragiale - Comedie in doua acte (40323 visits)
- Povestirea pe scurt la Ciocoii vechi si noi de Nicolae Filimon (38455 visits)
- Dl Goe - momentele subiectului (34911 visits)
- Comentariul poeziei In limba ta scrisa de Grigore Vieru- a treia parte (29311 visits)
- Interpretarea cuvintelor Batranei din fraza introductiva a nuvelei Moara cu noroc de Ioan Slavici (28108 visits)
- Caracterizarea personajului Marga din opera Hanu-Ancutei scrisa de Mihail Sadoveanu (25938 visits)
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat (25438 visits)
- Popa Tanda- povestirea pe momente
- Personajele din Ciocoii vechi si noi de Nicolae Filimon
- Povestirea pe scurt la Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi de Camil Petrescu
- Povestirea pe scurt din Morometii de Marin Preda
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - prima parte
- Poezia Niciodata toamna, scrisa de Tudor Arghezi - comentariu
- Poezia Focuri de primavara scrisa de Lucian Blaga - comentariu
- Subiectul operei literare Maitreyi de Mircea Eliade
- Referat despre testamentul ciobanului din balada pastorala Miorita
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat
- Povestirea pe scurt la Ion de Liviu Rebreanu
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - a doua parte
- Eseu Originea si Dezvoltarea Limbii Romane
- Povestirea pe scurt a actiunii romanului Enigma Otiliei de George Calinescu
- Popa Tanda- povestirea pe momente
- Personajele din Ciocoii vechi si noi de Nicolae Filimon
- Povestirea pe scurt la Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi de Camil Petrescu
- Povestirea pe scurt din Morometii de Marin Preda
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - prima parte
- Poezia Niciodata toamna, scrisa de Tudor Arghezi - comentariu
- Poezia Focuri de primavara scrisa de Lucian Blaga - comentariu
- Subiectul operei literare Maitreyi de Mircea Eliade
- Referat despre testamentul ciobanului din balada pastorala Miorita
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat
- Povestirea pe scurt la Ion de Liviu Rebreanu
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - a doua parte
- Eseu Originea si Dezvoltarea Limbii Romane
- Povestirea pe scurt a actiunii romanului Enigma Otiliei de George Calinescu
- Caracterizarea lui Nica din "Amintiri din copilarie"
- Literatura Romana in perioada pasoptista
- Dl Goe - momentele subiectului
- Caracterizarea lui Lica Samadaul din Moara cu Noroc
- Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi - Rezumat
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat
- Vasile Alecsandri - Pastelurile
- Praslea cel voinic - Caracterizarea personajului principal
- Poezia "Vara" de George Cosbuc - pastel
- Caracterizarea personajului principal dintr-o schita - D-l Goe
Categorie: Referate - ( Referate - Archiva)
Data Adaugarii: 14 April '09
Adaugati un link spre aceasta pagina pe blog-ul, site-ul sau forum-ul Dvs. :