Practica exerciţiilor fizice expune uneori la accidente şi îmbolnăviri, mai ales când efortul urmăreşte performanţa maximă, sau în sporturile în care indivizii se luptă cu forţele aspre ale naturii. Accidentele nu sunt fatale, s-a dovedit că pot fi evitate, preîntâmpinate prin măsuri potrivite luate din timp.
Ele sunt grupate pe categorii, provocate de agenţi fizici, chimici, etc. în capitolele următoare ne vom ocupa de accidentele din sport. Cauzele provocatoare de accidente sunt numeroase:
1. Deficienţe în întreţinerea instalaţiilor din bazele sportive şi condiţiile nefavorabile în care se desfăşoară antrenamentele şi concursurile:
- suprafaţa de joc, solul, podeaua, pista, gazonu
l sunt necorespunzătoare, dure, alunecoase, cu asperităţi, suprafeţe neregulate (locuri de bătaie şi aterizare - la sărituri — neregulamentare);
- obiectele (ţevi, stâlpi, rafturi, muchiile pereţilor) care pot constitui un pericol, trebuie îngrădite cu instalaţii speciale de protecţie;
- lipsa de control, profesorul (antrenorul ) fiind obligat ca la fiecare antrenament să inspecteze baza sportivă, instalaţiile, etc. şi să înlăture neajunsurile;
- baza sportivă nu dispune de instrucţiuni sanitaro-igienice şi sanitaro-tehnice, indicaţii, etc. care să constituie un ghid pentru practicanţi şi pentru personalul responsabil cu întreţinerea.
- echipamentul să corespundă cerinţelor igienico-sanitare (absorbţia de sudoare, păstrarea temperaturii corpului să fie lavabile, rezistente), să permită mişcări lejere, să fie adaptabile taliei, sexului, vârstei, etc; este indicat să nu se poarte bijuterii (inele cercei, brăţări, etc.) părul lung să fie strâns în coadă, iar pentru unele sporturi (volei, baschet, etc.) unghiile de la mâini să fie tăiate scurt; în unele ramuri sportive, schi, hochei, box,scrimă fotbal, bob, etc. se impune şi confecţionarea unui echipament de protecţie (cotiere, genunchere, cască de protecţie, mască, etc.) care să fie de bună calitate;
- arbitrii au datoria să controleze instalaţiile şi să ia măsuri de înlăturare a neregulilor.
3. Deficienţe în organizarea şi metodica de desfăşurare a lecţiilor de instruire, antrenament şi concursului
- nerespectarea principiilor şi legilor antrenamentului sportiv; utilizarea la limita superioară a posibilităţilor şi uneori a potenţialităţii omului, binefăcătoare în fond pentru că realizează si pune în evidenţă întreaga lui valoare fizică şi psihică , poate să constituie însă sursa unor tulburări şi accidente dintre cele mai nedorite, dacă nu sunt respectate principiile si "legile" antrenamentului: este primejdios să se includă în antrenamente mijloace necorespunzătoare gradului de pregătire a sportivului, exerciţii necunoscute la încălzirea dinaintea competiţiilor deoarece se ajunge la executarea greşită a mişcărilor şi de aici la căderi, lovituri, la traumatisme; lipsa unei dozări treptate a efortului participarea la concursuri fără o prealabilă şi suficientă pregătire în sportul respectiv, suprasolicitarea la mai multe concursuri într-un interval scurt de timp sunt neajunsuri serioase care mai târziu vor avea urmări, pentru înlăturarea lor fiind necesare următoarele:
a. continuitatea antrenamentelor;
b. respectarea cerinţelor metodice: succesiune în însuşirea deprinderilor motrice, demonstrarea corectă a exerciţiului, individualizarea antrenamentului, gradarea în modificarea dozării efortului, controlul riguros al execuţiilor tehnice, cunoscând faptul că însuşirea greşita a procedeelor tehnice, mai devreme sau mai târziu poate provoca traumatisme, etc;
c. suprafaţa locului de antrenament (teren, sală, bazin, patinoar, etc] să corespundă numărului de sportivi — elevi [15 — 20 m2 pentru copii şi tineri şi 25 - 30 m2 pentru un adult în sportul de performanţă;
d. asigurarea protecţiei sportivilor prin ajutor-asigurare în execuţiile dificile.
- epuizarea, oboseala excesivă, cauzează perturbări în coordonarea deprinderilor motrice, ceea ce duce la execuţii tehnice greşite, ratări, căderi, lovituri, etc. în asemenea situaţii, antrenamentele îşi modifică coordonatele;
- pentru un conţinut şi o metodică adecvată momentului, profesorii (antrenorii) trebuie să se pregătească minuţios pentru fiecare lecţie, materialul predat să fie expus într-o formă cât mai accesibilă;
- nerespectarea verigilor lecţiei (structurii), încălzirea insuficientă sau excluderea acesteia, nu va asigura "dispoziţia" corespunzătoare a organismului pentru antrenamente şi competiţii, ceea ce va duce cu siguranţă la traumatisme; conţinutul şi intensitatea încălzirii trebuie să fie raţionale, adecvate efortului care urmează, încălzirea generală să asigure fondul pregătirii organismului, iar încălzirea specifică să aibă, din punct de vedere tehnic, caracterul ramurii de sport;
- însuşirea incorectă a procedeelor tehnice (lipsa de tehnică), duce la traumatisme.