Statistics:
Visits: 2,789 Votes: 0 Fame Riser |
Fame Rank
N/A
Fame Riser
|
|||||||||||
Comentariul poeziei "Riga Crypto si lapona Enigel" de Ion Barbu
Q: | Intreaba despre Comentariul poeziei "Riga Crypto si lapona Enigel" de Ion Barbu |
Poezia a fost publicata in Revista romana’ (iunie, 1924) si, ulterior, in Antologia poetilor de azi alcatuita de Perpessicius si Ion Pillat si in volumul "Joc secund" (1930), unde este integrata ciclului Uvedenrode.
Subintitulata ‘balada’ abia la a doua tiparire in Antologia…, poezia apartine celei de-a doua etape de creatie barbiene, cea baladic-orientala. Complexitatea textului si ambiguitatea sensurilor produs, si in cazul acestui text barbian, lecturi diferite : Luceafara cu roluri inversate, cufundate in abisul orniric si halucinatoriu al infrarealitatii psihice, alegorie a raportului spirit-materie, basm al padurii, comentariu ironic al nuntii, ca ratare a uniunii si dezvaluire a incopatibilitatii intre parteneri etc.
Poemul este constituit dintr-un prolog si balada propriu-zisa.
Prologul evoca, prin dialog, momentul ‘zicerii’ baladei de catre ‘menestrel’ – cantaret, si nu autor al ei. Prezent la ospete, protrivit statutului sau, menestrelul e pus sa aleaga din repertoriul lui un ‘cantec larg’ In Timbru poezia e definita ca un ‘cantec incepator’ ca fosnirea matasoasa a marilor cu sare/sau lauda gradinii de ingeri…’) – discurs sublimat in muzica, purtand inteles esential si dimensiune spirituala.
Momentul ales pentru spunerea lui este nunta, aflata in spartul ei, cu alte cuvinte atunci cand calitatea evenimentului de inceput sfant e in declin. Rostirea ‘trist incetinel’ desi analoga momentului e independenta de semnificatia lui. Replicile dialogului sunt mai glumete, menestrelul e ‘mai aburit/Ca vinul vechi ciocnit la nunta’, iar ospatul a fript limba cuvantatorului provocand un hartag de chef, propriu momentului de declin al sarbatorii, cand aceasta se invecineaza cu parodia ei.
Balada zisa si in alte situatii similare (deci repatata ritualic) respecta structura acestei specii : prezentarea eroilor, aventura, deznodamantul.
Cadrul spatio-temporal participa la inscierea personajelor intr-o ordine a realului, dar prin reteaua de semnificatii, el trimite la o lectura simbolica, pe mai multe nivele.
Timpul se defineste prin ascensiunea anotimpurilor, determinate asadar, de ciclul solar, iar momnentul asteptarii, e unul al pragului, al trecerii ‘in noul an’.
Spatiul aventurii ii e caracteristic lui Crypto, pentru lapona el fiind doar locul de poapas in cadrul traseului parcurs ‘intre tari de gheata urgisite’ si locul de destinatie plasat vag ca o directie a miscarii ‘tot mai la sud’.
Regatul rigai Crypto, e un loc al cumpenei, al tranzitiei. Definit prin cateva atribute ale fertilitatii/sexualitatii/germinatiei ‘roua’, ‘pat de rau si huma unsa’, ‘somn fraged si racoare’ – imparatia este una nedesprinsa din increat si de aceea conectata la eternitate la fantana tineretii, la ‘vesnic tron’.
Personajele, cuplul predestinat dar imposibil, alcatuiesc o pereche groteasca mai ales datorita faptului ca personajul nonantropomorf – riga Crypto – apartine unei forme de viata familiare, ciuperca. Numele lui poate fi raportat la grupul criptogamelor (kryptos – ascuns, gamos – unire), forme vegetale ce se inmultesc prin spori, sugerand o existenta hermafrodita.
