Statistics:
Visits: 3,573 Votes: 1 Fame Riser |
Fame Rank
1
Fame Riser
|
|||||||||||
Comentariul poeziei Ritmuri pentru nuntile necesare scrisa de Ion Barbu Partea a III-a
Q: | Intreaba despre Comentariul poeziei Ritmuri pentru nuntile necesare scrisa de Ion Barbu Partea a III-a |
Erosul se consuma in durata, in temporalitate. Comparativ cu limbajul din prima secventa, limbajul poetic atinge aici limita extrema a abstractizarii: „O, Mercur, / Frate pur / Conceput din viu mister / Si Fecioara Lucifer, // inclinat pe ape caste / In sfruntari iconoclaste, // Cap cladit / Din val oprit / Sus, pe Veacul impietrit".
In viziunea lui Ion Barbu, cunoasterea intelectuala nu este decat o treapta provizorie, insuficienta si ineficienta, ce trebuie depasita, deoarece „nunta" nu s-a sarbatorit: „O, select / Intelect, / Nunta n-am sarbatorit..."
Initierea poetica nu se poate petrece exclusiv in cercul lui Mercur, adica al Spiritului pur, eliminarea completa a afectelor insemnand o anulare a umanului; pe de alta parte, initierea nu poate fi eficienta prin li mitarea in sfera emotionala. Trebuie recuperata esenta umanului care, in conceptia lui Ion Barbu, se afla in spirit si afect deopotriva. Ca de-a treia treapta a cunoasterii, patronata de principiul solar si figurata printr-un simbol mitologic (Astarteea - zeita feniciana a fertilitatii, maternitatii si dragostei), se infaptuieste ca sinteza superioara a Erosului cu Intelectul, a principiului dionisiac cu cel apolinic. Adevarata „nunta" are loc, de aceea, aici.
Soarele reprezinta, simbolic, „nunul" supremei cunoasteri umane, care este o sublimare a simturilor. Sensul ultim al initierii - prezentata ca „ascensiune purificatoare" (Marin Mincu, Opera literara a lui Ion Barbu) il constituie, asadar, aceasta „solaritate armonioasa", motivata, cel putin in poezia de fata, prin conjugarea spiritului pur cu „aburul verde" al vietii: „Uite, ia a treia cheie, / Var-o-in broasca - Astartee! / Si intoarce-o de un grad / Unui timp retrograd, / Trage portile ce ard, / Sa intram / Sa ospatam / In camara Soarelui / Marelui / Nun si stea, / Abur verde sa ne dea, / Din caldari de mari lactee, / La surpari de curcubee / - In firida ce scantee / eteree".
Limbajul abstract este facut plastic si incarcat de „poeticitate" pe calea sugestiei muzicale, prin expresivitatea aliteratiilor si asonantelor, ce redau din punct de vedere fonic starea de elevatie purificatoare pe care o presupune Poezia - loc al marilor sinteze.
In viziunea lui Ion Barbu, cunoasterea intelectuala nu este decat o treapta provizorie, insuficienta si ineficienta, ce trebuie depasita, deoarece „nunta" nu s-a sarbatorit: „O, select / Intelect, / Nunta n-am sarbatorit..."
Initierea poetica nu se poate petrece exclusiv in cercul lui Mercur, adica al Spiritului pur, eliminarea completa a afectelor insemnand o anulare a umanului; pe de alta parte, initierea nu poate fi eficienta prin li mitarea in sfera emotionala. Trebuie recuperata esenta umanului care, in conceptia lui Ion Barbu, se afla in spirit si afect deopotriva. Ca de-a treia treapta a cunoasterii, patronata de principiul solar si figurata printr-un simbol mitologic (Astarteea - zeita feniciana a fertilitatii, maternitatii si dragostei), se infaptuieste ca sinteza superioara a Erosului cu Intelectul, a principiului dionisiac cu cel apolinic. Adevarata „nunta" are loc, de aceea, aici.
Soarele reprezinta, simbolic, „nunul" supremei cunoasteri umane, care este o sublimare a simturilor. Sensul ultim al initierii - prezentata ca „ascensiune purificatoare" (Marin Mincu, Opera literara a lui Ion Barbu) il constituie, asadar, aceasta „solaritate armonioasa", motivata, cel putin in poezia de fata, prin conjugarea spiritului pur cu „aburul verde" al vietii: „Uite, ia a treia cheie, / Var-o-in broasca - Astartee! / Si intoarce-o de un grad / Unui timp retrograd, / Trage portile ce ard, / Sa intram / Sa ospatam / In camara Soarelui / Marelui / Nun si stea, / Abur verde sa ne dea, / Din caldari de mari lactee, / La surpari de curcubee / - In firida ce scantee / eteree".
Limbajul abstract este facut plastic si incarcat de „poeticitate" pe calea sugestiei muzicale, prin expresivitatea aliteratiilor si asonantelor, ce redau din punct de vedere fonic starea de elevatie purificatoare pe care o presupune Poezia - loc al marilor sinteze.
Tag-uri: limbaj poetic, comentariu, ritmuri |
- Morometii de Marin Preda - rezumat (66014 visits)
- Chirita in provincie de Vasile Alecsandri - prezentare generala (40848 visits)
- Caracterul Bildungsroman al Povestii lui Harap Alb (24996 visits)
- Hanul Ancutei de Mihail Sadoveanu - comentariu literar (22419 visits)
- Scrisoarea I de Mihai Eminescu - prezentare generala (22000 visits)
- Romania intre Orient si Occident (20124 visits)
- Figuri de stil - Definitii si exemple (20026 visits)
- Sfarsit de toamna de Vasile Alecsandri - Fisa de lectura (19758 visits)
- Fantana dintre plopi de Mihail Sadoveanu - demonstratie ca este povestire (17110 visits)
- Monastirea Argesului - comentariu literar (16106 visits)
- In vreme de razboi de Ion Luca Caragiale - prezentare generala (15552 visits)
- Fantana dintre plopi de Mihail Sadoveanu - comentariu literar (15220 visits)
- Lacustra de George Bacovia - comentariu literar (15064 visits)
- Vizita... de Ion Luca Caragiale - Caracterizarea personajului principal, Ionel (14686 visits)
- Plumb de George Bacovia - comentariu literar (13722 visits)
- Subiectul operei Ion scrisa de Liviu Rebreanu
- Caracterizarea personajului Stavrache din opera In vreme de razboi scrisa de I. L. Caragiale
- Scoala
- Dispute
- Timp
- Cuvinte
- 10. 2
- Subiectul operei Ion scrisa de Liviu Rebreanu
- Caracterizarea personajului Stavrache din opera In vreme de razboi scrisa de I. L. Caragiale
- Referat despre poezia Elegia a cincea scrisa de Nichita Stanescu-a doua parte
- Comentariul operei Morometii scrisa de Marin Sorescu-a treia parte
- Comentariul operei Morometii scrisa de Marin Sorescu-a doua parte
- Comentariul operei Morometii scrisa de Marin Sorescu-prima parte
- Despre Marin Preda si opera sa
- Caracterizarea personajelor in opera Enigma Otiliei scrisa de George Calinescu
- Referat despre opera Enigma Otiliei-a cincea parte
- Referat despre opera Enigma Otiliei-a patra parte
- Referat despre opera Enigma Otiliei-a treia parte
- Referat despre opera Enigma Otiliei-a doua parte
- Referat despre opera Enigma Otiliei-prima parte
Categorie: Eseuri - ( Eseuri - Archiva)
Data Adaugarii: 07 December '10
Adaugati un link spre aceasta pagina pe blog-ul, site-ul sau forum-ul Dvs. :