Statistics:
Visits: 1,922 Votes: 0 Fame Riser |
Fame Rank
N/A
Fame Riser
|
|||||||||||
Riga Crypto si lapona Enigel - continut
Q: | Intreaba despre Riga Crypto si lapona Enigel - continut |
Poemul este constituit dintr-un prolog si balada propriu-zisa.
Balada zisa si in alte situatii similare (deci repatata ritualic) respecta structura acestei specii : prezentarea eroilor, aventura, deznodamantul Intalnirea ciupercii cu lapona in spatiul vitalitatii fecunde al poienii definit prin ‘fragezime, ‘aer ud’, ‘muschiul crud’, ‘covoare de racoare’, constituie intriga baladei.
Faptura feminina ispitita de somn si vis este un oaspete primit cu fast in regatul umbros si umed de insusi regele acestuia insotit ca intr-o ceremonie ‘de enunucul lui batran’ – forma caricaturala si revers absolut al hermafroditului cu care realizeaza in fapt cuplul perfect. Ispitirea – petitul – si refuzul ei apar prezentate intr-un dialog.
‘Fragii’, fruct al ispitei, sunt alesi, probabil, pentru apropierea fnetica formata prin aliteratia ‘fragii fragezi’, astefl imparatia pe care mirele i-o ofera virtualei sale mirese isi are nucleul simbolic in acest fruct analog marului din gradina Edenului. Ispita este reluata si amplificata prin ‘dulceata’ din a doua oferta si apoi prin trofeul maxim –mirele insusi : ‘Daca pleci sa culegi/ Incepi, rogu-te cu mine’.
Pentru Enigel, ‘somnul fraged si racoarea’ definesc devenirea carnii – ‘unduirea’, potrivit vocabularului poetic barbian. Umbra racoroasa este tranzitia intre intunericul inghetat al Nordului si lumina Sudului. Soarele, astrul tutelar si calauzitor spre Sud, e si stapanul ‘sufletului-fantana’ si al ‘roatei albe ‘ din adancurile lui, determinandu-i cresterea dupa cum umbra sporeste ‘carnea’ : ‘La soare roata se mareste/ La umbra numai carnea creste/ Si somn e carnea, se dezumfla/ Dar vant si umbra iar o umfla’.
De remarcat, metafora ‘sufletului-fantana’ (adanc si oglinda ce capteaza lumina), reprezentand constiinta si intelectul, cu capacitatea sa de a forma/ ascunde formarea lumii esterioare este atribuita doar fiintei umnae – ‘fiara batrana’ dependenta de soare, dar fascinata de lumea somnolenta a visului infrarational si a carnii. Pentrul necoptul ‘Riga’, soarele nu e lumina ci ‘macel’ rosu cu ‘pete fel de fel’ – dubla trimitere : la petele solare cunoscute din astrofizica, dar si infatisarea ulterioara, ‘nebuna’ a ciupercii.
Firavul rege ‘fraged’ incearca tardiv sa treaca ‘de partea umbrei moi’ dar Soarele aprins inel nunteste cu Crypto, oglindindu-se in pielea-i cheala facand sa plezneasca ‘ascunsa-i inima’.
Afundurile ciupercii, analoage ‘sufletului-fantana’ uman, vor musti de venin si rosu untdelemn arse de focul Soarelui. ‘Marele / Nun si Stea’ (ritmuri pentru nuntile necesare) ii pecetluieste, adica il insemneaza si il descifreaza definitiv. Riga devine nebun, nebunia fiind forma bufa degradata a intelepciunii.
Deznodamantul – adresare directa- ca forma de imbarbatare, dar si de revelare a invataturii, prezinta noua stare a personajelor: desi indurerata, Enigel nu se schimba, ea ramane ‘prea cuminte’, echilibrata(‘linistita’) , (‘dreapta’) prin ratiune.
Crypto insa va rataci (asa cum mintea lui e ratacita) intr-o tovarasie infernala : in locul batranului eunuc, ‘laurul-balaurul’- recunoastem in euforie cuvantul ‘aurul’ corupt in semnificatiile sale alchimice si ‘masalarita’, perechea lui feminina otravitoare.
