Statistics:
Visits: 33,483 Votes: 19 Fame Riser |
Fame Rank
7.1
Fame Riser
|
|||||||||||
Comentariul poeziei In limba ta scrisa de Grigore Vieru- a treia parte
Q: | Intreaba despre Comentariul poeziei In limba ta scrisa de Grigore Vieru- a treia parte |
Numai prin limba aceasta, a ta, cititorulule, si in care ti se adreseaza poetul, numai prin acest grai iti poti spune dorul, nesfarsitul dor, sentiment specific romanesc: "in limba ta ti-e dor de mama". Fiinta adorata simbol central al creatiei lui Vieru, mama, nu putea lipsi nici din aceasta poezie, relatia mama-grai fiind evidenta.
Tautologiile "vinul e mai vin" si "pranzul e mai pranz", alaturi de constructia unor comparative de superioritate pentru substantivele "vin" sj "pranz" devin procedee artistice de inalta forta- expresiva.
Antiteza creata prin verbele a rade sj a plange apare intr-o reluare deloc gratuita in fiecare strofa sublimand sentimentul de profund si nedezmintit respect fata de acest "sirag de piatra rara".
Durerea, mangaierea, cantecul, bucuria - toate se reg asesc in graiul nostru dulce. Si daca dintr-o cauza oarecare, aceste minunate stari sufletesti nu-si pot gasi expresia in cuvinte, solutia vorbei nerostite se va afla, cu demnitate, "tot in limba ta":
"Iar cand nu poti
Nici plange sj nici rade,
Cand nu poti mangaia
Si nici canta,
Cu-al tau pamant
Cu cerul tau in fata,
Tu taci arunce
Tot in limba ta".
Verbul a putea imbraca forma negativa a prezentului, pers. a II-a, singular, din ratiunea intaririi depline a afirmatiei rostite in ultimele doua versuri. Adjectivul posesiv, insotind substantivele ce definesc universul romanesc, cerul si pamantul ("Cu-al tau pamant cu cerul tau"...) converg spre unitatea de nezdruncinat dintre locuitorul acestor plaiuri sj "duminica sa fara sfarsit", care este limba romana.
Imperecherea cuvintelor "limba ta" se transforma si ea in repetitie, deloc suparatoare, ce revine in primele strofe ca un lait-motiv. Finalul devine concluzie de suflet: cantecul, ca si tacerea, se zamislesc "Tot in limba ta".
Inlantuite printr-un sensibil ritm interior, cuvintele ce curg in trei strofe de cate 8 versuri libere, se convertesc intr-o antologica oda a limbii romane, a bucuriei si nadejdii de a ramane vesnicii stapani ai acestei lumini, revarsate cu darnicie peste "mosia" noastra.
Tautologiile "vinul e mai vin" si "pranzul e mai pranz", alaturi de constructia unor comparative de superioritate pentru substantivele "vin" sj "pranz" devin procedee artistice de inalta forta- expresiva.
Antiteza creata prin verbele a rade sj a plange apare intr-o reluare deloc gratuita in fiecare strofa sublimand sentimentul de profund si nedezmintit respect fata de acest "sirag de piatra rara".
Durerea, mangaierea, cantecul, bucuria - toate se reg asesc in graiul nostru dulce. Si daca dintr-o cauza oarecare, aceste minunate stari sufletesti nu-si pot gasi expresia in cuvinte, solutia vorbei nerostite se va afla, cu demnitate, "tot in limba ta":
"Iar cand nu poti
Nici plange sj nici rade,
Cand nu poti mangaia
Si nici canta,
Cu-al tau pamant
Cu cerul tau in fata,
Tu taci arunce
Tot in limba ta".
Verbul a putea imbraca forma negativa a prezentului, pers. a II-a, singular, din ratiunea intaririi depline a afirmatiei rostite in ultimele doua versuri. Adjectivul posesiv, insotind substantivele ce definesc universul romanesc, cerul si pamantul ("Cu-al tau pamant cu cerul tau"...) converg spre unitatea de nezdruncinat dintre locuitorul acestor plaiuri sj "duminica sa fara sfarsit", care este limba romana.
