Statistics:
Visits: 1,331 Votes: 0 Fame Riser |
Fame Rank
N/A
Fame Riser
|
|||||||||||
Psalmi
Q: | Intreaba despre Psalmi |
Lirica existentialista este ilustrata de Psalmi. Poetul credintei ÅŸi al tagadei a scris intre 1927-l967 psalmii, a caror sursa de inspiratie sunt cei 151 (152) psalmi din Psaltirea lui David. Psalm vine din cuvantul grecesc psalmos - o compunere poetica biblica, avand caracter de rugaciune, oda, elegie sacra. Arghezi are experienta monahala (la Cernica) ÅŸi mediteaza la relatia spirituala dintre om ÅŸi Dumnezeu. Din cei 16 psalmi, 9 fac parte din volumul de debut Cuvinte potrivite - 1927.
Tema generala e raportul omului cu divinitatea. In Psalmii lui David; Dumnezeu este vazut ca spirit justitiar, dar ÅŸi darnic ÅŸi milostiv, cum apare ÅŸi la Arghezi, comuna fiind ÅŸi ideea ascunderii. Dumnezeu nu poate fi cunoscut de om.
Arghezi strabate o cale lunga a indoielii, a ca utarii lui Dumnezeu. Chinuit, confuz, singur iÅŸi indreapta nadejdea spre cer, dar se ÅŸi razvrateÅŸte, e cuprins de indoieli, de nerabdare, spera, se instraineaza de divinitate. Atitudinile eului poetic sunt neliniÅŸtea, lauda, ironia, revolta, nadejdea, acuzarea.
Permanenta pendulare intre credinta ÅŸi tagada este o problema obsedanta. Psalmii ÅŸocheaza prin atitudinea de razvratire, ceea ce l-a facut pe N. Manolescu sa-l considere poet nereligios, dar este legat ÅŸi de dorinta lui Arghezi de a avea dovada palpabila a existentei lui Dumnezeu. Imprevizibil, poetul trece de la credinta cea mai profunda la amenintare.
Tu n-ai facut pamantul din mila ÅŸi iubire Ti-a trebuit loc slobod, intins de cimitire.
Insetat de absolut, eul liric il cauta pe Dumnezeu, ca dovada a certitudinii perfectiunii. Este aspiratia spre absolutul cunoaÅŸterii, dar ÅŸi o drama morala a incertitudinii, un ideal spre care tinde.
Creatorul omniscient, omnipotent, omniprezent este o imagine a adevarului absolut, fiind in acelaÅŸi timp enigma insaÅŸi a existentei.
Poezia argheziana exprima dorinta apriga de a crede, dar ÅŸi neincrederea pustiitoare. Ideea de Dumnezeu apare in acceptie religioasa, gnoseologica, etica ÅŸi estetica.
In fata sacrului omul este in ipostaza adamica, atunci cand comunicarea cu Creatorul este simpla ÅŸi directa, apoi in cea luciferica, in care ii este refuzata intoarcerea in timpul sacru, ÅŸi in cea faustiana, ca spirit insetat de certitudine asupra existentei divinitatii.
Psalmii sunt conceputi sub forma unor dialoguri imaginare cu Dumnezeu. El incearca apropierea de divinitate prin negatie. Deruta, confuzia se exprima patetic “m-adun intr-o nadejde / abia ca se-nfiripa / şi clipa-mi şi ucide / nadejdea de o clipa." in exclamatii şi interogatii retorice işi arata zbuciumul. “Vreau sa te pipai şi sa urlu: Este!" Bilantul este tragic: “Dau numai de zavoare, de lacate şi drugi" - simboluri ale interdictiei. Psalmii se constituie ca o sinteza a experientei umanitatii, cand luminoasa, cand intunecata. Se observa mereu ambiguitatea. intre pietate şi revolta. “Pari cand a fi cand ca nu mai eşti."
Multi psalmi nu au titlu ÅŸi sunt numiti dupa primul vers:
Te dramuiesc in zgomot ÅŸi tacere Pentru ca n-a putut sa te-nteleaga Pribeag in ÅŸes, in munte ÅŸi pe ape
In Psalm spune “tare sunt singur Doamne şi pieziş." Este un monolog al singuratatii. Tonalitatea este grava, avand ca tema o drama existentiala. Se imbina doua planuri: unul uman şi unul vegetal. Metafora copac pribeag, avand semnificatie de hoinar, solitar, izolat, reda omul inadaptat care nu-şi accepta conditia. Se remarca şi umilinta, şi revolta. Adverbele restrictive doar, numai accentueaza frustrarea. Drama este a indoielii imbinata cu nevoia credintei. Omul cere puterii supreme, lui Dumnezeu, semne pentru conditia sa efemera franturi de zboruri mici şi un pui de inger.
Psalmul de taina este un monolog in care dragostea ÅŸi credinta se intrepatrund, se incheie cu adresarea catre simbolul feminin al divinitatii.
Ridica-ti din pamant urechea In ora noptii cand te chem Ca s-auzi, o, neuitata Neiertatorul meu blestem.
Tema generala e raportul omului cu divinitatea. In Psalmii lui David; Dumnezeu este vazut ca spirit justitiar, dar ÅŸi darnic ÅŸi milostiv, cum apare ÅŸi la Arghezi, comuna fiind ÅŸi ideea ascunderii. Dumnezeu nu poate fi cunoscut de om.
Arghezi strabate o cale lunga a indoielii, a ca utarii lui Dumnezeu. Chinuit, confuz, singur iÅŸi indreapta nadejdea spre cer, dar se ÅŸi razvrateÅŸte, e cuprins de indoieli, de nerabdare, spera, se instraineaza de divinitate. Atitudinile eului poetic sunt neliniÅŸtea, lauda, ironia, revolta, nadejdea, acuzarea.
