Statistics:
Visits: 9,210 Votes: 0 Fame Riser |
Fame Rank
N/A
Fame Riser
|
|||||||||||
Poezia Focuri de primavara scrisa de Lucian Blaga - comentariu
Q: | Intreaba despre Poezia Focuri de primavara scrisa de Lucian Blaga - comentariu |
Ramas nepublicat pana in 1962 la editia de Poezii, Focuri de primavara a fost inclus dupa 1954 in ciclul Ecce tempus si apoi in ciclul postum Cantecul focului. Ciclul Ecce tempus cuprindea treisprezece poezii din perioada de pana in 1954, la care s-au adaugat sapte poezii noi. Cantecul focului include inca treizeci si cinci de poezii. Volumul a fost definitivat in 1959 - 1960. Alte paisprezece poezii urmau sa faca parte din ciclul Cantecul focului, dar ele au fost publicate de poet, asadar sunt antume.
Elanuri vitaliste se deschid in acest ciclu care redescopera tineretea, inflorirea, explozia vegetala ca spectacol inepuizabil al esentelor.
Reluarea ciclului existentei inseamna recuperarea resurselor vitaliste universale. Sonoritati si combustie spontana converg cu miscarea interioara a elanurilor spirituale, a “duhului inverziritâ€.
Poemul e alegoria recuperarii mitului existentei. Ideea e reiterarea temelor mai vechi ale exaltarii vitalului si elogiului existentului in formele sale diversificate si miraculoase. Resursele cele mai adanci ale vietii evoca imagi-narul eminescian: ramul, glia, mugurii.
Ideea restaurarii fortei vitale sub forma fiintarii umane, dar sub infuzie de vitalitate vegetala, e descendenta din acceptia panteista a naturii. “Taria†si oglinda ei terestra isi corespund. “Imaginea telurica a cerului rasturnat†(Ion Pop, op. cit.) rosteste mitul originar reluat in formele lumii fenomenale: faniile cerului coboara pe pamant. E imaginea complementara a “dinamicii oglindiriiâ€, asa cum la Eminescu “Oglinda de aur†transfigura un univers tainic in imagine “incifrataâ€, dar inteligibila. Focurile misterioase, “albastre ruguri†aprinse prin vai, rescriu “povestea†sacra a ofrandelor catre un zeu pagan. Primavara se insinueaza prin semne. Renasterea naturii in “chinurile†facerii e miracol, e magie si mit.
Sub suflul viu si verde al naturii, omul insusi se incarca de vigoare: prinsi de duhul inverzirii / prin gradini ne-nsufletim. / Pe masura-nalta-a firii / gandul ni-l dezmarginimâ€. Dezmarginirea aminteste de elanul expansiv din Poemele luminii, depasind, insa, ipostaza eului non-problematic, “stihialâ€, prin adaosul spiritului (gandului).
Sensurile se leaga in versurile urmatoare, evocand un spatiu-timp para-disiac recastigat dupa o varsta amnezica, a pierderii sensurilor originare. Restaurarea isi are modelul in revitalizarea naturii: primavara redeschide un ciclu vital, restabileste un circuit. Asezarea in mit functioneaza prin sensul de poveste a inceputului: “Cautam pamantul unde / mitic sa ne-alcatuim, / ochi ca oameni sa deschidem, / dar ca pomii sa-nflorimâ€. Semnele simetriei eu -lume definesc intreaga poezie din aceasta etapa a creatiei blagiene, in care “schimbarea zodiei†inseamna “reconcilierea dintre subiectul uman, trecut ca printr-un alt purgatoriu, si un univers recuperat in dimensiunile sale initiale: noua epoca «clasica», a deplinului echilibru†(Ion Pop, op. cit.). Corespondenta om - natura devine completitudine: vitalitate pura si spirit se regasesc intr-o armonie a inceputului de lume. Sentimentul rupturii e depasit.
Discursul liric e marcat de verbe purtatoare de marci sugestive pentru o logica subtextuala. “Ne-nsufletimâ€, “dezmarginimâ€, “aprindemâ€, ghicimâ€, “banuimâ€, “cautamâ€, “sa ne-alcatuimâ€, “sa deschidemâ€, “sa-nflorim†sunt verbe ale implinirii fiintei ca dualitate materie-spirit. Un “traseu†al acestei impliniri inscrie fiinta intr-o rotire cosmica ascendenta.
Elanuri vitaliste se deschid in acest ciclu care redescopera tineretea, inflorirea, explozia vegetala ca spectacol inepuizabil al esentelor.
Reluarea ciclului existentei inseamna recuperarea resurselor vitaliste universale. Sonoritati si combustie spontana converg cu miscarea interioara a elanurilor spirituale, a “duhului inverziritâ€.
Poemul e alegoria recuperarii mitului existentei. Ideea e reiterarea temelor mai vechi ale exaltarii vitalului si elogiului existentului in formele sale diversificate si miraculoase. Resursele cele mai adanci ale vietii evoca imagi-narul eminescian: ramul, glia, mugurii.
Ideea restaurarii fortei vitale sub forma fiintarii umane, dar sub infuzie de vitalitate vegetala, e descendenta din acceptia panteista a naturii. “Taria†si oglinda ei terestra isi corespund. “Imaginea telurica a cerului rasturnat†(Ion Pop, op. cit.) rosteste mitul originar reluat in formele lumii fenomenale: faniile cerului coboara pe pamant. E imaginea complementara a “dinamicii oglindiriiâ€, asa cum la Eminescu “Oglinda de aur†transfigura un univers tainic in imagine “incifrataâ€, dar inteligibila. Focurile misterioase, “albastre ruguri†aprinse prin vai, rescriu “povestea†sacra a ofrandelor catre un zeu pagan. Primavara se insinueaza prin semne. Renasterea naturii in “chinurile†facerii e miracol, e magie si mit.
