Statistics:
Visits: 14,028 Votes: 5 Fame Riser |
Fame Rank
8.2
Fame Riser
|
|||||||||||
Caracterizarea personajului Natl din opera Mara scrisa de Ioan Slavici-prima parte
Q: | Intreaba despre Caracterizarea personajului Natl din opera Mara scrisa de Ioan Slavici-prima parte |
Personaj secundar, multidimensional, dinamic.
Modalitati de caracterizare:
— caracterizare directa: portretul facut de narator si de alte personaje, autocaracterizarea;
— caracterizare indirecta: prin propriile ganduri, simtiri si actiuni, prin comentariul naratorial; portret caracterologic; prin mediul in care traieste; prin monolog interior.
Natl traieste cu un complex patern pe care va incerca sa-l invinga, Intreaga sa traiectorie existentiala, derulata intre personaje puternice, poate fi citita ca o permanenta tentativa de a-si razbuna complexele.
Pentru Nicolae Manolescu, Natl, unul din personajele importante ale romanului Mara de Ioan Slavici, este „dostoievskianul Natl". Ce 1-a determinat pe critic sa faca o astfel de insolita afirmatie? Natl, baiatul lu i Hubar si al Hubaroaiei, urmeaza sa continue meseria de macelar a tatalui sau. Destinul sau firesc este sa intre in breasla. Inca din capitolul Zbuciumare autorul sugereaza ca viitorul lui Natl a fost hotarat de familie: "Degeaba! N-a fost el nascut sa fie macelar. Si nici n-ar avea, daca e vorba, nevoie sa fie. Are el si altfel din ce sa traiasca. Mare nedreptate i-au facut cand l-au luat de la scoala! Ce ar fi el acum!".
Fara indoiala, Natl traieste cu un complex patern pe care va incerca sa-l invinga. Intreaga sa traiectorie existentiala poate fi citita ca o permanenta tentativa de a-si razbuna complexele. Mai intai de toate Natl este „prins" intre personaje puternice, tatal sau Hubar si sotia sa Persida. Fire sovaielnica, Natl se lasa purtat de valurile iubirii, se indragosteste nebuneste de Persida, se casatoreste cu ea si fug la Viena. Aceasta ruptura brusca nu-1 elibereaza pe Natl de complexul patern. Dupa o perioada linistita traita la Viena, el devine tot mai distant fata de Persida: "Avea ceva pe sufletul lui: era dus mereu pe ganduri, nu mai venea la ora obicinuita acasa, ba a ajuns in cele din urma s-o lase serile singura acasa.
El, care o temea fara de niciun cuvant, umbla acum, parca, dinadins s-o alunge de la sine, s-o instraineze sa scape de ea". Imaginea care-l domina e cea a casei parintesti si a tatalui ca prezenta tiranica, dominatoare, „...nu ma simt destul de tare ca sa nu omor pe acela care s-ar uita chioras la tine, fie el chiar si tatal meu". O indoiala teribila macina sufletul personajului, strivit intre incalcarea vointei tatalui si iubirea pentru Persida. Revenirea acasa, departe de a solutiona zbuciumul interior al personajului, il accentueaza. Casatoria care avusese loc, dar care e tinuta in secret de Persida, e inca unul din motivele care maresc nelinistea lui Natl. Carciuma pe care o deschid cei doi la Sararie, dupa intoarcerea de la Viena, e condusa de Persida.
Natl se instraineaza progresiv de sotia lui. Mereu nedormit si posac, personajul lasa toata grija afacerii pe seama Persidei, cautand alinarea in mijlocul unor prieteni de pahar. Insingurarea lui Natl vine din incapacitatea sa de a se simti „in rand cu lumea". Tot mai ursuz si mai suspicios, Natl isi gaseste refugiul in bautura si in jocul de carti. Tensiunea interioara isi afla corespondentul intr-o acutizare a conflictului cu Persida.
Modalitati de caracterizare:
— caracterizare directa: portretul facut de narator si de alte personaje, autocaracterizarea;
— caracterizare indirecta: prin propriile ganduri, simtiri si actiuni, prin comentariul naratorial; portret caracterologic; prin mediul in care traieste; prin monolog interior.
Natl traieste cu un complex patern pe care va incerca sa-l invinga, Intreaga sa traiectorie existentiala, derulata intre personaje puternice, poate fi citita ca o permanenta tentativa de a-si razbuna complexele.
Pentru Nicolae Manolescu, Natl, unul din personajele importante ale romanului Mara de Ioan Slavici, este „dostoievskianul Natl". Ce 1-a determinat pe critic sa faca o astfel de insolita afirmatie? Natl, baiatul lu i Hubar si al Hubaroaiei, urmeaza sa continue meseria de macelar a tatalui sau. Destinul sau firesc este sa intre in breasla. Inca din capitolul Zbuciumare autorul sugereaza ca viitorul lui Natl a fost hotarat de familie: "Degeaba! N-a fost el nascut sa fie macelar. Si nici n-ar avea, daca e vorba, nevoie sa fie. Are el si altfel din ce sa traiasca. Mare nedreptate i-au facut cand l-au luat de la scoala! Ce ar fi el acum!".
