Statistics:
Visits: 4,128 Votes: 1 Fame Riser |
Fame Rank
5
Fame Riser
|
|||||||||||
Etapele psihologice si metodice in formarea deprinderilor motrice
Q: | Intreaba despre Etapele psihologice si metodice in formarea deprinderilor motrice |
Etapele psihologice ale formării deprinderilor motrice
Formarea deprinderilor motrice sau învăţarea motrică este un proces complex intelectual-motric, caracterizat de prezenţa permanentă a conştientizării actelor motrice efectuate .
Din punct de vedere psihologic, în învăţarea motrică, un rol important îl joacă formarea acţiunilor mentale care parcurge trei faze: familiarizarea cu sarcina motrică, executarea acţiunii, transformarea ei în limbaj interior . În general, cei mai mulţi specialişti în psihologie disting următoarele faze de ordin psihologic în formarea unei deprinderi de mişcare:
- faza iniţială, a familiarizării cu acţiunea motrică, a însuşirii preliminare a baze lor acesteia, prin formarea reprezentării ideomotorii pe baza demonstraţiei şi explicaţiei, precum şi a primelor încercări de execuţie din partea subiectului;
- faza însuşirii precizate a execuţiei, în care se produc legarea şi unificarea acţiunilor parţiale, atenţia îndreptându-se asupra corectitudinii mişcărilor şi a momentului cheie al actului global;
- faza consolidării deprinderii - în care se realizează diferenţierea proceselor corticale şi precizarea raporturilor spaţio-temporale ale acestora;
- faza automatizării - care nu este obligatorie întrucât nu toate deprinderile motrice se automatizează total.
Etapele metodice ale formării deprinderilor motrice
Bazându-se pe rezultatele cercetărilor din domeniul fiziologiei şi psihologiei actelor motrice, teoria educaţiei fizice nu a acordat o prea mare importanţă fenomenului formării actelor motrice. în general, se apreciază că din punct de vedere metodic se parcurg trei etape în formarea unei deprinderi motrice :
a. etapa învăţării, a iniţierii în bazele tehnice de execuţie a unei deprinderi, având ca obiective:
- formarea unei reprezentări ideomotorii cât mai fidele a deprinderii pe baza demonstraţiei şi explicaţiei specialistului;
- formarea ritmului general de execuţie cursivă a mişcării;
- descompunerea mişcărilor complexe în elementele componente şi însuşirea separată a acestora;
- preîntâmpinarea sau corectarea greşelilor tipice de execuţie;
b. etapa, consolidării - a formării stereotipului dinamic, cu următoarele obiective:
- unificarea elementelor componente ale mişcărilor şi formarea tehnicii de execuţie în concordanţă cu caracteristicile spaţiale, temporale şi dinamice ale mişcării;
- întărirea legăturilor temporare din scoarţa cerebrală prin exersarea independentă repetată, în condiţii standard, a deprinderii motrice;
- includerea deprinderii într-o înlănţuire cu alte deprinderi motrice însuşite anterior, în condiţii specifice probelor şi ramurilor sportive şi efectuarea lor în condiţii relativ constante;
- înlăturarea greşelilor atipice de execuţie;
c. Etapa perfecţionării - având ca obiective următoarele:
- exersarea deprinderii în condiţii variate, neobişnuite sau îngreuiate (micşorarea suprafeţelor, mărirea tempoului, adversar activ, etc);
- exersarea deprinderii în condiţii tehnice întâlnite în practica sportivă şi în condiţii apropiate sau identice cu cele regulamentare;
- exersarea deprinderii în condiţii de întrecere (ştafete, parcursuri aplicative, etc] şi de concurs [competiţii neoficiale sau oficiale).
