Statistics:
Visits: 1,591 Votes: 1 Fame Riser |
Fame Rank
2
Fame Riser
|
|||||||||||
Comentariul poeziei Cugetarile sarmanului Dionis scrisa de Mihai Eminescu - prima parte
Q: | Intreaba despre Comentariul poeziei Cugetarile sarmanului Dionis scrisa de Mihai Eminescu - prima parte |
Inclusa in nuvela fantastica Sarmanul Dionis, poezia e creatoare de atmosfera. Elementul descriptiv-evocator se imbina cu meditatia, realizata ca monolog ironic, cu subtile elemente de umor.
Pus pe seama personajului titular al nuvelei, boem insingurat si sarac, monologul desfasoara pe cateva planuri imagini ale spatiului interior al odaii, ale conditiei sociale a eroului, dorintele si existenta lui precara. Fara a ramane la nivelul discursiv al monologurilor evocative, textul are, in primul rand, un pronuntat caracter afectiv pe care elementele compozitionale il exprima sugestiv: interjectii (una dintre ele deschide poemul), suspensie, interogatii, implicarea persoanei I, suita de verbe la conditional-optativ.
Intr-un moment de ragaz, vegheat de lumanare si infrigurat in odaia invad ata de paianjeni, plosnite si pureci, cu motanul blazat alaturi, Dionis viseaza la o cana cu vin, la o tigara, indura frigul si percepe spatiul inconjurator cu simturi acutizate: lumanarea e pe sfarsite, fereastra scartaie, miauna motanii in pod, roiuri de plosnite calatoresc sub privirea contemplativa ingaduitoare a adolescentului poet. Inscenand acest cadru si atribuindu-i valente comic-duioase, el face din vietatile minuscule “personaje†intr-o lume a necuvantatoarelor, in care se situeaza el insusi, facand haz de necaz. In aceasta lume†Jntr-un roi mai de un stanjen II Au iesit la promenada - ce petrecere gentila. I Plosnita ceea-i batrana, cuvios in mers paseste; I Cela-i cavaler... e iute... oare stie frantuzeste? I Cea ce-ncunjura multimea i-o romantica copila†.In acelasi context, poetul vorbeste motanului: “Mai motane, I Vino-ncoa sa stam de vorba, unice amic si ornic. I De-ar fi-n lume-un stat de mate, zau! ca-n el te-as pune vornic, I Ca sa stii si tu odata, boieria ce-i, sarmane!â€.
Monologul ia, din loc in loc, forma discursului dubitativ. Supozitiile si inscenarea umoristic-ironica se intalnesc:†De-ar fi-n lume numai mate - tot poet as fi? Totuna: I Mieunand in ode nalte, tragic miorlaind - un Garrick, I Ziua tologit la soare, pandind cozile de soaric, I Noaptea-n pod, cerdac si stresini heinizand duios la lunaâ€.
Pus pe seama personajului titular al nuvelei, boem insingurat si sarac, monologul desfasoara pe cateva planuri imagini ale spatiului interior al odaii, ale conditiei sociale a eroului, dorintele si existenta lui precara. Fara a ramane la nivelul discursiv al monologurilor evocative, textul are, in primul rand, un pronuntat caracter afectiv pe care elementele compozitionale il exprima sugestiv: interjectii (una dintre ele deschide poemul), suspensie, interogatii, implicarea persoanei I, suita de verbe la conditional-optativ.
Intr-un moment de ragaz, vegheat de lumanare si infrigurat in odaia invad ata de paianjeni, plosnite si pureci, cu motanul blazat alaturi, Dionis viseaza la o cana cu vin, la o tigara, indura frigul si percepe spatiul inconjurator cu simturi acutizate: lumanarea e pe sfarsite, fereastra scartaie, miauna motanii in pod, roiuri de plosnite calatoresc sub privirea contemplativa ingaduitoare a adolescentului poet. Inscenand acest cadru si atribuindu-i valente comic-duioase, el face din vietatile minuscule “personaje†intr-o lume a necuvantatoarelor, in care se situeaza el insusi, facand haz de necaz. In aceasta lume†Jntr-un roi mai de un stanjen II Au iesit la promenada - ce petrecere gentila. I Plosnita ceea-i batrana, cuvios in mers paseste; I Cela-i cavaler... e iute... oare stie frantuzeste? I Cea ce-ncunjura multimea i-o romantica copila†.In acelasi context, poetul vorbeste motanului: “Mai motane, I Vino-ncoa sa stam de vorba, unice amic si ornic. I De-ar fi-n lume-un stat de mate, zau! ca-n el te-as pune vornic, I Ca sa stii si tu odata, boieria ce-i, sarmane!â€.
