Statistics:
Visits: 2,142 Votes: 1 Fame Riser |
Fame Rank
2
Fame Riser
|
|||||||||||
Comentariul poeziei Ritmuri pentru nuntile necesare scrisa de Ion Barbu - prima parte
Q: | Intreaba despre Comentariul poeziei Ritmuri pentru nuntile necesare scrisa de Ion Barbu - prima parte |
Poezia a fost publicata pentru prima data in revista “Contimporanulâ€, in 1924, sub titlul Jazz band pentru nuntile necesare, fiind apoi inclusa (cu titlul modificat) in volumul Joc secund (1930), sectiunea Uvedenrode.
Ilustrand ermetismul creatiei barbiene, textul este o arta poetica, ce pune problema raportului dintre trei cai de cunoastere: prin simturi (eros), prin intelect si prin contemplatia poetica (definita drept contopire a senzorialului cu intelectul). Fiecare treapta “necesara†de cunoastere este, metaforic, o “nunta†- comuniune cu esenta universului, primele doua sunt, insa, imperfecte.
Poezia se compune dintr-un prolog si trei parti (corespunzand amintitelor etape ale cunoasterii). In introducere, este invocat “capatul osiei lum ii†-posibil echivalent al “nadirului latent†din poezia Din ceas, dedus... - si care este cunoasterea suprema, obiectul initierii. “Trei clare chei†deschid drumurile spre “osia lumii†(centrul solar) si, pentru ca initierea sa fie completa, este necesara strabaterea “roatelor interioareâ€, inchise in “anul Geeiâ€, in urmatoarea ordine a nuntilor de cunoastere: Venus - Mercur - Soarele. Limbajul poetic e abstract, iar simbolurile folosite sunt astrologice. Modalitatea initierii poetice, pe care ne-o propune Ion Barbu, se configureaza simbolic ca geometrie astrala: din “inchisoarea Geei†(limitare la contingent) pana in “camara Soarelui†(contopirea armonioasa a Erosului si Intelectului) se parcurge, sub forma unei calatorii initiatice siderale, traseul de la cunoasterea senzoriala la contemplatia poetica, aflata sub “dominatia†triumfala a Soarelui, trecandu-se prin cercul lui Venus (erosul dionosiac) si prin cercul lui Mercur (intelectul steril): “Capat al osiei lumii! / Ceas alb, concis al minunii, / Suna-mi trei / Clare chei / Certe, sub lucid eter / Pentru cercuri de mister! // An al Geei, inchisoare, / Ocoleste roatele interioare: / Roate Venerii / Inimii // Roata capului / Mercur / In topire, in azur, / roata Soarelui / Mareluiâ€.
Cea dintai treapta a initierii, Erosul, se afla sub semnul astrologie al lui Venus.
Ilustrand ermetismul creatiei barbiene, textul este o arta poetica, ce pune problema raportului dintre trei cai de cunoastere: prin simturi (eros), prin intelect si prin contemplatia poetica (definita drept contopire a senzorialului cu intelectul). Fiecare treapta “necesara†de cunoastere este, metaforic, o “nunta†- comuniune cu esenta universului, primele doua sunt, insa, imperfecte.
Poezia se compune dintr-un prolog si trei parti (corespunzand amintitelor etape ale cunoasterii). In introducere, este invocat “capatul osiei lum ii†-posibil echivalent al “nadirului latent†din poezia Din ceas, dedus... - si care este cunoasterea suprema, obiectul initierii. “Trei clare chei†deschid drumurile spre “osia lumii†(centrul solar) si, pentru ca initierea sa fie completa, este necesara strabaterea “roatelor interioareâ€, inchise in “anul Geeiâ€, in urmatoarea ordine a nuntilor de cunoastere: Venus - Mercur - Soarele. Limbajul poetic e abstract, iar simbolurile folosite sunt astrologice. Modalitatea initierii poetice, pe care ne-o propune Ion Barbu, se configureaza simbolic ca geometrie astrala: din “inchisoarea Geei†(limitare la contingent) pana in “camara Soarelui†(contopirea armonioasa a Erosului si Intelectului) se parcurge, sub forma unei calatorii initiatice siderale, traseul de la cunoasterea senzoriala la contemplatia poetica, aflata sub “dominatia†triumfala a Soarelui, trecandu-se prin cercul lui Venus (erosul dionosiac) si prin cercul lui Mercur (intelectul steril): “Capat al osiei lumii! / Ceas alb, concis al minunii, / Suna-mi trei / Clare chei / Certe, sub lucid eter / Pentru cercuri de mister! // An al Geei, inchisoare, / Ocoleste roatele interioare: / Roate Venerii / Inimii // Roata capului / Mercur / In topire, in azur, / roata Soarelui / Mareluiâ€.