După A. Dragnea (1999), în formarea unei deprinderi motrice se disting patru etape:
- etapa informării şi a formării imaginii mentale (echivalentul reprezentării ideomotorii), pe baza explicaţiei şi a demonstraţiei directe sau mijlocite;
- etapa mişcărilor grosiere sau insuficient diferenţiate (numită şi a mişcărilor încordate), în care are loc efectuarea primelor execuţii corecte din punct de vedere tehnic;
- etapa consolidării mişcării, a coordonării fine - caracterizată de efectuarea corectă a mişcării, de regulă în condiţii standard şi cu indici superiori de forţă, precizie, ritm şi amplitudine;
- etapa perfecţionării - caracterizată de efectuarea mişcării în condiţii variate, cu indici superiori de eficienţă; este considerată a fi şi etapa declanşării priceperilor motrice complexe, executate adaptat cerinţelor mediului sau celor impuse de regulament, de conducător etc.
sursa imaginii - .freeschoolclipart.com
Formarea deprinderilor motrice sau învăţarea motrică este un proces complex intelectual-motric, caracterizat de prezenţa permanentă a conştientizării actelor motrice efectuate .
Din punct de vedere psihologic, în învăţarea motrică, un rol important îl joacă formarea acţiunilor mentale care parcurge trei faze: familiarizarea cu sarcina motrică, executarea acţiunii, transformarea ei în limbaj interior . În general, cei mai mulţi specialişti în psihologie disting următoarele faze de ordin psihologic în formarea unei deprinderi de mişcare:
- faza iniţială, a familiarizării cu acţiunea motrică, a însuşirii preliminare a baze lor acesteia, prin formarea reprezentării ideomotorii pe baza demonstraţiei şi explicaţiei, precum şi a primelor încercări de execuţie din partea subiectului;
- faza însuşirii precizate a execuţiei, în care se produc legarea şi unificarea acţiunilor parţiale, atenţia îndreptându-se asupra corectitudinii mişcărilor şi a momentului cheie al actului global;
- faza consolidării deprinderii - în care se realizează diferenţierea proceselor corticale şi precizarea raporturilor spaţio-temporale ale acestora;
- faza automatizării - care nu este obligatorie întrucât nu toate deprinderile motrice se automatizează total.
Etapele metodice ale formării deprinderilor motrice
Bazându-se pe rezultatele cercetărilor din domeniul fiziologiei şi psihologiei actelor motrice, teoria educaţiei fizice nu a acordat o prea mare importanţă fenomenului formării actelor motrice. în general, se apreciază că din punct de vedere metodic se parcurg trei etape în formarea unei deprinderi motrice :
a. etapa învăţării, a iniţierii în bazele tehnice de execuţie a unei deprinderi, având ca obiective:
- formarea unei reprezentări ideomotorii cât mai fidele a deprinderii pe baza demonstraţiei şi explicaţiei specialistului;
- formarea ritmului general de execuţie cursivă a mişcării;
- descompunerea mişcărilor complexe în elementele componente şi însuşirea separată a acestora;
- preîntâmpinarea sau corectarea greşelilor tipice de execuţie;
b. etapa, consolidării - a formării stereotipului dinamic, cu următoarele obiective:
- unificarea elementelor componente ale mişcărilor şi formarea tehnicii de execuţie în concordanţă cu caracteristicile spaţiale, temporale şi dinamice ale mişcării;
- întărirea legăturilor temporare din scoarţa cerebrală prin exersarea independentă repetată, în condiţii standard, a deprinderii motrice;
- includerea deprinderii într-o înlănţuire cu alte deprinderi motrice însuşite anterior, în condiţii specifice probelor şi ramurilor sportive şi efectuarea lor în condiţii relativ constante;
- înlăturarea greşelilor atipice de execuţie;
c. Etapa perfecţionării - având ca obiective următoarele:
- exersarea deprinderii în condiţii variate, neobişnuite sau îngreuiate (micşorarea suprafeţelor, mărirea tempoului, adversar activ, etc);
- exersarea deprinderii în condiţii tehnice întâlnite în practica sportivă şi în condiţii apropiate sau identice cu cele regulamentare;
- exersarea deprinderii în condiţii de întrecere (ştafete, parcursuri aplicative, etc] şi de concurs [competiţii neoficiale sau oficiale).
