Statistics:
Visits: 1,051 Votes: 0 Fame Riser |
Fame Rank
N/A
Fame Riser
|
|||||||||||
Zeul Prajapati
Q: | Intreaba despre Zeul Prajapati |
In credinta indiana, Prajapati detine rolul demiurgului care pune ordine in unitatea inca nemanifestata. Este considerat fiinta primordiala, stapanul tuturor fiintelor create. Este al treizeci si patrulea zeu, alaturi de cei treizeci si trei, reunindu-i si conferindu-le un caracter unitar.
Totul este cuprins de Prajapati: el este Universul, timpul si altarul sacrificiilor. El a creat ziua si noaptea, anotimpurile, viata si moartea.
Exista numeroase legende care il au pe Prajapati ca personal central. Una dintre acestea este cea care dovedeste caracterul zeului de fiinta primordiala, de cel care a pus in miscare procesul evolutiv al lumii. La inceput, conform acestor povestiri, era numai apa. Apele au inceput sa fiarba, sa clocoteasca si din ele a aparut un ou.
Din acest ou s-a nascut Prajapati, stapanul creaturilor si al posteritatii. La momentul potrivit, zeul sparge oul, insa decide sa nu il paraseasca si astfel ramane, timp de un an plutind in coaja sa. Anului respectiv corespunde perioadei in cate toate lucrurile si oamenii au luat fiinta.
Tot ceea ce a fost necesar pentru crearea lumii a fost ca zeul sa rosteasca unele cuvinte magice. Dupa ce Prajapati spune “Bhur†apare Pamantul. Rosteste “Bhuvar†si apare aerul. Si cerul apare tot ca urmare a rostirii unui cuvant magic, acesta fiind “Suvar†. Din aceste 5 silabe concepe cele 5 anotimpuri.
Exista foarte multe asemanari, izbitoare chiar, intre actul creatiei in mitologia indiei ÅŸi actul creator care este propovaduit de credinta crestina. Atat Dumnezeu cat si zeul indian au faurit intrega lume intr-un anumit numar de zile, urmand numai ca apoi sa creeze fiintele umane si animalele. O alta asemanare consta in faptul ca, dupa ce au incheiat actul nasterii lumii, ambii creatori au stat un timp pentru a se odihi, fiind foarte istoviti, dar mai ales pentru a contempla actul creatiei lor.
Dupa ce zeul Prajapati isi termina creatia, se ridica in picioare, parasindu-si oul in care statuse atata timp. Prajbati s-a nascut la varsta de 1.000 de ani. Din gura sa el faureste zeii, iar acestia, abia creati iau in stapanire cerul. Din sufletul sau interior creeaza spiritele rele, Asura. Abia create, acestea iau in stapanire Pamantul, ei reprezentand tenebrele. Prajapati da apoi nastere oamenilor, cantecelor, Soarelui.
Acesta reprezinta anul, iar incheieturile sale sunt cele doua imbinari ale zilei si noptii, ale lunii pline si lunii noi si inceputul anotimpurilor. Celebrarea ritualului este echivalentul actului creator, el reunind ceea ce a fost dispersat, reface unitatea primordiala, da coerenta si structura lumii.
Prajapati mai este reprezentat in chip de Brahma, stapanul si parintele tuturor creaturilor.
Sursa Imaginii - atmajyoti.org
Totul este cuprins de Prajapati: el este Universul, timpul si altarul sacrificiilor. El a creat ziua si noaptea, anotimpurile, viata si moartea.
Exista numeroase legende care il au pe Prajapati ca personal central. Una dintre acestea este cea care dovedeste caracterul zeului de fiinta primordiala, de cel care a pus in miscare procesul evolutiv al lumii. La inceput, conform acestor povestiri, era numai apa. Apele au inceput sa fiarba, sa clocoteasca si din ele a aparut un ou.
Din acest ou s-a nascut Prajapati, stapanul creaturilor si al posteritatii. La momentul potrivit, zeul sparge oul, insa decide sa nu il paraseasca si astfel ramane, timp de un an plutind in coaja sa. Anului respectiv corespunde perioadei in cate toate lucrurile si oamenii au luat fiinta.
Tot ceea ce a fost necesar pentru crearea lumii a fost ca zeul sa rosteasca unele cuvinte magice. Dupa ce Prajapati spune “Bhur†apare Pamantul. Rosteste “Bhuvar†si apare aerul. Si cerul apare tot ca urmare a rostirii unui cuvant magic, acesta fiind “Suvar†. Din aceste 5 silabe concepe cele 5 anotimpuri.
