Statistics:
Visits: 1,018 Votes: 0 Fame Riser |
Fame Rank
N/A
Fame Riser
|
|||||||||||
Dramatismul existential in Psalmi
Q: | Intreaba despre Dramatismul existential in Psalmi |
Plan
1. Introducere
2. Prezentarea dramatismului existential
2.1. Izvorul dramatismului existential
2.2. Elementele care definesc viata celui ce cauta neincetat
2.3. Finalul plin de dramatism al psalmistului
Dramatismul existential in Psalmi
Psalmii reprezinta creatia cea mai importanta a lui Tudor Arghezi. Majoritatea Psalmilor au fost publicati in Cuvinte potrivite care este cel mai insemnat volum publicat de poet.
in Psalmi poetul este insetat de absolut. El cauta pe Dumnezeu, dovada a certitudinii perfectiunii. Este cuprins de indoieli, isi pierde rabdarea.
Din majoritatea Psalmilor publicati in Cuvinte potrivite reiese cautarea neincetata, speranta intre nadejde si indoiala, credinta si tagada:
"Sageata noptii zilnic varfu-si rupe
si zilnic se-ntregeste cu metal
Sufletul meu deschis ca sapte cupe
Asteapta o ivire de cristal
Pe un stergar cu braie de lumina!"
Izvorul dramatismului existential vine din aceasta cautare perpetua. Este drama celui nemultumit cu mediocritatea, a celui ce se simte marunt in fata fortei supreme:
"O nelinistita patima cereasca
Bratul mi-l zvacneste, sufletul mi-l arde
Vreau sa pier in bezna si in putregai
Ne-ncercat de slava, crancen si scarbit
si sa nu se stie ca ma desmierdai
si ca-n mine insuti tu vei fi trait".
Este redata truda celui vesnic nemultumit: "ma muncesc din radacini si sanger", "si-mi simt sculate aripi de cocor"(intoarcerea in tarana), "ma strecor in lupta in umbra lunii albe, cu lancea nalta rupta"(Cantare).
Elementele artistice definesc viata mediocra si frumusetea celui ce cauta neincetat: "noroi", "umilinta", "noapte"- pe de o parte si "lumina", "inaltimi", "stele", "cantec" pe de alta.
Astfel drumul in viata pare o zbatere neincetata intre urcare si coborare, intre victorie si infrangere, intre descoperire si neputinta de a gasi esenta, adevarul, pe insusi Dumnezeu: "Carpi-voi pe-ntuneric mantaua vietii mele / Drept multumire sti-voi ca cerurile reci, Vor strecura prin gauri lumina unei stele"(Nehotarare).
Poetul adopta patru atitudini esentiale: umilinta, lauda, ironie, revolta si acuza.
Psalmistul apare ca o fiinta indurerata, chinuita, singuratica, asaltata de rautatea dusmanilor si furtuna patimilor, supus trecerii nemiloase a timpului.
Este caracterizat ca "garbovit", "chinuit", cu "ranile putrezite", impresurat de rele, sarac si sarman, un "vas stricat".
Poetul se vede "ca un copac pribeag uitat in campie", "cu un fruct amar si cu frunzis tepos si aspru", "sub cerurile goale, muncit din radacini si sangerand, rodind metale", amintind de imaginea unui crucificat.
"Tare sunt singur, Doamne, si piezis
Copac pribeag uitat in campie
Cu fruct amar si cu frunzis
tepos si aspru-n indarjire vie"
Poetul nu este un "vas stricat" ci un "taciune" care arde incet, mistuit de patima cereasca:
"Nici rugaciunea nu mi-e rugaciune
Nici omul meu nu-i poate, omenesc
Ard catre tine-ncet ca un taciune
Te caut mut, te-nchipui, te gandesc".
Refuzat de cer si de oameni, psalmistul reface drama cristica a singuratatii absolute, fara echivalent pe Pamant si in Cosmos:
"Opaitele noptii se-aprind la mii de postii
Din tari de stele din ce in ce mai sus
Din fundul Marii Moarte pana-n vapaia Clostii
Nu-i nimenea nemernic si singur ca Isus".
Este inconjurat de dusmani, ocolit de prieteni, parasit de divinitate:
"Doamne, tu singur vad ca mi-ai ramas...
