FamousWhy
ROM
Biografii, Celebritati, Vedete Vacante de vis, Destinatii, Regiuni Articole, Referate, Comentarii Download programe software FamousWhy Lucruri faimoase Forum Submit Content
|


Referate


Statistics:
Visits: 1,407
Votes: 0
Fame Riser
          
Fame Rank
N/A
Fame Riser
create pool

Articole


Intreaba despre Comentariul poeziei Fantana scrisa de Ion Caraion - a treia parte

Tag-uri Populare


comentariu   poezie   referat   istorie   antichitate   personalitati   roman   mihai eminescu   opera   camil petrescu   caracterizare   lucian blaga   mihail sadoveanu   enigma otiliei   george calinescu   literatura   o scrisoare pierduta   nuvela   rezumat   marin preda   ion luca caragiale   tudor arghezi   ioan slavici   liviu rebreanu   balada   pamant   ape   continent   geografie   poet   morometii   investigatie   omor   crima   otrava   personaj  

All Tags

Famous Forum

 

Comentariul poeziei Fantana scrisa de Ion Caraion - a treia parte

 Q:   Intreaba despre Comentariul poeziei Fantana scrisa de Ion Caraion - a treia parte       
Comentariul poeziei Fantana scrisa de Ion Caraion - a treia parte Intruziunea metalului confera lumii o nota alienanta, tipica pentru mentalitatea artistului sfasiat de contradictii, mentalitatea artistului sfasiat de contradictii, mentalitate care n-a incetat sa se radicalizeze de la romantism incoace, trecand prin simbolism, expresionism si experientele avangardiste. Simetria compozitionala pare afectata de prezenta ultimului vers: "Si asta ma mahneste, Horatiu", in care exegetii au vazut, de regula, un gratuit apelativ ironic, fara nici o legatura cu Horatiu (Emil Manu, Eseu despre generatia razboiului, Ed Cartea Romaneasca, 1978).

Insa, mai degraba, in acest ultim rand s-ar cere cautat sensul programatic al poeziei, continutul dramei cuvantului. Estetica horatiana era una a armoniei, care avansa imbinarea talentului (ingenium) cu mestesugul (ars) , astfel incat natura si creatia (ceea ce numea Ion Barbu "jocul secund") sa ramana in echilibru.

Privind astfel lucrurile, "Fantana" se ofera lecturii ca un dialog implicit intre arte poetice -una clasicista si alta moderna. Scopul lui Horatiu era de a supune libertatea de creatie unui canon estetic vizand perfectiunea. Scopul postromanticilor marturiseste o tragedie gnoseologica dar si ontologica Pe de o parte, cunoasterea lor s-a largit, ingloband si categoriile negative ale existentei, criza in care a intrat omul in momentul in care a denuntat simplicitatea codului clasicist, s-a adancit si asta l-a l-a alienat si continua sa o faca Caraion o spune altcumva "asta ma mahneste".

Invocarea lui Horatiu functioneaza ca o recunoastere, poate epigonica dar sigur autoironica a faptului ca supralicitarea ideii de mestesug (ars) a dezechilibrat grav constiinta creatorului. Alte valori propune sensibilitatea moderna chiar daca ea insasi le contesta din interior - in nici un caz serenitatea cuprinsa in sintagma "utile dulci" a lui Horatiu. Pierderea increderii, sentimentul ca poetul este prizonierul materiei (de unde si versurile albe si libere), magia corupta (metamorfoza se petrece, dar rezultatul este "aluminium", nu aur) - toate acestea il mahnesc, il melancolizeaza fara leac pe lucidul scriitor contemporan.


Tag-uri: fantana, ion caraion, comentariu



Categorie: Referate  - ( Referate - Archiva)

Data Adaugarii: 10 December '10


Adaugati un link spre aceasta pagina pe blog-ul, site-ul sau forum-ul Dvs. :