Statistics:
Visits: 10,184 Votes: 3 Fame Riser |
Fame Rank
10
Fame Riser
|
|||||||||||
Alegoria Moarte - Nunta in Balada Miorita-Plan
Q: | Intreaba despre Alegoria Moarte - Nunta in Balada Miorita-Plan |
Motivul alegoriei moarte - nunta, care impresioneaza atat prin semnificatie, cat si prin realizarea artistica, contine sensul profund al baladei Miorita si tema ei fundamentala. Alegoria cuprinde o suita de personificari, comparatii si metafore care pun in lumina conceptie despre viata si moarte a ciobanului moldovean, atitudinea ei in fata mortii si ii evidentiaza unele insusiri, sporand totodata elementul fabulos, impresionante, cu participarea masiva a tuturor elementelor naturii.
Prin intermeduil acestuia alegorii, poetul traspune, in primul rand, in plan artistic, o datina ramaneasca, potrivit careia desfasurarea ceremoniei funebre a tinerilor necasatoriti ia forma unei nunti simbolice, intrucat casatoria este considerata o etapa atat de importanta in existentei umana, incat neimpl inirea ei ar insemna neinplinirea vesnica aomului.
Datina aceasta stramoseasca consta in mod concret in inlocuirea elementelor ceremonialului funebru cu cele ale ceremonialului nuptial, dar, in balada, acestea din urma sunt substituite, la randul lor, cu elementele naturii, ale intregului cosmos. Astfel ia nastere o impresionanta imagine poetica a contopirii omului cu natura, caci ceremonialul mortii vazut ca nunta are loc intr-o veritabila catedrala cosmica ce infioreaza prin dimensiuni si neclintire.
Personajele nelipsite din ceremonialul nuntii [ mireasa, preotii, lautarii, nuntasii, ], ca si obiectele folosite in mod traditional [ cununa, lumanarile ], devin elemente concrete ale cadrului natural romanesc [ brazi, paltinasi,munti, pasari ] si ale celui cosmic [ soarele,luna,stelele ].
Intreaga natura, pamantul si cosmosul in elemente lor esentiale, participa la marea trecere a ciobanului in eternitate. Atmosfera este solemna, dar si luminoasa, caci, soarele, luna si stelele calauzesc drumul baciului spre vesnicie, iar mandra '' craiasa '' sporeste stralucirea prin presupusa ei prezenta. Brazii si paltinasi vegheaza trecerea ciobanului mioritic in lumea celor drepti, ca martori ai implinirii sale ca om, prin nuntire ; muntii batrani binecuvanteaza aceasta unire, iar pasarile si '' pasarele mii '' intreg prin trilurile lor muzica diafana a sferelor inalte. Numai steaua cazatoare brazdeaza cu lumina ei tariilor, infinitul marcand astfel calea catre locurile vesnice.
In al doilea rand, aceasta alegorie exprimata conceptia poporului nostru despre moarte. Vazuta ca o nunta, moartea este considerata ca o forma de integrare a vietii in cosmos, un mod de continuare a existentei in natura, o expresie a legaturii permanente a omului cu mediul in care traieste, Astfel, moartea nu inseamna un sfarsit, ci un nou inceput, o reintoarcere a omului in elementele naturii vesnice din care a izvorat [ intoarcerea pamantului in pamant ], un moment de jubilatie sufleteasca. Baciul moldovean cheama in ajutorul sau soarele si luna, stelele, muntii, brazii si paltinasii, pasarile si pasarelele, deoarece toate simbolizeaza imensitatea, infinitul si vesnicia naturii, ideea de stabilitate, de dainuire in timp, de continuitate si de permanenta.
Doar prin caderea stelei, simbol al mortii in conceptia populara, ordinea cosmica se tulbura, dar ea se restabileste tocmai prin reintegrarea omului in circuitul cosmic universal.
Prin intermeduil acestuia alegorii, poetul traspune, in primul rand, in plan artistic, o datina ramaneasca, potrivit careia desfasurarea ceremoniei funebre a tinerilor necasatoriti ia forma unei nunti simbolice, intrucat casatoria este considerata o etapa atat de importanta in existentei umana, incat neimpl inirea ei ar insemna neinplinirea vesnica aomului.
Datina aceasta stramoseasca consta in mod concret in inlocuirea elementelor ceremonialului funebru cu cele ale ceremonialului nuptial, dar, in balada, acestea din urma sunt substituite, la randul lor, cu elementele naturii, ale intregului cosmos. Astfel ia nastere o impresionanta imagine poetica a contopirii omului cu natura, caci ceremonialul mortii vazut ca nunta are loc intr-o veritabila catedrala cosmica ce infioreaza prin dimensiuni si neclintire.
Personajele nelipsite din ceremonialul nuntii [ mireasa, preotii, lautarii, nuntasii, ], ca si obiectele folosite in mod traditional [ cununa, lumanarile ], devin elemente concrete ale cadrului natural romanesc [ brazi, paltinasi,munti, pasari ] si ale celui cosmic [ soarele,luna,stelele ].