In tara padurateca numele eroului ce o imparateste e descifrat ca ‘inima ascunsa’ ca un ciclu al devenirii oprit (nu voia sa infloreasca). Inflorirea moment al iesirii din increat, este similar cu nunta. Astfel, Crypto este analog Oului din Oul dogmatic. Al doilea personaj lapona Enigel pastorita de reni, este originara dint tari de gheata urigistice, din Nordul ce apare in Umanizare ca spatiu al ‘castelului de gheata – Gandire’, parasit pentru caldul ‘taram de miazazi’. Cei doi protagonisti au, asadar, in comun doar timpul : ‘pe-acelasi timp traia cu el’, nu si spatiul sau regnul.
Subintitulata ‘balada’ abia la a doua tiparire in Antologia…, poezia apartine celei de-a doua etape de creatie barbiene, cea baladic-orientala. Complexitatea textului si ambiguitatea sensurilor produs, si in cazul acestui text barbian, lecturi diferite : Luceafara cu roluri inversate, cufundate in abisul orniric si halucinatoriu al infrarealitatii psihice, alegorie a raportului spirit-materie, basm al padurii, comentariu ironic al nuntii, ca ratare a uniunii si dezvaluire a incopatibilitatii intre parteneri etc.
Poemul este constituit dintr-un prolog si balada propriu-zisa.
Prologul evoca, prin dialog, momentul ‘zicerii’ baladei de catre ‘menestrel’ – cantaret, si nu autor al ei. Prezent la ospete, protrivit statutului sau, menestrelul e pus sa aleaga din repertoriul lui un ‘cantec larg’ In Timbru poezia e definita ca un ‘cantec incepator’ ca fosnirea matasoasa a marilor cu sare/sau lauda gradinii de ingeri…’) – discurs sublimat in muzica, purtand inteles esential si dimensiune spirituala.
Momentul ales pentru spunerea lui este nunta, aflata in spartul ei, cu alte cuvinte atunci cand calitatea evenimentului de inceput sfant e in declin. Rostirea ‘trist incetinel’ desi analoga momentului e independenta de semnificatia lui. Replicile dialogului sunt mai glumete, menestrelul e ‘mai aburit/Ca vinul vechi ciocnit la nunta’, iar ospatul a fript limba cuvantatorului provocand un hartag de chef, propriu momentului de declin al sarbatorii, cand aceasta se invecineaza cu parodia ei.
Balada zisa si in alte situatii similare (deci repatata ritualic) respecta structura acestei specii : prezentarea eroilor, aventura, deznodamantul.
Cadrul spatio-temporal participa la inscierea personajelor intr-o ordine a realului, dar prin reteaua de semnificatii, el trimite la o lectura simbolica, pe mai multe nivele.
Timpul se defineste prin ascensiunea anotimpurilor, determinate asadar, de ciclul solar, iar momnentul asteptarii, e unul al pragului, al trecerii ‘in noul an’.
Spatiul aventurii ii e caracteristic lui Crypto, pentru lapona el fiind doar locul de poapas in cadrul traseului parcurs ‘intre tari de gheata urgisite’ si locul de destinatie plasat vag ca o directie a miscarii ‘tot mai la sud’.
Regatul rigai Crypto, e un loc al cumpenei, al tranzitiei. Definit prin cateva atribute ale fertilitatii/sexualitatii/germinatiei ‘roua’, ‘pat de rau si huma unsa’, ‘somn fraged si racoare’ – imparatia este una nedesprinsa din increat si de aceea conectata la eternitate la fantana tineretii, la ‘vesnic tron’.
Personajele, cuplul predestinat dar imposibil, alcatuiesc o pereche groteasca mai ales datorita faptului ca personajul nonantropomorf – riga Crypto – apartine unei forme de viata familiare, ciuperca. Numele lui poate fi raportat la grupul criptogamelor (kryptos – ascuns, gamos – unire), forme vegetale ce se inmultesc prin spori, sugerand o existenta hermafrodita.