După A. Dragnea (1999), în formarea unei deprinderi motrice se disting patru etape:
- etapa informării şi a formării imaginii mentale (echivalentul reprezentării ideomotorii), pe baza explicaţiei şi a demonstraţiei directe sau mijlocite;
- etapa mişcărilor grosiere sau insuficient diferenţiate (numită şi a mişcărilor încordate), în care are loc efectuarea primelor execuţii corecte din punct de vedere tehnic;
- etapa consolidării mişcării, a coordonării fine - caracterizată de efectuarea corectă a mişcării, de regulă în condiţii standard şi cu indici superiori de forţă, precizie, ritm şi amplitudine;
- etapa perfecţionării - caracterizată de efectuarea mişcării în condiţii variate, cu indici superiori de eficienţă; este considerată a fi şi etapa declanşării priceperilor motrice complexe, executate adaptat cerinţelor mediului sau celor impuse de regulament, de conducător etc.
sursa imaginii - .freeschoolclipart.com
Tag-uri: exercitii fizice, antrenament |
- Cum sa avem grija de imbracamintea si incaltamintea din piele (11274 visits)
- Cum se fixeaza si se leaga arcurile folosite in lucrarile de tapiterie (4879 visits)
- Cum scapam de pete (4647 visits)
- Ingrijirea parchetului si a casei (3874 visits)
- Inlaturarea petelor nedorite (3541 visits)
- Cum se croiesc materialele folosite in lucrarile de tapiterie (2946 visits)
- Cum curatam obiectele din cristal si metal (2841 visits)
- Cum se ajusteaza si se repara o broasca de usa (2494 visits)
- Sfaturi pentru intretinera hainelor din lana si a tesaturilor (2181 visits)
- Care sunt principalele tipuri de noduri (2167 visits)
- Etapele psihologice si metodice in formarea deprinderilor motrice (2133 visits)
- Cum sa avem grija de masina de cusut (2041 visits)
- Cum scapam de mirosurile urate din casa (1943 visits)
- Cum se executa o pardoseala din parchet - pregatirea stratului suport (1893 visits)
- Cum este alcatuita o pardoseala din parchet (1887 visits)
- Cinci pasi pentru a-ti pastra greutatea optima
- Minte frumoasa la un interviu
- Bacsisul
- Ce trebuie sa stii cand cumperi un parfum
- Arta de a darui si de a primi
- Cum facem economii in gospodarie
- Cum evitam accidentele din gospodarie
- Cum trebuie sa ne curatam casa
- Cum trebuie sa ne curatam baia si bucataria
- Cum se intretin vasele de bucatarie
- Cum pregatim rufele pentru spalat
- Cum se cos nasturii de la o saltea
- Cum se executa o pardoseala din parchet - pregatirea stratului suport
- Cum este alcatuita o pardoseala din parchet
- Sculele specifice lucrarilor de pardoseli din parchet
- Cum se inlocuieste o chinga de la oblonul rulant al ferestrei
- Cum se inlocuieste un geam spart
- Cum se pune in stare de functiune un cremon
- Cum se reface etansarea ferestrei impotriva infiltratiei de apa
- Cum se suprima poticnirea la inchiderea ferestrei
- Cum se ajusteaza si se repara o broasca de usa
- Cum se remediaza o usa cazuta din balama
- Cum se executa o pardoseala din parchet - montarea lamelelor de parchet
- Cum se executa o pardoseala din parchet - aplicarea pervazului sau a plintei
Categorie: Sfaturi Utile - ( Sfaturi Utile - Archiva)
Data Adaugarii: 28 February '08
Adaugati un link spre aceasta pagina pe blog-ul, site-ul sau forum-ul Dvs. :