Permanenta pendulare intre credinta ÅŸi tagada este o problema obsedanta. Psalmii ÅŸocheaza prin atitudinea de razvratire, ceea ce l-a facut pe N. Manolescu sa-l considere poet nereligios, dar este legat ÅŸi de dorinta lui Arghezi de a avea dovada palpabila a existentei lui Dumnezeu. Imprevizibil, poetul trece de la credinta cea mai profunda la amenintare.
Tu n-ai facut pamantul din mila ÅŸi iubire Ti-a trebuit loc slobod, intins de cimitire.
Insetat de absolut, eul liric il cauta pe Dumnezeu, ca dovada a certitudinii perfectiunii. Este aspiratia spre absolutul cunoaÅŸterii, dar ÅŸi o drama morala a incertitudinii, un ideal spre care tinde.
Creatorul omniscient, omnipotent, omniprezent este o imagine a adevarului absolut, fiind in acelaÅŸi timp enigma insaÅŸi a existentei.
Poezia argheziana exprima dorinta apriga de a crede, dar ÅŸi neincrederea pustiitoare. Ideea de Dumnezeu apare in acceptie religioasa, gnoseologica, etica ÅŸi estetica.
In fata sacrului omul este in ipostaza adamica, atunci cand comunicarea cu Creatorul este simpla ÅŸi directa, apoi in cea luciferica, in care ii este refuzata intoarcerea in timpul sacru, ÅŸi in cea faustiana, ca spirit insetat de certitudine asupra existentei divinitatii.
Psalmii sunt conceputi sub forma unor dialoguri imaginare cu Dumnezeu. El incearca apropierea de divinitate prin negatie. Deruta, confuzia se exprima patetic “m-adun intr-o nadejde / abia ca se-nfiripa / şi clipa-mi şi ucide / nadejdea de o clipa." in exclamatii şi interogatii retorice işi arata zbuciumul. “Vreau sa te pipai şi sa urlu: Este!" Bilantul este tragic: “Dau numai de zavoare, de lacate şi drugi" - simboluri ale interdictiei. Psalmii se constituie ca o sinteza a experientei umanitatii, cand luminoasa, cand intunecata. Se observa mereu ambiguitatea. intre pietate şi revolta. “Pari cand a fi cand ca nu mai eşti."
Multi psalmi nu au titlu ÅŸi sunt numiti dupa primul vers:
Te dramuiesc in zgomot ÅŸi tacere Pentru ca n-a putut sa te-nteleaga Pribeag in ÅŸes, in munte ÅŸi pe ape
In Psalm spune “tare sunt singur Doamne şi pieziş." Este un monolog al singuratatii. Tonalitatea este grava, avand ca tema o drama existentiala. Se imbina doua planuri: unul uman şi unul vegetal. Metafora copac pribeag, avand semnificatie de hoinar, solitar, izolat, reda omul inadaptat care nu-şi accepta conditia. Se remarca şi umilinta, şi revolta. Adverbele restrictive doar, numai accentueaza frustrarea. Drama este a indoielii imbinata cu nevoia credintei. Omul cere puterii supreme, lui Dumnezeu, semne pentru conditia sa efemera franturi de zboruri mici şi un pui de inger.
Psalmul de taina este un monolog in care dragostea ÅŸi credinta se intrepatrund, se incheie cu adresarea catre simbolul feminin al divinitatii.
Ridica-ti din pamant urechea In ora noptii cand te chem Ca s-auzi, o, neuitata Neiertatorul meu blestem.
Tag-uri: literatura |
- Baltagul - rezumat pe capitole (71338 visits)
- Dorinta de Mihai Eminescu - demmonstratie-opera lirica (27402 visits)
- Caracterizarea comisului Ionita (24518 visits)
- Comentariu - Fantana dintre plopi (23303 visits)
- Caracterizarea lui Lefter Popescu din Doua loturi de I.L.Caragiale (19400 visits)
- Oda (in metru antic) - comentariu (17660 visits)
- Comentariu - Dorinta de Mihai Eminescu (16444 visits)
- Dorinta de Mihai Eminescu - comentariu literar (14276 visits)
- Viziunea despre lume reflectata intr-un basm cult studiat - Eseu (13127 visits)
- Comentariu - Testament (12418 visits)
- Psalm - Tudor Arghezi - comentariu literar (12026 visits)
- Comentariu - Cuvant de Tudor Arghezi (11345 visits)
- Scrisoarea I de Mihai Eminescu (11134 visits)
- Hanul Ancutei - comentariu (10679 visits)
- Marii cronicari ai secolului al XVII-lea si inceputul secolului al XVIII-lea
- Eseu despre Dimitrie Cantemir
- Referat despre Scoala Ardeleana
- Vasile Alecsandri- Pasteluri
- Nicolae Filimon Ciocoii vechi si noi
- Junimea si "Convorbirile Literare"
- Revedere
- Patul lui Procust de Camil Petrescu
- Mihai Eminescu - Prezentare generala
- Sara pe Deal de Mihai Eminescu
- Oda in metrul antic de Mihai Eminescu
- Scrisoarea I de Mihai Eminescu
- Luceafarul de Mihai Eminescu
- Prelungiri ale Clasicismului si Romantismului - George Cosbuc, Intrducere in arta Poetica
- Dreptatea Leului de Grigore Alexandrescu - Incadrarea in epoca. Definitia Fabulei
- Satira Duhului meu de Grigore Alexandrescu
- Umbra lui Mircea la Cozia de Grigore Alexandrescu
Categorie: Comentarii - ( Comentarii - Archiva)
Data Adaugarii: 23 November '11
Adaugati un link spre aceasta pagina pe blog-ul, site-ul sau forum-ul Dvs. :