Statistics:
Visits: 1,511 Votes: 0 Fame Riser |
Fame Rank
N/A
Fame Riser
|
|||||||||||
Comentariul poeziei Sara pe deal scrisa de Mihai Eminescu - a doua parte
Q: | Intreaba despre Comentariul poeziei Sara pe deal scrisa de Mihai Eminescu - a doua parte |
De ce a asociat Eminescu acest peisaj eroticii? De ce aparenta familiaritate ramane insuficienta? De ce stilizarea e modelul cel mai “fertil†in realizarea consonantei cadru - sentiment?
Toate intrebarile anterioare ar avea ca raspuns o abstractiune, starea de potentialitate: in plan erotic intalnirea ramane virtuala; ea e sentimentul care apropie contrariile, care prefigureaza armonia lumii si ofera modelul unitatii primordiale. I se potriveste miscarea ascensionala ca tasnire spre inalt a fiintei, intalnirea e doar un proiect (“sta-vomâ€, “vom adormi), caci iubirea are ca atribut esential idealitatea. Ritualului erotic nu-i lipseste alunecarea in somn sub efectul narcotic al florilor de salcam:â€Ne-om razima capetele-unul de altul I Si surazand vom ad ormi sub inaltul, I Vechiul salcam. - Astfel de noapte bogata, I Cine pe ea n-ar da viata lui toata?â€.
Vechimea (eternitate “umanizataâ€) e corespondentul duratei necesare implinirii in absolut a iubirii. Legatura cu sacralitatea ca atribut al timpului si sentimentului nu e deloc intamplatoare. De aceea, niciunul din elementele spatiului nu poate fi doar un “accident†al contururilor geografiei rurale. Nu e vorba de “obiecteâ€, ci de concepte. Dealul e o “idee†a inaltarii calme, poetice, ca un proiect de “absorbtie†spre cosmic.
Aceleiasi armonii de sensuri, dominate de ideea vechimii, ii corespunde stilistic o alta armonie - a cuvintelor cu sonoritati arhaice: sara, imple, nouri, a razima. Melodic, ritmul si acustica servesc tot armoniei; asonanta (lui “n†in primul vers sau a lui “i†in versul al doilea) reflecta nostalgia departarii, evocarea adancurilor.
Dar ideea unitatii dimensiunilor e slujita si de o anume tehnica a dualitatii: auditivul corespunde vizualului, pastelul - idilei, descrierea - narati-vitatii, concretul - abstractului.
Limbaj in mare masura “redus†la o simplitate exemplara, discursul poetic mai pastreaza doar cateva epitete (metaforice), o comparatie deloc rara, viitorul in inversiune (“sta-vomâ€, “spune-ti-voi), viitor popular (“ne-om ra-zimaâ€), interjectie exclamativa, anafora (versurile 17-l8) - acestea sunt cele mai importante elemente figurative.
La nivel prozodic, dodecasilabul (versul amplu de 12 silabe) combina co-riambul (picior metric de patru silabe, prima si ultima accentuate), inaintea cezurii, cu doi dactili si un troheu. Nu atat ritmul si masura, cat muzicalitatea interioara a poeziei sunt sugestii si ele ale elanului sufletesc, ale armoniei umanului si cosmicului.
Toate intrebarile anterioare ar avea ca raspuns o abstractiune, starea de potentialitate: in plan erotic intalnirea ramane virtuala; ea e sentimentul care apropie contrariile, care prefigureaza armonia lumii si ofera modelul unitatii primordiale. I se potriveste miscarea ascensionala ca tasnire spre inalt a fiintei, intalnirea e doar un proiect (“sta-vomâ€, “vom adormi), caci iubirea are ca atribut esential idealitatea. Ritualului erotic nu-i lipseste alunecarea in somn sub efectul narcotic al florilor de salcam:â€Ne-om razima capetele-unul de altul I Si surazand vom ad ormi sub inaltul, I Vechiul salcam. - Astfel de noapte bogata, I Cine pe ea n-ar da viata lui toata?â€.
Vechimea (eternitate “umanizataâ€) e corespondentul duratei necesare implinirii in absolut a iubirii. Legatura cu sacralitatea ca atribut al timpului si sentimentului nu e deloc intamplatoare. De aceea, niciunul din elementele spatiului nu poate fi doar un “accident†al contururilor geografiei rurale. Nu e vorba de “obiecteâ€, ci de concepte. Dealul e o “idee†a inaltarii calme, poetice, ca un proiect de “absorbtie†spre cosmic.
Aceleiasi armonii de sensuri, dominate de ideea vechimii, ii corespunde stilistic o alta armonie - a cuvintelor cu sonoritati arhaice: sara, imple, nouri, a razima. Melodic, ritmul si acustica servesc tot armoniei; asonanta (lui “n†in primul vers sau a lui “i†in versul al doilea) reflecta nostalgia departarii, evocarea adancurilor.
