FamousWhy
ROM
Biografii, Celebritati, Vedete Vacante de vis, Destinatii, Regiuni Articole, Referate, Comentarii Download programe software FamousWhy Lucruri faimoase Forum Submit Content
|


Referate


Statistics:
Visits: 1,506
Votes: 0
Fame Riser
          
Fame Rank
N/A
Fame Riser
create pool

Articole


Intreaba despre Comentariul poeziei Sara pe deal scrisa de Mihai Eminescu - a doua parte

Tag-uri Populare


comentariu   poezie   referat   istorie   antichitate   personalitati   roman   mihai eminescu   opera   camil petrescu   caracterizare   lucian blaga   mihail sadoveanu   enigma otiliei   george calinescu   literatura   o scrisoare pierduta   nuvela   rezumat   marin preda   ion luca caragiale   tudor arghezi   ioan slavici   liviu rebreanu   balada   pamant   ape   continent   geografie   poet   morometii   investigatie   omor   crima   otrava   personaj  

All Tags

Famous Forum

 

Comentariul poeziei Sara pe deal scrisa de Mihai Eminescu - a doua parte

 Q:   Intreaba despre Comentariul poeziei Sara pe deal scrisa de Mihai Eminescu - a doua parte       
Comentariul poeziei Sara pe deal scrisa de Mihai Eminescu - a doua parte De ce a asociat Eminescu acest peisaj eroticii? De ce aparenta familiaritate ramane insuficienta? De ce stilizarea e modelul cel mai “fertil” in realizarea consonantei cadru - sentiment?

Toate intrebarile anterioare ar avea ca raspuns o abstractiune, starea de potentialitate: in plan erotic intalnirea ramane virtuala; ea e sentimentul care apropie contrariile, care prefigureaza armonia lumii si ofera modelul unitatii primordiale. I se potriveste miscarea ascensionala ca tasnire spre inalt a fiintei, intalnirea e doar un proiect (“sta-vom”, “vom adormi), caci iubirea are ca atribut esential idealitatea. Ritualului erotic nu-i lipseste alunecarea in somn sub efectul narcotic al florilor de salcam:”Ne-om razima capetele-unul de altul I Si surazand vom ad ormi sub inaltul, I Vechiul salcam. - Astfel de noapte bogata, I Cine pe ea n-ar da viata lui toata?”.

Vechimea (eternitate “umanizata”) e corespondentul duratei necesare implinirii in absolut a iubirii. Legatura cu sacralitatea ca atribut al timpului si sentimentului nu e deloc intamplatoare. De aceea, niciunul din elementele spatiului nu poate fi doar un “accident” al contururilor geografiei rurale. Nu e vorba de “obiecte”, ci de concepte. Dealul e o “idee” a inaltarii calme, poetice, ca un proiect de “absorbtie” spre cosmic.

Aceleiasi armonii de sensuri, dominate de ideea vechimii, ii corespunde stilistic o alta armonie - a cuvintelor cu sonoritati arhaice: sara, imple, nouri, a razima. Melodic, ritmul si acustica servesc tot armoniei; asonanta (lui “n” in primul vers sau a lui “i” in versul al doilea) reflecta nostalgia departarii, evocarea adancurilor.

Dar ideea unitatii dimensiunilor e slujita si de o anume tehnica a dualitatii: auditivul corespunde vizualului, pastelul - idilei, descrierea - narati-vitatii, concretul - abstractului.

Limbaj in mare masura “redus” la o simplitate exemplara, discursul poetic mai pastreaza doar cateva epitete (metaforice), o comparatie deloc rara, viitorul in inversiune (“sta-vom”, “spune-ti-voi), viitor popular (“ne-om ra-zima”), interjectie exclamativa, anafora (versurile 17-l8) - acestea sunt cele mai importante elemente figurative.

La nivel prozodic, dodecasilabul (versul amplu de 12 silabe) combina co-riambul (picior metric de patru silabe, prima si ultima accentuate), inaintea cezurii, cu doi dactili si un troheu. Nu atat ritmul si masura, cat muzicalitatea interioara a poeziei sunt sugestii si ele ale elanului sufletesc, ale armoniei umanului si cosmicului.


Tag-uri: comentariu, poezie, sara pe deal, convorbiri literare, poet



Categorie: Referate  - ( Referate - Archiva)

Data Adaugarii: 05 January '11


Adaugati un link spre aceasta pagina pe blog-ul, site-ul sau forum-ul Dvs. :