Statistics:
Visits: 9,187 Votes: 4 Fame Riser |
Fame Rank
7.2
Fame Riser
|
|||||||||||
Structura compozitionala a baladei 'Riga Crypto si Lapona Enigel' de Ion Barbu
Q: | Intreaba despre Structura compozitionala a baladei 'Riga Crypto si Lapona Enigel' de Ion Barbu |
I.Scrisa in 1924.si publicata in Revista romana (anul I, nr. 1, 1 iunie), Riga Crypto si lapona Enigel este balada caracterizata de insusi autorul drept un "Luceafar intors ".
Alcatuita din doua parti, poezia este o demonstrare a ideii ca inereatul (reprezentand puritatea) trebuie pastrat, orice iesire din acest stadiu insemnand intrarea in circuitul "facutului", care duce ireversibil spre moarte.
Optiunea poetului a fost exprimata si in versurile:
"II lasa-n pacea-ntaie a lui,
Ca vinovat e tot facutul
Si sfant, doar nunta, inceputul". (Oul dogmatic).
II. Structura compozitionala a baladei evidentiaza mai multe aspecte:
1. La nivel formal, Riga Crypto este alcatuita din doua parti, fiecare dintre ele prezentand cate o nunta: a) una reala, consumata, implinita si b) una initiatic a, neimplinita, modificata in final, prin casatoria lui Crypto cu masalarita.
a) Partea I (strofele I - IV) prezinta scenariul unei nunti cu vin vechi si "beteli cufunda". in acest cadru, menestrelul este rugat sa mai spuna o data povestea Rigai Crypto. Naratorul (un fel de poet-lautar, specific spatiului romantic apusean) este "trist" si "aburit", fapt care ar putea sugera tenta elegiaca a "zicerii" sale; momentul ales ("la spartul nuntii") este lipsit de solemnitate, ca si spatiul in care se va repeta, in alte conditii, "cantecul larg", al menestrelului (in camara).
b) Partea a II-a (strofele V-XXVII) cuprinde povestea nuntirii nerealizate a doi parteneri apartinand unor regnuri diferite: o ciuperca si o fata.
Crypto este rege peste ciuperci si isi traieste "in pat de rau si-n huma unsa" existenta eterna.
El se indragosteste de Enigel (o fata-venita din Laponia si al carei nume aminteste numele raului tatarasc bigul (arata T. Vianu); mergand cu turmele ei de reni, spre sud, la pasunat, fata este ademenita de Crypto.
Aspiratia erotica a lui Crypto exercita o atractie asupra lui Enigel, astfel incat ea adoarme "pe trei covoare de racoare"; intreaga discutie se petrece in vis ca si in Luceafarul.
Plapandul rege cu existenta eterna incearca sa atraga, in lumea lui, fiinta umana (asa cum Luceafarul ii oferise fetei de imparat nimbul vesniciei); si de data aceasta insa, muritoarea refuza, ascunzandu-si gandul sub forma mai blanda a amanarii: "Te-as culege, riga bland ... Zorile incep sa joace / Si esti umed si plapand / Teama mi-e, te frangi curand, / Lasa. Asteapta de te coace " (s.n.)
Cuvintele ei constituie o incercare de a -l determina pe Crypto sa renunte la aventura, pentru el neexistand "coacere", caci riga reprezinta ipostaza statica a creatiei. '
Traind, ca toti nordicii, cu nostalgia soarelui in suflet, Enigel percepe invitatia "la somn fraged si racoare" ca pe o blasfemie: "Ca o lama de blestem -Vorba-in inima-ai infipt-o!" Pentru fiinta umana, "somnul" echivaland cu o involutie, Enigel se pregateste sa-si urmeze drumul.
Discutia prelungindu-se, Crypto este surprins de Soare, tocmai cand imprudentul indragostit iesise din conul lui protector de umbra.
Atins de razele arzatoare, regele-ciuperca va suferi o transformare demonica, pedeapsa pentru ca a incercat sa-si contrazica destinul:
"Si sucul dulce inacreste!
Ascunsa-i inima plesneste,
Spre zece vii peceti de semn,
Venin si rosu untdelemn
Mustesc din funduri de blestem;"
"impodobit" cu petele care indica ciupercile otravitoare si plin, acum, de venin, Crypto va ramane intr-o lume. malefica; nunta dorita este inlocuita cu una hilara ("Cu masalarita mireasa"), insotirea cu o planta otravitoare fiind ultimul moment al pedepsirii lui Crypto.