Dar ideea unitatii dimensiunilor e slujita si de o anume tehnica a dualitatii: auditivul corespunde vizualului, pastelul - idilei, descrierea - narati-vitatii, concretul - abstractului.
Limbaj in mare masura “redus†la o simplitate exemplara, discursul poetic mai pastreaza doar cateva epitete (metaforice), o comparatie deloc rara, viitorul in inversiune (“sta-vomâ€, “spune-ti-voi), viitor popular (“ne-om ra-zimaâ€), interjectie exclamativa, anafora (versurile 17-l8) - acestea sunt cele mai importante elemente figurative.
La nivel prozodic, dodecasilabul (versul amplu de 12 silabe) combina co-riambul (picior metric de patru silabe, prima si ultima accentuate), inaintea cezurii, cu doi dactili si un troheu. Nu atat ritmul si masura, cat muzicalitatea interioara a poeziei sunt sugestii si ele ale elanului sufletesc, ale armoniei umanului si cosmicului.
Tag-uri: comentariu, poezie, sara pe deal, convorbiri literare, poet |
- Povestirea pe scurt la Moara cu noroc de Ioan Slavici (222208 visits)
- Povestirea pe scurt la Ion de Liviu Rebreanu (174661 visits)
- Povestirea pe scurt la Maitreyi de Mircea Eliade (129021 visits)
- Povestirea pe scurt la Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi de Camil Petrescu (103718 visits)
- Ciocoii noi si vechi de Nicolae Filimon - Rezumat pe capitole (101706 visits)
- Povestirea pe scurt a actiunii romanului Enigma Otiliei de George Calinescu (86513 visits)
- Povestirea pe scurt la Harap-Alb (60165 visits)
- Povestirea pe scurt din Morometii de Marin Preda (46496 visits)
- O noapte furtunoasa de I.L.Caragiale - Comedie in doua acte (40323 visits)
- Povestirea pe scurt la Ciocoii vechi si noi de Nicolae Filimon (38455 visits)
- Dl Goe - momentele subiectului (34911 visits)
- Comentariul poeziei In limba ta scrisa de Grigore Vieru- a treia parte (29311 visits)
- Interpretarea cuvintelor Batranei din fraza introductiva a nuvelei Moara cu noroc de Ioan Slavici (28108 visits)
- Caracterizarea personajului Marga din opera Hanu-Ancutei scrisa de Mihail Sadoveanu (25938 visits)
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat (25438 visits)
- Popa Tanda- povestirea pe momente
- Personajele din Ciocoii vechi si noi de Nicolae Filimon
- Povestirea pe scurt la Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi de Camil Petrescu
- Povestirea pe scurt din Morometii de Marin Preda
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - prima parte
- Poezia Niciodata toamna, scrisa de Tudor Arghezi - comentariu
- Poezia Focuri de primavara scrisa de Lucian Blaga - comentariu
- Subiectul operei literare Maitreyi de Mircea Eliade
- Referat despre testamentul ciobanului din balada pastorala Miorita
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat
- Povestirea pe scurt la Ion de Liviu Rebreanu
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - a doua parte
- Eseu Originea si Dezvoltarea Limbii Romane
- Povestirea pe scurt a actiunii romanului Enigma Otiliei de George Calinescu
- Popa Tanda- povestirea pe momente
- Personajele din Ciocoii vechi si noi de Nicolae Filimon
- Povestirea pe scurt la Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi de Camil Petrescu
- Povestirea pe scurt din Morometii de Marin Preda
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - prima parte
- Poezia Niciodata toamna, scrisa de Tudor Arghezi - comentariu
- Poezia Focuri de primavara scrisa de Lucian Blaga - comentariu
- Subiectul operei literare Maitreyi de Mircea Eliade
- Referat despre testamentul ciobanului din balada pastorala Miorita
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat
- Povestirea pe scurt la Ion de Liviu Rebreanu
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - a doua parte
- Eseu Originea si Dezvoltarea Limbii Romane
- Povestirea pe scurt a actiunii romanului Enigma Otiliei de George Calinescu
- Caracterizarea lui Nica din "Amintiri din copilarie"
- Literatura Romana in perioada pasoptista
- Dl Goe - momentele subiectului
- Caracterizarea lui Lica Samadaul din Moara cu Noroc
- Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi - Rezumat
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat
- Vasile Alecsandri - Pastelurile
- Praslea cel voinic - Caracterizarea personajului principal
- Poezia "Vara" de George Cosbuc - pastel
- Caracterizarea personajului principal dintr-o schita - D-l Goe
Categorie: Referate - ( Referate - Archiva)
Data Adaugarii: 05 January '11
Adaugati un link spre aceasta pagina pe blog-ul, site-ul sau forum-ul Dvs. :