Statistics:
Visits: 1,345 Votes: 0 Fame Riser |
Fame Rank
N/A
Fame Riser
|
|||||||||||
Comentariul operei O scrisoare pierduta de I.L. Caragiale - partea a XII-a
Q: | Intreaba despre Comentariul operei O scrisoare pierduta de I.L. Caragiale - partea a XII-a |
Fata de acest nivel al figurantilor, caracterizati de suficienta si care se complac in cecitate, cel al notabilitatilor politice locale alcatuieste o galerie a ipocritilor lucizi. Spre deosebire de Ionescu ori Popescu, de cetateanul turmentat care, ca si Dumitrache, Leunida, Pampon, Cracanel si atatia altii, care au o vadita predispozitie pentru autoamagire, Tipatescu, Trahanache, Farfuridi, Catavencu si Pristanda fac parte din categoria celor care ii amagesc mereu pe ceilalti.
La acest nivel, functioneaza legea junglei: "pupa-l in bot si papa tot, ca satulul nu crede la al flamand". Zoe si Trahanache il retin pe Tipatescu in provincie, pentru ca au nevoie, ca sa-si mentina pozitia, de prestigiul si relatiile lui, Catavencu se calauzeste dupa preceptul atribuit de el "nemuritorului... Gambetta"- "scopul scuza mijloacele", la fel, Tipatescu este convins ca profita de naivitatea lui Trahanache, etc. Fruntasii politici isi ascund intrigile in spatele discursurilor sforaitoare si subalternii joaca obedienta, urmarindu-si de fapt propriile interese. Aceasta ruptura dintre fatada de onorabilitate si motivatiile interioare ale fiecarui personaj creeaza in comedie efectul de observatie psihologica.
De aceea, fata de comediografia clasica in O scrisoare pierduta comicul de caracter este oarecum estompat. Nu vom intalni, cum constata Calinescu, tipuri comice pure, ca de pilda fanfaronul, incornoratul, naivul, rezoneurul, femeia frivola etc. Oricat de puternica ar fi intentia caricaturala ea se realizeaza la nivelul limbajului ori asigura "intrari grase" ale personajelor, insa acestea nu sunt construite niciodata in jurul unei singure trasaturi de caracter. Chiar tehnica onomasticii semnificative, indeobste cunoscuta in comediografie, produce in O scrisoare pierduta un efect diferit.
Zaharia Trahanache nu este deloc "zaharisit", asa cum ar lasa sa para vorbaria goala a lui Catavencu este pusa in slujba unor scopuri precise, Pristanda, chiar daca executa ordinele ca intr-un dans mecanic, nu-si uita niciodata interesul personal, Dandanache, in ciuda numelui, nu este pagubos decat, eventual, pentru altii, etc. Semantica numelor acopera asadar numai aparenta, masca pe care o poarta personajele, si nu caracterul lor.
In raport cu celelalte comedii ale lui Caragiale, diferenta este evidenta Trahanache nu se amageste in privinta fidelitatii consoartei sale, cum o fac Dumitrache, Cracanel ori Pampon; Pristanda este rezoneur prin profesie, si nu din vocatie, ca Ipingescu; tiradele demagogice ale lui Catavencu nu sunt spontane, ca ale lui Venturiano, ci regizate, Zoe nu pare indragostita si nici vulgara ca toate celelalte eroine caragialene, ci decisa sa-si pastreze statutul ei monden.
La acest nivel, functioneaza legea junglei: "pupa-l in bot si papa tot, ca satulul nu crede la al flamand". Zoe si Trahanache il retin pe Tipatescu in provincie, pentru ca au nevoie, ca sa-si mentina pozitia, de prestigiul si relatiile lui, Catavencu se calauzeste dupa preceptul atribuit de el "nemuritorului... Gambetta"- "scopul scuza mijloacele", la fel, Tipatescu este convins ca profita de naivitatea lui Trahanache, etc. Fruntasii politici isi ascund intrigile in spatele discursurilor sforaitoare si subalternii joaca obedienta, urmarindu-si de fapt propriile interese. Aceasta ruptura dintre fatada de onorabilitate si motivatiile interioare ale fiecarui personaj creeaza in comedie efectul de observatie psihologica.
De aceea, fata de comediografia clasica in O scrisoare pierduta comicul de caracter este oarecum estompat. Nu vom intalni, cum constata Calinescu, tipuri comice pure, ca de pilda fanfaronul, incornoratul, naivul, rezoneurul, femeia frivola etc. Oricat de puternica ar fi intentia caricaturala ea se realizeaza la nivelul limbajului ori asigura "intrari grase" ale personajelor, insa acestea nu sunt construite niciodata in jurul unei singure trasaturi de caracter. Chiar tehnica onomasticii semnificative, indeobste cunoscuta in comediografie, produce in O scrisoare pierduta un efect diferit.
