Statistics:
Visits: 2,057 Votes: 0 Fame Riser |
Fame Rank
N/A
Fame Riser
|
|||||||||||
Comentariu - Floare albastra de Mihai Eminescu
Q: | Intreaba despre Comentariu - Floare albastra de Mihai Eminescu |
Poezia a aparut la 1 aprilie 1873 in Convorbiri literare.
Aparent numai, in joc sagalnic al iubirii, poezia are un substrat grav, anuntând inca de pe acum, poemul Luceafarul. in aceasta mica piesa lirica se confunda doua moduri diferite de a concepe viata.
Discrursul liric, scris sub forma unui dialog intre poet si iubita sa, arata distanta enorma dintre modul de a concepe viata al fetei, pentru care viata inseamna bucurie, iubire si al poetului pentru care viata inseamna cunoastere, aspiratie spre absolut. Este vorba in fond de eterna oscilatie a omului intre materie si spirit, idee si instinct. Aceasta contradictie apare inca din primele versuri prin reprosul fetei, adresat poetului:
Iar te-ai cufundat in stele
si in nori si-n ceruri nalte ?
Versurile definesc ruperea de realitate a tanarului, preocuparea pentru spirit, pentru abstractiuni. Treptat se contureaza profilul moral, intelectual al omului superior, deprins de bucuriile simple ale vietii.
Epitetele folosite de poet dobandesc valoare de simbol: câmpiile Asire sugereaza cultura vasta, intunecata mare sugereaza tainele genezei, piramidele-nvechite sugereaza eternitatea creatiei umane.
Chemarea fetei exprima in fond cea mai irezistibila chemare a vietii, care apare in drumul creatorului, al omului superior, obsedat de absolut.
Fata-l cheama pe poet intr-un univers natural, definit prin toate elementele peisajului eminescian: codrul de verdeata, izvoare plâng in vale, trestia cea lina, balta cea senina.
In acest cadru natural are loc un joc erotic imaginar; ca si in alte piese lirice, totul este proiectat in planul visului, al posibilului, al imaginarului, prin verbe la viitor: vom sedea, voi fi rosie, te-ai tinea, voi cerca, mi-i spune-atunci.
si de-a soarelui caldura
Voi fi rosie ca marul,
Mi-oi desface de-aur parul
Sa-ti astup cu dânsul gura.
Ultima parte cuprinde raspunsul tarziu al poetului, care isi exprima regretul de a nu fi raspuns chemarilor vietii, al iubirii.
Aceasta poezie exprima inaintea poemului Luceafarul incompatibilitatea dintre omul de geniu si oamenii obisnuiti, dintre contingent si transcendent:
si te-ai dus, dulce minune,
si-a murit iubirea noastra–
Floare-albastra ! floare-albastra!…
Totusi… este trist in lume!
Poetul foloseste un limbaj familiar, expresii, cuvinte, locutiuni populare: de mi-i da o sarutare, s-apoi cine treaba are; forme de viitor popular: de mi-i da, te-ai tine, voi cerca.
Marea majoritate a epitetelor sunt ornante: prapastia mareata, trestia cea lina.
Cuvântul dulce este folosit cu diferite functii gramaticale (adjectiv, adverb) si stilistice: dulce minune, dulce floare, dulce netezindu-mi parul.
Contrastul dintre cele doua moduri de a intelege viata este redat si la nivel lexical si stilistic: tot ceea ce defineste domeniul de cuprindere al poetului sugereaza spiritualul: ceruri nalte, intunecata mare; tot ceea ce defineste modul de intlegere a fetei sugereaza realitatea vietii.
Poezia depaseste limitele unei poezii de dragoste, implicand conditia omului de geniu.
Eminescu prelucreaza intr-un mod personal motivul florii albastre, frecvent in lirica romantica germana (Novais, Hölderling).
Aparent numai, in joc sagalnic al iubirii, poezia are un substrat grav, anuntând inca de pe acum, poemul Luceafarul. in aceasta mica piesa lirica se confunda doua moduri diferite de a concepe viata.
Discrursul liric, scris sub forma unui dialog intre poet si iubita sa, arata distanta enorma dintre modul de a concepe viata al fetei, pentru care viata inseamna bucurie, iubire si al poetului pentru care viata inseamna cunoastere, aspiratie spre absolut. Este vorba in fond de eterna oscilatie a omului intre materie si spirit, idee si instinct. Aceasta contradictie apare inca din primele versuri prin reprosul fetei, adresat poetului:
Iar te-ai cufundat in stele
si in nori si-n ceruri nalte ?
Versurile definesc ruperea de realitate a tanarului, preocuparea pentru spirit, pentru abstractiuni. Treptat se contureaza profilul moral, intelectual al omului superior, deprins de bucuriile simple ale vietii.