2. Sub raportul continutului, balada "Riga Crypto si lapona Enigel" dezvolta tema increatului.
Notiunea de increat (pe care Ion Barbu o introduce in literatura) reprezinta preexistenta, stadiul imediat anterior nasterii (reprezentat prin ou). Considerat' ca timp al puritatii, increatul trebuie mentinut, intrucat trecerea in stadiul de creat aduce imbatranirea si moartea. Asa se intampla cu melcul care isi paraseste, prea devreme, cochilia protectoare ("Dupa melci"); asa se intampla si cu "nebunul riga Crypto", scos din starea de gratie tot catre o fiinta umana (devenita astfel un demiurg caricat).
Alcatuita din doua parti, poezia este o demonstrare a ideii ca inereatul (reprezentand puritatea) trebuie pastrat, orice iesire din acest stadiu insemnand intrarea in circuitul "facutului", care duce ireversibil spre moarte.
Optiunea poetului a fost exprimata si in versurile:
"II lasa-n pacea-ntaie a lui,
Ca vinovat e tot facutul
Si sfant, doar nunta, inceputul". (Oul dogmatic).
II. Structura compozitionala a baladei evidentiaza mai multe aspecte:
1. La nivel formal, Riga Crypto este alcatuita din doua parti, fiecare dintre ele prezentand cate o nunta: a) una reala, consumata, implinita si b) una initiatic a, neimplinita, modificata in final, prin casatoria lui Crypto cu masalarita.
a) Partea I (strofele I - IV) prezinta scenariul unei nunti cu vin vechi si "beteli cufunda". in acest cadru, menestrelul este rugat sa mai spuna o data povestea Rigai Crypto. Naratorul (un fel de poet-lautar, specific spatiului romantic apusean) este "trist" si "aburit", fapt care ar putea sugera tenta elegiaca a "zicerii" sale; momentul ales ("la spartul nuntii") este lipsit de solemnitate, ca si spatiul in care se va repeta, in alte conditii, "cantecul larg", al menestrelului (in camara).
b) Partea a II-a (strofele V-XXVII) cuprinde povestea nuntirii nerealizate a doi parteneri apartinand unor regnuri diferite: o ciuperca si o fata.
Crypto este rege peste ciuperci si isi traieste "in pat de rau si-n huma unsa" existenta eterna.
El se indragosteste de Enigel (o fata-venita din Laponia si al carei nume aminteste numele raului tatarasc bigul (arata T. Vianu); mergand cu turmele ei de reni, spre sud, la pasunat, fata este ademenita de Crypto.
Aspiratia erotica a lui Crypto exercita o atractie asupra lui Enigel, astfel incat ea adoarme "pe trei covoare de racoare"; intreaga discutie se petrece in vis ca si in Luceafarul.
Plapandul rege cu existenta eterna incearca sa atraga, in lumea lui, fiinta umana (asa cum Luceafarul ii oferise fetei de imparat nimbul vesniciei); si de data aceasta insa, muritoarea refuza, ascunzandu-si gandul sub forma mai blanda a amanarii: "Te-as culege, riga bland ... Zorile incep sa joace / Si esti umed si plapand / Teama mi-e, te frangi curand, / Lasa. Asteapta de te coace " (s.n.)
Cuvintele ei constituie o incercare de a -l determina pe Crypto sa renunte la aventura, pentru el neexistand "coacere", caci riga reprezinta ipostaza statica a creatiei. '
Traind, ca toti nordicii, cu nostalgia soarelui in suflet, Enigel percepe invitatia "la somn fraged si racoare" ca pe o blasfemie: "Ca o lama de blestem -Vorba-in inima-ai infipt-o!" Pentru fiinta umana, "somnul" echivaland cu o involutie, Enigel se pregateste sa-si urmeze drumul.
Discutia prelungindu-se, Crypto este surprins de Soare, tocmai cand imprudentul indragostit iesise din conul lui protector de umbra.
Atins de razele arzatoare, regele-ciuperca va suferi o transformare demonica, pedeapsa pentru ca a incercat sa-si contrazica destinul:
"Si sucul dulce inacreste!
Ascunsa-i inima plesneste,
Spre zece vii peceti de semn,
Venin si rosu untdelemn
Mustesc din funduri de blestem;"
"impodobit" cu petele care indica ciupercile otravitoare si plin, acum, de venin, Crypto va ramane intr-o lume. malefica; nunta dorita este inlocuita cu una hilara ("Cu masalarita mireasa"), insotirea cu o planta otravitoare fiind ultimul moment al pedepsirii lui Crypto.