Monologul ia, din loc in loc, forma discursului dubitativ. Supozitiile si inscenarea umoristic-ironica se intalnesc:†De-ar fi-n lume numai mate - tot poet as fi? Totuna: I Mieunand in ode nalte, tragic miorlaind - un Garrick, I Ziua tologit la soare, pandind cozile de soaric, I Noaptea-n pod, cerdac si stresini heinizand duios la lunaâ€.
Tag-uri: comentariu, poezie, cugetarile sarmanului dionis, personaj, monolog |
- Povestirea pe scurt la Moara cu noroc de Ioan Slavici (222208 visits)
- Povestirea pe scurt la Ion de Liviu Rebreanu (174661 visits)
- Povestirea pe scurt la Maitreyi de Mircea Eliade (129021 visits)
- Povestirea pe scurt la Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi de Camil Petrescu (103718 visits)
- Ciocoii noi si vechi de Nicolae Filimon - Rezumat pe capitole (101706 visits)
- Povestirea pe scurt a actiunii romanului Enigma Otiliei de George Calinescu (86513 visits)
- Povestirea pe scurt la Harap-Alb (60165 visits)
- Povestirea pe scurt din Morometii de Marin Preda (46496 visits)
- O noapte furtunoasa de I.L.Caragiale - Comedie in doua acte (40323 visits)
- Povestirea pe scurt la Ciocoii vechi si noi de Nicolae Filimon (38455 visits)
- Dl Goe - momentele subiectului (34911 visits)
- Comentariul poeziei In limba ta scrisa de Grigore Vieru- a treia parte (29311 visits)
- Interpretarea cuvintelor Batranei din fraza introductiva a nuvelei Moara cu noroc de Ioan Slavici (28108 visits)
- Caracterizarea personajului Marga din opera Hanu-Ancutei scrisa de Mihail Sadoveanu (25938 visits)
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat (25438 visits)
- Popa Tanda- povestirea pe momente
- Personajele din Ciocoii vechi si noi de Nicolae Filimon
- Povestirea pe scurt la Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi de Camil Petrescu
- Povestirea pe scurt din Morometii de Marin Preda
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - prima parte
- Poezia Niciodata toamna, scrisa de Tudor Arghezi - comentariu
- Poezia Focuri de primavara scrisa de Lucian Blaga - comentariu
- Subiectul operei literare Maitreyi de Mircea Eliade
- Referat despre testamentul ciobanului din balada pastorala Miorita
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat
- Povestirea pe scurt la Ion de Liviu Rebreanu
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - a doua parte
- Eseu Originea si Dezvoltarea Limbii Romane
- Povestirea pe scurt a actiunii romanului Enigma Otiliei de George Calinescu
- Popa Tanda- povestirea pe momente
- Personajele din Ciocoii vechi si noi de Nicolae Filimon
- Povestirea pe scurt la Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi de Camil Petrescu
- Povestirea pe scurt din Morometii de Marin Preda
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - prima parte
- Poezia Niciodata toamna, scrisa de Tudor Arghezi - comentariu
- Poezia Focuri de primavara scrisa de Lucian Blaga - comentariu
- Subiectul operei literare Maitreyi de Mircea Eliade
- Referat despre testamentul ciobanului din balada pastorala Miorita
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat
- Povestirea pe scurt la Ion de Liviu Rebreanu
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - a doua parte
- Eseu Originea si Dezvoltarea Limbii Romane
- Povestirea pe scurt a actiunii romanului Enigma Otiliei de George Calinescu
- Caracterizarea lui Nica din "Amintiri din copilarie"
- Literatura Romana in perioada pasoptista
- Dl Goe - momentele subiectului
- Caracterizarea lui Lica Samadaul din Moara cu Noroc
- Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi - Rezumat
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat
- Vasile Alecsandri - Pastelurile
- Praslea cel voinic - Caracterizarea personajului principal
- Poezia "Vara" de George Cosbuc - pastel
- Caracterizarea personajului principal dintr-o schita - D-l Goe
Categorie: Referate - ( Referate - Archiva)
Data Adaugarii: 05 January '11
Adaugati un link spre aceasta pagina pe blog-ul, site-ul sau forum-ul Dvs. :