FamousWhy
ROM
Biografii, Celebritati, Vedete Vacante de vis, Destinatii, Regiuni Articole, Referate, Comentarii Download programe software FamousWhy Lucruri faimoase Forum Submit Content
|


Referate


Statistics:
Visits: 1,345
Votes: 0
Fame Riser
          
Fame Rank
N/A
Fame Riser
create pool

Articole


Intreaba despre Despre Constantin cel Mare

Tag-uri Populare


razboi   tara   domnie   regi   istorie   antichitate   drepturi   civilizatie   lupta   politica   intregire   voievod   romani   daci   unire   investigatie   otrava   crima   omor   personalitati   revolutie   egiptul antic   guvern   interese   contraspionaj   spionaj   referat   india   grecia   evul mediu   cultura   egipt   evrei   familie   relatii   opere  

All Tags

Famous Forum

 

Despre Constantin cel Mare

 Q:   Intreaba despre Despre Constantin cel Mare       
Despre Constantin cel Mare Urmas al lui Diocletian, C. s-a nascut la 27 februarie 280. Tatal sau, Constantinus Chlorus, a fost caesar In cadrul tetrarhiei instituite de Imparatul Diocletian.

Mama sa, Elena, fusese doar concubina lui Chlorus si era de conditie foarte modesta.

In copilarie si adolescenta, C. a fost, practic, ostatic la curtea imperiala a lui Diocletian de la Nico-media. In felul acesta Chlorus, care administra Occidentul, nu s-ar fi putut razvrati Impotriva Imparatului. A fost casatorit cu Fausta, fiica lui Maximian (cel de-al doilea august, secundul lui Diocletian In cadrul tetrarhiei). Cand tatal sau a murit, In 306, €. a fost proclamat Imparat de catre armata, sub autoritatea sa aflandu-se Britannia si Gallia. A intrat Insa imediat In conflict cu Maxentiu, fiul lui Maximian, devenit, d upa abdicarea tatalui sau si a lui Diocletian, In 305, august al Occidentului. Maxentiu este declarat uzurpator In 308, postul sau fiind atribuit lui Licinius. Acesta se va alia cu C. Impotriva lui Maxentiu, care a ocupat Roma.

Dupa ce a luat In stapanire Spania, C. a patruns In Italia si s-a Indreptat spre Roma. Batalia decisiva s-a desfasurat la 23 octombrie 312 la Podul Milvius, langa Roma. In timpul bataliei, Maxentiu a fost ucis.

Traditia crestina indica aceasta batalie drept momentul de debut al apropierii lui C. de crestinism. Se spune ca Iisus Hristos i s-a aratat In vis Imparatului, In noaptea dinaintea bataliei, cerandu-l sa scrie pe Scuturile soldatilor primele doua litere ale numelui Sau (X P In limba greaca), iar a doua zi victoria i-a fost vestita de o cruce aparuta pe Soare, Insotita de cuvintele In hoc signo vinces (sub acest semn Invinge).

Victoria de la Roma Ii asigura controlul asupra Intregului imperiu. In anul urmator (313), printr-o Intelegere dintre C. si Licinius, a fost elaborat Edictul de la Medio-lanum (Milano) care acorda libertate de cult crestinismului, pus pe picior de egalitate cu restul religiilor din imperiu, si care marca sfarsitul persecutiilor anticrestine.
Dar aceasta Intelegere nu a durat foarte mult. In 316 au Inceput confruntarile dintre cei doi. Razboiul civil a durat pana In 324 cand, In urma bataliilor de la Adrianopol si Chrissopolis, Licinius a fost Infrant, apoi ucis la Salonic In 325.
In urma Inlaturarii lui Licinius, fiii lui C. au primit titlul de caesa-res, unitatea imperiului a fost refacuta, s-a introdus principiul monarhiei ereditare si s-a desfiintat sistemul tetrarhiei.