Intreaga natura, pamantul si cosmosul in elemente lor esentiale, participa la marea trecere a ciobanului in eternitate. Atmosfera este solemna, dar si luminoasa, caci, soarele, luna si stelele calauzesc drumul baciului spre vesnicie, iar mandra '' craiasa '' sporeste stralucirea prin presupusa ei prezenta. Brazii si paltinasi vegheaza trecerea ciobanului mioritic in lumea celor drepti, ca martori ai implinirii sale ca om, prin nuntire ; muntii batrani binecuvanteaza aceasta unire, iar pasarile si '' pasarele mii '' intreg prin trilurile lor muzica diafana a sferelor inalte. Numai steaua cazatoare brazdeaza cu lumina ei tariilor, infinitul marcand astfel calea catre locurile vesnice.
In al doilea rand, aceasta alegorie exprimata conceptia poporului nostru despre moarte. Vazuta ca o nunta, moartea este considerata ca o forma de integrare a vietii in cosmos, un mod de continuare a existentei in natura, o expresie a legaturii permanente a omului cu mediul in care traieste, Astfel, moartea nu inseamna un sfarsit, ci un nou inceput, o reintoarcere a omului in elementele naturii vesnice din care a izvorat [ intoarcerea pamantului in pamant ], un moment de jubilatie sufleteasca. Baciul moldovean cheama in ajutorul sau soarele si luna, stelele, muntii, brazii si paltinasii, pasarile si pasarelele, deoarece toate simbolizeaza imensitatea, infinitul si vesnicia naturii, ideea de stabilitate, de dainuire in timp, de continuitate si de permanenta.
Doar prin caderea stelei, simbol al mortii in conceptia populara, ordinea cosmica se tulbura, dar ea se restabileste tocmai prin reintegrarea omului in circuitul cosmic universal.
Tag-uri: alegoria moarte, balada, miorita, planul |
- Povestirea pe scurt la Moara cu noroc de Ioan Slavici (222208 visits)
- Povestirea pe scurt la Ion de Liviu Rebreanu (174661 visits)
- Povestirea pe scurt la Maitreyi de Mircea Eliade (129021 visits)
- Povestirea pe scurt la Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi de Camil Petrescu (103718 visits)
- Ciocoii noi si vechi de Nicolae Filimon - Rezumat pe capitole (101706 visits)
- Povestirea pe scurt a actiunii romanului Enigma Otiliei de George Calinescu (86513 visits)
- Povestirea pe scurt la Harap-Alb (60165 visits)
- Povestirea pe scurt din Morometii de Marin Preda (46496 visits)
- O noapte furtunoasa de I.L.Caragiale - Comedie in doua acte (40323 visits)
- Povestirea pe scurt la Ciocoii vechi si noi de Nicolae Filimon (38455 visits)
- Dl Goe - momentele subiectului (34911 visits)
- Comentariul poeziei In limba ta scrisa de Grigore Vieru- a treia parte (29311 visits)
- Interpretarea cuvintelor Batranei din fraza introductiva a nuvelei Moara cu noroc de Ioan Slavici (28108 visits)
- Caracterizarea personajului Marga din opera Hanu-Ancutei scrisa de Mihail Sadoveanu (25938 visits)
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat (25438 visits)
- Popa Tanda- povestirea pe momente
- Personajele din Ciocoii vechi si noi de Nicolae Filimon
- Povestirea pe scurt la Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi de Camil Petrescu
- Povestirea pe scurt din Morometii de Marin Preda
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - prima parte
- Poezia Niciodata toamna, scrisa de Tudor Arghezi - comentariu
- Poezia Focuri de primavara scrisa de Lucian Blaga - comentariu
- Subiectul operei literare Maitreyi de Mircea Eliade
- Referat despre testamentul ciobanului din balada pastorala Miorita
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat
- Povestirea pe scurt la Ion de Liviu Rebreanu
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - a doua parte
- Eseu Originea si Dezvoltarea Limbii Romane
- Povestirea pe scurt a actiunii romanului Enigma Otiliei de George Calinescu
- Popa Tanda- povestirea pe momente
- Personajele din Ciocoii vechi si noi de Nicolae Filimon
- Povestirea pe scurt la Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi de Camil Petrescu
- Povestirea pe scurt din Morometii de Marin Preda
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - prima parte
- Poezia Niciodata toamna, scrisa de Tudor Arghezi - comentariu
- Poezia Focuri de primavara scrisa de Lucian Blaga - comentariu
- Subiectul operei literare Maitreyi de Mircea Eliade
- Referat despre testamentul ciobanului din balada pastorala Miorita
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat
- Povestirea pe scurt la Ion de Liviu Rebreanu
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - a doua parte
- Eseu Originea si Dezvoltarea Limbii Romane
- Povestirea pe scurt a actiunii romanului Enigma Otiliei de George Calinescu
- Caracterizarea lui Nica din "Amintiri din copilarie"
- Literatura Romana in perioada pasoptista
- Dl Goe - momentele subiectului
- Caracterizarea lui Lica Samadaul din Moara cu Noroc
- Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi - Rezumat
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat
- Vasile Alecsandri - Pastelurile
- Praslea cel voinic - Caracterizarea personajului principal
- Poezia "Vara" de George Cosbuc - pastel
- Caracterizarea personajului principal dintr-o schita - D-l Goe
Categorie: Referate - ( Referate - Archiva)
Data Adaugarii: 27 December '11
Adaugati un link spre aceasta pagina pe blog-ul, site-ul sau forum-ul Dvs. :