Statistics:
Visits: 2,063 Votes: 1 Fame Riser |
Fame Rank
2
Fame Riser
|
|||||||||||
Comentariul poeziei Ritmuri pentru nuntile necesare scrisa de Ion Barbu - prima parte
Q: | Intreaba despre Comentariul poeziei Ritmuri pentru nuntile necesare scrisa de Ion Barbu - prima parte |
Poezia a fost publicata pentru prima data in revista “Contimporanul”, in 1924, sub titlul Jazz band pentru nuntile necesare, fiind apoi inclusa (cu titlul modificat) in volumul Joc secund (1930), sectiunea Uvedenrode.
Ilustrand ermetismul creatiei barbiene, textul este o arta poetica, ce pune problema raportului dintre trei cai de cunoastere: prin simturi (eros), prin intelect si prin contemplatia poetica (definita drept contopire a senzorialului cu intelectul). Fiecare treapta “necesara” de cunoastere este, metaforic, o “nunta” - comuniune cu esenta universului, primele doua sunt, insa, imperfecte.
Poezia se compune dintr-un prolog si trei parti (corespunzand amintitelor etape ale cunoasterii). In introducere, este invocat “capatul osiei lumii” -posibil echivalent al “nadirului latent” din poezia Din ceas, dedus... - si care este cunoasterea suprema, obiectul initierii. “Trei clare chei” deschid drumurile spre “osia lumii” (centrul solar) si, pentru ca initierea sa fie completa, este necesara strabaterea “roatelor interioare”, inchise in “anul Geei”, in urmatoarea ordine a nuntilor de cunoastere: Venus - Mercur - Soarele. Limbajul poetic e abstract, iar simbolurile folosite sunt astrologice. Modalitatea initierii poetice, pe care ne-o propune Ion Barbu, se configureaza simbolic ca geometrie astrala: din “inchisoarea Geei” (limitare la contingent) pana in “camara Soarelui” (contopirea armonioasa a Erosului si Intelectului) se parcurge, sub forma unei calatorii initiatice siderale, traseul de la cunoasterea senzoriala la contemplatia poetica, aflata sub “dominatia” triumfala a Soarelui, trecandu-se prin cercul lui Venus (erosul dionosiac) si prin cercul lui Mercur (intelectul steril): “Capat al osiei lumii! / Ceas alb, concis al minunii, / Suna-mi trei / Clare chei / Certe, sub lucid eter / Pentru cercuri de mister! // An al Geei, inchisoare, / Ocoleste roatele interioare: / Roate Venerii / Inimii // Roata capului / Mercur / In topire, in azur, / roata Soarelui / Marelui”.
Cea dintai treapta a initierii, Erosul, se afla sub semnul astrologie al lui Venus.
Ilustrand ermetismul creatiei barbiene, textul este o arta poetica, ce pune problema raportului dintre trei cai de cunoastere: prin simturi (eros), prin intelect si prin contemplatia poetica (definita drept contopire a senzorialului cu intelectul). Fiecare treapta “necesara” de cunoastere este, metaforic, o “nunta” - comuniune cu esenta universului, primele doua sunt, insa, imperfecte.
Poezia se compune dintr-un prolog si trei parti (corespunzand amintitelor etape ale cunoasterii). In introducere, este invocat “capatul osiei lumii” -posibil echivalent al “nadirului latent” din poezia Din ceas, dedus... - si care este cunoasterea suprema, obiectul initierii. “Trei clare chei” deschid drumurile spre “osia lumii” (centrul solar) si, pentru ca initierea sa fie completa, este necesara strabaterea “roatelor interioare”, inchise in “anul Geei”, in urmatoarea ordine a nuntilor de cunoastere: Venus - Mercur - Soarele. Limbajul poetic e abstract, iar simbolurile folosite sunt astrologice. Modalitatea initierii poetice, pe care ne-o propune Ion Barbu, se configureaza simbolic ca geometrie astrala: din “inchisoarea Geei” (limitare la contingent) pana in “camara Soarelui” (contopirea armonioasa a Erosului si Intelectului) se parcurge, sub forma unei calatorii initiatice siderale, traseul de la cunoasterea senzoriala la contemplatia poetica, aflata sub “dominatia” triumfala a Soarelui, trecandu-se prin cercul lui Venus (erosul dionosiac) si prin cercul lui Mercur (intelectul steril): “Capat al osiei lumii! / Ceas alb, concis al minunii, / Suna-mi trei / Clare chei / Certe, sub lucid eter / Pentru cercuri de mister! // An al Geei, inchisoare, / Ocoleste roatele interioare: / Roate Venerii / Inimii // Roata capului / Mercur / In topire, in azur, / roata Soarelui / Marelui”.