Dar si tu vad ca-ncepi glumi cu mine
Nu mai am suflet, nici inima, nici glas
is buruiana. Sunt un maracine".
Bibliografie
1. Lovinescu, Eugen, Istoria literaturii romane contemporane, Editura Minerva, Bucuresti, 1989.
2. Tudor Vianu, Studii de stilistica, Editura Didactica si Pedagogica, Bucuresti, 1968.
3. Tudor, Arghezi, Poezii, Bucuresti, Editura Minerva, 1971
1. Introducere
2. Prezentarea dramatismului existential
2.1. Izvorul dramatismului existential
2.2. Elementele care definesc viata celui ce cauta neincetat
2.3. Finalul plin de dramatism al psalmistului
Dramatismul existential in Psalmi
Psalmii reprezinta creatia cea mai importanta a lui Tudor Arghezi. Majoritatea Psalmilor au fost publicati in Cuvinte potrivite care este cel mai insemnat volum publicat de poet.
in Psalmi poetul este insetat de absolut. El cauta pe Dumnezeu, dovada a certitudinii perfectiunii. Este cuprins de indoieli, isi pierde rabdarea.
Din majoritatea Psalmilor publicati in Cuvinte potrivite reiese cautarea neincetata, speranta intre nadejde si indoiala, credinta si tagada:
"Sageata noptii zilnic varfu-si rupe
si zilnic se-ntregeste cu metal
Sufletul meu deschis ca sapte cupe
Asteapta o ivire de cristal
Pe un stergar cu braie de lumina!"
Izvorul dramatismului existential vine din aceasta cautare perpetua. Este drama celui nemultumit cu mediocritatea, a celui ce se simte marunt in fata fortei supreme:
"O nelinistita patima cereasca
Bratul mi-l zvacneste, sufletul mi-l arde
Vreau sa pier in bezna si in putregai
Ne-ncercat de slava, crancen si scarbit
si sa nu se stie ca ma desmierdai
si ca-n mine insuti tu vei fi trait".
Este redata truda celui vesnic nemultumit: "ma muncesc din radacini si sanger", "si-mi simt sculate aripi de cocor"(intoarcerea in tarana), "ma strecor in lupta in umbra lunii albe, cu lancea nalta rupta"(Cantare).
Elementele artistice definesc viata mediocra si frumusetea celui ce cauta neincetat: "noroi", "umilinta", "noapte"- pe de o parte si "lumina", "inaltimi", "stele", "cantec" pe de alta.
Astfel drumul in viata pare o zbatere neincetata intre urcare si coborare, intre victorie si infrangere, intre descoperire si neputinta de a gasi esenta, adevarul, pe insusi Dumnezeu: "Carpi-voi pe-ntuneric mantaua vietii mele / Drept multumire sti-voi ca cerurile reci, Vor strecura prin gauri lumina unei stele"(Nehotarare).
Poetul adopta patru atitudini esentiale: umilinta, lauda, ironie, revolta si acuza.
Psalmistul apare ca o fiinta indurerata, chinuita, singuratica, asaltata de rautatea dusmanilor si furtuna patimilor, supus trecerii nemiloase a timpului.
Este caracterizat ca "garbovit", "chinuit", cu "ranile putrezite", impresurat de rele, sarac si sarman, un "vas stricat".
Poetul se vede "ca un copac pribeag uitat in campie", "cu un fruct amar si cu frunzis tepos si aspru", "sub cerurile goale, muncit din radacini si sangerand, rodind metale", amintind de imaginea unui crucificat.
"Tare sunt singur, Doamne, si piezis
Copac pribeag uitat in campie
Cu fruct amar si cu frunzis
tepos si aspru-n indarjire vie"
Poetul nu este un "vas stricat" ci un "taciune" care arde incet, mistuit de patima cereasca:
"Nici rugaciunea nu mi-e rugaciune
Nici omul meu nu-i poate, omenesc
Ard catre tine-ncet ca un taciune
Te caut mut, te-nchipui, te gandesc".
Refuzat de cer si de oameni, psalmistul reface drama cristica a singuratatii absolute, fara echivalent pe Pamant si in Cosmos:
"Opaitele noptii se-aprind la mii de postii
Din tari de stele din ce in ce mai sus
Din fundul Marii Moarte pana-n vapaia Clostii
Nu-i nimenea nemernic si singur ca Isus".