Un portret al controversatei personalitati a lui C. a fost schitat de Eutropiu: “...a fost un Imparat care, In cei dintai ani ai domniei sale, se poate asemui cu cei mai buni Imparati, In ultimii, cu cei mai de rand. De altfel, el avea cele mai frumoase Insusiri sufletesti si trupesti. Era lacom dupa glorie militara si izbanzile pe care le-a avut se datoresc nu atat norocului cat mai mult priceperii lui. Avea gust pentru artele frumoase si pentru literatura (...) cauta sa-si castige o iubire neprefacuta din partea poporului si, pe cat de nepasator era fata de unii prieteni, pe atat era de devotat fata de altii (...).”

In planul politicii interne, a continuat si desavarsit reformele initiate de Diocletian (284-305). Centrul puterii imperiale era reprezentat de Imparat, secondat de membrii consiliului sau - sacrum consistorium. Imperiul a fost reIm-partit In 117 provincii, grupate In 14 dioceze si patru prefecturi. Moneda de aur, solidul, a devenit etalonul fundamental al economiei romane si va pastra aceasta caracteristica si In Imperiul Bizantin, pana la desfiintarea acestuia. Pentru facilitarea supravegherii populatiei si perceperii impozitelor, colonilor (tarani liberi care traiau si munceau pe marile proprietati funciare) li s-a interzis dreptul de stramutare, iar mestesugarii din orase au fost legati de meseriile lor. Aceste masuri anticipau relatiile sociale dominante In Evul Mediu.

Armata a fost structurata In trupe de granita si trupe de interior, rapide si mobile. Imparatul a acordat o atentie deosebita zonei dunarene. Aici a construit un pod de piatra, lung de 2,4 km, Intre Oescus si Sucidava. Nordul Dunarii (zona Oltenia, Muntenia) a reintrat sub controlul roman, au fost reconstruite cetatile de la Dro-beta, Sucidava, Dierna.

In plus, armata romana a fost deschisa primirii de trupe barbare, provenite mai ales din cadrul populatiilor germanice. In 326, C. a initiat constructia noii capitale imperiale, Constantinopol. Ridicata pe locul vechiului oras grecesc Byzantion, pe malul Bosforului, Intr-un punct strategic si economic deosebit, unde se Intretaiau drumurile comerciale ale Europei si Asiei, noua capitala, inaugurata In 330, urma sa fie Noua Roma, centrul politic, economic, religios si cultural al imperiului. Aceasta dovedea, pe de o parte, decaderea Occidentului si a Romei, aflate sub amenintarea popoarelor migratoare, si, pe de alta parte, deplasarea centrului de greutate al imperiului catre provinciile sale orientale.

In plan religios, a inaugurat practica interventiei imperiale In problemele Bisericii crestine. Desi Inca nu se crestinase, osciland Intre cultul pagan si cel crestin, C. a convocat In 325, la Niceea, primul Conciliu ecumenic crestin. In cadrul acestuia au fost puse bazele canonice si dogmatice ale crestinismului si a fost discutata problema arianismului, conceptie crestina declarata ca eretica la Conciliu, sub presiunea Bisericii din Alexandria. Arianismul, initiat si promovat de preotul Arius din Alexandria, s-a raspandit, ulterior, In ciuda interdictiilor, In Orientul Apropiat si Europa (mai ales la germanici).

Imparatul a murit la 21 mai 337, la Nicomedia. Pe patul de moarte a fost botezat de episcopul Eusebiu din Nicomedia. A fost Inmormantat In mausoleul pe care l-a ridicat In ultimii ani de domnie la Constantinopol. Mai tarziu, atat C, cat si mama sa Elena au fost sanctificati de catre Biserica.


Tag-uri: imparat



Categorie: Istorie si Civilizatie  - ( Istorie si Civilizatie - Archiva)

Data Adaugarii: 02 December '11


Adaugati un link spre aceasta pagina pe blog-ul, site-ul sau forum-ul Dvs. :