Statistics:
Visits: 1,408 Votes: 0 Fame Riser |
Fame Rank
N/A
Fame Riser
|
|||||||||||
Comentariul poeziei Glossa scrisa de Mihai Eminescu - a treia parte
Q: | Intreaba despre Comentariul poeziei Glossa scrisa de Mihai Eminescu - a treia parte |
In Glossa, Eminescu s-a inspirat din Cugetarile lui Oxenstierna, diplomat suedez din secolul al XVII-lea, cancelar al regelui Suediei, Gustav II Adolf, a carui opera a fost tradusa si la noi, pe la mijlocul veacului trecut. In Curierul de iasi (1876), Eminescu reproduce un fragment din Cugetarile lui Oxenstierna, sub titlul: Comedia cea de obste, in care diplomatul suedez recomanda conditia de spectator, pe care o considera privilegiata "in scurt: acest fel este comedia lumii acestia, si cela ce vrea sa aiba zabava cu liniste, sa se puie intr-un unghi mic, de unde sa poata cu odihna ca sa fie privitorul si unde sa nu fie nicidecum cunoscut, ca sa poata far-de grija a batjocori dupa cum se cade". Acesta este izvorul direct de inspiratie al Glossei, insa Eminescu cunostea, foarte bine si ama
Ca si Oxenstierna, Eminescu recomanda conditia de spectator, care i se pare privilegiata "Privitor ca la teatru/ Tu in lume sa te-nchipui:/ Joace unul si pe patru/ Totusi tu ghici-vei chipu-i". Fara indoiala ca Eminescu a avut in minte cugetarile lui Marc Aureliu, cand afirma "Tot ce-a fost ori o sa fie/ in prezent le-avem pe toate". Versul: "Alte masti, aceeasi piesa" nu este decat o parafraza dupa Marc Aureliu. Originalitatea lui Eminescu, in tratarea motivului, se observa mai ales, atunci cand isi pune problema regizorului spectacolului. La Eminescu, regizorul nu mai este nici Soarta, nici Dumnezeu, ci "Vointa oarba de a trai", care se insinueaza subtextual, in versurile: "Caci acelorasi mijloace/ Se supun cate exista/ Si de mii de ani incoace/ Lumea-i vesela si trista", altfel spus, Eminescu trece motivul lumii ca teatru prin filtrul schopenhauerianismului. Atitudinea pe care o sustine Eminescu, in fata spectacolului lumii, este "ataraxia" stoica "Ataraxia" [a - fara taraxis - tulburare] este o atitudine de liniste netulburata de indiferenta de nepasare, de seninatate si de echilibru, de eliberare de pasiuni, de infruntare, cu barbatie, a vicisitudinilor existentei. De unde se poate vedea ca Eminescu cunostea, cum nu se poate mai bine, filosofia stoica de la stoicismul timpuriu, pana la cel mijlociu si tarziu, Epictet si Marc Aureliu.
nuntit, circulatia motivului, dupa cum se poate lesne observa din textul poeziei sale, in care unele referinte si trimiteri sunt mai mult decat transparente, evidente.
Ca si Oxenstierna, Eminescu recomanda conditia de spectator, care i se pare privilegiata "Privitor ca la teatru/ Tu in lume sa te-nchipui:/ Joace unul si pe patru/ Totusi tu ghici-vei chipu-i". Fara indoiala ca Eminescu a avut in minte cugetarile lui Marc Aureliu, cand afirma "Tot ce-a fost ori o sa fie/ in prezent le-avem pe toate". Versul: "Alte masti, aceeasi piesa" nu este decat o parafraza dupa Marc Aureliu. Originalitatea lui Eminescu, in tratarea motivului, se observa mai ales, atunci cand isi pune problema regizorului spectacolului. La Eminescu, regizorul nu mai este nici Soarta, nici Dumnezeu, ci "Vointa oarba de a trai", care se insinueaza subtextual, in versurile: "Caci acelorasi mijloace/ Se supun cate exista/ Si de mii de ani incoace/ Lumea-i vesela si trista", altfel spus, Eminescu trece motivul lumii ca teatru prin filtrul schopenhauerianismului. Atitudinea pe care o sustine Eminescu, in fata spectacolului lumii, este "ataraxia" stoica "Ataraxia" [a - fara taraxis - tulburare] este o atitudine de liniste netulburata de indiferenta de nepasare, de seninatate si de echilibru, de eliberare de pasiuni, de infruntare, cu barbatie, a vicisitudinilor existentei. De unde se poate vedea ca Eminescu cunostea, cum nu se poate mai bine, filosofia stoica de la stoicismul timpuriu, pana la cel mijlociu si tarziu, Epictet si Marc Aureliu.
