Statistics:
Visits: 2,016 Votes: 0 Fame Riser |
Fame Rank
N/A
Fame Riser
|
|||||||||||
Noapte de decemvrie de Alexandru Macedonski
Q: | Intreaba despre Noapte de decemvrie de Alexandru Macedonski |
Alexandru Macedonski e teoriticianul simbolismului la noi. El se declara adeptul unei poezii moderne in care pe primul plan sa fie muzica si imaginea. El da o mare importanta folosirii simbolismului, considerand ca singura poezie adevarata consta in muzica, imagine si culoare. Noapte de decemvrie: Poetul a scris un ciclu de 11 nopţi pe teme diferite, punand ca titlu numele lunilor cu excepţia lui aprilie. Poezia a fost scrisa in 1901 si are ca punct de plecare o legenda veche, orientala.
in 1890 poetul a valorificat aceasta legenda in poemul in proza intitulat "Meka si Meka". Poezia are trei parţi. Prima parte a poeziei prezinta imaginea creatorului intr-un context social si natural neconfortabil, ostil. Poetul "trasnit de soarta" se afla intr-o odaie, singur, deprimat, fara inspiraţie: "Pustie si alba e camera moarta.../ si focul sub vatra se stinge scrumit.../ Poetul, alaturi, trasnit sta de soarta,/ Cu nici o schinteie in ochiu-adormit.../ Iar geniu-i mare e-aproape un mit...". intre starea sufleteasca a poetului si cadrul natural, exista o perfecta concordanţa: "E moarta odaia, si mort e poetul/ si luna e rece in el si pe cer".
Apar in poezie numeroase elemente care prin sensul lor sugereaza mortificarea: "E moarta odaia, si mort e poetul/ Faptura de huma de mult a pierit/ Chiar alba odaie in noapte a murit". Aceste elemente creaza cadrul potrivit apariţiei unui arhanghel in partea a doua, care are in centru motivul inspiratiei: "si flacara spune: "Aduc inspirarea.../ Asculta, si canta, si tanar refii...-/ in slava-nvierei ineaca oftarea.../ Avut si puternic emir, voi sa fii". Partea a treia are un caracter preponderent epic prezentand in mod simbolic si alegoric lupta pentru atingerea absolutului, a idealului. Poetul insista asupra frumoasei atmosfere a orasului Bagdad si asupra bogaţiei si luxului in care traieste tanarul emir: "Bagdadul! Bagdadul! si el e emirul/ Bagdadul! cer galben si roz ce palpita/ Bagdadul, poiana de roze si crini". Culoarea dominanta este roz: "Bagdadul! cer galben si roz ce palpita". Ca si la poeţii simbolisti, observam preferinţe pentru anumite culori, metale si pietre preţioase: "Movile inalte de-argint si de aur/ Argint de izvoare si zare-aurita/ Sub bolţi lucitoare de-argint si de aur".
Emirul este fascinat pana la obsesie de sfanta cetate Meka: "Dar Meka e-n zarea de flacari-departe/ De ea o pustie imensa-l desparte/ si prada pustiei caţi oameni nu cad ?". Emirul isi pregateste o caravana cu multe provizii si slujitori, dar inainte de a parasi orasul, se opreste sa-si potoleasca setea la fantana pe care o stia din copilarie. Aici se intalneste cu un drumeţ caruia poetul ii face un sugestiv portret: "Sub magica-i umbra, un om se rasfaţa/ Mai slut e ca iadul, zdrenţos si pocit/ Hoit jalnic de bube - de drum prafuit/ Viclean la privire si searbad la faţa". Drumeţul porneste tot spre Meka dar pe un drum mai lung cu oaze si izvoare, iar emirul pe drumul drept ce traverseaza desertul. Drumul in continuare este greu, si culoarea dominanta este rosu: "Sub aeru-n flacari, zac rosii movile/ Tot rosu de sange zaresc peste tot". Sclavii si camilele mureau pe rand si setea crestea: "si foamea se face mai mare - mai mare/ Cutremur e setea, s-a foamei simţire". Emirul nu mai spera sa ajunga la Meka. Dupa un timp indelungat, a vazut cetatea dar i se parea ca se indeparteaza din ce in ce mai mult de ea. Emirul, slabit de puteri, cade jos si vede pe drumet cum intra pe porţile Mekai, iar mai tarziu moare.
In finalul poeziei se revine la motivul final, dupa care aflam semnificaţia celor doua cetaţi. "Noapte de decemvrie" poate fi interpretata ca o arta poetica.
in 1890 poetul a valorificat aceasta legenda in poemul in proza intitulat "Meka si Meka". Poezia are trei parţi. Prima parte a poeziei prezinta imaginea creatorului intr-un context social si natural neconfortabil, ostil. Poetul "trasnit de soarta" se afla intr-o odaie, singur, deprimat, fara inspiraţie: "Pustie si alba e camera moarta.../ si focul sub vatra se stinge scrumit.../ Poetul, alaturi, trasnit sta de soarta,/ Cu nici o schinteie in ochiu-adormit.../ Iar geniu-i mare e-aproape un mit...". intre starea sufleteasca a poetului si cadrul natural, exista o perfecta concordanţa: "E moarta odaia, si mort e poetul/ si luna e rece in el si pe cer".
