Statistics:
Visits: 2,375 Votes: 0 Fame Riser |
Fame Rank
N/A
Fame Riser
|
|||||||||||
Opera literara
Q: | Intreaba despre Opera literara |
Opera literară este o creaţie artistică cultă sau populara care exprimă realitatea prin imagini artistice, cu ajutorul ficţiunii Exprimă unitatea dintre conţinut şi formă.
Reflecţii asupra principalelor idei care contribuie la definirea operei literare dar şi la atenţionarea noastră asupra dificultăţilor definirii operei literare:
- "Rostul poetului nu este de a povesti lucruri întâmplate cu adevărat, ci de a, povesti ceea ce s-ar putea întâmpla... întâmplări care ar putea să se petreacă" (Aristotel).
- "Poetul reprezintă în sensul cel mai propriu raportul subiect obiect-creaţie şi lume... poetul injectează, uneşte, alege inventă" (No valis)
"O carte nu este ÅŸi n-ar trebui sÃ„Æ ’ fie niciodată însăşi realitatea" (Saint-Beuve).
- "Poezia, ca toate artele, este chemată să exprime frumosul, în deosebire de ştiinţă, care se ocupă de adevăr. Cea dintâi şi cea mai mare diferenţă între adevăr şi frumos este că adevărul cuprinde numai idei, pe când frumosul cuprinde idei manifestate în materie sensibilă.
Este dar o condiţie elementară a fiecărei lucrări artistice de a avea un material în care sau prin care să-şi realizeze obiectul (...) Prima condiţiune dar, o condiţiune materială sau mechanică, pentru ca să existe o poezie în genere, fie epică, fie lirică, fie dramatică, este: ca să se deştepte prin cuvintele ei imagini sensibile în fantazia auditoriului, şi tocmai prin aceasta poezia se deosebeşte de proză ca un gen aparte, cu propria sa raţiune de a fi.
Cuvântul prozaic este chemat a-mi da noţiuni, însă aceste noţiuni sunt abstracte, logice, desmaterializate, şi pot constitui astfel un adevăr şi o ştiinţă, dar niciodată o artă şi o operă frumoasă E-rumosul nu este o idee teoretică, ci o idee învăluită şi încorporată în formă sensibilă, şi de aceea cuvântul poetic trebuie să-mi reproducă această formă" (T. Maio-rescu - Conditiunea materială a poeziei).
- "O veche împărţire a tuturor obiectelor gândirii omeneşti face deosebirea între lumea interioară sau sufletească şi lumea exterioară sau fizică. Insă şi această lume fizică există numai întrucât simţim ceva cu prilejul ei Astfel, toate obiectele gândirii, fie externe, fie interne, se pot privi împreună şi se pot apoi deosebi dintr-un alt punct de vedere: în obiecte ale raţiunii reci sau logice şi în obiecte ale simţământului sau pasionale, deosebire întemeiată pe cunoscuta dezbinare între minte şi inimă.
Paralel cu această deosebire, constatăm pentru scopul ce ne ocupă următoarea propoziţie limitativă: ideea sau obiectul exprimat prin poezie este totdeauna un simţământ sau o pasiune, şi niciodată o cugetare ex clusiv intelectuală sau care se ţine de tărâmul ştiinţific, fie în teorie, fie în aplicarea practică.
Prin urmare, iubirea, ura, tristeţea, bucuria, disperarea mânia etc. sunt obiecte poetice; învăţătura, preceptele morale, politice etc. sunt obiecte ale ştiinţei, şi niciodată ale artelor; singurul rol ce-l pot juca ele în reprezentarea frumosului este acela de a servi de prilej pentru exprimarea simţământului şi pasiunei, tema eternă a frumoaselor arte" (T. Maiorescu - Condiţiunca ideală a poeziei).
Privitor la raportul dintre ficţiune şi realitate, în opera literară, se vorbeşte despre: ficţiune verosimilă (apropiată de realitatea vieţii umane, conferind realităţii "în imagini" atributul de aparenţă, de adevăr, de credibil) Exemple: Ultima noapte de dragoste, întâia noapte de război de Camil Petrescu, Pădurea spânzuraţilor de Liviu Rebreanu etc; ficţiune alegorică (personificare a unor concepte abstracte • virtutea, dreptatea, speranţa pot să fie reprezentate ca figuri alegorice).
Exemple: Mioriţa, Istoria ieroglifică de Dimitrie Cantemir, Divina Comedie de Dante Aligheri, Ciuma de Camus, Metamorfozele de Kafka, în fabule, Luceafărul de M Eninescu, Noapte de decemvrie de Alexandru Macedonski; ficţiune simbolică (imagine, semn, obiect prin care se sugerează însuşiri, idei, prin asociaţii - albul - puritatea, albastrul speranţa, coloana infinită a lui Brâncuşi - clanul spre infinit etc).
