FamousWhy
ROM
Biografii, Celebritati, Vedete Vacante de vis, Destinatii, Regiuni Articole, Referate, Comentarii Download programe software FamousWhy Lucruri faimoase Forum Submit Content
|


Referate


Statistics:
Visits: 1,251
Votes: 0
Fame Riser
          
Fame Rank
N/A
Fame Riser
create pool

Articole


Intreaba despre Codul lui Hammurapi

Tag-uri Populare


razboi   tara   domnie   regi   istorie   antichitate   drepturi   civilizatie   lupta   politica   intregire   voievod   romani   daci   unire   investigatie   crima   omor   otrava   personalitati   revolutie   egiptul antic   guvern   spionaj   contraspionaj   interese   referat   india   grecia   evul mediu   cultura   egipt   evrei   familie   relatii   opere  

All Tags

Famous Forum

 

Codul lui Hammurapi

 Q:   Intreaba despre Codul lui Hammurapi       
Codul lui Hammurapi Codul legislativ al lui Hammurapi a făcut să apară structura ierarhizată a societăţii babiloniene din epocă, care era formată, în linii mari, din trei pături: preoţi şi demnitari; oameni liberi; sclavi (Herodot, unul dintre contacţii de mai tarziu cu civilizaţia Babilonului, subamparte pătura oamenilor liberi în negustori, meseriaşi şi ţărani).

Principalele progrese ale codului hammurapian faţă de legislaţiile anterioare sunt: înlocuirea principiului răzbunării personale cu cel al pedepsirii prin pronunţare de către organele statale ; a afirmat (în introducere) premisa datoriei statului de a apăra pe cei slabi de cei puternici; a stabilit că pedepsirea se poate face numai în situaţia î n care vina a fost limpede dovedită; a consfinţit mai vechiul principiu „ochi pentru ochi, dinte pentru dinte". Acest principiu, în fond legea talionului, cuprindea, pentru acea vreme, o idee de progres, pentru că limita tendinţa victimei de a obţine mult mai mult decat fusese păgubit.

Fiind o expresie a statului sclavagist, Codul lui Hammurapi a menţinut însă inegalitatea în faţa legii. Astfel, în ceea ce priveşte inegalitatea socială în justiţie, Codul lui Hammurapi prevedea dreptul demnitarilor şi preoţilor - clasa superioară - de a răspunde pe loc, cu aceeaşi monedă, la leziunea corporală săvarşită împotriva lor, precum şi clauza pedepsirii mai aspre a celui care atenta împotriva lor decat a celui care atenta asupra unui om liber sau. şi mai blind, asupra unui sclav, in ceea ce priveşte registrul pedepselor, el era variat, cuprinzand amenda, confiscarea averii, mutilarea, exilarea, moartea. Pedeapsa privativă de libertate nu exista.

Codul Hammurapi, care, prin decretarea sa în al patrulea deceniu al domniei, reflecta şi experienţa personală a suveranul cuprindea o gamă uluitor de largă de probleme: procedura judecătorească, furtul, răpirea de copii şi de sclavi, tăinuirea sclavilor fugari, jaful, îndatoririle şi drepturile ostaşili dreptul arenzii de pămant, cămătăria, neglijarea reţetei irigaţii (care se pedepsea aspru), proprietatea asupra pamantului, regimul caselor şi terenurilor destinate construcţiili dreptul comercial, al alimentaţiei publice şi serviciilor publice, dreptul de depozit, al datoriilor şi al închirierii, drept familial, al vătămării corporale, dreptul stăpanilor de sclavi şi al sclavilor, munca arhitecţilor şi constructorilor de vast. Un alt fapt pozitiv al codului a fost nerecunoaşterea judecat zeilor decat în articolele 2 şi 132 în probarea vrăjitoriei si adulterului femeii.

Luand ca model culegerile locale de legi din Ur, Akkad, Nippur, precum şi un cod timpuriu nepăstra (din al doilea an al domniei sale) Hammurapi a creat un model juridic care va influenţa legislaţia lumii multă vreun după el, chiar legislaţia bizantină din Corpus juri, după 2201 de ani şi, prin aceasta, codurile mai apropiate de vremea contemporană.


Tag-uri: istorie, antichitate, personalitati



Categorie: Istorie si Civilizatie  - ( Istorie si Civilizatie - Archiva)

Data Adaugarii: 04 November '10


Adaugati un link spre aceasta pagina pe blog-ul, site-ul sau forum-ul Dvs. :