Statistics:
Visits: 1,335 Votes: 0 Fame Riser |
Fame Rank
N/A
Fame Riser
|
|||||||||||
Comentariul operei Oul dogmatic scrisa de Ion Barbu - prima parte
Q: | Intreaba despre Comentariul operei Oul dogmatic scrisa de Ion Barbu - prima parte |
Alaturi de Riga Crypto si lapona Enigel si Ritmuri pentru nuntile necesare, Oul dogmatic se inscrie in ciclul initiatic al operei barbiene, consacrat misterului nuntii cosmice.
Nevinovatul, noul ou, / Palat de nunta si cavou" este virtualitatea imaculata, Fiinta cosmica odihnind in sine, „atat de gales, de inchis, / Ca trupul drag surpat in vis". Iesirea din sine a spiritului creator, manifestarea sa in lume (creatia ca nunta implinita) echivaleaza cu o moarte, un sacrificiu, o ruptura de sine, care va da nastere fiintelor divizate din lume. „Oul viu", „oul cu plod" este echivalent al Duhului Sfant plutind deasupra apelor cosmice reprezentand virtualitatea Creatiei, inainte de implinire, de manifestarea in lumea creata, deci maculata prin divizare.
„Capat al osi ei lumii / Ceas alb, concis al minunii", cum va scrie Ion Barbu in Ritmuri pentru nuntile necesare este inceput si sfarsit, moment al nasterii si mortii, „inchis" in somnu-i etern, si „concis" intors spre sine, asemeni Hogei Nastratin care, pentru a incheia ciclul creatiei, pentru a ajunge la „capatul osiei sine" se autodevora, „trup sfant si hrana siesi", desenand, cu propriu-i trup, gestul inchiderii si „praselele cumplite" ale dintilor sai inelul nuntii cosmice.
„Dogma" inchisa in „nevinovatul ou" este chiar „dogma" creatiei barbiene. „Restransa perfectiune poliedrala", virtualitate pura, nunta inchisa in culcusul a „trei atlazuri" este capat si sfarsit de drum, punct in care Sinele Marii Fiinte Cosmice fuzioneaza cu sine. Ruperea din sine a Spiritului creator da nastere formelor maculate ale materialitatii, care vor parcurge apoi, prin ardere la alb, in „camara soarelui / Marelui / Nun si Stea" drumul invers, al sacrificiului purificator pentru a-i reda Sinelui Cosmic puritatea initiala a fuziunii cu Sinele.
„Vechea lume" inoata in clestar, se intrevede in palatul de var subtire al „oului viu", unde i se intrevede o intreaga durata, soarta trecatoare pe care o impune roata fierbinte a Soarelui, Mire si Nun, Mare Maestru initiator, cel ce impune viata si moartea: „Si mai ales te infioara / De acel galben icusar, / Ceasornic fara minutar, / Ce singur scrie cand sa moara / Si ou, si lume. Te-n-fioara / De ceasul galben, necesar... // A mortii frunte-acolo-i toata". "Durata-inscrie-in noi o roata. / Intocma dogma". Oul ce va rodi va da nastere formelor, dar nunta se va curma in el aducand acea durere a formelor divizate care nu isi pot ispasi „caderea" decat printr-o noua ardere extatica.
Nevinovatul, noul ou, / Palat de nunta si cavou" este virtualitatea imaculata, Fiinta cosmica odihnind in sine, „atat de gales, de inchis, / Ca trupul drag surpat in vis". Iesirea din sine a spiritului creator, manifestarea sa in lume (creatia ca nunta implinita) echivaleaza cu o moarte, un sacrificiu, o ruptura de sine, care va da nastere fiintelor divizate din lume. „Oul viu", „oul cu plod" este echivalent al Duhului Sfant plutind deasupra apelor cosmice reprezentand virtualitatea Creatiei, inainte de implinire, de manifestarea in lumea creata, deci maculata prin divizare.
„Capat al osi ei lumii / Ceas alb, concis al minunii", cum va scrie Ion Barbu in Ritmuri pentru nuntile necesare este inceput si sfarsit, moment al nasterii si mortii, „inchis" in somnu-i etern, si „concis" intors spre sine, asemeni Hogei Nastratin care, pentru a incheia ciclul creatiei, pentru a ajunge la „capatul osiei sine" se autodevora, „trup sfant si hrana siesi", desenand, cu propriu-i trup, gestul inchiderii si „praselele cumplite" ale dintilor sai inelul nuntii cosmice.
