Statistics:
Visits: 2,011 Votes: 0 Fame Riser |
Fame Rank
N/A
Fame Riser
|
|||||||||||
Comentariul poeziei Floare albastra scrisa de Mihai Eminescu - a treia parte
Q: | Intreaba despre Comentariul poeziei Floare albastra scrisa de Mihai Eminescu - a treia parte |
Partea a doua - si cea mai intinsa - a poeziei contine invitatia in codru, pe care "Floarea albastra" i-0 adreseaza poetului, o invitatie la dragoste, in cadru natural.
Aceasta parte a poeziei are aspect de pastel si idila, cu ecouri discrete din Alecsandri si anticipandu-l, parca, pe Cosbuc. Natura apare, aici, in ipostaza ei domestica, familiara. Este o natura blanda si ocrotitoare, care ii protejeaza pe indragostiti. Dragostea incepe printr-o harjoana printr-o "joaca", prin care se manifesta de fapt viclenia instinctuala. Nici o complicatie intelectuala nu intra in intimitatea erotica G.
Calinescu afirma ca "intimitatea eminesciana nu este analitica" (Opera lui Minai Eminescu). Aceasta afirmatie este valabila mai ales, pentru poeziile din prima etapa a creatiei eminesciene (Lacul, Dorinta, Fat-Frumos din tei, Povestea teiului etc.) si se poate sustine si in legatura cu ipostaza erotica pe care o propune iubita din Floare albastra desi, din finalul poeziei, ne vom da seama ca o complicatie intelectuala a existat cel care complica lucrurile fiind poetul. Aceasta complicatie intelectuala ne este sugerata si de preambulul poeziei, de reprosul iubitei, ce prefigureaza deznodamantul. Universul, din aceasta parte a poeziei, este un univers concret prin contrast cu universul abstract al gandirii si al contemplatiei, din prima parte, si este figurat printr-o serie de elemente ale cadrului natural, ale peisajului inconjurator "codrul cu verdeata", "izvoare", care "plang in vale", "stanca", "prapastia", lacul cu trestia, ce se leagana in bataia vantului.
Daca universul gandirii si al contemplatiei era rece si inghetat static, universul erotic este un cadru ambiant strabatut de o intensa caldura afectiva. Din invitatia in codru se desprinde portretul iubitei. "Floarea albastra" este sagalnica si ademenitoare, candida si vicleana in acelasi timp, de o irezistibila naturalete si prospetime, de un farmec frust. Blonda cu ochii albastri, ca seninul cerului de vara intruchipand idealul poetic eminescian, "Floarea albastra reprezinta tipul femeii voluntare si agresive, care preia initiativa actului erotic, ilustrat de Cezara, din nuvela cu acelasi nume, specific creatiei din tinerete.
Cu toate notele ei angelice, pure, diafane, vaporoase, "Floarea albastra" este, mai curand, o fiinta demonica la fel ca si Cezara intoarcerea indragostitilor spre sat odata cu lasarea serii, capata rezonante de paste! si idila cosbuciana. Ceva din atmosfera Noptii de vara a lui Cosbuc isi face loc spre finalul acestei gratioase idile! Este de observat simetria compozitionala a poemului.
Reprosul iubitei, din prima parte, era urmat de replica fara cuvinte, printr-un gest ce exprima acordul temporar, invitatia in codru este urmata si ea, de un comentariu al poetului, de un monolog interior, care consemneaza de data aceasta, un dezacord, un regret al despartirii: "Inc-o gura - si dispare.../ Ca un stalp eu stam in luna!/ Ce frumoasa ce nebuna/ E albastra-mi, dulce floare!".
Aceasta parte a poeziei are aspect de pastel si idila, cu ecouri discrete din Alecsandri si anticipandu-l, parca, pe Cosbuc. Natura apare, aici, in ipostaza ei domestica, familiara. Este o natura blanda si ocrotitoare, care ii protejeaza pe indragostiti. Dragostea incepe printr-o harjoana printr-o "joaca", prin care se manifesta de fapt viclenia instinctuala. Nici o complicatie intelectuala nu intra in intimitatea erotica G.
Calinescu afirma ca "intimitatea eminesciana nu este analitica" (Opera lui Minai Eminescu). Aceasta afirmatie este valabila mai ales, pentru poeziile din prima etapa a creatiei eminesciene (Lacul, Dorinta, Fat-Frumos din tei, Povestea teiului etc.) si se poate sustine si in legatura cu ipostaza erotica pe care o propune iubita din Floare albastra desi, din finalul poeziei, ne vom da seama ca o complicatie intelectuala a existat cel care complica lucrurile fiind poetul. Aceasta complicatie intelectuala ne este sugerata si de preambulul poeziei, de reprosul iubitei, ce prefigureaza deznodamantul. Universul, din aceasta parte a poeziei, este un univers concret prin contrast cu universul abstract al gandirii si al contemplatiei, din prima parte, si este figurat printr-o serie de elemente ale cadrului natural, ale peisajului inconjurator "codrul cu verdeata", "izvoare", care "plang in vale", "stanca", "prapastia", lacul cu trestia, ce se leagana in bataia vantului.
