Statistics:
Visits: 2,811 Votes: 0 Fame Riser |
Fame Rank
N/A
Fame Riser
|
|||||||||||
Riga Crypto si lapona Enigel-simbolistica
Q: | Intreaba despre Riga Crypto si lapona Enigel-simbolistica |
Asa cum observa Ioana Em. Petrescu , ‘Incopatibilitatea fapturii firave a gandului transforma povestea nuntii interzise din epitalam in bocet. Retinand din ‘sfanta raza a Alexandrei’ disjunctia gnostica dintre materie si spirit balada rigai Crypto converteste aceasta opozitie din principiu – antropocentric de ierarhizare cosmica in viziune a unor destine paralele.
Universul inocent al materiei, lipsit de suflet solar si animat de ‘inima ascunsa’ traieste etern centrat in jurul fantanii paradisiace universal-uman – a preacumintii Enigel traieste concentrat pe axa propiului suflet ‘sufletul-fantana’ – reflex al foxului ceresc cerebrand nu eternizarea nedesfacuta a umbrei, ci ‘roata alba’ care stapaneste ‘sufletul-fantana’.
Simbolul central al textului este So arele, agent al nuntii eveniment al reunirii in tot sau in unu si punct critic al devenirii.
Spre deosebire de traditioanala pereche de ‘nuni’ cosmici- soarele si luna – la Ion Barbu, soarele este unic. El se oglindeste in fapturi, acvaticul (‘sufletul-fantana’ sau ‘sucul dulce’) captandu-i imaginea. La lampi de gheata lumina gandirii- el cerceteaza visul polului, luminandu-l : ‘Greu taler scump cu margini verzi/ De aur…’ si ‘roata alba’ din sufletul abisal sunt expresii ale transcederii opozitilor
Riga Crypto este faptura frageda, predisupusa germinatiei pure, fara inflorire, ‘mirele poienii’ racoroase si adumbrite.
Prin Crypto, asa cum observa crticul citat anterior, Barbu celebreaza ‘eternitatea materiei insomnurate’, la poetul nostru materia avand radacini paradiziace, nu infernale, ca in religiile lumii: ‘Caci Barbu e u mare poet al materiei-dar nu al materiei triumfatoare (ca Heliade sau Calinescu), nici al voluptatii universului material al rodului, ci al unei materii fragile, plapande, etern amenintata, dar suav inconstienta de aceasta amenintare.
Poezia lui coboara in somnul materiei si descopera aici, infiorata, umbra viitoare, nebanuita, a mortii. Goana nauca, din loc in loc, a ultimului centaur ‘in ziua din urma’ si carnea topindu-i-se, ‘melc de abur’, in asfintitul verde, … , albusul inocent adormit, in trei ‘atlazuri’ inainte de a fi ros de galbenus ; ‘melcul prost, incetinel’, scos din eternitatea somnului de un descantec mincinos-toate aceste chipuri ale materiei inocente, trecand din somn in moarte, sunt infatisari predilecte ale Fiintei, traindu-si ‘punctele critice’ in poezia lui Barbu.
Toate caracteristicile ei-umiditatea (uneori vascoasa) , racoarea, fragezimea plapanda- reapar in ‘ciuperca cruda de padure pe care Enigel se teme s-o culeaga’ (Ion Barbu si poetica postmodernismului).
Suava ispitire a regelui este demoniaca doar pentru cei apartinand unui alt nivel ; asa cum bine intelege ‘cumintea’ Enigel, vietuirea la ‘vesnic tron de roua’ pe care el i-o ofera ar echivala cu damnarea eterna. Carnea e povara trupului neluminat, ea creste vizitata de gandul-otrava-fantasma nascuta la umbra.
Lapona Enigel, ‘vara dreapta’ a ursului alb, este ‘om-fiara batrana’. Batranetea/rezistenta ei miraculoasa este cea a speciei, iesite invingatoare datorita puterii (de a indura povara cunoasterii, de a-i sacrifica pe cei mai slabi) pe care i-o confera mintea, ‘sufletul-fantana’.