Tag-uri: glossa, mihai eminescu, referat |
- Povestirea pe scurt la Moara cu noroc de Ioan Slavici (222208 visits)
- Povestirea pe scurt la Ion de Liviu Rebreanu (174661 visits)
- Povestirea pe scurt la Maitreyi de Mircea Eliade (129021 visits)
- Povestirea pe scurt la Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi de Camil Petrescu (103718 visits)
- Ciocoii noi si vechi de Nicolae Filimon - Rezumat pe capitole (101706 visits)
- Povestirea pe scurt a actiunii romanului Enigma Otiliei de George Calinescu (86513 visits)
- Povestirea pe scurt la Harap-Alb (60165 visits)
- Povestirea pe scurt din Morometii de Marin Preda (46496 visits)
- O noapte furtunoasa de I.L.Caragiale - Comedie in doua acte (40323 visits)
- Povestirea pe scurt la Ciocoii vechi si noi de Nicolae Filimon (38455 visits)
- Dl Goe - momentele subiectului (34911 visits)
- Comentariul poeziei In limba ta scrisa de Grigore Vieru- a treia parte (29311 visits)
- Interpretarea cuvintelor Batranei din fraza introductiva a nuvelei Moara cu noroc de Ioan Slavici (28108 visits)
- Caracterizarea personajului Marga din opera Hanu-Ancutei scrisa de Mihail Sadoveanu (25938 visits)
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat (25438 visits)
- Popa Tanda- povestirea pe momente
- Personajele din Ciocoii vechi si noi de Nicolae Filimon
- Povestirea pe scurt la Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi de Camil Petrescu
- Povestirea pe scurt din Morometii de Marin Preda
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - prima parte
- Poezia Niciodata toamna, scrisa de Tudor Arghezi - comentariu
- Poezia Focuri de primavara scrisa de Lucian Blaga - comentariu
- Subiectul operei literare Maitreyi de Mircea Eliade
- Referat despre testamentul ciobanului din balada pastorala Miorita
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat
- Povestirea pe scurt la Ion de Liviu Rebreanu
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - a doua parte
- Eseu Originea si Dezvoltarea Limbii Romane
- Povestirea pe scurt a actiunii romanului Enigma Otiliei de George Calinescu
- Popa Tanda- povestirea pe momente
- Personajele din Ciocoii vechi si noi de Nicolae Filimon
- Povestirea pe scurt la Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi de Camil Petrescu
- Povestirea pe scurt din Morometii de Marin Preda
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - prima parte
- Poezia Niciodata toamna, scrisa de Tudor Arghezi - comentariu
- Poezia Focuri de primavara scrisa de Lucian Blaga - comentariu
- Subiectul operei literare Maitreyi de Mircea Eliade
- Referat despre testamentul ciobanului din balada pastorala Miorita
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat
- Povestirea pe scurt la Ion de Liviu Rebreanu
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - a doua parte
- Eseu Originea si Dezvoltarea Limbii Romane
- Povestirea pe scurt a actiunii romanului Enigma Otiliei de George Calinescu
- Caracterizarea lui Nica din "Amintiri din copilarie"
- Literatura Romana in perioada pasoptista
- Dl Goe - momentele subiectului
- Caracterizarea lui Lica Samadaul din Moara cu Noroc
- Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi - Rezumat
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat
- Vasile Alecsandri - Pastelurile
- Praslea cel voinic - Caracterizarea personajului principal
- Poezia "Vara" de George Cosbuc - pastel
- Caracterizarea personajului principal dintr-o schita - D-l Goe
Categorie: Referate - ( Referate - Archiva)
Data Adaugarii: 13 December '10
Adaugati un link spre aceasta pagina pe blog-ul, site-ul sau forum-ul Dvs. :