Statistics:
Visits: 5,337 Votes: 1 Fame Riser |
Fame Rank
10
Fame Riser
|
|||||||||||
Caracterizare - Persida
Q: | Intreaba despre Caracterizare - Persida |
Analizand romanul Mara, Nicolae Iorga scria ca titlul potrit romanului ar fi fost " Copii Marei ".Nicolae Monolescu considera ca titlul ales de Slavici se justifica pe deplin, "Persida insasi nefiind decat o Mara juvenila ....".Discutia isi are semnificatie ei .Fara a da dreptate unuia din cei doi critici trebuie sa observam ca in roman, copii Marei, Persida si Trica, nu sunt ceea ce, indeobste, poarta numele de personaje secundare .
Daca Mara este un personaj stabil, care nu se modifica de-a lungul romanului, ci doar reactioneaza fata de anumite evenimente, Persida e un personaj care evolueaza . Putem citit Mara atat ca roman de familie cat si ca bildungsroman. Pentru ambele feluri de lectura Persida e un personaj "cheie". Ca roman de familie Mara evidentiaza cateva relatii esentiale . Nu este dificil sa observam ca nucleul relatiilor familiale este fiica Marei .Operand o selectie, am putea observa ca in roman sunt narrate legaturile dintre mama si fiica si frate, dintre sotie si sot (Nalt).Si,desigur,aceasta sfera de relatii poate fi completata, un segment aprte reprezentandu-l legatura dintre Persida si parintee ei spiritual, maica Aegidia .
Ca bildungroman, Mara urmareste evolutia Persidei si a lui Trica .Persida e educate de calugaritele catolice din Lipova, avand-o ca parinte spiritual, scriam, pe maica Aegidia .Alegerea unei manastiri catolice ca loc de educatie pentru Persida nu e intamplatoare, ci contribuie la acutizarea tensiunii romanesti .Spatiul desavarsiri morale, al meditatiei, al credintei pure in Dumnezeu, manastirea din Lipova va fi cadrul in care personalitatea Persidei se va forma .
Cu atat mai intens trebuie inteles impactul ce se va naste in interiorul personajului atunci cand iubirea sacra, pentr Dumnezeu, se va intalni cu iubirea omeneasca, pentru Nalt."Persida e o fata naiva si totusi cu un instinct al realului in care putem recunoaste pe fiica Marei, timida si decisa, sincera si disimulata .Iubeste pe Nalt de cum il zareste de la fereastra deschisa a camerei manastirii .Aceasta iubire seamana cu o boala impotriva careia se lupta .
Iubirea pentru Nalt intervine intr-o lume care se orienteaza dupa norme extreme de rigide .Ea este o deviere de forma .In fond ne aflam in miezul unui conflict de sorginte clasica :iubire versus datorie .Si daca iubirea ne apare in coordonatele ei concrete, datorie este cea care incearca sa suprime fiorii dragostei .Gandirea pragmatica, reprezentata de mentelitatea ai actiunile Marei, se intalneste cu iubirea, sentiment ce incalca orice granita oricat de riguros trasata.
Insasi Mara stie ca deasupra datoriei si a iubirii se afla forta destinului si vointa lui Dumnezeu .Consecinta este ca iubirea dintre Persida si Nalt isi va urma cursul indifferent de zbuciumul interior al fetei .Casatoria Persidei cu Nalt sta sub semnul aventurii .Ea se petrece in secret si este urmata de plecarea cuplului la Viena .Solutia casatoriei pare pripita, ea insa curma tensiunile sufletesti ale Persidei."Mult s-a zbuciumat Persida pana s-a hotarat intr-un fel ;tocmai de aceea insa, hotarata odata, ea se simtea foarte usurata si apornit cu toata inima pe calea ce-si croise ."
Aceasta "hotarare" este anticipate de Slavici in debutul celei de-a opta parti intitulata "Datoria":"Marunta si usurica,smerita si umbland ca pe sfoara, totdeauna aspra la vorba si la cautatura, dar blanda si duioasa era firea Persidei " .Dupa o perioada traita la Viena tanarul cuplu se intoarce acasaq .Progresiv, trasaturile de character ale Persidei se apropie tot mai mult de cele ale mamei sale .
"Persida are stofa Marei, incapatanarea ei de om care,isi pune in gand o afacere,nu se opreste pana nu se duce la bun sfarsit ".Spiritul intreprinzatir al Persidei, puterea personajului de a depasi greutatile existentei devin si mai evidente cand tanarul cuplu deschide carciuma de la Sararie ."Gandul c-ar fi o rusine sa se faca carciumareasa nu-I trecere Persidei prin minte:alaturea de sotul ei orisice munca parea cinstita ."mai mult, fata sovaielilor lui Nalt, Persida e nevoita sa conduca toata afacerea, lucru pe care il face fara greutate .
Daca Mara este un personaj stabil, care nu se modifica de-a lungul romanului, ci doar reactioneaza fata de anumite evenimente, Persida e un personaj care evolueaza . Putem citit Mara atat ca roman de familie cat si ca bildungsroman. Pentru ambele feluri de lectura Persida e un personaj "cheie". Ca roman de familie Mara evidentiaza cateva relatii esentiale . Nu este dificil sa observam ca nucleul relatiilor familiale este fiica Marei .Operand o selectie, am putea observa ca in roman sunt narrate legaturile dintre mama si fiica si frate, dintre sotie si sot (Nalt).Si,desigur,aceasta sfera de relatii poate fi completata, un segment aprte reprezentandu-l legatura dintre Persida si parintee ei spiritual, maica Aegidia .
