Statistics:
Visits: 1,339 Votes: 0 Fame Riser |
Fame Rank
N/A
Fame Riser
|
|||||||||||
Sara pe Deal
Q: | Intreaba despre Sara pe Deal |
Sara pe deal buciumul suna cu jale, Turmele-l urc, stele le scapara-n cale, Apele plang, clar izvorand din fantane, Sub un salcam, draga, m-aÅŸtepti tu pe mine.
Luna pe cer trece-aÅŸa sfanta ÅŸi clara, Ochii tai mari cauta-n frunza cea rara, Stelele nasc umezi pe bolta senina, Pieptul de dor, fruntea de ganduri ti-e plina.
Nourii curg, raze-a lor ÅŸiruri despica, StreÅŸine vechi casele-n luna ridica, Scartaie-n vant cumpana de la fantana, Valea-i in fum, fluiere murmura-n stana.
Åži osteniti oameni cu coasa-n spinare Vin de la camp, toaca rasuna mai tare, Clopotul vechi imple cu glasul lui sara, Sufletul meu arde-n iubire ca para.
Ah! in curand satul in vale-amuteÅŸte, Ah! in curand pasu-mi spre tine grabeÅŸte Langa salcam sta-vom noi noaptea intreaga, Ore intregi spu ne-ti-voi cat imi eÅŸti draga!
Ne-om razima capetele unul de altul Åži surazand vom adormi sub inaltul, Vechiul salcam. - Astfel de noapte bogata Cine pe ea n-ar da viata lui toata?
In forma ei definitiva, aÅŸa cum am reprodus-o ÅŸi noi, poezia a aparut mai intai in Convorbiri literare din iulie 1885. Rascolind prin vechile-i caiete, poate ÅŸi la indemnul prietenilor, intr-un moment de remisiune a bolii, Eminescu oferea publicitatii un poem de o mare frumusete ÅŸi perfectiune, cu toate ca, aÅŸa cum arata manuscrisele, el era numai un fragment dintr-o compunere schitata inca din 1872, intitulata Eco, ramasa inedita, In orice caz, Maiorescu nu o cunoÅŸtea in 1883, cand intocmea editia princeps. La randul sau, Eco avea un punct de plecare intr-un bruion mult mai vechi, intitulat Ondina, din 1866. Aceasta a facut pe multi eminescologi, in frunte cu Perpessicius, sa indice ca punct de plecare al inspiratiei poetului iubirea copilaresc-juvenila a lui Eminescu pentru misterioasa fata a padurarului de la IpoteÅŸti, moarta la o varsta de tot tanara, un alt document pledand in acest sens fiind ÅŸi poezia Mortua est, publicata in 1871, la 21 de ani.
Oricum, in manuscrisele eminesciene s-au mai descoperit doua variante la Sara pe deal, extrem de interesante ca instrumente de comparatie, revelatoare cat priveşte travaliul asupra cuvantului, “lupta dreapta" prin care artistul incerca Sa atinga perfectiunea absoluta. Iata doar cateva exemple: versul 2 din strofa 1 suna, in varianta A, in felul acesta: “Turme cobor stele li iese in cale"; vs. 3 din aceeaşi strofa era: “Apele plang cercuri taşnind din fantane"; vs. 1 şi 2 din str. III aveau aceasta infatişare: “Stelele curg - raze din ele lin pica / Casele vechi streşina-n luna ridica"; iar cel de al patrulea: “Valea-i in fum - cainele latra la stana" etc. Exemplele pot fi inmultite. Am dat cateva spre a se vedea cum forma definitiva este de fiecare data optima, sub raport muzical, in primul rand. De alta parte, este cazul sa mai observam ca cele doua variante anterioare (A şi B) erau mai lungi cu doua strofe, in final, fata de varianta definitiva. Iata-le reproduse dupa varianta B:
Te-i razima dulce copil de-al meu umar Åži fir cu fir paru-ti aurit am sa-l numar; Ap-am sa beau din a ta gura-frumsete Dulci sarutari din ai tai ochi de blandete.
ImbratiÅŸati noi vom ÅŸede la tulpina, Fruntea-mi in foc, pe-ai tai sani se inclina
Ce-alaturi cresc dulci ÅŸi rotunzi ca ÅŸi rodii, Stelele-n cer miÅŸca auritele zodii.