Cu alaiul lui ratacitor, Crypto va pleca fara tinta (ratacire inseamna si abatere de la drum, pierdere), purtand cu sine pretutindeni imparatia otravirii si nebuniei.
Balada zisa si in alte situatii similare (deci repatata ritualic) respecta structura acestei specii : prezentarea eroilor, aventura, deznodamantul Intalnirea ciupercii cu lapona in spatiul vitalitatii fecunde al poienii definit prin ‘fragezime, ‘aer ud’, ‘muschiul crud’, ‘covoare de racoare’, constituie intriga baladei.
Faptura feminina ispitita de somn si vis este un oaspete primit cu fast in regatul umbros si umed de insusi regele acestuia insotit ca intr-o ceremonie ‘de enunucul lui batran’ – forma caricaturala si revers absolut al hermafroditului cu care realizeaza in fapt cuplul perfect. Ispitirea – petitul – si refuzul ei apar prezentate intr-un dialog.
‘Fragii’, fruct al ispitei, sunt alesi, probabil, pentru apropierea fnetica formata prin aliteratia ‘fragii fragezi’, astefl imparatia pe care mirele i-o ofera virtualei sale mirese isi are nucleul simbolic in acest fruct analog marului din gradina Edenului. Ispita este reluata si amplificata prin ‘dulceata’ din a doua oferta si apoi prin trofeul maxim –mirele insusi : ‘Daca pleci sa culegi/ Incepi, rogu-te cu mine’.
Pentru Enigel, ‘somnul fraged si racoarea’ definesc devenirea carnii – ‘unduirea’, potrivit vocabularului poetic barbian. Umbra racoroasa este tranzitia intre intunericul inghetat al Nordului si lumina Sudului. Soarele, astrul tutelar si calauzitor spre Sud, e si stapanul ‘sufletului-fantana’ si al ‘roatei albe ‘ din adancurile lui, determinandu-i cresterea dupa cum umbra sporeste ‘carnea’ : ‘La soare roata se mareste/ La umbra numai carnea creste/ Si somn e carnea, se dezumfla/ Dar vant si umbra iar o umfla’.
De remarcat, metafora ‘sufletului-fantana’ (adanc si oglinda ce capteaza lumina), reprezentand constiinta si intelectul, cu capacitatea sa de a forma/ ascunde formarea lumii esterioare este atribuita doar fiintei umnae – ‘fiara batrana’ dependenta de soare, dar fascinata de lumea somnolenta a visului infrarational si a carnii. Pentrul necoptul ‘Riga’, soarele nu e lumina ci ‘macel’ rosu cu ‘pete fel de fel’ – dubla trimitere : la petele solare cunoscute din astrofizica, dar si infatisarea ulterioara, ‘nebuna’ a ciupercii.
Firavul rege ‘fraged’ incearca tardiv sa treaca ‘de partea umbrei moi’ dar Soarele aprins inel nunteste cu Crypto, oglindindu-se in pielea-i cheala facand sa plezneasca ‘ascunsa-i inima’.
Afundurile ciupercii, analoage ‘sufletului-fantana’ uman, vor musti de venin si rosu untdelemn arse de focul Soarelui. ‘Marele / Nun si Stea’ (ritmuri pentru nuntile necesare) ii pecetluieste, adica il insemneaza si il descifreaza definitiv. Riga devine nebun, nebunia fiind forma bufa degradata a intelepciunii.
Deznodamantul – adresare directa- ca forma de imbarbatare, dar si de revelare a invataturii, prezinta noua stare a personajelor: desi indurerata, Enigel nu se schimba, ea ramane ‘prea cuminte’, echilibrata(‘linistita’) , (‘dreapta’) prin ratiune.
Crypto insa va rataci (asa cum mintea lui e ratacita) intr-o tovarasie infernala : in locul batranului eunuc, ‘laurul-balaurul’- recunoastem in euforie cuvantul ‘aurul’ corupt in semnificatiile sale alchimice si ‘masalarita’, perechea lui feminina otravitoare.