Epitetele folosite de poet dobandesc valoare de simbol: câmpiile Asire sugereaza cultura vasta, intunecata mare sugereaza tainele genezei, piramidele-nvechite sugereaza eternitatea creatiei umane.
Chemarea fetei exprima in fond cea mai irezistibila chemare a vietii, care apare in drumul creatorului, al omului superior, obsedat de absolut.
Fata-l cheama pe poet intr-un univers natural, definit prin toate elementele peisajului eminescian: codrul de verdeata, izvoare plâng in vale, trestia cea lina, balta cea senina.
In acest cadru natural are loc un joc erotic imaginar; ca si in alte piese lirice, totul este proiectat in planul visului, al posibilului, al imaginarului, prin verbe la viitor: vom sedea, voi fi rosie, te-ai tinea, voi cerca, mi-i spune-atunci.
si de-a soarelui caldura
Voi fi rosie ca marul,
Mi-oi desface de-aur parul
Sa-ti astup cu dânsul gura.
Ultima parte cuprinde raspunsul tarziu al poetului, care isi exprima regretul de a nu fi raspuns chemarilor vietii, al iubirii.
Aceasta poezie exprima inaintea poemului Luceafarul incompatibilitatea dintre omul de geniu si oamenii obisnuiti, dintre contingent si transcendent:
si te-ai dus, dulce minune,
si-a murit iubirea noastra–
Floare-albastra ! floare-albastra!…
Totusi… este trist in lume!
Poetul foloseste un limbaj familiar, expresii, cuvinte, locutiuni populare: de mi-i da o sarutare, s-apoi cine treaba are; forme de viitor popular: de mi-i da, te-ai tine, voi cerca.
Marea majoritate a epitetelor sunt ornante: prapastia mareata, trestia cea lina.
Cuvântul dulce este folosit cu diferite functii gramaticale (adjectiv, adverb) si stilistice: dulce minune, dulce floare, dulce netezindu-mi parul.
Contrastul dintre cele doua moduri de a intelege viata este redat si la nivel lexical si stilistic: tot ceea ce defineste domeniul de cuprindere al poetului sugereaza spiritualul: ceruri nalte, intunecata mare; tot ceea ce defineste modul de intlegere a fetei sugereaza realitatea vietii.
Poezia depaseste limitele unei poezii de dragoste, implicand conditia omului de geniu.
Eminescu prelucreaza intr-un mod personal motivul florii albastre, frecvent in lirica romantica germana (Novais, Hölderling).
Tag-uri: comentariu, mihai eminescu, poezie, literatura |
- Baltagul - rezumat pe capitole (71338 visits)
- Dorinta de Mihai Eminescu - demmonstratie-opera lirica (27402 visits)
- Caracterizarea comisului Ionita (24518 visits)
- Comentariu - Fantana dintre plopi (23303 visits)
- Caracterizarea lui Lefter Popescu din Doua loturi de I.L.Caragiale (19400 visits)
- Oda (in metru antic) - comentariu (17660 visits)
- Comentariu - Dorinta de Mihai Eminescu (16444 visits)
- Dorinta de Mihai Eminescu - comentariu literar (14276 visits)
- Viziunea despre lume reflectata intr-un basm cult studiat - Eseu (13127 visits)
- Comentariu - Testament (12418 visits)
- Psalm - Tudor Arghezi - comentariu literar (12026 visits)
- Comentariu - Cuvant de Tudor Arghezi (11345 visits)
- Scrisoarea I de Mihai Eminescu (11134 visits)
- Hanul Ancutei - comentariu (10679 visits)
- Marii cronicari ai secolului al XVII-lea si inceputul secolului al XVIII-lea
- Eseu despre Dimitrie Cantemir
- Referat despre Scoala Ardeleana
- Vasile Alecsandri- Pasteluri
- Nicolae Filimon Ciocoii vechi si noi
- Junimea si "Convorbirile Literare"
- Revedere
- Patul lui Procust de Camil Petrescu
- Mihai Eminescu - Prezentare generala
- Sara pe Deal de Mihai Eminescu
- Oda in metrul antic de Mihai Eminescu
- Scrisoarea I de Mihai Eminescu
- Luceafarul de Mihai Eminescu
- Prelungiri ale Clasicismului si Romantismului - George Cosbuc, Intrducere in arta Poetica
- Dreptatea Leului de Grigore Alexandrescu - Incadrarea in epoca. Definitia Fabulei
- Satira Duhului meu de Grigore Alexandrescu
- Umbra lui Mircea la Cozia de Grigore Alexandrescu
Categorie: Comentarii - ( Comentarii - Archiva)
Data Adaugarii: 28 November '12
Adaugati un link spre aceasta pagina pe blog-ul, site-ul sau forum-ul Dvs. :