Exemple: Gargantua şi Pantagruel de Rabelais, Povestea lui Harap Alb de Ion Creangă, Plumb de G Bacovia, Rugăciune, de O. Goga, Poetul de G. Coşbuc, Meşterul Manole de Lucian Blaga; ficţiune parabolică (alegorie închisă - T Vianu - conţinut moralizator) Exemple: Cărţile biblice, fabulele lui Esop, Procesul de Kafka.
In accepţiunea modernă, descifrarea semnificaţiilor se face prin aşa-zisele "chef de intrare în operă cum este cazul la Kafka.
Reflecţii asupra principalelor idei care contribuie la definirea operei literare dar şi la atenţionarea noastră asupra dificultăţilor definirii operei literare:
- "Rostul poetului nu este de a povesti lucruri întâmplate cu adevărat, ci de a, povesti ceea ce s-ar putea întâmpla... întâmplări care ar putea să se petreacă" (Aristotel).
- "Poetul reprezintă în sensul cel mai propriu raportul subiect obiect-creaţie şi lume... poetul injectează, uneşte, alege inventă" (No valis)
"O carte nu este ÅŸi n-ar trebui sÃ„Æ ’ fie niciodată însăşi realitatea" (Saint-Beuve).
- "Poezia, ca toate artele, este chemată să exprime frumosul, în deosebire de ştiinţă, care se ocupă de adevăr. Cea dintâi şi cea mai mare diferenţă între adevăr şi frumos este că adevărul cuprinde numai idei, pe când frumosul cuprinde idei manifestate în materie sensibilă.
Este dar o condiţie elementară a fiecărei lucrări artistice de a avea un material în care sau prin care să-şi realizeze obiectul (...) Prima condiţiune dar, o condiţiune materială sau mechanică, pentru ca să existe o poezie în genere, fie epică, fie lirică, fie dramatică, este: ca să se deştepte prin cuvintele ei imagini sensibile în fantazia auditoriului, şi tocmai prin aceasta poezia se deosebeşte de proză ca un gen aparte, cu propria sa raţiune de a fi.
Cuvântul prozaic este chemat a-mi da noţiuni, însă aceste noţiuni sunt abstracte, logice, desmaterializate, şi pot constitui astfel un adevăr şi o ştiinţă, dar niciodată o artă şi o operă frumoasă E-rumosul nu este o idee teoretică, ci o idee învăluită şi încorporată în formă sensibilă, şi de aceea cuvântul poetic trebuie să-mi reproducă această formă" (T. Maio-rescu - Conditiunea materială a poeziei).
- "O veche împărţire a tuturor obiectelor gândirii omeneşti face deosebirea între lumea interioară sau sufletească şi lumea exterioară sau fizică. Insă şi această lume fizică există numai întrucât simţim ceva cu prilejul ei Astfel, toate obiectele gândirii, fie externe, fie interne, se pot privi împreună şi se pot apoi deosebi dintr-un alt punct de vedere: în obiecte ale raţiunii reci sau logice şi în obiecte ale simţământului sau pasionale, deosebire întemeiată pe cunoscuta dezbinare între minte şi inimă.
Paralel cu această deosebire, constatăm pentru scopul ce ne ocupă următoarea propoziţie limitativă: ideea sau obiectul exprimat prin poezie este totdeauna un simţământ sau o pasiune, şi niciodată o cugetare ex clusiv intelectuală sau care se ţine de tărâmul ştiinţific, fie în teorie, fie în aplicarea practică.
Prin urmare, iubirea, ura, tristeţea, bucuria, disperarea mânia etc. sunt obiecte poetice; învăţătura, preceptele morale, politice etc. sunt obiecte ale ştiinţei, şi niciodată ale artelor; singurul rol ce-l pot juca ele în reprezentarea frumosului este acela de a servi de prilej pentru exprimarea simţământului şi pasiunei, tema eternă a frumoaselor arte" (T. Maiorescu - Condiţiunca ideală a poeziei).
Privitor la raportul dintre ficţiune şi realitate, în opera literară, se vorbeşte despre: ficţiune verosimilă (apropiată de realitatea vieţii umane, conferind realităţii "în imagini" atributul de aparenţă, de adevăr, de credibil) Exemple: Ultima noapte de dragoste, întâia noapte de război de Camil Petrescu, Pădurea spânzuraţilor de Liviu Rebreanu etc; ficţiune alegorică (personificare a unor concepte abstracte • virtutea, dreptatea, speranţa pot să fie reprezentate ca figuri alegorice).