Imperecherea cuvintelor "limba ta" se transforma si ea in repetitie, deloc suparatoare, ce revine in primele strofe ca un lait-motiv. Finalul devine concluzie de suflet: cantecul, ca si tacerea, se zamislesc "Tot in limba ta".
Inlantuite printr-un sensibil ritm interior, cuvintele ce curg in trei strofe de cate 8 versuri libere, se convertesc intr-o antologica oda a limbii romane, a bucuriei si nadejdii de a ramane vesnicii stapani ai acestei lumini, revarsate cu darnicie peste "mosia" noastra.
Tag-uri: in limba ta, grigore vieru, comentariu |
- Povestirea pe scurt la Moara cu noroc de Ioan Slavici (222208 visits)
- Povestirea pe scurt la Ion de Liviu Rebreanu (174661 visits)
- Povestirea pe scurt la Maitreyi de Mircea Eliade (129021 visits)
- Povestirea pe scurt la Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi de Camil Petrescu (103718 visits)
- Ciocoii noi si vechi de Nicolae Filimon - Rezumat pe capitole (101706 visits)
- Povestirea pe scurt a actiunii romanului Enigma Otiliei de George Calinescu (86513 visits)
- Povestirea pe scurt la Harap-Alb (60165 visits)
- Povestirea pe scurt din Morometii de Marin Preda (46496 visits)
- O noapte furtunoasa de I.L.Caragiale - Comedie in doua acte (40323 visits)
- Povestirea pe scurt la Ciocoii vechi si noi de Nicolae Filimon (38455 visits)
- Dl Goe - momentele subiectului (34911 visits)
- Comentariul poeziei In limba ta scrisa de Grigore Vieru- a treia parte (29311 visits)
- Interpretarea cuvintelor Batranei din fraza introductiva a nuvelei Moara cu noroc de Ioan Slavici (28108 visits)
- Caracterizarea personajului Marga din opera Hanu-Ancutei scrisa de Mihail Sadoveanu (25938 visits)
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat (25438 visits)
- Popa Tanda- povestirea pe momente
- Personajele din Ciocoii vechi si noi de Nicolae Filimon
- Povestirea pe scurt la Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi de Camil Petrescu
- Povestirea pe scurt din Morometii de Marin Preda
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - prima parte
- Poezia Niciodata toamna, scrisa de Tudor Arghezi - comentariu
- Poezia Focuri de primavara scrisa de Lucian Blaga - comentariu
- Subiectul operei literare Maitreyi de Mircea Eliade
- Referat despre testamentul ciobanului din balada pastorala Miorita
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat
- Povestirea pe scurt la Ion de Liviu Rebreanu
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - a doua parte
- Eseu Originea si Dezvoltarea Limbii Romane
- Povestirea pe scurt a actiunii romanului Enigma Otiliei de George Calinescu
- Popa Tanda- povestirea pe momente
- Personajele din Ciocoii vechi si noi de Nicolae Filimon
- Povestirea pe scurt la Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi de Camil Petrescu
- Povestirea pe scurt din Morometii de Marin Preda
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - prima parte
- Poezia Niciodata toamna, scrisa de Tudor Arghezi - comentariu
- Poezia Focuri de primavara scrisa de Lucian Blaga - comentariu
- Subiectul operei literare Maitreyi de Mircea Eliade
- Referat despre testamentul ciobanului din balada pastorala Miorita
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat
- Povestirea pe scurt la Ion de Liviu Rebreanu
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - a doua parte
- Eseu Originea si Dezvoltarea Limbii Romane
- Povestirea pe scurt a actiunii romanului Enigma Otiliei de George Calinescu
- Caracterizarea lui Nica din "Amintiri din copilarie"
- Literatura Romana in perioada pasoptista
- Dl Goe - momentele subiectului
- Caracterizarea lui Lica Samadaul din Moara cu Noroc
- Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi - Rezumat
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat
- Vasile Alecsandri - Pastelurile
- Praslea cel voinic - Caracterizarea personajului principal
- Poezia "Vara" de George Cosbuc - pastel
- Caracterizarea personajului principal dintr-o schita - D-l Goe
Categorie: Referate - ( Referate - Archiva)
Data Adaugarii: 15 December '10
Adaugati un link spre aceasta pagina pe blog-ul, site-ul sau forum-ul Dvs. :