Este inconjurat de dusmani, ocolit de prieteni, parasit de divinitate:
"Doamne, tu singur vad ca mi-ai ramas...
Dar si tu vad ca-ncepi glumi cu mine
Nu mai am suflet, nici inima, nici glas
is buruiana. Sunt un maracine".
Bibliografie
1. Lovinescu, Eugen, Istoria literaturii romane contemporane, Editura Minerva, Bucuresti, 1989.
2. Tudor Vianu, Studii de stilistica, Editura Didactica si Pedagogica, Bucuresti, 1968.
3. Tudor, Arghezi, Poezii, Bucuresti, Editura Minerva, 1971
- Povestirea pe scurt la Moara cu noroc de Ioan Slavici (222208 visits)
- Povestirea pe scurt la Ion de Liviu Rebreanu (174661 visits)
- Povestirea pe scurt la Maitreyi de Mircea Eliade (129021 visits)
- Povestirea pe scurt la Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi de Camil Petrescu (103718 visits)
- Ciocoii noi si vechi de Nicolae Filimon - Rezumat pe capitole (101706 visits)
- Povestirea pe scurt a actiunii romanului Enigma Otiliei de George Calinescu (86513 visits)
- Povestirea pe scurt la Harap-Alb (60165 visits)
- Povestirea pe scurt din Morometii de Marin Preda (46496 visits)
- O noapte furtunoasa de I.L.Caragiale - Comedie in doua acte (40323 visits)
- Povestirea pe scurt la Ciocoii vechi si noi de Nicolae Filimon (38455 visits)
- Dl Goe - momentele subiectului (34911 visits)
- Comentariul poeziei In limba ta scrisa de Grigore Vieru- a treia parte (29311 visits)
- Interpretarea cuvintelor Batranei din fraza introductiva a nuvelei Moara cu noroc de Ioan Slavici (28108 visits)
- Caracterizarea personajului Marga din opera Hanu-Ancutei scrisa de Mihail Sadoveanu (25938 visits)
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat (25438 visits)
- Popa Tanda- povestirea pe momente
- Personajele din Ciocoii vechi si noi de Nicolae Filimon
- Povestirea pe scurt la Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi de Camil Petrescu
- Povestirea pe scurt din Morometii de Marin Preda
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - prima parte
- Poezia Niciodata toamna, scrisa de Tudor Arghezi - comentariu
- Poezia Focuri de primavara scrisa de Lucian Blaga - comentariu
- Subiectul operei literare Maitreyi de Mircea Eliade
- Referat despre testamentul ciobanului din balada pastorala Miorita
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat
- Povestirea pe scurt la Ion de Liviu Rebreanu
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - a doua parte
- Eseu Originea si Dezvoltarea Limbii Romane
- Povestirea pe scurt a actiunii romanului Enigma Otiliei de George Calinescu
- Popa Tanda- povestirea pe momente
- Personajele din Ciocoii vechi si noi de Nicolae Filimon
- Povestirea pe scurt la Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi de Camil Petrescu
- Povestirea pe scurt din Morometii de Marin Preda
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - prima parte
- Poezia Niciodata toamna, scrisa de Tudor Arghezi - comentariu
- Poezia Focuri de primavara scrisa de Lucian Blaga - comentariu
- Subiectul operei literare Maitreyi de Mircea Eliade
- Referat despre testamentul ciobanului din balada pastorala Miorita
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat
- Povestirea pe scurt la Ion de Liviu Rebreanu
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - a doua parte
- Eseu Originea si Dezvoltarea Limbii Romane
- Povestirea pe scurt a actiunii romanului Enigma Otiliei de George Calinescu
- Caracterizarea lui Nica din "Amintiri din copilarie"
- Literatura Romana in perioada pasoptista
- Dl Goe - momentele subiectului
- Caracterizarea lui Lica Samadaul din Moara cu Noroc
- Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi - Rezumat
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat
- Vasile Alecsandri - Pastelurile
- Praslea cel voinic - Caracterizarea personajului principal
- Poezia "Vara" de George Cosbuc - pastel
- Caracterizarea personajului principal dintr-o schita - D-l Goe
Categorie: Referate - ( Referate - Archiva)
Data Adaugarii: 10 December '12
Adaugati un link spre aceasta pagina pe blog-ul, site-ul sau forum-ul Dvs. :