Statistics:
Visits: 5,165 Votes: 2 Fame Riser |
Fame Rank
2.5
Fame Riser
|
|||||||||||
Pasa Hassan - rezumat II
Q: | Intreaba despre Pasa Hassan - rezumat II |
Hassan il zareste pe Mihai in fruntea romanilor, facandu-si drum prin multimea pagana. Lupta este inversunata, spaima cuprinde oameni si animale, iar Sinan este si el infricosat.
Vazand situatia, desi departe de campul de lupta, pasa ordona trimiterea in campul de lupta a tuturor fortelor, dar Mihai ghiceste intentiile adversarului sau si pleaca impreuna cu cativa osteni, spre oastea otomana in care baga panica prin faptele sale de vitejie. Acum Hassan este cuprins de mirare, dar si de teama, incat nu stie daca ceea ce vede este vis sau realitate.
Voievodul roman se apropie de pasa si ii cere sa se infrunte, dar acesta ingrozit de impetuozitatea lui gaseste ca unica solutie lasitatea si fuge disperat. Teama este atat de mare in imaginatia turcului, incat urmaritorul sau capata dimensi unile unui urias, si de aceea la o noua provocare, Hassan fuge mai disperat exteriorizandu-si teama prin gesturi si prin fizionomie.
Pasa ajunge in culmea disperaraii, deoarece dorind sa inainteze cat mai repede spre taberele proprii, isi pierde turbanul si isi sfasie hainele, caci are senzatia ca ii impiedica inaintarea. Spaima de moarte i se citeste pe fata, tar ajunge la taberele proprii, unde spahii ii sar in ajutor, iar beii ii impartasesc lasitatea.
Comparatie intre balada populara si balada culta
Balada culta a aparut si s-a dezvoltat ca specie literara, sub influenta baladei populare. De aceea ea are, in general, aceleasi caracteristici ca cea populara, existand insa si unele deosebiri.
Ambele tipuri de balada sunt opere epice in versuri, de mica intindere, in care sentimentele sunt exprimate in mod indirect, dar balada culta are un autor cunoscut si transite prin scris, pe cand autorul baladei populare este anonim, creatia transmitandu-se pe cale orala, din generatie in generatie, cunoscand mai multe variante.
Cele doua tipuri de balada pot aborda teme comune. In cele doua balade, actiunea este simpla, lineara, desfasurata pe un singur plan. In ambele tipuri de balada, actiunea este prezentata, gradat, ascendent, respecatnd momentele subiectului, iar in cea culta dinamica desfasurarii actiunii este mai pronuntata.
Personajele baladei sunt putine, fiind prezentate in antiteza. Hiperbola, ca modalitate de caracterizare a personajelor, este prezenta in ambele tipuri de balada, pentru ca autorii scot in evidenta astfel insusirile deosebite ale personajelor, dar in cea culta elementele fantastice lipsesc.
Prezenta elementelor fantastice in cea populara se explica prin continuitatea cu basmul.
Personajele baladelor sunt peronaje exponetiale deoarece reprezitna interesele unei intregi categorii si devin veritabile simboluri.
Balada culta se apropie de cea populara prin forma, tema si structura ei., prin prin antiteza dintre personaje si prin folosirea hiperbolei, dar se diferentiaza prin dinamica actiunii si prin absenta personajelor fantastice.Toate aceste asemanari sunt dovezi covarsitoare ale faptului ca balada culta si-a gasit modelul in cea populara.
Vazand situatia, desi departe de campul de lupta, pasa ordona trimiterea in campul de lupta a tuturor fortelor, dar Mihai ghiceste intentiile adversarului sau si pleaca impreuna cu cativa osteni, spre oastea otomana in care baga panica prin faptele sale de vitejie. Acum Hassan este cuprins de mirare, dar si de teama, incat nu stie daca ceea ce vede este vis sau realitate.
Voievodul roman se apropie de pasa si ii cere sa se infrunte, dar acesta ingrozit de impetuozitatea lui gaseste ca unica solutie lasitatea si fuge disperat. Teama este atat de mare in imaginatia turcului, incat urmaritorul sau capata dimensi unile unui urias, si de aceea la o noua provocare, Hassan fuge mai disperat exteriorizandu-si teama prin gesturi si prin fizionomie.
Pasa ajunge in culmea disperaraii, deoarece dorind sa inainteze cat mai repede spre taberele proprii, isi pierde turbanul si isi sfasie hainele, caci are senzatia ca ii impiedica inaintarea. Spaima de moarte i se citeste pe fata, tar ajunge la taberele proprii, unde spahii ii sar in ajutor, iar beii ii impartasesc lasitatea.
Comparatie intre balada populara si balada culta
Balada culta a aparut si s-a dezvoltat ca specie literara, sub influenta baladei populare. De aceea ea are, in general, aceleasi caracteristici ca cea populara, existand insa si unele deosebiri.
Ambele tipuri de balada sunt opere epice in versuri, de mica intindere, in care sentimentele sunt exprimate in mod indirect, dar balada culta are un autor cunoscut si transite prin scris, pe cand autorul baladei populare este anonim, creatia transmitandu-se pe cale orala, din generatie in generatie, cunoscand mai multe variante.