Lapona este emblema spirittului dual, e ‘urgisita’ prin caderea spiritului in materie, pep amant. Lumea ei e centrata asupra propriului suflet-oglinda, iar refuzul de a se lasa ispitita de Crypto e un mod de a celebra ‘vocatia celesta’, ‘pastrata de samanta divina a sufletului’.
Universul inocent al materiei, lipsit de suflet solar si animat de ‘inima ascunsa’ traieste etern centrat in jurul fantanii paradisiace universal-uman – a preacumintii Enigel traieste concentrat pe axa propiului suflet ‘sufletul-fantana’ – reflex al foxului ceresc cerebrand nu eternizarea nedesfacuta a umbrei, ci ‘roata alba’ care stapaneste ‘sufletul-fantana’.
Simbolul central al textului este So arele, agent al nuntii eveniment al reunirii in tot sau in unu si punct critic al devenirii.
Spre deosebire de traditioanala pereche de ‘nuni’ cosmici- soarele si luna – la Ion Barbu, soarele este unic. El se oglindeste in fapturi, acvaticul (‘sufletul-fantana’ sau ‘sucul dulce’) captandu-i imaginea. La lampi de gheata lumina gandirii- el cerceteaza visul polului, luminandu-l : ‘Greu taler scump cu margini verzi/ De aur…’ si ‘roata alba’ din sufletul abisal sunt expresii ale transcederii opozitilor
Riga Crypto este faptura frageda, predisupusa germinatiei pure, fara inflorire, ‘mirele poienii’ racoroase si adumbrite.
Prin Crypto, asa cum observa crticul citat anterior, Barbu celebreaza ‘eternitatea materiei insomnurate’, la poetul nostru materia avand radacini paradiziace, nu infernale, ca in religiile lumii: ‘Caci Barbu e u mare poet al materiei-dar nu al materiei triumfatoare (ca Heliade sau Calinescu), nici al voluptatii universului material al rodului, ci al unei materii fragile, plapande, etern amenintata, dar suav inconstienta de aceasta amenintare.
Poezia lui coboara in somnul materiei si descopera aici, infiorata, umbra viitoare, nebanuita, a mortii. Goana nauca, din loc in loc, a ultimului centaur ‘in ziua din urma’ si carnea topindu-i-se, ‘melc de abur’, in asfintitul verde, … , albusul inocent adormit, in trei ‘atlazuri’ inainte de a fi ros de galbenus ; ‘melcul prost, incetinel’, scos din eternitatea somnului de un descantec mincinos-toate aceste chipuri ale materiei inocente, trecand din somn in moarte, sunt infatisari predilecte ale Fiintei, traindu-si ‘punctele critice’ in poezia lui Barbu.
Toate caracteristicile ei-umiditatea (uneori vascoasa) , racoarea, fragezimea plapanda- reapar in ‘ciuperca cruda de padure pe care Enigel se teme s-o culeaga’ (Ion Barbu si poetica postmodernismului).
Suava ispitire a regelui este demoniaca doar pentru cei apartinand unui alt nivel ; asa cum bine intelege ‘cumintea’ Enigel, vietuirea la ‘vesnic tron de roua’ pe care el i-o ofera ar echivala cu damnarea eterna. Carnea e povara trupului neluminat, ea creste vizitata de gandul-otrava-fantasma nascuta la umbra.
Lapona Enigel, ‘vara dreapta’ a ursului alb, este ‘om-fiara batrana’. Batranetea/rezistenta ei miraculoasa este cea a speciei, iesite invingatoare datorita puterii (de a indura povara cunoasterii, de a-i sacrifica pe cei mai slabi) pe care i-o confera mintea, ‘sufletul-fantana’.
