Statistics:
Visits: 1,309 Votes: 0 Fame Riser |
Fame Rank
N/A
Fame Riser
|
|||||||||||
Uniforma - mijloc de comunicare al militarului
Q: | Intreaba despre Uniforma - mijloc de comunicare al militarului |
Un militar nu este înainte de toate un nume, o personalitate cu trăsăturile sale particulare, ci un element al acestui sistem, pentru că una din conotaţiile cuvântului "uniformă" trimite la estomparea trăsăturilor particulare, personale şi la asumarea (sau impunerea) unor valori care ţin predominant de un sistem. Personalitatea se exprimă abia în al doila rând, să zicem sub forma unui stil individual în care se manifestă sistemul general de norme, de reguli, de conduită, de limbaj.
Aşadar, uniforma militară trebuie privită ca un mesaj non-lingvistic, cu perfectă transparenţă la semnificaţie. Înainte să fie nevoie să-şi decline indentitatea, nivelul de pregătire şi de competenţă prin mesaje verbale, militarul beneficiază de respect şi ascultare prin sistemul de simboluri pe care-1 incorporează vestimentaţia sa. însemnele şi semnele uniformei îl identifică apriori pe militar, pentru toţi cei care-1 văd pentru prima dată drept o persoană cu o anumită autoritate militară, ceea ce automat induce o serie de comportamente corespunzătoare, prescrise de regulamente, pentru cei mai mari sau mai mici în grad. comportamente stipulate în textele regulamentelor, transmise şi formate încă din perioada iniţială a instrucţiei militare.
Dacă revenim la ceea spunea Mircea Eliade depre batic, vom observa că şi un ofiţer dezvăluie prin ţinuta sa, natura treburilor pe care le are de efectuat la un moment dat de amănuntele legate de armă, grad, etc. Dar nu numai atât. Relaţia semnificat-semnificant, poate îndeplini şi alte roluri în acest context. Astfel un guler descheiat poate fi interpretat ca neglijenţă, indisciplină, relaxare ş.a.
Aşadar, uniforma militară poate comunica următoarele: diferenţierea unei categorii sociale ori caste, autoritatea şi ierarhia, un anumit comportament, o anumită competenţă, ş.a. Din această perspectivă uniforma se comportă ca un sistem semiotic. Un sistem în care rolul emiţătorului este redus la maximum. Putătorul hainei militare şi accesoriile de ţinută nu organizează el însuşi un mesaj, ci utilizează unui care i se stabileşte prin regulamente şi norme. El nu produce un discurs, ci foloseşte atributele acestuia în mod pasiv şi se bucură de consecinţele care decurg din aceasta. Echilibrul sistemului înclină spre latura care ţine de receptor.
Acesta decodifică mesajul şi acţionează în conformitate: salută şi răspunde la salut, dă sau primeşte ordinele, comandă sau se subordonează. Emiţătorul este suportul unui mesaj (uniforma) care îl identifică şi îl valorizează din punctul de vedere al sistemului.
Informaţia se referă în mod esenţial la caracteristicile sistemului. Semnele care configurează paradigma uniformei militare se combină în coduri accesibile, în conformitatea cu necesităţile praxisului, fapt care nu exclude, ci dimpotrivă, implică cel mai adesea şi o intenţionalitate estetică. Oricare ştie că o uniformă în ansamblul ei, dar şi fiecare element în parte sunt concepute în aşa fel încât să răspundă unor standarde de frumos, gustul epocii intervenind constant. Uniforma reprezintă "o instituţionalizare a subiectivităţii şi funcţionând social"10 dar având un caracter impersonal. Ea se înscrie într-un comportament comunicativ, corespunzător unei "matrice psihologice"." Funcţiile acestei comunicări au în vedere pe cea de cunoaştere, referenţială, emotivă, de stabilitate şi menţinerea unui sentiment de solidaritate socială şi confort. Semnul înglobat în discursul uniformei militare are o referinţă precisă, evitându-se orice ambiguitate.
Spre exemplu, portul eghileţilor, a banderolei personalului de serviciu, respectul codului culorilor pentru uniformă, portul insignelor, a centurii etc. toate au o anume semnificaţie, comunicând mesaje despre cel în cauză. Prin urmare, uniforma militară este expresia unei comunicări de o mare complexitate care depăşeşte cu mult conţinutul a ceea ce se cheamă comunicare nonverbală.
Aşadar, uniforma militară trebuie privită ca un mesaj non-lingvistic, cu perfectă transparenţă la semnificaţie. Înainte să fie nevoie să-şi decline indentitatea, nivelul de pregătire şi de competenţă prin mesaje verbale, militarul beneficiază de respect şi ascultare prin sistemul de simboluri pe care-1 incorporează vestimentaţia sa. însemnele şi semnele uniformei îl identifică apriori pe militar, pentru toţi cei care-1 văd pentru prima dată drept o persoană cu o anumită autoritate militară, ceea ce automat induce o serie de comportamente corespunzătoare, prescrise de regulamente, pentru cei mai mari sau mai mici în grad. comportamente stipulate în textele regulamentelor, transmise şi formate încă din perioada iniţială a instrucţiei militare.