Cele doua tipuri de balada pot aborda teme comune. In cele doua balade, actiunea este simpla, lineara, desfasurata pe un singur plan. In ambele tipuri de balada, actiunea este prezentata, gradat, ascendent, respecatnd momentele subiectului, iar in cea culta dinamica desfasurarii actiunii este mai pronuntata.
Personajele baladei sunt putine, fiind prezentate in antiteza. Hiperbola, ca modalitate de caracterizare a personajelor, este prezenta in ambele tipuri de balada, pentru ca autorii scot in evidenta astfel insusirile deosebite ale personajelor, dar in cea culta elementele fantastice lipsesc.
Prezenta elementelor fantastice in cea populara se explica prin continuitatea cu basmul.
Personajele baladelor sunt peronaje exponetiale deoarece reprezitna interesele unei intregi categorii si devin veritabile simboluri.
Balada culta se apropie de cea populara prin forma, tema si structura ei., prin prin antiteza dintre personaje si prin folosirea hiperbolei, dar se diferentiaza prin dinamica actiunii si prin absenta personajelor fantastice.Toate aceste asemanari sunt dovezi covarsitoare ale faptului ca balada culta si-a gasit modelul in cea populara.
Tag-uri: rezumat, balada culta, pasa hassan |
- Povestirea pe scurt la Moara cu noroc de Ioan Slavici (222208 visits)
- Povestirea pe scurt la Ion de Liviu Rebreanu (174661 visits)
- Povestirea pe scurt la Maitreyi de Mircea Eliade (129021 visits)
- Povestirea pe scurt la Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi de Camil Petrescu (103718 visits)
- Ciocoii noi si vechi de Nicolae Filimon - Rezumat pe capitole (101706 visits)
- Povestirea pe scurt a actiunii romanului Enigma Otiliei de George Calinescu (86513 visits)
- Povestirea pe scurt la Harap-Alb (60165 visits)
- Povestirea pe scurt din Morometii de Marin Preda (46496 visits)
- O noapte furtunoasa de I.L.Caragiale - Comedie in doua acte (40323 visits)
- Povestirea pe scurt la Ciocoii vechi si noi de Nicolae Filimon (38455 visits)
- Dl Goe - momentele subiectului (34911 visits)
- Comentariul poeziei In limba ta scrisa de Grigore Vieru- a treia parte (29311 visits)
- Interpretarea cuvintelor Batranei din fraza introductiva a nuvelei Moara cu noroc de Ioan Slavici (28108 visits)
- Caracterizarea personajului Marga din opera Hanu-Ancutei scrisa de Mihail Sadoveanu (25938 visits)
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat (25438 visits)
- Popa Tanda- povestirea pe momente
- Personajele din Ciocoii vechi si noi de Nicolae Filimon
- Povestirea pe scurt la Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi de Camil Petrescu
- Povestirea pe scurt din Morometii de Marin Preda
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - prima parte
- Poezia Niciodata toamna, scrisa de Tudor Arghezi - comentariu
- Poezia Focuri de primavara scrisa de Lucian Blaga - comentariu
- Subiectul operei literare Maitreyi de Mircea Eliade
- Referat despre testamentul ciobanului din balada pastorala Miorita
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat
- Povestirea pe scurt la Ion de Liviu Rebreanu
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - a doua parte
- Eseu Originea si Dezvoltarea Limbii Romane
- Povestirea pe scurt a actiunii romanului Enigma Otiliei de George Calinescu
- Popa Tanda- povestirea pe momente
- Personajele din Ciocoii vechi si noi de Nicolae Filimon
- Povestirea pe scurt la Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi de Camil Petrescu
- Povestirea pe scurt din Morometii de Marin Preda
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - prima parte
- Poezia Niciodata toamna, scrisa de Tudor Arghezi - comentariu
- Poezia Focuri de primavara scrisa de Lucian Blaga - comentariu
- Subiectul operei literare Maitreyi de Mircea Eliade
- Referat despre testamentul ciobanului din balada pastorala Miorita
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat
- Povestirea pe scurt la Ion de Liviu Rebreanu
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - a doua parte
- Eseu Originea si Dezvoltarea Limbii Romane
- Povestirea pe scurt a actiunii romanului Enigma Otiliei de George Calinescu
- Caracterizarea lui Nica din "Amintiri din copilarie"
- Literatura Romana in perioada pasoptista
- Dl Goe - momentele subiectului
- Caracterizarea lui Lica Samadaul din Moara cu Noroc
- Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi - Rezumat
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat
- Vasile Alecsandri - Pastelurile
- Praslea cel voinic - Caracterizarea personajului principal
- Poezia "Vara" de George Cosbuc - pastel
- Caracterizarea personajului principal dintr-o schita - D-l Goe
Categorie: Referate - ( Referate - Archiva)
Data Adaugarii: 13 March '11
Adaugati un link spre aceasta pagina pe blog-ul, site-ul sau forum-ul Dvs. :