2. Sub raportul continutului, balada "Riga Crypto si lapona Enigel" dezvolta tema increatului.
Notiunea de increat (pe care Ion Barbu o introduce in literatura) reprezinta preexistenta, stadiul imediat anterior nasterii (reprezentat prin ou). Considerat' ca timp al puritatii, increatul trebuie mentinut, intrucat trecerea in stadiul de creat aduce imbatranirea si moartea. Asa se intampla cu melcul care isi paraseste, prea devreme, cochilia protectoare ("Dupa melci"); asa se intampla si cu "nebunul riga Crypto", scos din starea de gratie tot catre o fiinta umana (devenita astfel un demiurg caricat).
Tag-uri: balada, riga crypto si lapona enigel, structura compozitionala |
- Povestirea pe scurt la Moara cu noroc de Ioan Slavici (222208 visits)
- Povestirea pe scurt la Ion de Liviu Rebreanu (174661 visits)
- Povestirea pe scurt la Maitreyi de Mircea Eliade (129021 visits)
- Povestirea pe scurt la Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi de Camil Petrescu (103718 visits)
- Ciocoii noi si vechi de Nicolae Filimon - Rezumat pe capitole (101706 visits)
- Povestirea pe scurt a actiunii romanului Enigma Otiliei de George Calinescu (86513 visits)
- Povestirea pe scurt la Harap-Alb (60165 visits)
- Povestirea pe scurt din Morometii de Marin Preda (46496 visits)
- O noapte furtunoasa de I.L.Caragiale - Comedie in doua acte (40323 visits)
- Povestirea pe scurt la Ciocoii vechi si noi de Nicolae Filimon (38455 visits)
- Dl Goe - momentele subiectului (34911 visits)
- Comentariul poeziei In limba ta scrisa de Grigore Vieru- a treia parte (29311 visits)
- Interpretarea cuvintelor Batranei din fraza introductiva a nuvelei Moara cu noroc de Ioan Slavici (28108 visits)
- Caracterizarea personajului Marga din opera Hanu-Ancutei scrisa de Mihail Sadoveanu (25938 visits)
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat (25438 visits)
- Popa Tanda- povestirea pe momente
- Personajele din Ciocoii vechi si noi de Nicolae Filimon
- Povestirea pe scurt la Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi de Camil Petrescu
- Povestirea pe scurt din Morometii de Marin Preda
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - prima parte
- Poezia Niciodata toamna, scrisa de Tudor Arghezi - comentariu
- Poezia Focuri de primavara scrisa de Lucian Blaga - comentariu
- Subiectul operei literare Maitreyi de Mircea Eliade
- Referat despre testamentul ciobanului din balada pastorala Miorita
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat
- Povestirea pe scurt la Ion de Liviu Rebreanu
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - a doua parte
- Eseu Originea si Dezvoltarea Limbii Romane
- Povestirea pe scurt a actiunii romanului Enigma Otiliei de George Calinescu
- Popa Tanda- povestirea pe momente
- Personajele din Ciocoii vechi si noi de Nicolae Filimon
- Povestirea pe scurt la Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi de Camil Petrescu
- Povestirea pe scurt din Morometii de Marin Preda
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - prima parte
- Poezia Niciodata toamna, scrisa de Tudor Arghezi - comentariu
- Poezia Focuri de primavara scrisa de Lucian Blaga - comentariu
- Subiectul operei literare Maitreyi de Mircea Eliade
- Referat despre testamentul ciobanului din balada pastorala Miorita
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat
- Povestirea pe scurt la Ion de Liviu Rebreanu
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - a doua parte
- Eseu Originea si Dezvoltarea Limbii Romane
- Povestirea pe scurt a actiunii romanului Enigma Otiliei de George Calinescu
- Caracterizarea lui Nica din "Amintiri din copilarie"
- Literatura Romana in perioada pasoptista
- Dl Goe - momentele subiectului
- Caracterizarea lui Lica Samadaul din Moara cu Noroc
- Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi - Rezumat
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat
- Vasile Alecsandri - Pastelurile
- Praslea cel voinic - Caracterizarea personajului principal
- Poezia "Vara" de George Cosbuc - pastel
- Caracterizarea personajului principal dintr-o schita - D-l Goe
Categorie: Referate - ( Referate - Archiva)
Data Adaugarii: 18 January '11
Adaugati un link spre aceasta pagina pe blog-ul, site-ul sau forum-ul Dvs. :