Sub suflul viu si verde al naturii, omul insusi se incarca de vigoare: prinsi de duhul inverzirii / prin gradini ne-nsufletim. / Pe masura-nalta-a firii / gandul ni-l dezmarginimâ€. Dezmarginirea aminteste de elanul expansiv din Poemele luminii, depasind, insa, ipostaza eului non-problematic, “stihialâ€, prin adaosul spiritului (gandului).
Sensurile se leaga in versurile urmatoare, evocand un spatiu-timp para-disiac recastigat dupa o varsta amnezica, a pierderii sensurilor originare. Restaurarea isi are modelul in revitalizarea naturii: primavara redeschide un ciclu vital, restabileste un circuit. Asezarea in mit functioneaza prin sensul de poveste a inceputului: “Cautam pamantul unde / mitic sa ne-alcatuim, / ochi ca oameni sa deschidem, / dar ca pomii sa-nflorimâ€. Semnele simetriei eu -lume definesc intreaga poezie din aceasta etapa a creatiei blagiene, in care “schimbarea zodiei†inseamna “reconcilierea dintre subiectul uman, trecut ca printr-un alt purgatoriu, si un univers recuperat in dimensiunile sale initiale: noua epoca «clasica», a deplinului echilibru†(Ion Pop, op. cit.). Corespondenta om - natura devine completitudine: vitalitate pura si spirit se regasesc intr-o armonie a inceputului de lume. Sentimentul rupturii e depasit.
Discursul liric e marcat de verbe purtatoare de marci sugestive pentru o logica subtextuala. “Ne-nsufletimâ€, “dezmarginimâ€, “aprindemâ€, ghicimâ€, “banuimâ€, “cautamâ€, “sa ne-alcatuimâ€, “sa deschidemâ€, “sa-nflorim†sunt verbe ale implinirii fiintei ca dualitate materie-spirit. Un “traseu†al acestei impliniri inscrie fiinta intr-o rotire cosmica ascendenta.
Tag-uri: focuri de primavara, lucian blaga, poezie |
- Povestirea pe scurt la Moara cu noroc de Ioan Slavici (222208 visits)
- Povestirea pe scurt la Ion de Liviu Rebreanu (174661 visits)
- Povestirea pe scurt la Maitreyi de Mircea Eliade (129021 visits)
- Povestirea pe scurt la Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi de Camil Petrescu (103718 visits)
- Ciocoii noi si vechi de Nicolae Filimon - Rezumat pe capitole (101706 visits)
- Povestirea pe scurt a actiunii romanului Enigma Otiliei de George Calinescu (86513 visits)
- Povestirea pe scurt la Harap-Alb (60165 visits)
- Povestirea pe scurt din Morometii de Marin Preda (46496 visits)
- O noapte furtunoasa de I.L.Caragiale - Comedie in doua acte (40323 visits)
- Povestirea pe scurt la Ciocoii vechi si noi de Nicolae Filimon (38455 visits)
- Dl Goe - momentele subiectului (34911 visits)
- Comentariul poeziei In limba ta scrisa de Grigore Vieru- a treia parte (29311 visits)
- Interpretarea cuvintelor Batranei din fraza introductiva a nuvelei Moara cu noroc de Ioan Slavici (28108 visits)
- Caracterizarea personajului Marga din opera Hanu-Ancutei scrisa de Mihail Sadoveanu (25938 visits)
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat (25438 visits)
- Popa Tanda- povestirea pe momente
- Personajele din Ciocoii vechi si noi de Nicolae Filimon
- Povestirea pe scurt la Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi de Camil Petrescu
- Povestirea pe scurt din Morometii de Marin Preda
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - prima parte
- Poezia Niciodata toamna, scrisa de Tudor Arghezi - comentariu
- Poezia Focuri de primavara scrisa de Lucian Blaga - comentariu
- Subiectul operei literare Maitreyi de Mircea Eliade
- Referat despre testamentul ciobanului din balada pastorala Miorita
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat
- Povestirea pe scurt la Ion de Liviu Rebreanu
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - a doua parte
- Eseu Originea si Dezvoltarea Limbii Romane
- Povestirea pe scurt a actiunii romanului Enigma Otiliei de George Calinescu
- Popa Tanda- povestirea pe momente
- Personajele din Ciocoii vechi si noi de Nicolae Filimon
- Povestirea pe scurt la Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi de Camil Petrescu
- Povestirea pe scurt din Morometii de Marin Preda
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - prima parte
- Poezia Niciodata toamna, scrisa de Tudor Arghezi - comentariu
- Poezia Focuri de primavara scrisa de Lucian Blaga - comentariu
- Subiectul operei literare Maitreyi de Mircea Eliade
- Referat despre testamentul ciobanului din balada pastorala Miorita
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat
- Povestirea pe scurt la Ion de Liviu Rebreanu
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - a doua parte
- Eseu Originea si Dezvoltarea Limbii Romane
- Povestirea pe scurt a actiunii romanului Enigma Otiliei de George Calinescu
- Caracterizarea lui Nica din "Amintiri din copilarie"
- Literatura Romana in perioada pasoptista
- Dl Goe - momentele subiectului
- Caracterizarea lui Lica Samadaul din Moara cu Noroc
- Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi - Rezumat
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat
- Vasile Alecsandri - Pastelurile
- Praslea cel voinic - Caracterizarea personajului principal
- Poezia "Vara" de George Cosbuc - pastel
- Caracterizarea personajului principal dintr-o schita - D-l Goe
Categorie: Referate - ( Referate - Archiva)
Data Adaugarii: 07 January '11
Adaugati un link spre aceasta pagina pe blog-ul, site-ul sau forum-ul Dvs. :