Cu alaiul lui ratacitor, Crypto va pleca fara tinta (ratacire inseamna si abatere de la drum, pierdere), purtand cu sine pretutindeni imparatia otravirii si nebuniei.
Tag-uri: riga crypto si lapona enigel, balada, prolog |
- Povestirea pe scurt la Moara cu noroc de Ioan Slavici (222208 visits)
- Povestirea pe scurt la Ion de Liviu Rebreanu (174661 visits)
- Povestirea pe scurt la Maitreyi de Mircea Eliade (129021 visits)
- Povestirea pe scurt la Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi de Camil Petrescu (103718 visits)
- Ciocoii noi si vechi de Nicolae Filimon - Rezumat pe capitole (101706 visits)
- Povestirea pe scurt a actiunii romanului Enigma Otiliei de George Calinescu (86513 visits)
- Povestirea pe scurt la Harap-Alb (60165 visits)
- Povestirea pe scurt din Morometii de Marin Preda (46496 visits)
- O noapte furtunoasa de I.L.Caragiale - Comedie in doua acte (40323 visits)
- Povestirea pe scurt la Ciocoii vechi si noi de Nicolae Filimon (38455 visits)
- Dl Goe - momentele subiectului (34911 visits)
- Comentariul poeziei In limba ta scrisa de Grigore Vieru- a treia parte (29311 visits)
- Interpretarea cuvintelor Batranei din fraza introductiva a nuvelei Moara cu noroc de Ioan Slavici (28108 visits)
- Caracterizarea personajului Marga din opera Hanu-Ancutei scrisa de Mihail Sadoveanu (25938 visits)
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat (25438 visits)
- Popa Tanda- povestirea pe momente
- Personajele din Ciocoii vechi si noi de Nicolae Filimon
- Povestirea pe scurt la Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi de Camil Petrescu
- Povestirea pe scurt din Morometii de Marin Preda
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - prima parte
- Poezia Niciodata toamna, scrisa de Tudor Arghezi - comentariu
- Poezia Focuri de primavara scrisa de Lucian Blaga - comentariu
- Subiectul operei literare Maitreyi de Mircea Eliade
- Referat despre testamentul ciobanului din balada pastorala Miorita
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat
- Povestirea pe scurt la Ion de Liviu Rebreanu
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - a doua parte
- Eseu Originea si Dezvoltarea Limbii Romane
- Povestirea pe scurt a actiunii romanului Enigma Otiliei de George Calinescu
- Popa Tanda- povestirea pe momente
- Personajele din Ciocoii vechi si noi de Nicolae Filimon
- Povestirea pe scurt la Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi de Camil Petrescu
- Povestirea pe scurt din Morometii de Marin Preda
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - prima parte
- Poezia Niciodata toamna, scrisa de Tudor Arghezi - comentariu
- Poezia Focuri de primavara scrisa de Lucian Blaga - comentariu
- Subiectul operei literare Maitreyi de Mircea Eliade
- Referat despre testamentul ciobanului din balada pastorala Miorita
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat
- Povestirea pe scurt la Ion de Liviu Rebreanu
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - a doua parte
- Eseu Originea si Dezvoltarea Limbii Romane
- Povestirea pe scurt a actiunii romanului Enigma Otiliei de George Calinescu
- Caracterizarea lui Nica din "Amintiri din copilarie"
- Literatura Romana in perioada pasoptista
- Dl Goe - momentele subiectului
- Caracterizarea lui Lica Samadaul din Moara cu Noroc
- Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi - Rezumat
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat
- Vasile Alecsandri - Pastelurile
- Praslea cel voinic - Caracterizarea personajului principal
- Poezia "Vara" de George Cosbuc - pastel
- Caracterizarea personajului principal dintr-o schita - D-l Goe
Categorie: Referate - ( Referate - Archiva)
Data Adaugarii: 15 April '09
Adaugati un link spre aceasta pagina pe blog-ul, site-ul sau forum-ul Dvs. :