In tara padurateca numele eroului ce o imparateste e descifrat ca ‘inima ascunsa’ ca un ciclu al devenirii oprit (nu voia sa infloreasca). Inflorirea moment al iesirii din increat, este similar cu nunta. Astfel, Crypto este analog Oului din Oul dogmatic. Al doilea personaj lapona Enigel pastorita de reni, este originara dint tari de gheata urigistice, din Nordul ce apare in Umanizare ca spatiu al ‘castelului de gheata – Gandire’, parasit pentru caldul ‘taram de miazazi’. Cei doi protagonisti au, asadar, in comun doar timpul : ‘pe-acelasi timp traia cu el’, nu si spatiul sau regnul.
- Povestirea pe scurt la Moara cu noroc de Ioan Slavici (222208 visits)
- Povestirea pe scurt la Ion de Liviu Rebreanu (174661 visits)
- Povestirea pe scurt la Maitreyi de Mircea Eliade (129021 visits)
- Povestirea pe scurt la Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi de Camil Petrescu (103718 visits)
- Ciocoii noi si vechi de Nicolae Filimon - Rezumat pe capitole (101706 visits)
- Povestirea pe scurt a actiunii romanului Enigma Otiliei de George Calinescu (86513 visits)
- Povestirea pe scurt la Harap-Alb (60165 visits)
- Povestirea pe scurt din Morometii de Marin Preda (46496 visits)
- O noapte furtunoasa de I.L.Caragiale - Comedie in doua acte (40323 visits)
- Povestirea pe scurt la Ciocoii vechi si noi de Nicolae Filimon (38455 visits)
- Dl Goe - momentele subiectului (34911 visits)
- Comentariul poeziei In limba ta scrisa de Grigore Vieru- a treia parte (29311 visits)
- Interpretarea cuvintelor Batranei din fraza introductiva a nuvelei Moara cu noroc de Ioan Slavici (28108 visits)
- Caracterizarea personajului Marga din opera Hanu-Ancutei scrisa de Mihail Sadoveanu (25938 visits)
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat (25438 visits)
- Popa Tanda- povestirea pe momente
- Personajele din Ciocoii vechi si noi de Nicolae Filimon
- Povestirea pe scurt la Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi de Camil Petrescu
- Povestirea pe scurt din Morometii de Marin Preda
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - prima parte
- Poezia Niciodata toamna, scrisa de Tudor Arghezi - comentariu
- Poezia Focuri de primavara scrisa de Lucian Blaga - comentariu
- Subiectul operei literare Maitreyi de Mircea Eliade
- Referat despre testamentul ciobanului din balada pastorala Miorita
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat
- Povestirea pe scurt la Ion de Liviu Rebreanu
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - a doua parte
- Eseu Originea si Dezvoltarea Limbii Romane
- Povestirea pe scurt a actiunii romanului Enigma Otiliei de George Calinescu
- Popa Tanda- povestirea pe momente
- Personajele din Ciocoii vechi si noi de Nicolae Filimon
- Povestirea pe scurt la Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi de Camil Petrescu
- Povestirea pe scurt din Morometii de Marin Preda
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - prima parte
- Poezia Niciodata toamna, scrisa de Tudor Arghezi - comentariu
- Poezia Focuri de primavara scrisa de Lucian Blaga - comentariu
- Subiectul operei literare Maitreyi de Mircea Eliade
- Referat despre testamentul ciobanului din balada pastorala Miorita
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat
- Povestirea pe scurt la Ion de Liviu Rebreanu
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - a doua parte
- Eseu Originea si Dezvoltarea Limbii Romane
- Povestirea pe scurt a actiunii romanului Enigma Otiliei de George Calinescu
- Caracterizarea lui Nica din "Amintiri din copilarie"
- Literatura Romana in perioada pasoptista
- Dl Goe - momentele subiectului
- Caracterizarea lui Lica Samadaul din Moara cu Noroc
- Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi - Rezumat
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat
- Vasile Alecsandri - Pastelurile
- Praslea cel voinic - Caracterizarea personajului principal
- Poezia "Vara" de George Cosbuc - pastel
- Caracterizarea personajului principal dintr-o schita - D-l Goe
Categorie: Referate - ( Referate - Archiva)
Data Adaugarii: 15 April '09
Adaugati un link spre aceasta pagina pe blog-ul, site-ul sau forum-ul Dvs. :