Fara indoiala, Natl traieste cu un complex patern pe care va incerca sa-l invinga. Intreaga sa traiectorie existentiala poate fi citita ca o permanenta tentativa de a-si razbuna complexele. Mai intai de toate Natl este „prins" intre personaje puternice, tatal sau Hubar si sotia sa Persida. Fire sovaielnica, Natl se lasa purtat de valurile iubirii, se indragosteste nebuneste de Persida, se casatoreste cu ea si fug la Viena. Aceasta ruptura brusca nu-1 elibereaza pe Natl de complexul patern. Dupa o perioada linistita traita la Viena, el devine tot mai distant fata de Persida: "Avea ceva pe sufletul lui: era dus mereu pe ganduri, nu mai venea la ora obicinuita acasa, ba a ajuns in cele din urma s-o lase serile singura acasa.
El, care o temea fara de niciun cuvant, umbla acum, parca, dinadins s-o alunge de la sine, s-o instraineze sa scape de ea". Imaginea care-l domina e cea a casei parintesti si a tatalui ca prezenta tiranica, dominatoare, „...nu ma simt destul de tare ca sa nu omor pe acela care s-ar uita chioras la tine, fie el chiar si tatal meu". O indoiala teribila macina sufletul personajului, strivit intre incalcarea vointei tatalui si iubirea pentru Persida. Revenirea acasa, departe de a solutiona zbuciumul interior al personajului, il accentueaza. Casatoria care avusese loc, dar care e tinuta in secret de Persida, e inca unul din motivele care maresc nelinistea lui Natl. Carciuma pe care o deschid cei doi la Sararie, dupa intoarcerea de la Viena, e condusa de Persida.
Natl se instraineaza progresiv de sotia lui. Mereu nedormit si posac, personajul lasa toata grija afacerii pe seama Persidei, cautand alinarea in mijlocul unor prieteni de pahar. Insingurarea lui Natl vine din incapacitatea sa de a se simti „in rand cu lumea". Tot mai ursuz si mai suspicios, Natl isi gaseste refugiul in bautura si in jocul de carti. Tensiunea interioara isi afla corespondentul intr-o acutizare a conflictului cu Persida.
Tag-uri: natl, mara, ioan slavici |
- Povestirea pe scurt la Moara cu noroc de Ioan Slavici (222208 visits)
- Povestirea pe scurt la Ion de Liviu Rebreanu (174661 visits)
- Povestirea pe scurt la Maitreyi de Mircea Eliade (129021 visits)
- Povestirea pe scurt la Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi de Camil Petrescu (103718 visits)
- Ciocoii noi si vechi de Nicolae Filimon - Rezumat pe capitole (101706 visits)
- Povestirea pe scurt a actiunii romanului Enigma Otiliei de George Calinescu (86513 visits)
- Povestirea pe scurt la Harap-Alb (60165 visits)
- Povestirea pe scurt din Morometii de Marin Preda (46496 visits)
- O noapte furtunoasa de I.L.Caragiale - Comedie in doua acte (40323 visits)
- Povestirea pe scurt la Ciocoii vechi si noi de Nicolae Filimon (38455 visits)
- Dl Goe - momentele subiectului (34911 visits)
- Comentariul poeziei In limba ta scrisa de Grigore Vieru- a treia parte (29311 visits)
- Interpretarea cuvintelor Batranei din fraza introductiva a nuvelei Moara cu noroc de Ioan Slavici (28108 visits)
- Caracterizarea personajului Marga din opera Hanu-Ancutei scrisa de Mihail Sadoveanu (25938 visits)
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat (25438 visits)
- Popa Tanda- povestirea pe momente
- Personajele din Ciocoii vechi si noi de Nicolae Filimon
- Povestirea pe scurt la Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi de Camil Petrescu
- Povestirea pe scurt din Morometii de Marin Preda
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - prima parte
- Poezia Niciodata toamna, scrisa de Tudor Arghezi - comentariu
- Poezia Focuri de primavara scrisa de Lucian Blaga - comentariu
- Subiectul operei literare Maitreyi de Mircea Eliade
- Referat despre testamentul ciobanului din balada pastorala Miorita
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat
- Povestirea pe scurt la Ion de Liviu Rebreanu
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - a doua parte
- Eseu Originea si Dezvoltarea Limbii Romane
- Povestirea pe scurt a actiunii romanului Enigma Otiliei de George Calinescu
- Popa Tanda- povestirea pe momente
- Personajele din Ciocoii vechi si noi de Nicolae Filimon
- Povestirea pe scurt la Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi de Camil Petrescu
- Povestirea pe scurt din Morometii de Marin Preda
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - prima parte
- Poezia Niciodata toamna, scrisa de Tudor Arghezi - comentariu
- Poezia Focuri de primavara scrisa de Lucian Blaga - comentariu
- Subiectul operei literare Maitreyi de Mircea Eliade
- Referat despre testamentul ciobanului din balada pastorala Miorita
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat
- Povestirea pe scurt la Ion de Liviu Rebreanu
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - a doua parte
- Eseu Originea si Dezvoltarea Limbii Romane
- Povestirea pe scurt a actiunii romanului Enigma Otiliei de George Calinescu
- Caracterizarea lui Nica din "Amintiri din copilarie"
- Literatura Romana in perioada pasoptista
- Dl Goe - momentele subiectului
- Caracterizarea lui Lica Samadaul din Moara cu Noroc
- Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi - Rezumat
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat
- Vasile Alecsandri - Pastelurile
- Praslea cel voinic - Caracterizarea personajului principal
- Poezia "Vara" de George Cosbuc - pastel
- Caracterizarea personajului principal dintr-o schita - D-l Goe
Categorie: Referate - ( Referate - Archiva)
Data Adaugarii: 10 January '11
Adaugati un link spre aceasta pagina pe blog-ul, site-ul sau forum-ul Dvs. :