Ca bildungroman, Mara urmareste evolutia Persidei si a lui Trica .Persida e educate de calugaritele catolice din Lipova, avand-o ca parinte spiritual, scriam, pe maica Aegidia .Alegerea unei manastiri catolice ca loc de educatie pentru Persida nu e intamplatoare, ci contribuie la acutizarea tensiunii romanesti .Spatiul desavarsiri morale, al meditatiei, al credintei pure in Dumnezeu, manastirea din Lipova va fi cadrul in care personalitatea Persidei se va forma .
Cu atat mai intens trebuie inteles impactul ce se va naste in interiorul personajului atunci cand iubirea sacra, pentr Dumnezeu, se va intalni cu iubirea omeneasca, pentru Nalt."Persida e o fata naiva si totusi cu un instinct al realului in care putem recunoaste pe fiica Marei, timida si decisa, sincera si disimulata .Iubeste pe Nalt de cum il zareste de la fereastra deschisa a camerei manastirii .Aceasta iubire seamana cu o boala impotriva careia se lupta .
Iubirea pentru Nalt intervine intr-o lume care se orienteaza dupa norme extreme de rigide .Ea este o deviere de forma .In fond ne aflam in miezul unui conflict de sorginte clasica :iubire versus datorie .Si daca iubirea ne apare in coordonatele ei concrete, datorie este cea care incearca sa suprime fiorii dragostei .Gandirea pragmatica, reprezentata de mentelitatea ai actiunile Marei, se intalneste cu iubirea, sentiment ce incalca orice granita oricat de riguros trasata.
Insasi Mara stie ca deasupra datoriei si a iubirii se afla forta destinului si vointa lui Dumnezeu .Consecinta este ca iubirea dintre Persida si Nalt isi va urma cursul indifferent de zbuciumul interior al fetei .Casatoria Persidei cu Nalt sta sub semnul aventurii .Ea se petrece in secret si este urmata de plecarea cuplului la Viena .Solutia casatoriei pare pripita, ea insa curma tensiunile sufletesti ale Persidei."Mult s-a zbuciumat Persida pana s-a hotarat intr-un fel ;tocmai de aceea insa, hotarata odata, ea se simtea foarte usurata si apornit cu toata inima pe calea ce-si croise ."
Aceasta "hotarare" este anticipate de Slavici in debutul celei de-a opta parti intitulata "Datoria":"Marunta si usurica,smerita si umbland ca pe sfoara, totdeauna aspra la vorba si la cautatura, dar blanda si duioasa era firea Persidei " .Dupa o perioada traita la Viena tanarul cuplu se intoarce acasaq .Progresiv, trasaturile de character ale Persidei se apropie tot mai mult de cele ale mamei sale .
"Persida are stofa Marei, incapatanarea ei de om care,isi pune in gand o afacere,nu se opreste pana nu se duce la bun sfarsit ".Spiritul intreprinzatir al Persidei, puterea personajului de a depasi greutatile existentei devin si mai evidente cand tanarul cuplu deschide carciuma de la Sararie ."Gandul c-ar fi o rusine sa se faca carciumareasa nu-I trecere Persidei prin minte:alaturea de sotul ei orisice munca parea cinstita ."mai mult, fata sovaielilor lui Nalt, Persida e nevoita sa conduca toata afacerea, lucru pe care il face fara greutate .
Tag-uri: roman, caracterizare, iubire |
- Baltagul - rezumat pe capitole (71338 visits)
- Dorinta de Mihai Eminescu - demmonstratie-opera lirica (27402 visits)
- Caracterizarea comisului Ionita (24518 visits)
- Comentariu - Fantana dintre plopi (23303 visits)
- Caracterizarea lui Lefter Popescu din Doua loturi de I.L.Caragiale (19400 visits)
- Oda (in metru antic) - comentariu (17660 visits)
- Comentariu - Dorinta de Mihai Eminescu (16444 visits)
- Dorinta de Mihai Eminescu - comentariu literar (14276 visits)
- Viziunea despre lume reflectata intr-un basm cult studiat - Eseu (13127 visits)
- Comentariu - Testament (12418 visits)
- Psalm - Tudor Arghezi - comentariu literar (12026 visits)
- Comentariu - Cuvant de Tudor Arghezi (11345 visits)
- Scrisoarea I de Mihai Eminescu (11134 visits)
- Hanul Ancutei - comentariu (10679 visits)
- Marii cronicari ai secolului al XVII-lea si inceputul secolului al XVIII-lea
- Eseu despre Dimitrie Cantemir
- Referat despre Scoala Ardeleana
- Vasile Alecsandri- Pasteluri
- Nicolae Filimon Ciocoii vechi si noi
- Junimea si "Convorbirile Literare"
- Revedere
- Patul lui Procust de Camil Petrescu
- Mihai Eminescu - Prezentare generala
- Sara pe Deal de Mihai Eminescu
- Oda in metrul antic de Mihai Eminescu
- Scrisoarea I de Mihai Eminescu
- Luceafarul de Mihai Eminescu
- Prelungiri ale Clasicismului si Romantismului - George Cosbuc, Intrducere in arta Poetica
- Dreptatea Leului de Grigore Alexandrescu - Incadrarea in epoca. Definitia Fabulei
- Satira Duhului meu de Grigore Alexandrescu
- Umbra lui Mircea la Cozia de Grigore Alexandrescu
Categorie: Comentarii - ( Comentarii - Archiva)
Data Adaugarii: 28 November '12
Adaugati un link spre aceasta pagina pe blog-ul, site-ul sau forum-ul Dvs. :