Statistics:
Visits: 3,652 Votes: 1 Fame Riser |
Fame Rank
2
Fame Riser
|
|||||||||||
Comentariul poeziei Isarlak scrisa de Ion Barbu - a doua parte
Q: | Intreaba despre Comentariul poeziei Isarlak scrisa de Ion Barbu - a doua parte |
Cu un umor ce izvoraste din asumarea existentei ca dat efemer, este introdus, in cea de-a treia secventa, simbolul polarizator al lumii Isarlakului -Nastratin Hogea, sustinatorul unui spectacol buf, sub ochii mirati ai unei multimi pestrite: “Colo, cu doniti in spate, / Asinii de la cetate, / Gazii, printre fete mari, / Simigii si gogosari, / Guri casca cand Nastratin // La jar alb topeste in, // Vinde-in leasa de copoi / Catei iuti de usturoi, // Joaca, si-in cazane suna / Cand cadana curge-in luna”.
Este denuntata aici, sub forma calamburului absurd, literaritatea limbajului, “neputincios (...) de a revela esenta lucrurilor, deoarece nu rezista unei interpretari la propriu, ci numai la figurat” (Marin Mincu, op. cit.): Nastratin “topeste inul la jar alb” (de fapt, in apa), vinde “catei de usturoi” legati in “leasa” de caini. Actele burlesti savarsite de Nastratin ascund “imaginea «hatra», balcanica a initiatorului. (...) Un sacerdotiu grav, cu sensuri precise candva, a devenit acum doar pretext de ilaritate. «Initierea» se intampla intr-un cadru amorf, nediferentiat, bufonesc, de aici lipsa oricarui efect: totul se reduce aparent la manevrarea catorva elemente cu substrat ocult - «topirea» inului, invertirea in concret a actului de schimb, de «vindere», - care sunt operatiuni de natura spirituala; acestea introduc misterul transpunerii lumii in regim simbolic” (Marin Mincu, ibidem).
Dupa descrierea spatiului ideal (in prima secventa) si fixarea lui intr-o reprezentare concreta, fenomenala prin intermediul invocarii magice (in a doua secventa), se configureaza, in partea a treia, prin spectacolul presupus initiatic sustinut de Nastratin Hogea, imaginea unui univers oferit ca model de spiritualitate.
Invocatia din secventa finala izoleaza complet acest univers de contingent, “intr-o slava statatoare”, sugerand sublimarea trairilor, temperarea freneziei vitale, purificarea de tentatiile lumii fenomenale.
Prin retragerea in sine, prin detasarea si seninatatea pe care le presupune autocontemplatia, poetul descopera virtutile vindecatoare ale rasului: “Deschide-te, Isarlak! // Sa-ti fiu printre foi un mugur. / S-aud multe, sa ma bucur / La rastimpuri, cand Kemal, / Pe Bosfor, la celalt mal, / Din zecime, in zecime; / Taie-n Asia grecime; // Cand noi, a Turchiei floare, / Intr-o slava statatoare // Dam cu sac / Din Isarlak!”.
Isarlak devine simbolul unei viziuni unitare, intemeiate pe armonioasa conjugare a antinomiilor: tipul oriental si cel occidental, principiul apolinic si cel dionisiac, contemplatia si trairea, intelectul si simturile. Eul poetic isi asuma in final ipostaza bufa a lui Hogea Nastratin, care mascheaza sensul initiatic al unui proces de iluminare interioara.
Este denuntata aici, sub forma calamburului absurd, literaritatea limbajului, “neputincios (...) de a revela esenta lucrurilor, deoarece nu rezista unei interpretari la propriu, ci numai la figurat” (Marin Mincu, op. cit.): Nastratin “topeste inul la jar alb” (de fapt, in apa), vinde “catei de usturoi” legati in “leasa” de caini. Actele burlesti savarsite de Nastratin ascund “imaginea «hatra», balcanica a initiatorului. (...) Un sacerdotiu grav, cu sensuri precise candva, a devenit acum doar pretext de ilaritate. «Initierea» se intampla intr-un cadru amorf, nediferentiat, bufonesc, de aici lipsa oricarui efect: totul se reduce aparent la manevrarea catorva elemente cu substrat ocult - «topirea» inului, invertirea in concret a actului de schimb, de «vindere», - care sunt operatiuni de natura spirituala; acestea introduc misterul transpunerii lumii in regim simbolic” (Marin Mincu, ibidem).
Dupa descrierea spatiului ideal (in prima secventa) si fixarea lui intr-o reprezentare concreta, fenomenala prin intermediul invocarii magice (in a doua secventa), se configureaza, in partea a treia, prin spectacolul presupus initiatic sustinut de Nastratin Hogea, imaginea unui univers oferit ca model de spiritualitate.