Dacă revenim la ceea spunea Mircea Eliade depre batic, vom observa că şi un ofiţer dezvăluie prin ţinuta sa, natura treburilor pe care le are de efectuat la un moment dat de amănuntele legate de armă, grad, etc. Dar nu numai atât. Relaţia semnificat-semnificant, poate îndeplini şi alte roluri în acest context. Astfel un guler descheiat poate fi interpretat ca neglijenţă, indisciplină, relaxare ş.a.
Aşadar, uniforma militară poate comunica următoarele: diferenţierea unei categorii sociale ori caste, autoritatea şi ierarhia, un anumit comportament, o anumită competenţă, ş.a. Din această perspectivă uniforma se comportă ca un sistem semiotic. Un sistem în care rolul emiţătorului este redus la maximum. Putătorul hainei militare şi accesoriile de ţinută nu organizează el însuşi un mesaj, ci utilizează unui care i se stabileşte prin regulamente şi norme. El nu produce un discurs, ci foloseşte atributele acestuia în mod pasiv şi se bucură de consecinţele care decurg din aceasta. Echilibrul sistemului înclină spre latura care ţine de receptor.
Acesta decodifică mesajul şi acţionează în conformitate: salută şi răspunde la salut, dă sau primeşte ordinele, comandă sau se subordonează. Emiţătorul este suportul unui mesaj (uniforma) care îl identifică şi îl valorizează din punctul de vedere al sistemului.
Informaţia se referă în mod esenţial la caracteristicile sistemului. Semnele care configurează paradigma uniformei militare se combină în coduri accesibile, în conformitatea cu necesităţile praxisului, fapt care nu exclude, ci dimpotrivă, implică cel mai adesea şi o intenţionalitate estetică. Oricare ştie că o uniformă în ansamblul ei, dar şi fiecare element în parte sunt concepute în aşa fel încât să răspundă unor standarde de frumos, gustul epocii intervenind constant. Uniforma reprezintă "o instituţionalizare a subiectivităţii şi funcţionând social"10 dar având un caracter impersonal. Ea se înscrie într-un comportament comunicativ, corespunzător unei "matrice psihologice"." Funcţiile acestei comunicări au în vedere pe cea de cunoaştere, referenţială, emotivă, de stabilitate şi menţinerea unui sentiment de solidaritate socială şi confort. Semnul înglobat în discursul uniformei militare are o referinţă precisă, evitându-se orice ambiguitate.
Spre exemplu, portul eghileţilor, a banderolei personalului de serviciu, respectul codului culorilor pentru uniformă, portul insignelor, a centurii etc. toate au o anume semnificaţie, comunicând mesaje despre cel în cauză. Prin urmare, uniforma militară este expresia unei comunicări de o mare complexitate care depăşeşte cu mult conţinutul a ceea ce se cheamă comunicare nonverbală.
Tag-uri: social, interactiune, individ, relatii |
- Omul si destinul (10442 visits)
- Importanta principiilor morale in viata societatii (8883 visits)
- Comportamentul nostru in societate (6556 visits)
- Compozitia si definitia aerului (5535 visits)
- Copilaria, paradisul inocentei (3386 visits)
- Importanta lacurilor in Romania (3278 visits)
- Metacomunicarea şi paralimbajul (2946 visits)
- Ce sunt depresiunile intramontane (2612 visits)
- Despre NixServers.ro (2537 visits)
- Cum s-a format Delta Dunarii (2477 visits)
- Clima de campie din Romania (2411 visits)
- Limbajul timpului (2400 visits)
- Limbajul tacerii (2386 visits)
- Uscatorul de par (2342 visits)
- Tipuri de comportament ale indivizilor in societate (2089 visits)
- Pasiunea aristocratilor si a vedetelor pentru iahturi
- Cum ne pregatim de o drumetie
- Cum ne pregatim de o calatorie cu masina in vacanta
- Cum ne pregatim de o calatorie cu trenul in vacanta
- Cum ne pregatim de o calatorie cu avionul in vacanta
- Cum ne pregatim de o calatorie cu vaporul in vacanta
- Relatiile interumane in cadrul familiei
- Protectia familiei si a copilului
- Cum se organizeaza comunicarea
- Cine sunt interlocutorii mesajelor pe care la transmitem
- Comunicarea este esentiala convietuirii sociale
- Importanta calitatilor vocale ale vorbitorului in procesul de comunicare
- Comuniarea determina relatii interumane
Categorie: Diverse - ( Diverse - Archiva)
Data Adaugarii: 20 October '10
Adaugati un link spre aceasta pagina pe blog-ul, site-ul sau forum-ul Dvs. :