Cea dintai treapta a initierii, Erosul, se afla sub semnul astrologie al lui Venus.
Tag-uri: ritmuri pentru nuntile necesare, ion barbu, poezie |
- Povestirea pe scurt la Moara cu noroc de Ioan Slavici (222208 visits)
- Povestirea pe scurt la Ion de Liviu Rebreanu (174661 visits)
- Povestirea pe scurt la Maitreyi de Mircea Eliade (129021 visits)
- Povestirea pe scurt la Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi de Camil Petrescu (103718 visits)
- Ciocoii noi si vechi de Nicolae Filimon - Rezumat pe capitole (101706 visits)
- Povestirea pe scurt a actiunii romanului Enigma Otiliei de George Calinescu (86513 visits)
- Povestirea pe scurt la Harap-Alb (60165 visits)
- Povestirea pe scurt din Morometii de Marin Preda (46496 visits)
- O noapte furtunoasa de I.L.Caragiale - Comedie in doua acte (40323 visits)
- Povestirea pe scurt la Ciocoii vechi si noi de Nicolae Filimon (38455 visits)
- Dl Goe - momentele subiectului (34911 visits)
- Comentariul poeziei In limba ta scrisa de Grigore Vieru- a treia parte (29311 visits)
- Interpretarea cuvintelor Batranei din fraza introductiva a nuvelei Moara cu noroc de Ioan Slavici (28108 visits)
- Caracterizarea personajului Marga din opera Hanu-Ancutei scrisa de Mihail Sadoveanu (25938 visits)
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat (25438 visits)
- Popa Tanda- povestirea pe momente
- Personajele din Ciocoii vechi si noi de Nicolae Filimon
- Povestirea pe scurt la Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi de Camil Petrescu
- Povestirea pe scurt din Morometii de Marin Preda
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - prima parte
- Poezia Niciodata toamna, scrisa de Tudor Arghezi - comentariu
- Poezia Focuri de primavara scrisa de Lucian Blaga - comentariu
- Subiectul operei literare Maitreyi de Mircea Eliade
- Referat despre testamentul ciobanului din balada pastorala Miorita
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat
- Povestirea pe scurt la Ion de Liviu Rebreanu
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - a doua parte
- Eseu Originea si Dezvoltarea Limbii Romane
- Povestirea pe scurt a actiunii romanului Enigma Otiliei de George Calinescu
- Popa Tanda- povestirea pe momente
- Personajele din Ciocoii vechi si noi de Nicolae Filimon
- Povestirea pe scurt la Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi de Camil Petrescu
- Povestirea pe scurt din Morometii de Marin Preda
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - prima parte
- Poezia Niciodata toamna, scrisa de Tudor Arghezi - comentariu
- Poezia Focuri de primavara scrisa de Lucian Blaga - comentariu
- Subiectul operei literare Maitreyi de Mircea Eliade
- Referat despre testamentul ciobanului din balada pastorala Miorita
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat
- Povestirea pe scurt la Ion de Liviu Rebreanu
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - a doua parte
- Eseu Originea si Dezvoltarea Limbii Romane
- Povestirea pe scurt a actiunii romanului Enigma Otiliei de George Calinescu
- Caracterizarea lui Nica din "Amintiri din copilarie"
- Literatura Romana in perioada pasoptista
- Dl Goe - momentele subiectului
- Caracterizarea lui Lica Samadaul din Moara cu Noroc
- Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi - Rezumat
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat
- Vasile Alecsandri - Pastelurile
- Praslea cel voinic - Caracterizarea personajului principal
- Poezia "Vara" de George Cosbuc - pastel
- Caracterizarea personajului principal dintr-o schita - D-l Goe
Categorie: Referate - ( Referate - Archiva)
Data Adaugarii: 07 January '11
Adaugati un link spre aceasta pagina pe blog-ul, site-ul sau forum-ul Dvs. :