Acum devine limpede ca senzualismul destul de crud (“sa beau... dulci sarutari", “ai tai sani.., cresc dulci ca şi rodii" etc), deşi contrapunctat inca de aici prin mişcarea astrelor de pe firmament (“Stelele-n cer mişca auritele zodii"), se transforma in hieratism erotic pur, simplificat la modul sublim: “Ne-om razima capetele-unul de altul/ Şi surazand vom adormi sub inaltul/ Vechiul salcam".
Este aici, exprimata in cuvinte, icoana-emblema a iubirii celei mai pure (deşi nu neaparat spiritualizata mistic), din cate cunoaştem in poezia romaneasca. Cadrul tabloului il constituie idilicul vesperal, bucolicul-rustic şi ancestral mioritic: turmele urcand dealul la apusul soarelui, stelele şi luna, apele susurand in fantane, acompaniind mişcarile omeneşti: intoarcerea de la muncile campului, scartaitul cumpenei de la fantana, fumul de la vetre, toaca de la biserica, clopotul, fluierele murmurand la stana, fruntea plina de ganduri şi pieptul arzand de dor al celor care se iubesc. Poezia vesperalului rustic am mai intalnit-o, magistral realizata, şi in Sburatorul lui Heliade, peste care ochiul lui Eminescu a intarziat, fara doar şi poate. O vom mai intalni in Noaptea de vara a lui Coşbuc, ca şi, mai in general, in extraordinarul vers al lui Lucian Blaga: “Eu cred ca veşnicia s-a nascut la sat". Nicaieri insa sentimentul eternului omenesc nu ni se pare mai frumos şi mai deplin exprimat ca in Sara pe deal.
Sa incercam a descifra cateva din secretele inimitabilei, misterioasei arte eminesciene:
Sara pe deal este o compunere poetica prin excelenta muzicala. Tonul cel dintai il da, credem, cuvantul buciumul, un dactil: bu-ciu-mul ( ), pus la inceputul distihului al doilea, inainte de cezura bine marcata:
Sa-ra-pe-deal// bu-ciu-mul / su-na-cu/ ja-le. De la aceasta schema prozodica: coriambul din primul distih, succedat de dactilul principal, de un al doilea dactil ÅŸi un troheu (care insa poate forma cu dactilul imediat precedent un alt coriamb) intreaga compunere nu se abate. Coriambul din primul distih -surprinzator de asemanator cu motivul muzical pivot din Simfonia a V-a beethoveniana (a Destinuiui: ) - urmat de dactilul de dupa cezura da intregul ax melodic al poemului:
“Sara pe deal// buciumul..."
“Turmele-l urc//stelele..."
“Apele plang,// clar izvo-..." . “Luna pe cer// trece-aşa..."
“Sub un salcam// draga..."
“Nourii curg//raze-a lor..." etc.
pana la primul distih al celui de-al treilea vers din strofa ultima, introdus prin “rejet": “şi surazand/ vom adormi sub inaltul,/ Vechiul salcam"//, unde cezura, anuntand finalul, este mai larga decat in toate celelalte 5 locuri precedente, terminata fiind pe vocala cea mai inchisa: “sal-cam".
Pastoralul, mioriticul “buciumul", da o sonoritate joasa, profunda, murmuitoare, datorita repetarii vocalei u in descrescendo-diminuendo, in acord perfect cu celelalte “sonuri" le inserarii: “apele plang", “nourii curg", “scartaie-n vant", “fluiere murmura", “clopotul imple cu glasul lui sara", odata cu vizual-muzicalele:,,stele le scapara-n cale", “luna pe cer trece-aşa sfanta şi clara", “ochii tai mari", “frunza cea rara", “stelele nasc umezi", “casele vechi ridica streşini in luna" (sub lumina lunii), “valea-i in fum" etc. De un mare efect emotional, specific eminescian, este complementul circumstantial de mod in sintagma “suna cu jale", prin aceeaşi inefabila ancorare in autohton, data de imprecizia semantica (de fapt, intraductibilitatea) a cuvantului ,jale" care, ca şi “dor", sunt atat de frecvente in melosul doinei, dau naştere unei stari lirice anume, de neaflat altundeva decat la Eminescu: tristetea blanda, melancolia vag contemplativa, aspiratia catre ceva nedefinit, ca spre o transcendere, o dezmarginire in univers a spiritului.
