Statistics:
Visits: 2,986 Votes: 0 Fame Riser |
Fame Rank
N/A
Fame Riser
|
|||||||||||
Comentariul poeziei lui Tudor Arghezi Morgenstimmung - a doua parte
Q: | Intreaba despre Comentariul poeziei lui Tudor Arghezi Morgenstimmung - a doua parte |
Textul la care ne referim, prin ambiguitatea lui structurala, permite discernerea unor semnificatii profunde, aproape de sfasietoarea drama a cunoasterii, implica, in substanta ei ideatica, aceeasi sete devoratoare de absolut, ca in "Psalmi", "cunoscuti si recunoscuti ca impersionanta poezie a credintei si tagadei." (Constantin Parfene)
Indiscutabil, cantecul strecurat in sufletul atata timp zavorat, umpland "cladirea toata/ sertarele, cutiile, covoarele, / Ca o lavanda sonora../ este o metafora, o imagine centrala, care prin repetitie devine simbol, sugerand natura problematica a fiintei umane, inteleasa ca dat ontologic.
Morgenstimmung este o poezie erotica cu implicatii filozofice. Ea face parte din acea ramura a liricii argheziene izvorata din dualitatea faustica a ngelism-demonism. Dragostea este un instrument al cunoasterii identitatii de sine, niciodata satisfacuta si permanent mentinuta sub semnul incertitudinii, indoielii si suferintei.
Cantecul produce, in universul intim al insetatului de absolut, efecte spectaculoase, de nuante diferite, urmand si ele dialectica iluziilor si deziluziilor cunoasterii: "Cu tunetul se prabusira norii/ In incaperea universului inchis." Dragostea este un semn prin care "se poate induce ceva din misterul existentei, e o forma istorica profana (Mircea Eliade) sub acre se camufleaza sacrul. Din strofa finala a poeziei aflam cat de diferiti in esenta sunt protagonistii: Tu (sacru), eu (profan) sau tu (femeie), faptura naturala, eu (barbat), animal metafizic.
Dumicarea in boiti a protagonistilor este o hierofanie cu o structura paradoxala, pentru ca arata si totodata camufleaza sacralitatea (misterul). Versurile "Tu te-ai dumicat cu mine vaporos (impalpabil)/ Nedespartit - in bolti (planul cunoasterii) - evidentiaza ipostazele contradictoru ale esentei umane: spiritualitate si materie, aspiratie spre nelimitare si limitare.
Contradictiile fiintei apar in interogatiile "De ce-ai cantat? De ce te-am auzit", ca expresii ale unui dureros repros adresat divinitatii, pentru ca este si nu este. Chiar daca interpretam poezia ca expresie a nepotrivirii dintre sexe, versurile din final exprima ideea ca divinitatea exista doar in constiinta noasna, in boltile cugetarii noastre. Ultimul vers "Tu soseai din vieti, eu veneam din morti" suna ca o concluzie cu rezonante nostalgice, melancolice.
Doua procedee stilistice aparent banale (lipsa atributelor care sa particularizeze statutul ontic al persoanei indicate prin pronumele tu si cele doua interogatii retorice din ultima strofa) contribuie la deschiderea textului spre multiple interpretari.
In misterioasa Morgenstimmung, de o substanta lirica superioara, expresia poarta o pecete de extraordinar arghezianism. Studiul atent al poemei ne procura revelatia unei erotici de alta factura.
Indiscutabil, cantecul strecurat in sufletul atata timp zavorat, umpland "cladirea toata/ sertarele, cutiile, covoarele, / Ca o lavanda sonora../ este o metafora, o imagine centrala, care prin repetitie devine simbol, sugerand natura problematica a fiintei umane, inteleasa ca dat ontologic.
Morgenstimmung este o poezie erotica cu implicatii filozofice. Ea face parte din acea ramura a liricii argheziene izvorata din dualitatea faustica a ngelism-demonism. Dragostea este un instrument al cunoasterii identitatii de sine, niciodata satisfacuta si permanent mentinuta sub semnul incertitudinii, indoielii si suferintei.
Cantecul produce, in universul intim al insetatului de absolut, efecte spectaculoase, de nuante diferite, urmand si ele dialectica iluziilor si deziluziilor cunoasterii: "Cu tunetul se prabusira norii/ In incaperea universului inchis." Dragostea este un semn prin care "se poate induce ceva din misterul existentei, e o forma istorica profana (Mircea Eliade) sub acre se camufleaza sacrul. Din strofa finala a poeziei aflam cat de diferiti in esenta sunt protagonistii: Tu (sacru), eu (profan) sau tu (femeie), faptura naturala, eu (barbat), animal metafizic.
Dumicarea in boiti a protagonistilor este o hierofanie cu o structura paradoxala, pentru ca arata si totodata camufleaza sacralitatea (misterul). Versurile "Tu te-ai dumicat cu mine vaporos (impalpabil)/ Nedespartit - in bolti (planul cunoasterii) - evidentiaza ipostazele contradictoru ale esentei umane: spiritualitate si materie, aspiratie spre nelimitare si limitare.
