Statistics:
Visits: 1,565 Votes: 0 Fame Riser |
Fame Rank
N/A
Fame Riser
|
|||||||||||
Religia in Dacia dupa retragerea aureliana
Q: | Intreaba despre Religia in Dacia dupa retragerea aureliana |
Răspândirea creştinismului în limba latină la N de Dunăre demonstrează romanizarea ireversibilă a dacilor şi continuitatea daco-romanilor.
CreÅŸtinismul la romani a avut un caracter popular.
- S-a răspândit iniţial fără susţinerea politică a structurilor Bisericii.
- Primii creştini au pătruns în Dacia o dată cu armatele şi coloniştii aduşi de Traian.
- Răspândirea creştinismului până în secolul al IV-lea a fost influenţată de politica împăraţilor romani, dintre care unii i-au persecutat pe creştim: Traian, Diocletianus, Galerius.
Dovezi: inscripţiile cu martiri de la: Halmyris, Axiopolis, Noviodunum, Dinogeţia.
Creştinismul a fost susţinut de:
- Constantin cel Mare care, în 313, prin Edictul de la Milano, acordă libertate de cult creştinismului.
- Theodosius care interzice cultele păgâne.
Rol important în răspândirea creştinismului au avut misionarii creştini:
- Teotim I - episcop de Tomis;
- Sfântul Ioan Cassian, care realizează organizarea vieţii monahale;
- Dionisie cel Mic (originar din Dobrogea) - iniţiatorul cronologiei creştine;
- Ulfilas, care predică în limbile greacă, latină şi gotă.
Pentru comunităţile daco-romane majoritatea izvoarelor confirmă răspândirea creştinismului în limba latină:
- inscripţia de la Biertam (donarium): „Ego Zenovius votum posui";
- basilici creştine: Porolissum, Sucidava, Slăveni.
Creştinismul reflectat în limba latină reprezintă o dovadă importantă a originii poporului român şi a limbii române şi o dovadă a continuităţii daco-romanilor.
Din limba latină provin şi termenii de bază ai religiei creştine:
- biserică - basilica (clădire, lăcaş religios);
- Dumnezeu - Domine Deus;
- duminică - dies dominica;
- înger - Angelus etc.
Concluzie
Romanitatea din sudul şi nordul Dunării se consolidează în secolele al IV-lea - al Vl-lea.
Autohtonii se integrează definitiv şi deplin latinităţii orientale.
CreÅŸtinismul la romani a avut un caracter popular.
- S-a răspândit iniţial fără susţinerea politică a structurilor Bisericii.
- Primii creştini au pătruns în Dacia o dată cu armatele şi coloniştii aduşi de Traian.
- Răspândirea creştinismului până în secolul al IV-lea a fost influenţată de politica împăraţilor romani, dintre care unii i-au persecutat pe creştim: Traian, Diocletianus, Galerius.
Dovezi: inscripţiile cu martiri de la: Halmyris, Axiopolis, Noviodunum, Dinogeţia.
Creştinismul a fost susţinut de:
- Constantin cel Mare care, în 313, prin Edictul de la Milano, acordă libertate de cult creştinismului.
- Theodosius care interzice cultele păgâne.
Rol important în răspândirea creştinismului au avut misionarii creştini:
- Teotim I - episcop de Tomis;
- Sfântul Ioan Cassian, care realizează organizarea vieţii monahale;
- Dionisie cel Mic (originar din Dobrogea) - iniţiatorul cronologiei creştine;
- Ulfilas, care predică în limbile greacă, latină şi gotă.
Pentru comunităţile daco-romane majoritatea izvoarelor confirmă răspândirea creştinismului în limba latină:
- inscripţia de la Biertam (donarium): „Ego Zenovius votum posui";
- basilici creştine: Porolissum, Sucidava, Slăveni.
Creştinismul reflectat în limba latină reprezintă o dovadă importantă a originii poporului român şi a limbii române şi o dovadă a continuităţii daco-romanilor.
Din limba latină provin şi termenii de bază ai religiei creştine:
- biserică - basilica (clădire, lăcaş religios);
- Dumnezeu - Domine Deus;
- duminică - dies dominica;
- înger - Angelus etc.
Concluzie
Romanitatea din sudul şi nordul Dunării se consolidează în secolele al IV-lea - al Vl-lea.
Autohtonii se integrează definitiv şi deplin latinităţii orientale.
Tag-uri: istorie, civilizatie, antichitate |
- Care au fost factorii si etapele romanizarii Daciei (8310 visits)
- Zeita Atena (7428 visits)
- Spartanii si modelul lor de educatie (5904 visits)
- Legenda regelui Arthur (5397 visits)
- Razboaiele ruso-austro-turce pe teritoriul Tarilor Romane si consecintele lor (5222 visits)
- Politica externa a lui Vlad Tepes (5134 visits)
- Personalitatile culturale ale perioadei interbelice (4812 visits)
- Cauzele revolutiei de la 1848-1849 (4710 visits)
- Tutankhamon, cel mai celebru faraon egiptean (4604 visits)
- Politica interna a lui Stefan cel Mare (4501 visits)
- Politica interna a lui Vlad Tepes (4460 visits)
- Ghilgames (4381 visits)
- Zeul Hermes (4375 visits)
- Familia in perioada medievala (4314 visits)
- Importanta Revolutiei Franceze (4054 visits)
- Mestesugurile si comertul intern in lumea romaneasca in secolele XIV si XV
- Razboaiele ruso-austro-turce pe teritoriul Tarilor Romane si consecintele lor
- Anahita
- Castigarea independentei Tarii Romanesti de catre Mihai Viteazul
- Problema nationala in Transilvania si Banatul aflate sub stapanire straina
- Problema nationala in Bucovina, Dobrogea si Basarabia aflate sub stapanire straina
- Activitatea " monstruoasei coalitii " si declinul domniei lui Cuza
- Rolul istoric al lui Alexandru loan Cuza
- Raporturile dintre Atena, Persia si Sparta in perioada posterioara pacii lui Antalcidas
- Marea Piramida, apogeul arhitecturii ehiptene
- Emanciparea Moldovei lui Stefan cel Mare de sub suzeranitatea Poloniei
- O caracterizare generala a secolului al XVI-lea
- Care era situatia internationala inainte de izbucnirea rascoalei conduse de Gheorghe Doja
- Mestesugurile si comertul intern in lumea romaneasca in secolele XIV si XV
- Razboaiele ruso-austro-turce pe teritoriul Tarilor Romane si consecintele lor
- Razboiul impotriva samnitilor purtat de romanii condusi de generalul Dentatus-partea 2
- Razboiul impotriva samnitilor purtat de romanii condusi de generalul Dentatus
- Sistemul tetarhic antic de conducere
- Constantinopol, capitala lui Constantin cel Mare
Categorie: Istorie si Civilizatie - ( Istorie si Civilizatie - Archiva)
Data Adaugarii: 16 September '10
Adaugati un link spre aceasta pagina pe blog-ul, site-ul sau forum-ul Dvs. :