Apar in poezie numeroase elemente care prin sensul lor sugereaza mortificarea: "E moarta odaia, si mort e poetul/ Faptura de huma de mult a pierit/ Chiar alba odaie in noapte a murit". Aceste elemente creaza cadrul potrivit apariţiei unui arhanghel in partea a doua, care are in centru motivul inspiratiei: "si flacara spune: "Aduc inspirarea.../ Asculta, si canta, si tanar refii...-/ in slava-nvierei ineaca oftarea.../ Avut si puternic emir, voi sa fii". Partea a treia are un caracter preponderent epic prezentand in mod simbolic si alegoric lupta pentru atingerea absolutului, a idealului. Poetul insista asupra frumoasei atmosfere a orasului Bagdad si asupra bogaţiei si luxului in care traieste tanarul emir: "Bagdadul! Bagdadul! si el e emirul/ Bagdadul! cer galben si roz ce palpita/ Bagdadul, poiana de roze si crini". Culoarea dominanta este roz: "Bagdadul! cer galben si roz ce palpita". Ca si la poeţii simbolisti, observam preferinţe pentru anumite culori, metale si pietre preţioase: "Movile inalte de-argint si de aur/ Argint de izvoare si zare-aurita/ Sub bolţi lucitoare de-argint si de aur".
Emirul este fascinat pana la obsesie de sfanta cetate Meka: "Dar Meka e-n zarea de flacari-departe/ De ea o pustie imensa-l desparte/ si prada pustiei caţi oameni nu cad ?". Emirul isi pregateste o caravana cu multe provizii si slujitori, dar inainte de a parasi orasul, se opreste sa-si potoleasca setea la fantana pe care o stia din copilarie. Aici se intalneste cu un drumeţ caruia poetul ii face un sugestiv portret: "Sub magica-i umbra, un om se rasfaţa/ Mai slut e ca iadul, zdrenţos si pocit/ Hoit jalnic de bube - de drum prafuit/ Viclean la privire si searbad la faţa". Drumeţul porneste tot spre Meka dar pe un drum mai lung cu oaze si izvoare, iar emirul pe drumul drept ce traverseaza desertul. Drumul in continuare este greu, si culoarea dominanta este rosu: "Sub aeru-n flacari, zac rosii movile/ Tot rosu de sange zaresc peste tot". Sclavii si camilele mureau pe rand si setea crestea: "si foamea se face mai mare - mai mare/ Cutremur e setea, s-a foamei simţire". Emirul nu mai spera sa ajunga la Meka. Dupa un timp indelungat, a vazut cetatea dar i se parea ca se indeparteaza din ce in ce mai mult de ea. Emirul, slabit de puteri, cade jos si vede pe drumet cum intra pe porţile Mekai, iar mai tarziu moare.
In finalul poeziei se revine la motivul final, dupa care aflam semnificaţia celor doua cetaţi. "Noapte de decemvrie" poate fi interpretata ca o arta poetica.
Tag-uri: comentariu, alexandru macedonski, simbolism, bac, poezie |
- Baltagul - rezumat pe capitole (71338 visits)
- Dorinta de Mihai Eminescu - demmonstratie-opera lirica (27402 visits)
- Caracterizarea comisului Ionita (24518 visits)
- Comentariu - Fantana dintre plopi (23303 visits)
- Caracterizarea lui Lefter Popescu din Doua loturi de I.L.Caragiale (19400 visits)
- Oda (in metru antic) - comentariu (17660 visits)
- Comentariu - Dorinta de Mihai Eminescu (16444 visits)
- Dorinta de Mihai Eminescu - comentariu literar (14276 visits)
- Viziunea despre lume reflectata intr-un basm cult studiat - Eseu (13127 visits)
- Comentariu - Testament (12418 visits)
- Psalm - Tudor Arghezi - comentariu literar (12026 visits)
- Comentariu - Cuvant de Tudor Arghezi (11345 visits)
- Scrisoarea I de Mihai Eminescu (11134 visits)
- Hanul Ancutei - comentariu (10679 visits)
- Marii cronicari ai secolului al XVII-lea si inceputul secolului al XVIII-lea
- Eseu despre Dimitrie Cantemir
- Referat despre Scoala Ardeleana
- Vasile Alecsandri- Pasteluri
- Nicolae Filimon Ciocoii vechi si noi
- Junimea si "Convorbirile Literare"
- Revedere
- Patul lui Procust de Camil Petrescu
- Mihai Eminescu - Prezentare generala
- Sara pe Deal de Mihai Eminescu
- Oda in metrul antic de Mihai Eminescu
- Scrisoarea I de Mihai Eminescu
- Luceafarul de Mihai Eminescu
- Prelungiri ale Clasicismului si Romantismului - George Cosbuc, Intrducere in arta Poetica
- Dreptatea Leului de Grigore Alexandrescu - Incadrarea in epoca. Definitia Fabulei
- Satira Duhului meu de Grigore Alexandrescu
- Umbra lui Mircea la Cozia de Grigore Alexandrescu
Categorie: Comentarii - ( Comentarii - Archiva)
Data Adaugarii: 05 December '12
Adaugati un link spre aceasta pagina pe blog-ul, site-ul sau forum-ul Dvs. :