Exista foarte multe asemanari, izbitoare chiar, intre actul creatiei in mitologia indiei ÅŸi actul creator care este propovaduit de credinta crestina. Atat Dumnezeu cat si zeul indian au faurit intrega lume intr-un anumit numar de zile, urmand numai ca apoi sa creeze fiintele umane si animalele. O alta asemanare consta in faptul ca, dupa ce au incheiat actul nasterii lumii, ambii creatori au stat un timp pentru a se odihi, fiind foarte istoviti, dar mai ales pentru a contempla actul creatiei lor.
Dupa ce zeul Prajapati isi termina creatia, se ridica in picioare, parasindu-si oul in care statuse atata timp. Prajbati s-a nascut la varsta de 1.000 de ani. Din gura sa el faureste zeii, iar acestia, abia creati iau in stapanire cerul. Din sufletul sau interior creeaza spiritele rele, Asura. Abia create, acestea iau in stapanire Pamantul, ei reprezentand tenebrele. Prajapati da apoi nastere oamenilor, cantecelor, Soarelui.
Acesta reprezinta anul, iar incheieturile sale sunt cele doua imbinari ale zilei si noptii, ale lunii pline si lunii noi si inceputul anotimpurilor. Celebrarea ritualului este echivalentul actului creator, el reunind ceea ce a fost dispersat, reface unitatea primordiala, da coerenta si structura lumii.
Prajapati mai este reprezentat in chip de Brahma, stapanul si parintele tuturor creaturilor.
Sursa Imaginii - atmajyoti.org
- Care au fost factorii si etapele romanizarii Daciei (8310 visits)
- Zeita Atena (7428 visits)
- Spartanii si modelul lor de educatie (5904 visits)
- Legenda regelui Arthur (5397 visits)
- Razboaiele ruso-austro-turce pe teritoriul Tarilor Romane si consecintele lor (5222 visits)
- Politica externa a lui Vlad Tepes (5134 visits)
- Personalitatile culturale ale perioadei interbelice (4812 visits)
- Cauzele revolutiei de la 1848-1849 (4710 visits)
- Tutankhamon, cel mai celebru faraon egiptean (4604 visits)
- Politica interna a lui Stefan cel Mare (4501 visits)
- Politica interna a lui Vlad Tepes (4460 visits)
- Ghilgames (4381 visits)
- Zeul Hermes (4375 visits)
- Familia in perioada medievala (4314 visits)
- Importanta Revolutiei Franceze (4054 visits)
- Mestesugurile si comertul intern in lumea romaneasca in secolele XIV si XV
- Razboaiele ruso-austro-turce pe teritoriul Tarilor Romane si consecintele lor
- Anahita
- Castigarea independentei Tarii Romanesti de catre Mihai Viteazul
- Problema nationala in Transilvania si Banatul aflate sub stapanire straina
- Problema nationala in Bucovina, Dobrogea si Basarabia aflate sub stapanire straina
- Activitatea " monstruoasei coalitii " si declinul domniei lui Cuza
- Rolul istoric al lui Alexandru loan Cuza
- Raporturile dintre Atena, Persia si Sparta in perioada posterioara pacii lui Antalcidas
- Marea Piramida, apogeul arhitecturii ehiptene
- Emanciparea Moldovei lui Stefan cel Mare de sub suzeranitatea Poloniei
- O caracterizare generala a secolului al XVI-lea
- Care era situatia internationala inainte de izbucnirea rascoalei conduse de Gheorghe Doja
- Mestesugurile si comertul intern in lumea romaneasca in secolele XIV si XV
- Razboaiele ruso-austro-turce pe teritoriul Tarilor Romane si consecintele lor
- Razboiul impotriva samnitilor purtat de romanii condusi de generalul Dentatus-partea 2
- Razboiul impotriva samnitilor purtat de romanii condusi de generalul Dentatus
- Sistemul tetarhic antic de conducere
- Constantinopol, capitala lui Constantin cel Mare
Categorie: Istorie si Civilizatie - ( Istorie si Civilizatie - Archiva)
Data Adaugarii: 07 February '08
Adaugati un link spre aceasta pagina pe blog-ul, site-ul sau forum-ul Dvs. :