Lapona este emblema spirittului dual, e ‘urgisita’ prin caderea spiritului in materie, pep amant. Lumea ei e centrata asupra propriului suflet-oglinda, iar refuzul de a se lasa ispitita de Crypto e un mod de a celebra ‘vocatia celesta’, ‘pastrata de samanta divina a sufletului’.
Tag-uri: ion barbu, simbolistica |
- Povestirea pe scurt la Moara cu noroc de Ioan Slavici (222208 visits)
- Povestirea pe scurt la Ion de Liviu Rebreanu (174661 visits)
- Povestirea pe scurt la Maitreyi de Mircea Eliade (129021 visits)
- Povestirea pe scurt la Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi de Camil Petrescu (103718 visits)
- Ciocoii noi si vechi de Nicolae Filimon - Rezumat pe capitole (101706 visits)
- Povestirea pe scurt a actiunii romanului Enigma Otiliei de George Calinescu (86513 visits)
- Povestirea pe scurt la Harap-Alb (60165 visits)
- Povestirea pe scurt din Morometii de Marin Preda (46496 visits)
- O noapte furtunoasa de I.L.Caragiale - Comedie in doua acte (40323 visits)
- Povestirea pe scurt la Ciocoii vechi si noi de Nicolae Filimon (38455 visits)
- Dl Goe - momentele subiectului (34911 visits)
- Comentariul poeziei In limba ta scrisa de Grigore Vieru- a treia parte (29311 visits)
- Interpretarea cuvintelor Batranei din fraza introductiva a nuvelei Moara cu noroc de Ioan Slavici (28108 visits)
- Caracterizarea personajului Marga din opera Hanu-Ancutei scrisa de Mihail Sadoveanu (25938 visits)
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat (25438 visits)
- Popa Tanda- povestirea pe momente
- Personajele din Ciocoii vechi si noi de Nicolae Filimon
- Povestirea pe scurt la Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi de Camil Petrescu
- Povestirea pe scurt din Morometii de Marin Preda
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - prima parte
- Poezia Niciodata toamna, scrisa de Tudor Arghezi - comentariu
- Poezia Focuri de primavara scrisa de Lucian Blaga - comentariu
- Subiectul operei literare Maitreyi de Mircea Eliade
- Referat despre testamentul ciobanului din balada pastorala Miorita
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat
- Povestirea pe scurt la Ion de Liviu Rebreanu
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - a doua parte
- Eseu Originea si Dezvoltarea Limbii Romane
- Povestirea pe scurt a actiunii romanului Enigma Otiliei de George Calinescu
- Popa Tanda- povestirea pe momente
- Personajele din Ciocoii vechi si noi de Nicolae Filimon
- Povestirea pe scurt la Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi de Camil Petrescu
- Povestirea pe scurt din Morometii de Marin Preda
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - prima parte
- Poezia Niciodata toamna, scrisa de Tudor Arghezi - comentariu
- Poezia Focuri de primavara scrisa de Lucian Blaga - comentariu
- Subiectul operei literare Maitreyi de Mircea Eliade
- Referat despre testamentul ciobanului din balada pastorala Miorita
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat
- Povestirea pe scurt la Ion de Liviu Rebreanu
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - a doua parte
- Eseu Originea si Dezvoltarea Limbii Romane
- Povestirea pe scurt a actiunii romanului Enigma Otiliei de George Calinescu
- Caracterizarea lui Nica din "Amintiri din copilarie"
- Literatura Romana in perioada pasoptista
- Dl Goe - momentele subiectului
- Caracterizarea lui Lica Samadaul din Moara cu Noroc
- Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi - Rezumat
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat
- Vasile Alecsandri - Pastelurile
- Praslea cel voinic - Caracterizarea personajului principal
- Poezia "Vara" de George Cosbuc - pastel
- Caracterizarea personajului principal dintr-o schita - D-l Goe
Categorie: Referate - ( Referate - Archiva)
Data Adaugarii: 15 April '09
Adaugati un link spre aceasta pagina pe blog-ul, site-ul sau forum-ul Dvs. :