Zaharia Trahanache nu este deloc "zaharisit", asa cum ar lasa sa para vorbaria goala a lui Catavencu este pusa in slujba unor scopuri precise, Pristanda, chiar daca executa ordinele ca intr-un dans mecanic, nu-si uita niciodata interesul personal, Dandanache, in ciuda numelui, nu este pagubos decat, eventual, pentru altii, etc. Semantica numelor acopera asadar numai aparenta, masca pe care o poarta personajele, si nu caracterul lor.
In raport cu celelalte comedii ale lui Caragiale, diferenta este evidenta Trahanache nu se amageste in privinta fidelitatii consoartei sale, cum o fac Dumitrache, Cracanel ori Pampon; Pristanda este rezoneur prin profesie, si nu din vocatie, ca Ipingescu; tiradele demagogice ale lui Catavencu nu sunt spontane, ca ale lui Venturiano, ci regizate, Zoe nu pare indragostita si nici vulgara ca toate celelalte eroine caragialene, ci decisa sa-si pastreze statutul ei monden.
Tag-uri: o scrisoare pierduta, ion luca caragiale, opera |
- Povestirea pe scurt la Moara cu noroc de Ioan Slavici (222208 visits)
- Povestirea pe scurt la Ion de Liviu Rebreanu (174661 visits)
- Povestirea pe scurt la Maitreyi de Mircea Eliade (129021 visits)
- Povestirea pe scurt la Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi de Camil Petrescu (103718 visits)
- Ciocoii noi si vechi de Nicolae Filimon - Rezumat pe capitole (101706 visits)
- Povestirea pe scurt a actiunii romanului Enigma Otiliei de George Calinescu (86513 visits)
- Povestirea pe scurt la Harap-Alb (60165 visits)
- Povestirea pe scurt din Morometii de Marin Preda (46496 visits)
- O noapte furtunoasa de I.L.Caragiale - Comedie in doua acte (40323 visits)
- Povestirea pe scurt la Ciocoii vechi si noi de Nicolae Filimon (38455 visits)
- Dl Goe - momentele subiectului (34911 visits)
- Comentariul poeziei In limba ta scrisa de Grigore Vieru- a treia parte (29311 visits)
- Interpretarea cuvintelor Batranei din fraza introductiva a nuvelei Moara cu noroc de Ioan Slavici (28108 visits)
- Caracterizarea personajului Marga din opera Hanu-Ancutei scrisa de Mihail Sadoveanu (25938 visits)
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat (25438 visits)
- Popa Tanda- povestirea pe momente
- Personajele din Ciocoii vechi si noi de Nicolae Filimon
- Povestirea pe scurt la Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi de Camil Petrescu
- Povestirea pe scurt din Morometii de Marin Preda
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - prima parte
- Poezia Niciodata toamna, scrisa de Tudor Arghezi - comentariu
- Poezia Focuri de primavara scrisa de Lucian Blaga - comentariu
- Subiectul operei literare Maitreyi de Mircea Eliade
- Referat despre testamentul ciobanului din balada pastorala Miorita
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat
- Povestirea pe scurt la Ion de Liviu Rebreanu
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - a doua parte
- Eseu Originea si Dezvoltarea Limbii Romane
- Povestirea pe scurt a actiunii romanului Enigma Otiliei de George Calinescu
- Popa Tanda- povestirea pe momente
- Personajele din Ciocoii vechi si noi de Nicolae Filimon
- Povestirea pe scurt la Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi de Camil Petrescu
- Povestirea pe scurt din Morometii de Marin Preda
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - prima parte
- Poezia Niciodata toamna, scrisa de Tudor Arghezi - comentariu
- Poezia Focuri de primavara scrisa de Lucian Blaga - comentariu
- Subiectul operei literare Maitreyi de Mircea Eliade
- Referat despre testamentul ciobanului din balada pastorala Miorita
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat
- Povestirea pe scurt la Ion de Liviu Rebreanu
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - a doua parte
- Eseu Originea si Dezvoltarea Limbii Romane
- Povestirea pe scurt a actiunii romanului Enigma Otiliei de George Calinescu
- Caracterizarea lui Nica din "Amintiri din copilarie"
- Literatura Romana in perioada pasoptista
- Dl Goe - momentele subiectului
- Caracterizarea lui Lica Samadaul din Moara cu Noroc
- Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi - Rezumat
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat
- Vasile Alecsandri - Pastelurile
- Praslea cel voinic - Caracterizarea personajului principal
- Poezia "Vara" de George Cosbuc - pastel
- Caracterizarea personajului principal dintr-o schita - D-l Goe
Categorie: Referate - ( Referate - Archiva)
Data Adaugarii: 11 January '11
Adaugati un link spre aceasta pagina pe blog-ul, site-ul sau forum-ul Dvs. :