Contradictiile fiintei apar in interogatiile "De ce-ai cantat? De ce te-am auzit", ca expresii ale unui dureros repros adresat divinitatii, pentru ca este si nu este. Chiar daca interpretam poezia ca expresie a nepotrivirii dintre sexe, versurile din final exprima ideea ca divinitatea exista doar in constiinta noasna, in boltile cugetarii noastre. Ultimul vers "Tu soseai din vieti, eu veneam din morti" suna ca o concluzie cu rezonante nostalgice, melancolice.
Doua procedee stilistice aparent banale (lipsa atributelor care sa particularizeze statutul ontic al persoanei indicate prin pronumele tu si cele doua interogatii retorice din ultima strofa) contribuie la deschiderea textului spre multiple interpretari.
In misterioasa Morgenstimmung, de o substanta lirica superioara, expresia poarta o pecete de extraordinar arghezianism. Studiul atent al poemei ne procura revelatia unei erotici de alta factura.
Tag-uri: comentariu, poezie, tudor arghezi, morgenstimmung |
- Povestirea pe scurt la Moara cu noroc de Ioan Slavici (222208 visits)
- Povestirea pe scurt la Ion de Liviu Rebreanu (174661 visits)
- Povestirea pe scurt la Maitreyi de Mircea Eliade (129021 visits)
- Povestirea pe scurt la Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi de Camil Petrescu (103718 visits)
- Ciocoii noi si vechi de Nicolae Filimon - Rezumat pe capitole (101706 visits)
- Povestirea pe scurt a actiunii romanului Enigma Otiliei de George Calinescu (86513 visits)
- Povestirea pe scurt la Harap-Alb (60165 visits)
- Povestirea pe scurt din Morometii de Marin Preda (46496 visits)
- O noapte furtunoasa de I.L.Caragiale - Comedie in doua acte (40323 visits)
- Povestirea pe scurt la Ciocoii vechi si noi de Nicolae Filimon (38455 visits)
- Dl Goe - momentele subiectului (34911 visits)
- Comentariul poeziei In limba ta scrisa de Grigore Vieru- a treia parte (29311 visits)
- Interpretarea cuvintelor Batranei din fraza introductiva a nuvelei Moara cu noroc de Ioan Slavici (28108 visits)
- Caracterizarea personajului Marga din opera Hanu-Ancutei scrisa de Mihail Sadoveanu (25938 visits)
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat (25438 visits)
- Popa Tanda- povestirea pe momente
- Personajele din Ciocoii vechi si noi de Nicolae Filimon
- Povestirea pe scurt la Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi de Camil Petrescu
- Povestirea pe scurt din Morometii de Marin Preda
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - prima parte
- Poezia Niciodata toamna, scrisa de Tudor Arghezi - comentariu
- Poezia Focuri de primavara scrisa de Lucian Blaga - comentariu
- Subiectul operei literare Maitreyi de Mircea Eliade
- Referat despre testamentul ciobanului din balada pastorala Miorita
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat
- Povestirea pe scurt la Ion de Liviu Rebreanu
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - a doua parte
- Eseu Originea si Dezvoltarea Limbii Romane
- Povestirea pe scurt a actiunii romanului Enigma Otiliei de George Calinescu
- Popa Tanda- povestirea pe momente
- Personajele din Ciocoii vechi si noi de Nicolae Filimon
- Povestirea pe scurt la Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi de Camil Petrescu
- Povestirea pe scurt din Morometii de Marin Preda
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - prima parte
- Poezia Niciodata toamna, scrisa de Tudor Arghezi - comentariu
- Poezia Focuri de primavara scrisa de Lucian Blaga - comentariu
- Subiectul operei literare Maitreyi de Mircea Eliade
- Referat despre testamentul ciobanului din balada pastorala Miorita
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat
- Povestirea pe scurt la Ion de Liviu Rebreanu
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - a doua parte
- Eseu Originea si Dezvoltarea Limbii Romane
- Povestirea pe scurt a actiunii romanului Enigma Otiliei de George Calinescu
- Caracterizarea lui Nica din "Amintiri din copilarie"
- Literatura Romana in perioada pasoptista
- Dl Goe - momentele subiectului
- Caracterizarea lui Lica Samadaul din Moara cu Noroc
- Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi - Rezumat
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat
- Vasile Alecsandri - Pastelurile
- Praslea cel voinic - Caracterizarea personajului principal
- Poezia "Vara" de George Cosbuc - pastel
- Caracterizarea personajului principal dintr-o schita - D-l Goe
Categorie: Referate - ( Referate - Archiva)
Data Adaugarii: 22 November '10
Adaugati un link spre aceasta pagina pe blog-ul, site-ul sau forum-ul Dvs. :