Daca universul gandirii si al contemplatiei era rece si inghetat static, universul erotic este un cadru ambiant strabatut de o intensa caldura afectiva. Din invitatia in codru se desprinde portretul iubitei. "Floarea albastra" este sagalnica si ademenitoare, candida si vicleana in acelasi timp, de o irezistibila naturalete si prospetime, de un farmec frust. Blonda cu ochii albastri, ca seninul cerului de vara intruchipand idealul poetic eminescian, "Floarea albastra reprezinta tipul femeii voluntare si agresive, care preia initiativa actului erotic, ilustrat de Cezara, din nuvela cu acelasi nume, specific creatiei din tinerete.
Cu toate notele ei angelice, pure, diafane, vaporoase, "Floarea albastra" este, mai curand, o fiinta demonica la fel ca si Cezara intoarcerea indragostitilor spre sat odata cu lasarea serii, capata rezonante de paste! si idila cosbuciana. Ceva din atmosfera Noptii de vara a lui Cosbuc isi face loc spre finalul acestei gratioase idile! Este de observat simetria compozitionala a poemului.
Reprosul iubitei, din prima parte, era urmat de replica fara cuvinte, printr-un gest ce exprima acordul temporar, invitatia in codru este urmata si ea, de un comentariu al poetului, de un monolog interior, care consemneaza de data aceasta, un dezacord, un regret al despartirii: "Inc-o gura - si dispare.../ Ca un stalp eu stam in luna!/ Ce frumoasa ce nebuna/ E albastra-mi, dulce floare!".
Tag-uri: floare albastra, mihai eminescu, comentariu |
- Povestirea pe scurt la Moara cu noroc de Ioan Slavici (222208 visits)
- Povestirea pe scurt la Ion de Liviu Rebreanu (174661 visits)
- Povestirea pe scurt la Maitreyi de Mircea Eliade (129021 visits)
- Povestirea pe scurt la Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi de Camil Petrescu (103718 visits)
- Ciocoii noi si vechi de Nicolae Filimon - Rezumat pe capitole (101706 visits)
- Povestirea pe scurt a actiunii romanului Enigma Otiliei de George Calinescu (86513 visits)
- Povestirea pe scurt la Harap-Alb (60165 visits)
- Povestirea pe scurt din Morometii de Marin Preda (46496 visits)
- O noapte furtunoasa de I.L.Caragiale - Comedie in doua acte (40323 visits)
- Povestirea pe scurt la Ciocoii vechi si noi de Nicolae Filimon (38455 visits)
- Dl Goe - momentele subiectului (34911 visits)
- Comentariul poeziei In limba ta scrisa de Grigore Vieru- a treia parte (29311 visits)
- Interpretarea cuvintelor Batranei din fraza introductiva a nuvelei Moara cu noroc de Ioan Slavici (28108 visits)
- Caracterizarea personajului Marga din opera Hanu-Ancutei scrisa de Mihail Sadoveanu (25938 visits)
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat (25438 visits)
- Popa Tanda- povestirea pe momente
- Personajele din Ciocoii vechi si noi de Nicolae Filimon
- Povestirea pe scurt la Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi de Camil Petrescu
- Povestirea pe scurt din Morometii de Marin Preda
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - prima parte
- Poezia Niciodata toamna, scrisa de Tudor Arghezi - comentariu
- Poezia Focuri de primavara scrisa de Lucian Blaga - comentariu
- Subiectul operei literare Maitreyi de Mircea Eliade
- Referat despre testamentul ciobanului din balada pastorala Miorita
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat
- Povestirea pe scurt la Ion de Liviu Rebreanu
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - a doua parte
- Eseu Originea si Dezvoltarea Limbii Romane
- Povestirea pe scurt a actiunii romanului Enigma Otiliei de George Calinescu
- Popa Tanda- povestirea pe momente
- Personajele din Ciocoii vechi si noi de Nicolae Filimon
- Povestirea pe scurt la Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi de Camil Petrescu
- Povestirea pe scurt din Morometii de Marin Preda
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - prima parte
- Poezia Niciodata toamna, scrisa de Tudor Arghezi - comentariu
- Poezia Focuri de primavara scrisa de Lucian Blaga - comentariu
- Subiectul operei literare Maitreyi de Mircea Eliade
- Referat despre testamentul ciobanului din balada pastorala Miorita
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat
- Povestirea pe scurt la Ion de Liviu Rebreanu
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - a doua parte
- Eseu Originea si Dezvoltarea Limbii Romane
- Povestirea pe scurt a actiunii romanului Enigma Otiliei de George Calinescu
- Caracterizarea lui Nica din "Amintiri din copilarie"
- Literatura Romana in perioada pasoptista
- Dl Goe - momentele subiectului
- Caracterizarea lui Lica Samadaul din Moara cu Noroc
- Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi - Rezumat
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat
- Vasile Alecsandri - Pastelurile
- Praslea cel voinic - Caracterizarea personajului principal
- Poezia "Vara" de George Cosbuc - pastel
- Caracterizarea personajului principal dintr-o schita - D-l Goe
Categorie: Referate - ( Referate - Archiva)
Data Adaugarii: 10 December '10
Adaugati un link spre aceasta pagina pe blog-ul, site-ul sau forum-ul Dvs. :