Buciumul, dar şi cornul, o alta varianta paduratica a aceluiaşi instrument muzical (ce-şi poate avea sorgintea şi in romantismul german, macar in parte), vor mai aparea de cateva ori in poezia lui Eminescu. Iata cateva citate menite sa “traduca" in limbajul poetului national farmecul “dureros de dulce" al Sarii pe deal: "Adormi-vom, troieni-va/ Teiul floarea peste noi/ Şi prin somn auzi-vom bucium/ De la stanele de oi"; “Tanguiosul bucium suna/ L-ascultam cu-atata drag/ Pe cand iese dulcea luna/ Dintr-o rarişte de fag"; “Peste varfuri trece luna,/ Codru-şi bate frunza lin,/ Dintre ramuri de arin/ Melancolic cornul suna.// Mai departe, mai departe,/ Mai incet, tot mai incet,/ Sufletu-mi nemangaiet/ Indulcind cu dor de moarte./ De ce taci, cand fermecata/ Inima-mi spre tine-ntorn? Mai suna-vei, dulce corn,/ Pentru mine vreodata?" etc.
Cum spuneam ÅŸi cu alt prilej (vezi comentariul la Sburatorul de Ion Heliade Radulescu), Sara pe deal realizeaza, prin pana marelui poet, starea lirica de... balada, prin inundarea peisajului rustic in muzica invaluitoare a vesperalului, a momentului, cum ar zice Lucian Blaga, cand transcendentul coboara, ceva asemanator cu atat de populara compunere a altui contemporan, originar ÅŸi el din Moldova de nord, Ciprian Porumbescu.
Luna pe cer trece-aÅŸa sfanta ÅŸi clara, Ochii tai mari cauta-n frunza cea rara, Stelele nasc umezi pe bolta senina, Pieptul de dor, fruntea de ganduri ti-e plina.
Nourii curg, raze-a lor ÅŸiruri despica, StreÅŸine vechi casele-n luna ridica, Scartaie-n vant cumpana de la fantana, Valea-i in fum, fluiere murmura-n stana.
Åži osteniti oameni cu coasa-n spinare Vin de la camp, toaca rasuna mai tare, Clopotul vechi imple cu glasul lui sara, Sufletul meu arde-n iubire ca para.
Ah! in curand satul in vale-amuteÅŸte, Ah! in curand pasu-mi spre tine grabeÅŸte Langa salcam sta-vom noi noaptea intreaga, Ore intregi spu ne-ti-voi cat imi eÅŸti draga!
Ne-om razima capetele unul de altul Åži surazand vom adormi sub inaltul, Vechiul salcam. - Astfel de noapte bogata Cine pe ea n-ar da viata lui toata?
In forma ei definitiva, aÅŸa cum am reprodus-o ÅŸi noi, poezia a aparut mai intai in Convorbiri literare din iulie 1885. Rascolind prin vechile-i caiete, poate ÅŸi la indemnul prietenilor, intr-un moment de remisiune a bolii, Eminescu oferea publicitatii un poem de o mare frumusete ÅŸi perfectiune, cu toate ca, aÅŸa cum arata manuscrisele, el era numai un fragment dintr-o compunere schitata inca din 1872, intitulata Eco, ramasa inedita, In orice caz, Maiorescu nu o cunoÅŸtea in 1883, cand intocmea editia princeps. La randul sau, Eco avea un punct de plecare intr-un bruion mult mai vechi, intitulat Ondina, din 1866. Aceasta a facut pe multi eminescologi, in frunte cu Perpessicius, sa indice ca punct de plecare al inspiratiei poetului iubirea copilaresc-juvenila a lui Eminescu pentru misterioasa fata a padurarului de la IpoteÅŸti, moarta la o varsta de tot tanara, un alt document pledand in acest sens fiind ÅŸi poezia Mortua est, publicata in 1871, la 21 de ani.
Oricum, in manuscrisele eminesciene s-au mai descoperit doua variante la Sara pe deal, extrem de interesante ca instrumente de comparatie, revelatoare cat priveşte travaliul asupra cuvantului, “lupta dreapta" prin care artistul incerca Sa atinga perfectiunea absoluta. Iata doar cateva exemple: versul 2 din strofa 1 suna, in varianta A, in felul acesta: “Turme cobor stele li iese in cale"; vs. 3 din aceeaşi strofa era: “Apele plang cercuri taşnind din fantane"; vs. 1 şi 2 din str. III aveau aceasta infatişare: “Stelele curg - raze din ele lin pica / Casele vechi streşina-n luna ridica"; iar cel de al patrulea: “Valea-i in fum - cainele latra la stana" etc. Exemplele pot fi inmultite. Am dat cateva spre a se vedea cum forma definitiva este de fiecare data optima, sub raport muzical, in primul rand. De alta parte, este cazul sa mai observam ca cele doua variante anterioare (A şi B) erau mai lungi cu doua strofe, in final, fata de varianta definitiva. Iata-le reproduse dupa varianta B:
Te-i razima dulce copil de-al meu umar Åži fir cu fir paru-ti aurit am sa-l numar; Ap-am sa beau din a ta gura-frumsete Dulci sarutari din ai tai ochi de blandete.