Exemple: Mioriţa, Istoria ieroglifică de Dimitrie Cantemir, Divina Comedie de Dante Aligheri, Ciuma de Camus, Metamorfozele de Kafka, în fabule, Luceafărul de M Eninescu, Noapte de decemvrie de Alexandru Macedonski; ficţiune simbolică (imagine, semn, obiect prin care se sugerează însuşiri, idei, prin asociaţii - albul - puritatea, albastrul speranţa, coloana infinită a lui Brâncuşi - clanul spre infinit etc).
Exemple: Gargantua şi Pantagruel de Rabelais, Povestea lui Harap Alb de Ion Creangă, Plumb de G Bacovia, Rugăciune, de O. Goga, Poetul de G. Coşbuc, Meşterul Manole de Lucian Blaga; ficţiune parabolică (alegorie închisă - T Vianu - conţinut moralizator) Exemple: Cărţile biblice, fabulele lui Esop, Procesul de Kafka.
In accepţiunea modernă, descifrarea semnificaţiilor se face prin aşa-zisele "chef de intrare în operă cum este cazul la Kafka.
Tag-uri: opera literara, literatura, creatie artistica |
- Povestirea pe scurt la Moara cu noroc de Ioan Slavici (222208 visits)
- Povestirea pe scurt la Ion de Liviu Rebreanu (174661 visits)
- Povestirea pe scurt la Maitreyi de Mircea Eliade (129021 visits)
- Povestirea pe scurt la Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi de Camil Petrescu (103718 visits)
- Ciocoii noi si vechi de Nicolae Filimon - Rezumat pe capitole (101706 visits)
- Povestirea pe scurt a actiunii romanului Enigma Otiliei de George Calinescu (86513 visits)
- Povestirea pe scurt la Harap-Alb (60165 visits)
- Povestirea pe scurt din Morometii de Marin Preda (46496 visits)
- O noapte furtunoasa de I.L.Caragiale - Comedie in doua acte (40323 visits)
- Povestirea pe scurt la Ciocoii vechi si noi de Nicolae Filimon (38455 visits)
- Dl Goe - momentele subiectului (34911 visits)
- Comentariul poeziei In limba ta scrisa de Grigore Vieru- a treia parte (29311 visits)
- Interpretarea cuvintelor Batranei din fraza introductiva a nuvelei Moara cu noroc de Ioan Slavici (28108 visits)
- Caracterizarea personajului Marga din opera Hanu-Ancutei scrisa de Mihail Sadoveanu (25938 visits)
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat (25438 visits)
- Popa Tanda- povestirea pe momente
- Personajele din Ciocoii vechi si noi de Nicolae Filimon
- Povestirea pe scurt la Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi de Camil Petrescu
- Povestirea pe scurt din Morometii de Marin Preda
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - prima parte
- Poezia Niciodata toamna, scrisa de Tudor Arghezi - comentariu
- Poezia Focuri de primavara scrisa de Lucian Blaga - comentariu
- Subiectul operei literare Maitreyi de Mircea Eliade
- Referat despre testamentul ciobanului din balada pastorala Miorita
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat
- Povestirea pe scurt la Ion de Liviu Rebreanu
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - a doua parte
- Eseu Originea si Dezvoltarea Limbii Romane
- Povestirea pe scurt a actiunii romanului Enigma Otiliei de George Calinescu
- Popa Tanda- povestirea pe momente
- Personajele din Ciocoii vechi si noi de Nicolae Filimon
- Povestirea pe scurt la Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi de Camil Petrescu
- Povestirea pe scurt din Morometii de Marin Preda
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - prima parte
- Poezia Niciodata toamna, scrisa de Tudor Arghezi - comentariu
- Poezia Focuri de primavara scrisa de Lucian Blaga - comentariu
- Subiectul operei literare Maitreyi de Mircea Eliade
- Referat despre testamentul ciobanului din balada pastorala Miorita
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat
- Povestirea pe scurt la Ion de Liviu Rebreanu
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - a doua parte
- Eseu Originea si Dezvoltarea Limbii Romane
- Povestirea pe scurt a actiunii romanului Enigma Otiliei de George Calinescu
- Caracterizarea lui Nica din "Amintiri din copilarie"
- Literatura Romana in perioada pasoptista
- Dl Goe - momentele subiectului
- Caracterizarea lui Lica Samadaul din Moara cu Noroc
- Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi - Rezumat
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat
- Vasile Alecsandri - Pastelurile
- Praslea cel voinic - Caracterizarea personajului principal
- Poezia "Vara" de George Cosbuc - pastel
- Caracterizarea personajului principal dintr-o schita - D-l Goe
Categorie: Referate - ( Referate - Archiva)
Data Adaugarii: 17 February '11
Adaugati un link spre aceasta pagina pe blog-ul, site-ul sau forum-ul Dvs. :