Invocatia din secventa finala izoleaza complet acest univers de contingent, “intr-o slava statatoare”, sugerand sublimarea trairilor, temperarea freneziei vitale, purificarea de tentatiile lumii fenomenale.
Prin retragerea in sine, prin detasarea si seninatatea pe care le presupune autocontemplatia, poetul descopera virtutile vindecatoare ale rasului: “Deschide-te, Isarlak! // Sa-ti fiu printre foi un mugur. / S-aud multe, sa ma bucur / La rastimpuri, cand Kemal, / Pe Bosfor, la celalt mal, / Din zecime, in zecime; / Taie-n Asia grecime; // Cand noi, a Turchiei floare, / Intr-o slava statatoare // Dam cu sac / Din Isarlak!”.
Isarlak devine simbolul unei viziuni unitare, intemeiate pe armonioasa conjugare a antinomiilor: tipul oriental si cel occidental, principiul apolinic si cel dionisiac, contemplatia si trairea, intelectul si simturile. Eul poetic isi asuma in final ipostaza bufa a lui Hogea Nastratin, care mascheaza sensul initiatic al unui proces de iluminare interioara.
- Povestirea pe scurt la Moara cu noroc de Ioan Slavici (222208 visits)
- Povestirea pe scurt la Ion de Liviu Rebreanu (174661 visits)
- Povestirea pe scurt la Maitreyi de Mircea Eliade (129021 visits)
- Povestirea pe scurt la Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi de Camil Petrescu (103718 visits)
- Ciocoii noi si vechi de Nicolae Filimon - Rezumat pe capitole (101706 visits)
- Povestirea pe scurt a actiunii romanului Enigma Otiliei de George Calinescu (86513 visits)
- Povestirea pe scurt la Harap-Alb (60165 visits)
- Povestirea pe scurt din Morometii de Marin Preda (46496 visits)
- O noapte furtunoasa de I.L.Caragiale - Comedie in doua acte (40323 visits)
- Povestirea pe scurt la Ciocoii vechi si noi de Nicolae Filimon (38455 visits)
- Dl Goe - momentele subiectului (34911 visits)
- Comentariul poeziei In limba ta scrisa de Grigore Vieru- a treia parte (29311 visits)
- Interpretarea cuvintelor Batranei din fraza introductiva a nuvelei Moara cu noroc de Ioan Slavici (28108 visits)
- Caracterizarea personajului Marga din opera Hanu-Ancutei scrisa de Mihail Sadoveanu (25938 visits)
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat (25438 visits)
- Popa Tanda- povestirea pe momente
- Personajele din Ciocoii vechi si noi de Nicolae Filimon
- Povestirea pe scurt la Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi de Camil Petrescu
- Povestirea pe scurt din Morometii de Marin Preda
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - prima parte
- Poezia Niciodata toamna, scrisa de Tudor Arghezi - comentariu
- Poezia Focuri de primavara scrisa de Lucian Blaga - comentariu
- Subiectul operei literare Maitreyi de Mircea Eliade
- Referat despre testamentul ciobanului din balada pastorala Miorita
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat
- Povestirea pe scurt la Ion de Liviu Rebreanu
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - a doua parte
- Eseu Originea si Dezvoltarea Limbii Romane
- Povestirea pe scurt a actiunii romanului Enigma Otiliei de George Calinescu
- Popa Tanda- povestirea pe momente
- Personajele din Ciocoii vechi si noi de Nicolae Filimon
- Povestirea pe scurt la Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi de Camil Petrescu
- Povestirea pe scurt din Morometii de Marin Preda
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - prima parte
- Poezia Niciodata toamna, scrisa de Tudor Arghezi - comentariu
- Poezia Focuri de primavara scrisa de Lucian Blaga - comentariu
- Subiectul operei literare Maitreyi de Mircea Eliade
- Referat despre testamentul ciobanului din balada pastorala Miorita
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat
- Povestirea pe scurt la Ion de Liviu Rebreanu
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - a doua parte
- Eseu Originea si Dezvoltarea Limbii Romane
- Povestirea pe scurt a actiunii romanului Enigma Otiliei de George Calinescu
- Caracterizarea lui Nica din "Amintiri din copilarie"
- Literatura Romana in perioada pasoptista
- Dl Goe - momentele subiectului
- Caracterizarea lui Lica Samadaul din Moara cu Noroc
- Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi - Rezumat
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat
- Vasile Alecsandri - Pastelurile
- Praslea cel voinic - Caracterizarea personajului principal
- Poezia "Vara" de George Cosbuc - pastel
- Caracterizarea personajului principal dintr-o schita - D-l Goe
Categorie: Referate - ( Referate - Archiva)
Data Adaugarii: 07 January '11
Adaugati un link spre aceasta pagina pe blog-ul, site-ul sau forum-ul Dvs. :