Cea dintai treapta a initierii, Erosul, se afla sub semnul astrologie al lui Venus.
Tag-uri: ritmuri pentru nuntile necesare, ion barbu, poezie |
- Povestirea pe scurt la Moara cu noroc de Ioan Slavici (222208 visits)
- Povestirea pe scurt la Ion de Liviu Rebreanu (174661 visits)
- Povestirea pe scurt la Maitreyi de Mircea Eliade (129021 visits)
- Povestirea pe scurt la Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi de Camil Petrescu (103718 visits)
- Ciocoii noi si vechi de Nicolae Filimon - Rezumat pe capitole (101706 visits)
- Povestirea pe scurt a actiunii romanului Enigma Otiliei de George Calinescu (86513 visits)
- Povestirea pe scurt la Harap-Alb (60165 visits)
- Povestirea pe scurt din Morometii de Marin Preda (46496 visits)
- O noapte furtunoasa de I.L.Caragiale - Comedie in doua acte (40323 visits)
- Povestirea pe scurt la Ciocoii vechi si noi de Nicolae Filimon (38455 visits)
- Dl Goe - momentele subiectului (34911 visits)
- Comentariul poeziei In limba ta scrisa de Grigore Vieru- a treia parte (29311 visits)
- Interpretarea cuvintelor Batranei din fraza introductiva a nuvelei Moara cu noroc de Ioan Slavici (28108 visits)
- Caracterizarea personajului Marga din opera Hanu-Ancutei scrisa de Mihail Sadoveanu (25938 visits)
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat (25438 visits)
- Popa Tanda- povestirea pe momente
- Personajele din Ciocoii vechi si noi de Nicolae Filimon
- Povestirea pe scurt la Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi de Camil Petrescu
- Povestirea pe scurt din Morometii de Marin Preda
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - prima parte
- Poezia Niciodata toamna, scrisa de Tudor Arghezi - comentariu
- Poezia Focuri de primavara scrisa de Lucian Blaga - comentariu
- Subiectul operei literare Maitreyi de Mircea Eliade
- Referat despre testamentul ciobanului din balada pastorala Miorita
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat
- Povestirea pe scurt la Ion de Liviu Rebreanu
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - a doua parte
- Eseu Originea si Dezvoltarea Limbii Romane
- Povestirea pe scurt a actiunii romanului Enigma Otiliei de George Calinescu
- Popa Tanda- povestirea pe momente
- Personajele din Ciocoii vechi si noi de Nicolae Filimon
- Povestirea pe scurt la Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi de Camil Petrescu
- Povestirea pe scurt din Morometii de Marin Preda
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - prima parte
- Poezia Niciodata toamna, scrisa de Tudor Arghezi - comentariu
- Poezia Focuri de primavara scrisa de Lucian Blaga - comentariu
- Subiectul operei literare Maitreyi de Mircea Eliade
- Referat despre testamentul ciobanului din balada pastorala Miorita
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat
- Povestirea pe scurt la Ion de Liviu Rebreanu
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - a doua parte
- Eseu Originea si Dezvoltarea Limbii Romane
- Povestirea pe scurt a actiunii romanului Enigma Otiliei de George Calinescu
- Caracterizarea lui Nica din "Amintiri din copilarie"
- Literatura Romana in perioada pasoptista
- Dl Goe - momentele subiectului
- Caracterizarea lui Lica Samadaul din Moara cu Noroc
- Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi - Rezumat
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat
- Vasile Alecsandri - Pastelurile
- Praslea cel voinic - Caracterizarea personajului principal
- Poezia "Vara" de George Cosbuc - pastel
- Caracterizarea personajului principal dintr-o schita - D-l Goe
Categorie: Referate - ( Referate - Archiva)
Data Adaugarii: 07 January '11
Adaugati un link spre aceasta pagina pe blog-ul, site-ul sau forum-ul Dvs. :