ImbratiÅŸati noi vom ÅŸede la tulpina, Fruntea-mi in foc, pe-ai tai sani se inclina
Ce-alaturi cresc dulci ÅŸi rotunzi ca ÅŸi rodii, Stelele-n cer miÅŸca auritele zodii.
Acum devine limpede ca senzualismul destul de crud (“sa beau... dulci sarutari", “ai tai sani.., cresc dulci ca şi rodii" etc), deşi contrapunctat inca de aici prin mişcarea astrelor de pe firmament (“Stelele-n cer mişca auritele zodii"), se transforma in hieratism erotic pur, simplificat la modul sublim: “Ne-om razima capetele-unul de altul/ Şi surazand vom adormi sub inaltul/ Vechiul salcam".
Este aici, exprimata in cuvinte, icoana-emblema a iubirii celei mai pure (deşi nu neaparat spiritualizata mistic), din cate cunoaştem in poezia romaneasca. Cadrul tabloului il constituie idilicul vesperal, bucolicul-rustic şi ancestral mioritic: turmele urcand dealul la apusul soarelui, stelele şi luna, apele susurand in fantane, acompaniind mişcarile omeneşti: intoarcerea de la muncile campului, scartaitul cumpenei de la fantana, fumul de la vetre, toaca de la biserica, clopotul, fluierele murmurand la stana, fruntea plina de ganduri şi pieptul arzand de dor al celor care se iubesc. Poezia vesperalului rustic am mai intalnit-o, magistral realizata, şi in Sburatorul lui Heliade, peste care ochiul lui Eminescu a intarziat, fara doar şi poate. O vom mai intalni in Noaptea de vara a lui Coşbuc, ca şi, mai in general, in extraordinarul vers al lui Lucian Blaga: “Eu cred ca veşnicia s-a nascut la sat". Nicaieri insa sentimentul eternului omenesc nu ni se pare mai frumos şi mai deplin exprimat ca in Sara pe deal.
Sa incercam a descifra cateva din secretele inimitabilei, misterioasei arte eminesciene:
Sara pe deal este o compunere poetica prin excelenta muzicala. Tonul cel dintai il da, credem, cuvantul buciumul, un dactil: bu-ciu-mul ( ), pus la inceputul distihului al doilea, inainte de cezura bine marcata:
Sa-ra-pe-deal// bu-ciu-mul / su-na-cu/ ja-le. De la aceasta schema prozodica: coriambul din primul distih, succedat de dactilul principal, de un al doilea dactil ÅŸi un troheu (care insa poate forma cu dactilul imediat precedent un alt coriamb) intreaga compunere nu se abate. Coriambul din primul distih -surprinzator de asemanator cu motivul muzical pivot din Simfonia a V-a beethoveniana (a Destinuiui: ) - urmat de dactilul de dupa cezura da intregul ax melodic al poemului:
“Sara pe deal// buciumul..."
“Turmele-l urc//stelele..."
“Apele plang,// clar izvo-..." . “Luna pe cer// trece-aşa..."
“Sub un salcam// draga..."
“Nourii curg//raze-a lor..." etc.
pana la primul distih al celui de-al treilea vers din strofa ultima, introdus prin “rejet": “şi surazand/ vom adormi sub inaltul,/ Vechiul salcam"//, unde cezura, anuntand finalul, este mai larga decat in toate celelalte 5 locuri precedente, terminata fiind pe vocala cea mai inchisa: “sal-cam".