„Dogma" inchisa in „nevinovatul ou" este chiar „dogma" creatiei barbiene. „Restransa perfectiune poliedrala", virtualitate pura, nunta inchisa in culcusul a „trei atlazuri" este capat si sfarsit de drum, punct in care Sinele Marii Fiinte Cosmice fuzioneaza cu sine. Ruperea din sine a Spiritului creator da nastere formelor maculate ale materialitatii, care vor parcurge apoi, prin ardere la alb, in „camara soarelui / Marelui / Nun si Stea" drumul invers, al sacrificiului purificator pentru a-i reda Sinelui Cosmic puritatea initiala a fuziunii cu Sinele.
„Vechea lume" inoata in clestar, se intrevede in palatul de var subtire al „oului viu", unde i se intrevede o intreaga durata, soarta trecatoare pe care o impune roata fierbinte a Soarelui, Mire si Nun, Mare Maestru initiator, cel ce impune viata si moartea: „Si mai ales te infioara / De acel galben icusar, / Ceasornic fara minutar, / Ce singur scrie cand sa moara / Si ou, si lume. Te-n-fioara / De ceasul galben, necesar... // A mortii frunte-acolo-i toata". "Durata-inscrie-in noi o roata. / Intocma dogma". Oul ce va rodi va da nastere formelor, dar nunta se va curma in el aducand acea durere a formelor divizate care nu isi pot ispasi „caderea" decat printr-o noua ardere extatica.
Tag-uri: ritmuri, comentariu, poezie |
- Morometii de Marin Preda - rezumat (66014 visits)
- Chirita in provincie de Vasile Alecsandri - prezentare generala (40848 visits)
- Caracterul Bildungsroman al Povestii lui Harap Alb (24996 visits)
- Hanul Ancutei de Mihail Sadoveanu - comentariu literar (22419 visits)
- Scrisoarea I de Mihai Eminescu - prezentare generala (22000 visits)
- Romania intre Orient si Occident (20124 visits)
- Figuri de stil - Definitii si exemple (20026 visits)
- Sfarsit de toamna de Vasile Alecsandri - Fisa de lectura (19758 visits)
- Fantana dintre plopi de Mihail Sadoveanu - demonstratie ca este povestire (17110 visits)
- Monastirea Argesului - comentariu literar (16106 visits)
- In vreme de razboi de Ion Luca Caragiale - prezentare generala (15552 visits)
- Fantana dintre plopi de Mihail Sadoveanu - comentariu literar (15220 visits)
- Lacustra de George Bacovia - comentariu literar (15064 visits)
- Vizita... de Ion Luca Caragiale - Caracterizarea personajului principal, Ionel (14686 visits)
- Plumb de George Bacovia - comentariu literar (13722 visits)
- Subiectul operei Ion scrisa de Liviu Rebreanu
- Caracterizarea personajului Stavrache din opera In vreme de razboi scrisa de I. L. Caragiale
- Scoala
- Dispute
- Timp
- Cuvinte
- 10. 2
- Subiectul operei Ion scrisa de Liviu Rebreanu
- Caracterizarea personajului Stavrache din opera In vreme de razboi scrisa de I. L. Caragiale
- Referat despre poezia Elegia a cincea scrisa de Nichita Stanescu-a doua parte
- Comentariul operei Morometii scrisa de Marin Sorescu-a treia parte
- Comentariul operei Morometii scrisa de Marin Sorescu-a doua parte
- Comentariul operei Morometii scrisa de Marin Sorescu-prima parte
- Despre Marin Preda si opera sa
- Caracterizarea personajelor in opera Enigma Otiliei scrisa de George Calinescu
- Referat despre opera Enigma Otiliei-a cincea parte
- Referat despre opera Enigma Otiliei-a patra parte
- Referat despre opera Enigma Otiliei-a treia parte
- Referat despre opera Enigma Otiliei-a doua parte
- Referat despre opera Enigma Otiliei-prima parte
Categorie: Eseuri - ( Eseuri - Archiva)
Data Adaugarii: 07 December '10
Adaugati un link spre aceasta pagina pe blog-ul, site-ul sau forum-ul Dvs. :