Pastoralul, mioriticul “buciumul", da o sonoritate joasa, profunda, murmuitoare, datorita repetarii vocalei u in descrescendo-diminuendo, in acord perfect cu celelalte “sonuri" le inserarii: “apele plang", “nourii curg", “scartaie-n vant", “fluiere murmura", “clopotul imple cu glasul lui sara", odata cu vizual-muzicalele:,,stele le scapara-n cale", “luna pe cer trece-aşa sfanta şi clara", “ochii tai mari", “frunza cea rara", “stelele nasc umezi", “casele vechi ridica streşini in luna" (sub lumina lunii), “valea-i in fum" etc. De un mare efect emotional, specific eminescian, este complementul circumstantial de mod in sintagma “suna cu jale", prin aceeaşi inefabila ancorare in autohton, data de imprecizia semantica (de fapt, intraductibilitatea) a cuvantului ,jale" care, ca şi “dor", sunt atat de frecvente in melosul doinei, dau naştere unei stari lirice anume, de neaflat altundeva decat la Eminescu: tristetea blanda, melancolia vag contemplativa, aspiratia catre ceva nedefinit, ca spre o transcendere, o dezmarginire in univers a spiritului.
Buciumul, dar şi cornul, o alta varianta paduratica a aceluiaşi instrument muzical (ce-şi poate avea sorgintea şi in romantismul german, macar in parte), vor mai aparea de cateva ori in poezia lui Eminescu. Iata cateva citate menite sa “traduca" in limbajul poetului national farmecul “dureros de dulce" al Sarii pe deal: "Adormi-vom, troieni-va/ Teiul floarea peste noi/ Şi prin somn auzi-vom bucium/ De la stanele de oi"; “Tanguiosul bucium suna/ L-ascultam cu-atata drag/ Pe cand iese dulcea luna/ Dintr-o rarişte de fag"; “Peste varfuri trece luna,/ Codru-şi bate frunza lin,/ Dintre ramuri de arin/ Melancolic cornul suna.// Mai departe, mai departe,/ Mai incet, tot mai incet,/ Sufletu-mi nemangaiet/ Indulcind cu dor de moarte./ De ce taci, cand fermecata/ Inima-mi spre tine-ntorn? Mai suna-vei, dulce corn,/ Pentru mine vreodata?" etc.
Cum spuneam ÅŸi cu alt prilej (vezi comentariul la Sburatorul de Ion Heliade Radulescu), Sara pe deal realizeaza, prin pana marelui poet, starea lirica de... balada, prin inundarea peisajului rustic in muzica invaluitoare a vesperalului, a momentului, cum ar zice Lucian Blaga, cand transcendentul coboara, ceva asemanator cu atat de populara compunere a altui contemporan, originar ÅŸi el din Moldova de nord, Ciprian Porumbescu.
Tag-uri: literatura |
- Baltagul - rezumat pe capitole (71338 visits)
- Dorinta de Mihai Eminescu - demmonstratie-opera lirica (27402 visits)
- Caracterizarea comisului Ionita (24518 visits)
- Comentariu - Fantana dintre plopi (23303 visits)
- Caracterizarea lui Lefter Popescu din Doua loturi de I.L.Caragiale (19400 visits)
- Oda (in metru antic) - comentariu (17660 visits)
- Comentariu - Dorinta de Mihai Eminescu (16444 visits)
- Dorinta de Mihai Eminescu - comentariu literar (14276 visits)
- Viziunea despre lume reflectata intr-un basm cult studiat - Eseu (13127 visits)
- Comentariu - Testament (12418 visits)
- Psalm - Tudor Arghezi - comentariu literar (12026 visits)
- Comentariu - Cuvant de Tudor Arghezi (11345 visits)
- Scrisoarea I de Mihai Eminescu (11134 visits)
- Hanul Ancutei - comentariu (10679 visits)
- Marii cronicari ai secolului al XVII-lea si inceputul secolului al XVIII-lea
- Eseu despre Dimitrie Cantemir
- Referat despre Scoala Ardeleana
- Vasile Alecsandri- Pasteluri
- Nicolae Filimon Ciocoii vechi si noi
- Junimea si "Convorbirile Literare"
- Revedere
- Patul lui Procust de Camil Petrescu
- Mihai Eminescu - Prezentare generala
- Sara pe Deal de Mihai Eminescu
- Oda in metrul antic de Mihai Eminescu
- Scrisoarea I de Mihai Eminescu
- Luceafarul de Mihai Eminescu
- Prelungiri ale Clasicismului si Romantismului - George Cosbuc, Intrducere in arta Poetica
- Dreptatea Leului de Grigore Alexandrescu - Incadrarea in epoca. Definitia Fabulei
- Satira Duhului meu de Grigore Alexandrescu
- Umbra lui Mircea la Cozia de Grigore Alexandrescu
Categorie: Comentarii - ( Comentarii - Archiva)
Data Adaugarii: 23 November '11
Adaugati un link spre aceasta pagina pe blog-ul, site-ul sau forum-ul Dvs. :